- deel 12 -
In de auto zat ik klem tussen de twee grote meiden. Ze voelde steeds meer als zussen voor me en besefte me dat ik ze zeker ging missen na onze vakantie. We hadden immers alleen vandaag en morgen nog voordat we terug naar oma haar huis zouden gaan. Tussen de twee knappe meiden in sloeg mijn vrolijke bui ineens even om, maar als we naar huis gaan, hoe moest dat dan met mijn luier. Mama zou dat nooit goed vinden, zeker niet voor overdag. Vive zag me moeilijk kijken en haalde me aan, wat is er knappert? Ohw dacht ineens dat het bijna voorbij was de vakantie. Ze gaf me een kus op mijn wang en zei en mag echt wel een keertje bij ons logeren hoor, ga toch mam zei ze snel. Haar moeder keek in de achteruitkijk spiegel en zei natuurlijk, z'n kereltje als jij is altijd welkom. Dat vrolijkte me al een stuk op. Maar toch maakte ik me een beetje zorgen om mijn eigen thuis. Ik voelde dat ik alweer een plasje liet lopen, het ging bijna vanzelf. De auto werd geparkeerd en we kropen uit de auto. Vive en Laura pakte mijn handen en namen we mee als hun broertje. Onderweg kwam er een soort boodschappenlijstje langs, bikini, ondergoed, jurkjes, sneakers... het ging een beetje aan me voorbij. Tot ik vaag een vraag hoorde. Uhm wat zei ik snel. Wat had jij ook alweer nodig. Nieuwe pyjama en korte broek zei ik snel. Het zou wel een flinke winkeltocht worden dacht ik, maar het was fijn om bij de meiden te zijn, dus ik waggelde met mijn luierkontje lekker mee. Eerst was ik aan de beurt want we stopte bij een kinderkleding winkel. Alle dames gingen opzoek naar spullen voor mij, ik hield me een beetje bij oma in de buurt. Ik zag ineens shirtjes, broekjes vanalles voorbij komen. Wat hebben ze hier leuke spullen hoorde ik de moeder van de meiden zeggen.
Vanuit alle kanten kwamen voor mijn gevoel met kleding aan. De mevrouw van de winkel bood zich al aan met de vraag of ze even kon helpen. Oma nam haar hulp aan. We kwamen eigenlijk voor nieuwe korte broekjes, maar zag ook al een hoop leuke shirtjes. Heeft u tips voor leuke combinaties. Tuurlijk help ik graag. De meiden lieten al van alles zien, waar oma enthousiast van werd. De mevrouw combineerde hun vondsten met andere items. Mag ik even kijken welke maat hij nu heeft vroeg de mevrouw. Oma zei volgens mij zit hij nu op 122. De mevrouw keek in de kraag van mijn shirt. En vroeg daarna mag ik even naar je label in je broek kijken. Ik had nog geen antwoord gegeven maar voelde haar hand mijn shirt al optillen en in mijn broek kijken. Ik voelde haar hand over mijn luierrandje gaan. Ze zei er niks van tegen mij. Wilt u voor de broeken dezelfde maat als nu of liever iets ruimer vanwege zijn luiertje zei de mevrouw door de winkel. Mijn gezicht schoot meteen op standje vuurtoren. Oma zei dat deze maat prima was, anders ging het zo flodderen was ze bang voor. De mevrouw dook de winkel in en kwam terug met setjes die deels samengesteld waren door alle dames die met me mee waren. Nu was het tijd om te passen. Zal ik even helpen zei Vive en dook samen met mij het hokje in. Ze trok mijn broek en shirt uit en in stond alleen nog in mijn natte luier in het hokje. Ze hield de eerste korte broek voor me open en ik stapte er in, knoop ging dicht en een nieuw shirt schoot over mijn hoofd. Ze schoof het gordijn open en de andere vonden me meteen schattig hoorde ik al. Ik keek nu zelf in de spiegel en zag een blauw kort broekje met daarop een gestreept shirt met kleine bootjes erop. Ik draaide me even om en het viel me mee hoe zichtbaar de luier was. Vive zei, kom we gaan naar de volgende. Weer werd ik uit en aangekleed. Nieuwe korte broek aan en nieuw shirt. Deze broek zat duidelijk strakker. In de spiegel zag ik nu duidelijker mijn luier contouren maar de dames vonden het weer geweldig. Nog een setje te gaan. Dit zit heerlijk. Een zachte broek met daarop net z'n zacht shirt. De mevrouw van de winkel kijkt wat moeilijker en zegt, denk dat het broekje een maatje kleiner ook wel kan. Ze loopt weg terwijl de rest me lief aankijkt en zegt hoe knap ik wel niet ben. De mevrouw komt terug met een maatje kleiner. Ze gaat voor me zitten en trek in de winkel het broekje uit. Sta ik in mijn natte luier, ik voel me weer enorm rood worden. De mevrouw doet als of er niks aan de hand is en helpt me in de andere broek en trekt hem op. En neemt wat afstand, deze zit iets mooier denk ik. Oma is het eens, lijkt je wat slanker. Vive helpt in het hokje weer in mijn eigen kleding.
