Het Geheim van Jonathan

Rind

DL & fur
Dit verhaal is deels waargebeurd. Ik heb het aangevuld met wat passages waarvan ikzelf graag wilde dat ze gebeurd zouden zijn.
Het is mijn eerste verhaal op dit forum. Ik hoop het vervolg steeds binnen een paar weken te kunnen posten.
Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden! :)


*****************************************************************************

Deel 1 van 'Het Geheim van Jonathan'
(deel 2 en 3 vind je verder in de string)

Ik was amper 13 jaar oud toen ik van mijn veilige, vertrouwde basisschool naar de brugklas ging.
In het begin vond ik het wel spannend maar die spanning sloeg al snel om naar teleurstelling en onzekerheid.
Mijn klasgenootjes waren minder vriendelijk dan ik gewend was. Hiërarchie was kennelijk erg belangrijk en er ontstond al snel een verschil tussen ‘populair' en 'minder populair’.
Dat ik tot de laatste categorie behoorde, werd me al snel duidelijk: Als je niet geïnteresseerd bent in meisjes, scooters en voetbal, dan ben je kennelijk een sukkel...
Als underdog wist ik me op de nieuwe school redelijk te handhaven. Ik leerde al snel dat het beter was je gedeisd te houden en dat was wat ik zo veel mogelijk probeerde.

Er waren ander kinderen in mijn klas die het zwaarder hadden. Jonathan bijvoorbeeld...
Hij was het vaste mikpunt van pesterijen en vernederingen. Ik begreep niet waarom ze hem altijd moesten hebben. Jonathan was een stille jongen en net zo oud als ik. Hij zag er heel normaal uit -ondanks dat hij wat klein was voor z’n leeftijd- en was eigenlijk heel vriendelijk tegen iedereen.
Ik mocht ‘m wel en voelde een soort verwantschap. We waren immers allebei ‘underdogs’ in de klas.

Op een dag stond ik naast een groepje jongens en ik hoorde dat ze het over Jonathan hadden. “Hij is nog niet zindelijk”, hoorde ik iemand zeggen.
Ik vond dat raar. Het klonk niet alleen vreemd, het klonk ook alsof ze het over een huisdier hadden.
“Hij draagt luiers”, wist een ander aan het gesprek toe te voegen.
Ik concludeerde al snel dat bullshit moest zijn. Een jongen van 13 draagt geen luiers! Vast weer zo’n fake-verhaal om Jonathan belachelijk te maken.
Toen ik die avond in bed lag hield het me toch bezig. Waarom zouden ze zoiets zeggen? Zou het waar zijn? Er was me nog nooit iets aan hem opgevallen...
Ik probeerde van alles te bedenken wat er op kon wijzen dat Jonathan misschien inderdaad luiers droeg op school maar ik kon niks verzinnen. Het was vast weer zo'n onzin-verhaal zoals die wel vaker werden verteld over klasgenoten.

De volgende dagen kon ik het toch niet laten om Jonathan wat beter in de gaten te houden op school. De gedachte dat hij luiers droeg vond ik best wel fascinerend maar ik wilde er ook niet te veel over nadenken. Misschien wel OMDAT ik het fascinerend vond.
Er was op het eerste gezicht niets opvallends te zien aan hem. Hij droeg meestal baggy jeans of cargos. Als hij een luier zou dragen onder die kleding dan was het onmogelijk om die te spotten.

