Marije's verhaal deel 33
De vredige stilte die in de kamer hing werd opeens duidelijk hoorbaar onderbroken door gerommel in Laura's buik. Laura die tot dan toe als in een trance met het haar ogen dicht aan het flesje had liggen zuigen, keek verschrikt op.
'Ach meisje, heb je krampjes?' Vroeg Laura's moeder.
Laura knikte, ze had inmiddels flinke krampen en het geborrel en gerommel in haar buik werd heftiger.
'Ga je maar lekker ontspannen, niet proberen het op te houden.'
'Ik durf niet.' Zei ze met een klein stemmetje.
'Je hoeft je toch niet te schamen, ik ben toch je moeder.'
Maar Laura vond het toch wat genant.
'Toe maar kindje.' Moedigde haar moeder haar aan.'
De krampen werden heftiger, en al zou Laura het hebben willen ophouden, dan was haar dat niet gelukt. Laura voelde hoe haar darmen zich leegden en hoe de ontlasting zich in haar luier verspreidde. Laura kreunde zachtjes en ze genoot van het opgeluchte gevoel in haar buik in combinatie met het aangename warme gevoel tusssen haar benen. Het strakke rompertje zorgde ervoor dat de volle luier extra stevig in haar kruis werd gedrukt.
'Grote meid, heb jij bah gedaan.' Riep haar moeder opgetogen uit.
Laura had een rood hoofd gekregen deels van schaamte maar ook van opwinding. Ze had een dag geleden niet durven dromen dat ze nu met een vol gepoepte luier op de schoot van haar moeder zou liggen. Laura voelde zich intens gelukkig.
'Zal mammie jou dan maar eens lekker gaan verschonen?'
Hier had Laura eigenlijk nog geen zin in, ze wilde de volle luier graag nog even aanhouden. Aan de ene kant omdat ze het een heerlijk opwindend gevoel vond, maar ook als omdat ze zich eigenlijk wel een soort van trots voelde dat ze in het bij zijn van haar moeder in haar luier had gepoept.
'Nou vooruit gaan dan nog maar even spelen.' Reageerde haar moeder begrijpend. Samen met Marije speelde ze met de Duplo. Door de volle luier, die ze vooral goed voelde als ze op haar billen zat, waande ze zich op en top een klein meisje.
Helaas greep Pauline op een gegeven moment in.
'Nu is het wel genoeg geweest Laura, echte baby'tjes laten we ook niet met een vieze luier spelen. Bovendien stink je inmiddels een uur in de wind.Kom dan ga ik je verschonen.'
'Mammie doen.' Zei Laura en ze wees naar haar moeder.
'Graag zelfs, schatje.' En ze pakte Laura's hand. Door de volle luier kon Laura nauwelijks lopen, wijdbeens waggelde ze naast haar moeder.
'Nou nou dat is maar net goed gegaan.' Zei haar moeder toen ze de luier openmaakte. Door het spelen en op haar billen zitten was alles maar net binnen de randjes gebleven. Met veel geduld maakte haar moeder haar schoon. Laura genoot van de tedere en zorgzame aanraking. Ze kon er nog steed niet over uit dat haar moeder zo als een blad aan de boom was omgeslagen. Toen Laura, weer helemaal verschoond naast de kommode stond, vloog ze haar moeder om haar hals.
'Ik vind je lief.' Zei ze.
'Ik jou ook schatje.'
Terug in de woonkamer kroop Laura weer naar het speelkleedje. Marije was blij dat haar vriendinnetje weer terug was. Al snel gingen ze weer helemaal op in hun spel en waren ze zich, als echte kindertjes, van hun omgeving minder bewust. Tessa, Pauline en Laura's moeder, Joke, zaten op de bank met een kopje koffie. Joke was enorm opgewonden, Pauline en Tessa vonden haar zelfs een beethe hyper.
'Oh meiden ik ben zo blij dat ik deze stap heb gezet en dat ik mijn dochter weer terug heb.' Zei Joke.
'Fijn dat u Laura's keuzes nu respecteert.' Zei Pauline een beetje afgemeten. Op een of andere manier wist ze niet goed hoe ze op het plotselinge enthousiasme van Laura's moeder moest reageren.
'Hoe gaan we nu verder?' Vroeg Laura's moeder
'Hoe bedoelt u?' Reageerde Pauline.
'Je, zeg maar "je", nou gewoon, als moeder van Laura wil ik natuurlijk ook voor haar zorgen, ik heb nog zoveel tijd met haar in te halen.'
'Ik weet niet of....' Joke liet Pauline niet uitpraten.
'Jullie hebben zelf gezien hoe blij ze reageerde op mij.'
'Wat stel je, je er dan bij voor, Joke?'
'Nou gewoon, dat ik af en toe langs kom om haar te verzorgen en dat zo af en toe weer thuis komt om een nachtje bij mij te blijven slapen.'
'Dit gaat wel meteen heel ver ik weet niet of Laura dat wel wil.'
'Ik wil haar ook niet dwingen, ze kan toch zelf kiezen, en als jullie mij laten zien waar die babyspulletjes vandaan komen, ga ik ook zo'n mooi kinderkamertje voor haar inrichten. Ik zie het al helemaal voor me, het wordt vast fantastisch. Ik heb er zo'n zin in!' Joke was steeds harder gaan praten in haar enthousiasme. Laura en Marije keken verbaasd op uit hun spel.
'Wat is er mammie?' Vroeg Laura, die geinteresseed was geraakt door de woorden van haar moeder en van het kleedje was afgekropen.
'Oh schatje, goed dat je er bent, mammie wil zo graag voor je zorgen en alles weer goed maken, dus mammie vroeg zich af of je niet ook een keertje weer thuis zou willen komen. Om te logeren, ik ga een prachtig kamertje voor je maken. Ik denk dat als je die ziet dat je er niet meer weg wilt.'
'Maar ik kom niet meer thuis wonen.' Zei Laura een beetje verschrikt.
'Natuurlijk niet liefje, dat begrijpt mammie heel goed, maar jij vindt het toch ook fijn als mammie voor je zorgt
Laura gaf een kort knikje.
'We zullen wel zien hoe het loopt.' Kwam Pauline tussen beide.
'Ik wil alleen maar het beste voor mijn meisje.' Verdedigde Joke zich.
'Dat begrijp ik.' Zei Pauline, maar ze was er niet gerust op. (Wordt vervolgd)