— deel 6 -
De geur van pannenkoeken kwam al uit de camper, terwijl ik maar dag droomde. En over het camping veld staarde. Waar kinderen speelde en de volwassen allemaal voor hun tent zaten. Het viel me nu pas op dat op ons veld de kinderen vooral ouder waren dan ik was. Waardoor ik me ineens besefte dat mijn luier dus nog een groter geheim moest blijven om niet geplaagd te worden. Maar toen bedacht ik me wat oma vertelde. We gaan morgen weer door naar de volgende camping. Sophie zou ik zeker gaan missen. Het meisje was toch altijd wel gezellig en vrolijk. En bij haar hoefde ik me zeker niet te schamen.
Oma kwam de camper uit met een groot bord vol pannenkoeken en ze dekte daarna snel de tafel, terwijl ik de stiften weer in de camper terug legde. Bij het opstaan voelde ik de luier alweer duidelijker in mijn broek zakken. Plas ik nu zelfs als ik dagdroom al ongemerkt in mijn broek. Dit wordt nog wat als ik weer thuis ben. Maar de pannenkoeken riepen en haalde de zorgen even weg. Heerlijk samen met oma smullen van de verse pannenkoeken met enorm veel stroop. Al snel zat niet alleen het bord maar ook mijn handen en korte broek onder de stroop. Bij het opstaan van de stoel zag ook Oma de knoeiboel. Kom even doen we de broek uit om uit te spoelen zo, anders wordt het echt een drama. Voor de camper trok oma mijn broek uit. Met schrik in mijn ogen keek ik snel om me heen, iedereen leek druk te zijn met eten. En snel ging ik de camper in, opzoek naar een schone broek voor over mijn volle pamper. Lange broeken had ik genoeg, maar waar waren nu die korte broeken. Oma kwam de camper in en zag mijn zoektocht. Laat mij maar even zei ze. Ze haalde een korte broek uit de tas. Hield hem voor me open. Ik stapte erin, maar het ging niet van harte. Blijkbaar was deze nog van vorige zomer. Ik kreeg hem maar net over mijn pamper heen. Oma drukte de knoop dicht. Ik voelde de broek duidelijk de luier strakker tegen me aan duwen. De spiegel in de camper verraden het al. Je zag duidelijk de contour van mijn pamper terug in de korte broek. Oma gaf een tikje tegen mijn luierkont en zei hup, we gaan afwassen.
Geen weg terug dus, maar mee naar de afwasplek. Bij elke stap voelde ik de luier nu nog duidelijker en voor mijn gevoel kon de hele wereld het nu zien. Maar toch keken er weinig mensen dit keer mijn kant op. Bij de afwasplek, hielp ik oma afdrogen. Er kwamen wel steeds ouders met hun kinderen voorbij, die onder de douche gestopt werden. En nu pas viel het me op hoeveel kinderen nog een luier droegen onder hun pyjama. Door al het staren naar die kinderen ging het afdrogen niet echt snel. Oma was al klaar toen ik nog maar halverwege was. Jongen waar ben je toch met je gedachte hoorde ik ineens. Oma pakte de theedoek af en ging als een echte pro aan de slag om de klus snel te klaren. Samen sjokte we weer terug. Toen alles weer op z’n plek lag in de camper, hadden we de avond nog. Oma stelde voor om nog even een rondje te lopen. Ik vond het prima, even in het avond zonnetje een rondje doen was geen straf. Kom doen we nog wel even een schone broek. Oma pakte al een luier en doekjes. Ik ging braaf liggen op bed, en wachten mijn verschoning af. Ik weet niet waarom maar stopte mijn duim in mijn mond en sabbelde lekker toen oma mijn natte pamper wisselde voor een schone. Oma gaf me een kus op mijn buik en zei, wat ben je toch een lieverd. Ik bloosde ervan.
Ik was weer schoon en in de spiegel was duidelijk te zien dat mijn pamper nu stukken minder opviel. Ik pakte oma haar hand en samen gingen we even wandelen. We bekeken alle velden en zagen nu een hoop kinderen in hun pyjama voor de tent zitten of op schoot bij hun papa of mama met een voorleesboek. Het zag er zo fijn uit. Na nog een rondje lopen kwamen we weer terug bij de camper. Sophie lag al in bed, de buurvrouw zat voor de tent. Oma nodigde haar nog uit voor een drankje om te bedanken voor de fijne dagen. Samen zaten we nog buiten. De dames aan de wijn en ik mocht zowaar een glaasje cola. Ik genoot er enorm van. Ik zat stilletjes erbij te luisteren wat de dames allemaal vertelde. Het ging over van alles, maar de luiers kwamen gelukkig niet voorbij. Oma keek op haar horloge. Oh jeetje is het al zo laat. Dat wordt niet meer douchen vriend, dat doen we dan morgen ochtend maar even. Kom dan leg ik je even in bed. Ik stond op en zei de buurvrouw netjes dag. In de camper werd ik snel uitgekleed tot aan mijn luier. Maar al snel was het duidelijk dat deze al te nat was om de hele nacht nog door te komen. Op bed liggend kreeg ik weer een schone om, en voelde de doekjes verkoelend en fris. Mijn pyjama schoof over de luier heen. Oma legde me in bed en gaf me een dikke knuffel. Slaap lekker ventje van me. Ik hou van je. Ik gaf oma een dikke kus en stopte snel mijn duim in mijn mond. Met mijn knuffel vast, viel in snel in slaap.