Op een dag zat ik op het jongenstoilet. Het waren van die hokjes met een open onder- en bovenkant. Ik had er een pesthekel aan want iedereen kon je horen plonsen. Ik probeerde meestal een moment te vinden dat het niet te druk was en er niemand naast je zat. Dat lukte bijna nooit.
Ook nu weer hoorde ik dat er iemand het toilet naast me binnenstapte. Ik besloot maar even te wachten met mijn business tot degene naast mij klaar was.
De geluiden die ik hoorde klonken wat vreemd. Een rugzak die werd opengeritst, geluiden van ritselend plastic en het geluid dat leek alsof iemand stukken plakband lostrok. Ik kon het allemaal niet thuisbrengen. Na enige tijd verliet mijn mysterieuze toilet-buurman zijn hokje zonder door te spoelen. Heel vreemd allemaal.
Van buiten de toiletruimte hoorde ik plotseling stemmen en ik herkende ze al snel als een groep jongens uit mijn klas. Ze kwamen het toilet binnen. Ik hield me zoals gewoonlijk weer heel stil in mijn hokje en hoopte maar dat ze snel zouden weggaan.
“Hee Jonathan!, Ben je weer nat-dan?” riep iemand. Er werd gelachen.
Ik schrok. Het was dus Jonathan die naast mij zat. Ineens begon het me te dagen: Wat ik net had gehoord was Jona die waarschijnlijk een schone luier omdeed of iets dergelijks. Ik kon me er niet zo heel veel bij voorstellen maar ik vond het wel waanzinnig fascinerend. Het was dus waar: Jonathan droeg luiers! Maar waarom...?
Ik had er nooit zo over nagedacht. Alleen baby’s dragen luiers. En misschien mensen die oud of ziek zijn. Waarom zou een jongen als Jonathan ze dragen?
De dagen daarna kon ik het idee niet meer van me afzetten. Een jongen van mijn leeftijd draagt luiers op school! Waarom? Hoe kan dat?!
Hoe is het om een luier te dragen?
Het zou niet lang duren voordat al deze vragen beantwoord werden…

Dinsdagochtend, 09:40 uur. Tijd voor gym. Niet mijn meest favoriete lesuur maar toch beter dan wiskunde of Duits.
Het omkleden en douchen naderhand was het lastigste deel van de les. Zoek een hoekje in de kleedkamer, zo ver mogelijk van de andere jongens. Zorg er vooral voor dat je niet opvalt en doe alles zo snel mogelijk. Met wat geluk kwam je er dan ongeschonden doorheen.
Het was me intussen ook duidelijk geworden waarom Jonathan zich nooit omkleedde in de kleedkamer. Iets waar ik me eerder nooit bewust van was. Jona verscheen gewoon in zijn gymkleren vlak voor de les. Je zag hem nooit in de kleedkamer. Ik bedacht dat hij zich ergens anders omkleedde, waarschijnlijk in de kleedkamer van de gymdocenten, buiten het bereik van pestende klasgenoten.
Deze keer zou het echter heel anders verlopen...

Tot mijn verbazing zie ik Jona de kleedkamer inlopen. Hij voelt zich duidelijk erg ongemakkelijk.
De andere jongens laten deze gelegenheid om hem te pesten niet onbenut.
“Yooh Nat!”
“Is Frieling je nattigheid ook zat?!”
Jonathan negeerde de opmerkingen en liep snel door naar het toilet achter in de kleedkamer. Met een harde klap sloot hij de toiletdeur.
Ik voelde dat dit heel fout ging aflopen en wilde het liefst verdwijnen. Tegelijkertijd manifesteerde zich ook deze vreemde fascinatie voor dit 'luier-gedoe’ bij mij. Ik kon het niet helpen, ik MOEST zien hoe dit afliep…
Kennelijk was Frieling, onze gymdocent, te laat aanwezig. De docentenkleedkamer was dus op slot en voor Jonathan was er geen andere optie dan zich om te kleden op het toilet in de jongenskleedkamer. Ik had bewondering voor Jona’s lef om dit te doen en ik hoopte echt dat het allemaal goed zou aflopen voor hem.

Na enige tijd was iedereen omgekleed en klaar voor de gymles. Frieling was echter nergens te bekennen.
Jonathan opende de deur van het toilet. Hij had zich omgekleed, liep de kleedkamer in, hing zijn rugzak aan een haakje en ging op de houten bank zitten.
Aangezien er kennelijk geen les was vanwege Frieling’s afwezigheid, was dit een uitgelezen moment voor de andere jongens om Jona eens te grazen te nemen. Binnen een minuut stond er een groep jongens om hem heen. Ze wezen naar hem en lachten. Jona zweeg en keek naar de beige tegeltjesvloer.