Als ik het hokje uitkom zie ik oma nog met de winkelmevrouw praten en samen lopen ze weg richting een rek achter in de winkel ik zie ze iets pakken maar zie niet goed wat. Oma rekent alles af en komt met een grote tas terug. Zo kerel jij komt de hele zomer wel door. Gaan we snel verder want de meiden willen ook nog shoppen. Ik pak de hand van oma vast en loop mee. We lopen een meiden winkel binnen en de meiden struinen meteen naar goede koopjes. Ik zie een krukje staan en zet me erop en wacht wel even. Kijk om me heen en zie de ene na de andere knappe meid voorbij komen die allemaal lief naar mij lachen. Laura komt nu langs en laat haar vondsten zien, van jurkjes tot topjes. Op de kruk laat ik nog maar een plasje lopen en voel dat de luier alweer redelijk vol begint te worden. Maar dat merken de dames vast zowel op denk ik. Oma komt bij me staan, zullen we zo eens even iets drinken. Ja graag zeg ik snel. De meiden komen al aangewandeld met twee tassen. Ze stralen helemaal. Oma stelt voor om even wat te gaan drinken. We kijken de straat rond en zien al snel een terrasje. Met onze tassen gaan we erop af. Ploffen neer en de meiden noemen nog wat ze nodig hebben. Ik heb alleen nog een pyjama nodig. De ober neemt onze drankjes op en oma besteld er taartjes bij. Ze vind het gezellig met z'n allen, het is duidelijk te merken. Ik ga even plassen zegt Laura, wat meteen als seintje wordt opgepakt. Kris zullen we jou ook even schone broek geven, deze loop je al eventjes in. Ik sta al op, zal ik het even doen, moet ook plassen zegt de moeder van de meiden. Oma geeft een luier en doekjes aan haar mee. Iedereen kan het weer zien denk ik, maar niemand lijkt er naar te kijken. Ik loop mee het restaurant in achter de moeder aan. We volgen de bordjes wc en komen achter de zaak uit. Nu is de vraag waar we jou kunnen verschonen zegt ze lief tegen me. Ze opent de dames toilet deur en kijkt even rond maar ziet niet zo snel een verschoontafel. Ook bij heren toilet is niks te zien. Laura komt de wc uit en ziet ons zoeken. Ik vraag het wel even zegt ze lief. Ze loopt naar de bar en vraagt het. Ze komt terug en wijst een deurtje verder en loopt met ons mee. De deur naast de toiletten doen we open en daar is een hele babykamer. Muur met tekeningen een stoel voor voeding en een commode met daarboven zelfs een plank met luiers erop. Dat ziet er goed uit zegt de moeder. Ze tilt me op de commode en doet mijn korte broek naar mijn enkels. Laura komt erbij staan en kijkt aandachtig hoe haar mama mij een schone luier gaat geven. Ik hoor de plakkers open gaan en krijg met een schattig stemmetje te horen dat ik een grote plas gedaan heb, voel me weer klein worden. Ik voel nu de doekjes langs alles gaan en voel de natte luier verdwijnen. Laura bekijkt de luiers op de plank en zegt, er liggen heel veel verschillende, kijk deze, die is schattig. En ze houd een luier omhoog met Sesamstraat erop. Welke maat staat erop Laura, hoor ik. Laura zegt maat 5. Dat is te klein. Laura snuffelt snel verder en komt met een andere luier aan. Deze is maat 6 zegt ze blij. Ik probeer mee te kijken maar zie het niet goed. Haar moeder pakt hem aan en zegt, waarom ook niet, gratis luier is nooit mis. Ik voel mijn billen landen op een enorm zachte luier. Hij wordt tussen mijn benen gevouwen en met haar hand op mijn buik voel ik de plakkers dicht gedaan worden. Mijn broek gaat waar naar boven en ik word overeind geholpen en kom weer op de grond terecht. Ik voel duidelijk een dikkere luier dan mijn vertrouwde pampers. Ik spiek stiekem onder mijn shirt maar zie alleen een witte rand. Laura neemt me mee naar buiten en haar moeder gaat snel naar de wc. Op het terras staat het drinken en de taart al te wachten. Ook haar moeder komt eralweer aan met de doekjes en luier en geeft deze terug aan oma. Er lagen hier luiers, dus dacht gratis luier is niet verkeerd. Oma zegt wat een service dan. En snel ga ik aan de slag met mijn taartje en grote glas appelsap.
Tijd om weer verder te gaan, ik loop mee met de rest en merk toch echt dat deze luier dikker is en zie ineens in de winkelruit dat hij ook veel meer opvalt in mijn korte broek. Hopelijk letten daar niet teveel mensen op. We duiken de Hema in. De meiden gaan naar het ondergoed en kiezen nieuwe onderbroeken uit en bh's, ik kijk verbaasd mee, heb dat nog nooit gezien. Laura haalt me aan en zegt welke vind jij mooi? Ik kijk even rond en wijs er eentje aan met bloementjes erop. Ze pakt hem en zegt goede keuze, neem ik die ook. Ineens hoor ik oma mij roepen. Ik kijk even rond en zie haar iets verderop. Ik loop ernaar toe en zie haar voor de pyjama's staan. Welke vind je leuk Kris? Ik wijs er eentje met dino's aan. Oma zoekt de juiste maat en neemt hem mee. Terwijl we langs een ander rek lopen, blijft oma staan. Kom eens. Ik kom bij haar staan en zie een rek met rompers. Ze pakt de grootste eruit en houd hem voor me. Volgens mij is dit ook fijn voor de nacht. Maar de grootste is te klein. Ze hangt hem terug. De meiden staan bij de kassa, wij sluiten aan met mijn pyjama.