He knappert, tijd voor je douche. Ik keek op met mijn slaperige ogen. Oma stond al fris en fruitig aangekleed in het gangpad van de camper. Was het al zo laat. Kom schat, we moeten voor 10.00 uur van de camping zijn. Ik kroop uit bed maar was duidelijk nog niet wakker. Ik sjokte naar oma die me meteen aan de hand meenam naar de douches. Pas in het santairhokje zag ik in de spiegel dat mijn luier enorm boven mijn broek uitstak aan alle kanten. Ok de hele camping wist het nu dacht ik, want de andere kinderen waren al lang wakker. In de douche ruimte stapte ik uit mijn pyjama en maakte oma de plakkers los van de luier. Die daarna snel op de grond viel door de zwaarte. De douche bracht me weer tot leven. En de heerlijke zeep maakte me nog beter in stemming.
Na een paar minuten was het afdroog tijd, oma droogde me heerlijk af. En tilde me met handdoek en al naar de grote ruimte op het verschoonkussen. Ik hoopte dat oma dit snel afhandelde. Naakt lag ik daar nu te wachten op een verse pamper om mijn billen. De mevrouw bij het andere verschoonkussen zag meteen de kans om een praatje te kunnen maken. En vroeg waarom ik nog luiers droeg, want ik zag er ouder uit dan de peuterleeftijd. Oma vertelde snel dat het medisch was. De mevrouw vertelde maar door. Haar zoontjes waren ook geen snelle zindelijkheid gegund. Zo was haar oudste nog steeds een bedplasser en haar jongste was redelijk zindelijk maar op z’n camping is dat toch lastig en kreeg het daarom toch maar een luier om. Ik zag het jongetje op het kussen erg vrolijk kijken en hij had er blijkbaar echt geen moeite mee weer een luier te moeten dragen. Oma beaamde het verhaal gewoon terwijl ze mij voorziet van een luier, korte broek en t-shirt. Ik kwam weer op de grond terecht. Tijd om te gaan zei oma. Fijne vakantie nog wenste we de mevrouw met haar zoontje. En we wandelde terug naar de camper. Ik merkte al een stuk minder dat mijn billen ingepakt zaten in een luier. Blijkbaar begon ik er meer aan te wennen.
Bij de camper aten we snel een broodje en gingen we daarna snel alles in de camper stoppen. De stoelen en tafel terug naar binnen en de luifel weer ingerold. Na een dikke knuffel van Sophie en de buurvrouw vertrokken we weer richting een nieuwe camping. Oma zette de radio wat harder en we genoten van onze tocht over de weg.
Lunchtijd riep oma, en parkeerde de camper op de parkeerplaats van een restaurantje.
We stapte uit en zochten een plaatsje op het terras. Al snel kwam er iemand onze drankjes opnemen en kregen we de lunchkaart onder ogen. De keuzes waren gemaakt en met een drankje op tafel was het wachten op de lunch. Ik merkte dat het tijd was geworden om weer eens te poepen. En wist ondertussen dat oma dit gewoon in de luier wilde. Dus zonder blikken of blozen gaf ik toe aan de poep en voelde ik deze snel een weg zoeken in mijn luier. Ik probeerde niet teveel te persen of geluid te maken, maar mijn rode hoofd verklapte het toch een beetje. Oma gaf me een knipoog als teken dat het prima was. En fluisterde dat we straks na de lunch wel even naar de wc gingen nog. De poepluier voelde al een stuk minder vies dan de eerste keren. Ook dit begon blijkbaar te wennen. De bediende kwam onze broodjes brengen en nam nog een glaasje drinken op. Gelukkig had deze niet door dat ik blijkbaar mijn broek vol gepoept had. De broodjes waren verrukkelijk en gingen dan ook snel naar binnen toe.
Lieverd ik haal even een schone luier uit de camper, ben zo terug. Ik zat nu alleen aan de tafel te wachten op oma. Die vervolgens als het dood normaal was terug kwam met een luier en doekjes in haar hand. Het hele terras kon het zien. Ik keek angstig om me heen, maar blijkbaar maakte het toch weinig indruk, gezien er niemand echt naar mij keek.
Oma gebaarde mee te komen, ik stond op en volgde oma mee naar binnen. Aan de bar vroeg oma of er een verschoonplek was. De mevrouw achter de bar keek even mij aan en zei, zo groot is onze verschoonhoek niet denk ik. Oma zei, geeft niks hoor we redden ons vast wel. Met een rood gezicht liep ik achter oma aan die een plekje kreeg aangewezen in de gang naast de wc deur. In een klein nisje stond een commode. Ik klom erop en moest inderdaad mijn benen al omhoog doen om er te kunnen liggen. Mijn broek ging naar mijn enkels en de luier ging open, en de doekjes gingen snel aan het werk. Het voelde toch wel erg fijn om weer schone billen te krijgen. Ik was snel weer fris en voelde de schone luier onder mij komen. Klaar zei oma. Oma liep het toilet in om de vieze luier weg te gooien en gaf me daarna een aai over mijn bol. Oma betaalde aan de bar. De mevrouw zag me weer staan en vroeg of het gelukt was. Oma zei, zeker weten. We zijn pro’s geworden ondertussen, met een lach. De mevrouw lachte terug en zei dat het haar best lastig leek om nog steeds niet zindelijk te zijn. Maar oma waaide dat een beetje weg. Het was tijd om weer verder te Touren, op naar de volgende camping.