Ik weet niet meer wat er precies geroepen werd. Ik kon alleen maar kijken. Vier jongens grepen Jona en trokken zijn gym-short en T-shirt uit. Er werd hard gelachen en gewezen. Mobieltjes kwamen tevoorschijn en het de ‘camera-snap’-geluiden klonken als geweerschoten.
Jonathan stond met gebogen hoofd midden in de kleedkamer. Hij droeg alleen een luier en z’n sneakers.
Ik was compleet van de kaart. Nog nooit had ik zoiets gezien. Enerzijds vond ik het super spannend om nu eindelijk Jona’s geheim te zien maar tegelijkertijd vond ik het vreselijk wat er met hem gebeurde. Ik voelde een intens medelijden met hem maar ik durfde niks te doen of te zeggen, doodsbenauwd dat de groep zich ook tegen mij zou keren.
Jonathan liet alles gelaten over zich heen komen. Het leek bijna alsof het hem niks deed... Alsof hij onaantastbaar was en ver boven die groep pestende jongens stond.
Het beeld van die kleine, kwetsbare en toch onverwrikbare jongen in z’n luier maakte een diepe indruk op me.
Ik voelde een soort jaloezie in me opkomen. Niet alleen wilde ik weten wat het zou zijn om -net als Jona- een luier te dragen, ik zou ook willen dat ik in staat was om een groep klootzakken om me heen totaal te negeren.
Jonathan, de meest gepeste jongen uit mijn klas, een jongen die luiers droeg op school, begon een beetje mijn held te worden!

**** wordt vervolgd ****
 

Rind

DL & fur
Bedankt voor alle leuke reacties!
Het vervolg komt eraan maar mijn werkt vergt momenteel 80 uur per week en ik heb dus weinig tijd voor mezelf.
Ik hoop snel deel 2 te kunnen posten.
Bedankt voor jullie geduld :)
 

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
Tja werk gaat voor hobbyhttp://www.ab-dl-tb-club.nl/Smileys/default/dance.gif
We wachten af, succes.
 

Rind

DL & fur
DEEL 2

Opeens viel alles stil. Frieling kwam binnen.
“Wat is hier godverdomme aan de hand!?”
Iedereen verstijfde.
Jona keek naar Frieling met een blik van schaamte maar ook van opluchting. De meeste andere jongens keken weg en probeerden te doen alsof er niks aan de hand was.
Ik wist me met de situatie geen raad maar was allang blij dat Jonathan uit deze pijnlijke situatie verlost werd. Frieling aanschouwde de situatie in de kleedkamer en begreep vrij snel wat er aan de hand was.
“Jonathan, ga maar naar de docentenkleedkamer. Ik zie je daar zo direct.”
Jona pakte zwijgend z’n kleren bij elkaar en verliet de kleedkamer. Nadat de deur achter hem dichtsloeg werd het doodstil. Frieling rechtte zijn rug en begon door de kleedkamer heen en weer te ijsberen. Hij keek sommigen van ons strak aan alsof hij wist wie de veroorzakers van de situatie waren. Het was doodstil in de kleedkamer en je voelde de spanning….. Plotseling stond hij stil. Hij had kennelijk een passende reprimande bedacht.
“Wat zojuist is gebeurd is iets waarvoor jullie je allemaal diep moeten schamen! En ik schaam me ervoor dat MIJN leerlingen een klasgenoot zo intens durven te kwetsen!
Hebben jullie enig idee wat het is om met een fysieke beperking te moeten leven?”
Frieling keek ons allemaal aan. Iedereen keek naar de grond.
Ik ook.
Het was doodstil.
“Gym gaat dit uur niet door. Jullie melden je binnen 10 minuten bij concierge. Die heeft wel iets nuttigs voor jullie te doen. Donderdagochtend zie ik jullie hier om 9:30 uur en geloof me, het wordt een les die je niet snel zult vergeten. Onthoud één ding: als ik ook maar IETS hoor over pestgedrag richting Jonathan, dan is de veroorzaker nog lang niet jarig. En nu, omkleden en wegwezen jullie!!”

Frieling was OK als leeraar. Hij kon heel bot zijn maar was wel eerlijk en straight to-the-point. Je wist wat je aan hem had. Ik mocht ‘m wel en vrijwel iedereen had respect voor hem.

Zwijgend kleedden we ons weer om. De rest van het gym-uur besteedden we aan papier-prikken rondom de school onder toezicht van één van de concierges.
Jonathan was nergens te bekennen.
Terwijl ik mijn prikstok in lege sap-pakjes en appelklokhuizen priemde, kon ik het beeld van Jona in de kleedkamer maar niet uit mijn gedachten zetten. Ik wist pas sinds een paar dagen van Jona’s geheim en dat vond ik al erg verwarrend. Wat er vandaag gebeurde deed daar een enorme schep bovenop.

