29 juni 2013, 3 over 7 's ochtends
Gisteren was het zo leuk bij Eve op school! Ik was gisteren helaas te moe om te schrijven, dus bij deze... gisteren lekker gefeest weer, naar een musical over bosbewoners gekeken (waren het toevallig de Happy Tree Friends die ik wel eens op de televisie zie? Grapje, er was geeneens bloed), weer lekker brood gegeten en bijgepraat over het één en ander, inclusief de hele ding-dong over ons moderne eiland.
Heb ik je wel eens verteld over dat er willekeurige bliksemschichten insloegen in veel gebouwen laatste tijd, en dat het recentelijk eindelijk gestopt was? Nou, daar heb ik het dus ook over gehad, en die bliksemschichten bleken allemaal van de dondertoren te komen, die inmiddels lekker helemaal naar de knoppen is, dus nu is het hele dorp weer bijna veilig. (Moeten we daar ook om feesten dan?)
Eve was helemaal blij met haar horloge dat ik haar gisteren heb gegeven, diegene die ik zelf heb gemaakt uit een doosje dat ik toevallig in het winkeltje bij de uitverkoop tegenkwam. Ze wilde er al heel lang één, maar ze wilde natuurlijk geen tweedehandsje van één van haar broers of zussen, dus toen bracht dat mij op een ideetje. Goed, hè?
Ondanks dat ik me gisteren bijna volgestopt heb met lekkers, heb ik nu gek genoeg weer trek. Misschien is het dan toch beter als ik nu even iets ga eten, dat ik straks ook na het tandenpoetsen lekker rustig weer voor de computer of zo kan zitten voordat ik langs Peridot ga, die gisteren ook haar diploma ontving, maar het voor haar part rustig aan wilde doen. Ik vind het allemaal goed.
Trouwens, voordat ik het vergeet, voor Peridot heb ik ook nog een leuk cadeautje, en dat is een stressballetje dat er heel leuk uitziet. Hij is neonroze en ook prima voor in de speelgoedkast, vind ik!
4 over half 2 's middags
Ik ben net weer even bij Peridot geweest, en deze keer wel als een klein meisje. Nou ja, niet volledig, want ik had dan wel een jurk die felgekleurd was, en daar een luier onder aan, en nog een speen en zo bij me in een tasje, maar mijn gedrag was nog wel bijna 15 jaar, want anders heb ik natuurlijk rare blikken op mij gericht, snap je?
Peridot was helemaal blij toen ze mij zag, en gaf me gelijk al een knuffel toen ik nog maar net op de drempel van de voordeur stond.
“Gefeliciteerd, meisje” zei ik, en ik gaf haar gelijk het cadeautje, waarbij haar pupillen in één keer in grote, gele, glimmende sterren veranderden (bij wijze van spreken, natuurlijk), zo blij was ze ermee.
“Weet je wel hoe lang ik iets in het neonroze wilde?” riep Peridot enthousiast. “Echt heel erg bedankt dat dit mijn cadeautje is geworden! Je hebt goed gegokt!” Haar pupillen werden weer gewoon haar pupillen en ze liet me naar binnen, waarbij ik weer iets te drinken aangeboden kreeg.
We waren aan het praten over de recente ding-dong die vroeger vandaag ook was opgenoemd, maar we schrokken uit ons gesprek door Peridot's moeder, Lilian, die toevallig even kwam kijken hoe het in de keuken ging. Ik stelde me abrupt voor en er vlogen allerlei zenuwtrekken door me heen, dus ik vertelde ook maar dat ik alle dagen heel druk was.
“Ik zal zometeen lekker zien hoe het vrije leven is” zei Peridot, “startend vanaf maandag, want morgen zal mijn dunkle denk ik ook langskomen, maar ik weet het nog niet zeker, want hij zat laatst ergens vast, en ik hoop dan nu maar dat hij inmiddels allang bevrijd is, want anders baart het mij en mams nogal zorgen, hè?” Ze dronk haar glas in één keer leeg en smeet het haast terug op de tafel.
Ik raakte nog even met Lilian in gesprek voordat ik met Peridot mee ging naar haar kamer, waar we verder bij gingen praten. Hier praatten we ook over onze interesse, en uiteindelijk was ik zelfs zo moedig dat ik mijn speen erbij pakte.
“Wacht eens even” zei Peridot, “weet je nog dat ik zei dat ik je misschien al ergens van herkende? Ik weet nu alweer waar dat was: vorig jaar, echt in het hele erge begin ervan, toen we allemaal gingen kijken bij die verbouwing, toen was ik al zo enthousiast over jou met die speen! Tenminste, dat denk ik dus gezien te hebben.”
Ik keek Peridot stomverbaasd aan en probeerde terug te denken aan die dag... ik weet nog wel dat Angie, de dochter van de bakker, me destijds aankeek alsof ik (zoals ik het daar ook al zei) puisten als zeepokken had, vanwege die speen, en dat er een meisje enthousiast over werd. Zou dat dan Peridot zijn geweest?
“Was jij dan zo enthousiast erover?” hakkelde ik. “Ik had je van die afstand echt véél jonger geschat, vier of vijf of zo! En mijn haar zat toen echt vreselijk, alsof ik in de storm had geslapen of zo!”
“Ja, en ik!” lachte Peridot, “ik had pas coupe storm, met mams die mijn haar vergat te doen en me na een verschoning meteen naar buiten bracht!” Ze hield haar adem even in om rustig aan te kunnen doen. “Maar serieus, schatte je mij nog zó jong in? Ik was bijna 11 destijds, maar nu schatten mensen me in als een jaar of zes, zeven, omdat ik nog lang niet heb gewisseld. Maar ja, dat heeft nu ook zijn voordelen, dat ik geen pijn heb of zo, want dat heb ik eens bij Eve gezien.” Ze glimlachte erbij en haalde ook haar speen erbij, waarbij ze een beetje languit op haar stoel ging liggen.
We hebben maar even stil op de stoelen gezeten en elkaar zo nu en dan een vraag gesteld, totdat ik zelf op gegeven moment even niet oplette en ik na een halve minuut ineens iets voelde groeien tussen mijn benen. Ik was bijna vergeten dat ik een luier aan had, en schrok wel een beetje van het feit dat ik er bijna volautomatisch mijn hele blaasinhoud in liet lopen!
“Het is goed, Ammie” zei Peridot. (Zij bedacht 'Ammie' als mijn afkorting, en dit doet bijna niemand. Aardig, hè?) “Ik heb er zelf totaal geen controle over, en hetzelfde geldt voor de rest van de inhoud van mijn organen. Ik hoef zelfs geen maandverband in, echt handig!” Ze wilde mij naar de commode leiden, maar bedacht zich even. “Doe je het misschien liever zelf?”
Ik knikte, en liet even zien hoe ik zelf mijn luier verwisselde. Peridot en ik waren tenslotte toch allebei meisjes, dus mijn dinges maakte nu even niet uit.
We hadden er samen wel een geslaagde late ochtend van gemaakt, ondanks dat er soms wel eens een luier verwisseld moest worden, maar dankzij Peridot heb ik er wel een beetje aan leren wennen.