Toen ik ’s avonds in bed lag kon ik de slaap niet vatten. Het leek alsof het beeld van Jona in z’n luier op mijn netvlies stond gebrand. Ik maakte me vooral zorgen over de vraag waarom ik zo gefascineerd werd door Jona…. of luiers… of allebei. Het gaf een soort kriebel in mijn buik die zowel vreemd als prettig aanvoelde.
Ook vroeg ik me af wat Frieling van plan was donderdag. Hij leek het incident met Jonathan erg serieus te nemen. Ergens vond ik dat hij volkomen gelijk had. Anderzijds zag ik mezelf niet als een van de bullies die verantwoordelijk was voor wat er was gebeurd.

De volgende dag zag ik Jona tijdens de middagpauze buiten zitten. Zoals gewoonlijk at hij z’n lunch alleen, in een rustig hoekje. Ik zou niets liever willen dan naast hem gaan zitten, samen onze boterhammen eten en misschien zelfs wat praten… maar ik durfde niet. Te bang voor mijn eigen gevoelens. Te bang voor de consequenties om met een underdog samen gezien te worden.

Donderdagochtend 8:30 uur. Tijd voor gym.
Alle jongens verzamelden zich in de kleedkamer maar niemand wist goed wat te doen. Wordt het een gewone gymles? Gaan we een uur lang rondjes rennen als straf voor wat er 2 dagen geleden gebeurd was…?
Frieling kwam de kleedkamer binnen.
“Vandaag hebben jullie geen gym. In plaats daarvan wil ik met elk van jullie apart even praten over de gebeurtenissen van eergisteren. Wesley, kom jij als eerste even mee naar mijn kamer? De rest wacht hier tot ik je kom halen”.
Wesley, een van de grootste pestkoppen op school volgde Frieling naar de docentenkamer. Hij liep op zijn typische macho manier, maakt rare gebaren achter Frieling en probeerde vooral de indruk te wekken dat het hem allemaal niks deed.

Even later was het de beurt aan Finn, Nick, Peter en Morris. Elk gesprekje met Frieling duurde zo’n 10 minuten. Het viel me wel op dat alle jongens na het gesprek met Frieling direct de gymzaal verlieten. Ze zeiden geen woord.
Ik was als een van de laatsten aan de beurt en toen Frieling mij riep begon ik ‘m behoorlijk te knijpen.
Als een geschopte hond liep ik achter hem aan de gymdocentenkamer in. Ik werd op een stoel gewezen en ging zitten.
“Net als de anderen zul je een straf ondergaan voor je aandeel in Jona’s vernedering deze week”
- “Maar meneer Frieling, Ik heb er niks mee te maken.. ik deed helemaal niks!”
“En dat is nou precies het probleem. Je deed helemaal niks. Ik verwacht van mijn leerlingen dat ze het voor elkaar opnemen… dat er tenminste IEMAND is die ingrijpt in een situatie zoals die eergisteren voorviel.
Door niks te doen ben je net zo schuldig als de anderen”.

Ik wist niet wat ik moest zeggen. Natuurlijk had Frieling gelijk maar het idee dat ik het voor Jona zou opnemen en daardoor mezelf in gevaar zou brengen was voor mijn gevoel ondenkbaar.
Ik zweeg.

Frieling vervolgde zijn betoog:
“Ik weet dat je het hier ook niet makkelijk hebt maar ik ga geen onderscheid maken tussen pestkoppen en toekijkers. Je zult dus dezelfde straf krijgen als de andere jongens.
Ik hield mijn adem in…
“Je gaat vandaag ervaren hoe het is om in een situatie te verkeren zoals Jonathan, de hele dag.”
Ik begreep er nog steeds helemaal niets van.
“Vandaag ga je een luier dragen. Het gebruik van een toilet is niet toegestaan. Je zult ervaren wat het is om incontinent te zijn, net als Jonathan.
Aan het eind van de dag meldt je je bij mij. Als je je luier niet hebt gebruikt waarvoor die bedoelt is, weet ik dat je vals hebt gespeeld en wordt de straf herhaald. Net zo lang totdat je je helemaal in Jonathan’s situatie kunt verplaatsten en respect kunt opbrengen voor mensen met een fysieke beperking.”

Het voelde alsof ik door de bliksem werd geraakt. Een luier dragen? IK?!?!
Een tornado van emoties raasde door mijn hoofd en mijn lijf. Geen haar op mijn hoofd die er voor voelde om dit te doen. Tegelijkertijd raakte ik enorm opgewonden van het idee waar ik liever niet aan wilde toegeven: luiers dragen en ze gebruiken waar ze voor bedoeld zijn!

Frieling opende een kast en pakte een witte luier uit een groot pak.
“Je mag ‘m zelf omdoen als je wilt. Het is vrij eenvoudig maar ik kan je ook helpen als je dat liever hebt.”
Ik stond verstijfd, kon geen woord uitbrengen en wist me totaal geen raad met de situatie.
“OK, dan help ik je wel. Ga maar even op die bank liggen.”
Als in een soort van trance ging ik op de massagetafel in de kamer liggen. Ik wist nog steeds niet of ik dit nu vreselijk vond of vreselijk spannend.
“Maak zelf even je jeans los en laat hem zakken tot je enkels”.
Ik deed braaf wat me gevraagd werd.
“Prima, nu je onderbroek nog even laten zakken”
Dit werd me echt teveel. Ik schudde heftig en gaf aan dat ik dit niet wilde.
Frieling glimlachte.
“Ik snap heel goed dat je dit lastig vindt. Ik kan de luier ook over je onderbroek doen maar dan ga je vanmiddag wel met een natte onderbroek naar huis. It’s up to you buddy!”
Na enig twijfelen bedacht ik me dat een natte onderbroek misschien toch vervelender was dan even met de billen bloot te moeten.
Ik schoof mijn onderbroek naar beneden en wachtte nerveus op wat komen ging.
Frieling vouwde de luier uit en deed hem bij mij om alsof het voor hem een routine was. Ik merkte gelukkig dat hij heel erg z’n best deed om niet naar mijn ‘private parts’ te kijken’.
Pas toen de 4 plakstrips waren bevestigd maakte hij weer oogcontact met me.
“Je bent de 11e die ik vandaag een luier omdoe. Geen van de andere jongens kon het zelf. Ik begin er nu handigheid in te krijgen”

Ik stond op, en trok mijn onderbroek en jeans weer aan. Die leken amper om die dikke luier te passen. Het kostte me echt moeite om de boel dicht te krijgen.
Pas toen realiseerde ik dat er iets diks en zachts tussen mijn benen zat. Het voelde eigenlijk heel prettig maar dat drong op dat moment niet echt tot me door. Ik wilde maar één ding: wegwezen hier!

“Nou, jij bent klaar voor een heel bijzondere schooldag. Eén zoals Jonathan die elke dag ervaart. Hopelijk leer je er iets van. Denk eraan: je mag vandaag geen toilet gebruiken. Alles wat je moet doen, doe je in je luier. Ik zie je hier weer terug eind van de middag.”

Totaal verdwaasd liep ik naar buiten. Het ‘dikke gevoel’ in mijn kruis gaf me het idee dat iedereen kon zien dat ik een luier droeg. Ik maakte me daar ernstig zorgen over.
Tegelijkertijd werd ik overvallen door een gevoel van enorme opwinding: Ik draag een fucking luier en het voelt fantastisch!!
En niet alleen ik… ALLE jongens in mijn klas droegen op dat moment verplicht een luier!
Met gemengde gevoelens liep ik naar lokaal 3C.
Tijd voor Biologie…

WORDT VERVOLGD.....
 

luierdromer

Niet geschoten is altijd mis.
Super goed vervolg.
Zeer passende straf.
Ook mooi die opmerking, maar ik deed toch niets?.
En het nog mooiere antwoord.
Dat is nu net het probleem.
Laat ze maar voelen wat het is om incontinent te zijn.
En inderdaad niemand uitgezonderd.
Wat mij betreft mag die straf voor onbepaalde tijd 24/7.
Dus ook bij de volgende gymles.
Ben benieuwd wie het dan laatlopen.
 
Bovenaan