Marije's verhaal deel 31
Vol ontzetting en met angst en beven luisterde Laura naar het gesprek tussen Tessa en haar moeder bij de voordeur.
'Ik weet niet of ze u wel wil zien.' Zei Tessa.
'Dat bepaal ik zelf wel. Laura kindje, waar ben je! ' riep haar moeder.
'He, he wat doet u nu!' Op de gang klonk het geluid van iemand die aan de kant wordt geduwd.
Plotseling stormde Laura's moeder de kamer in.
Laura sloeg haar handen voor haar gezicht, als of ze dacht dat ze daardoor minder zou opvallen.
Laura's moeder bleef midden in de kamer staan, haar mond viel open van verbazing toen ze Laura in haar hansopje zag zitten met een tuitbekertje voor zich.
'Kijk nou eens hoe je erbij zit!' Schreeuwde haar moeder.
'Jij lijkt verdomme wel een baby.'
'En wie ben jij?' Richtte Laura's moeder zich tot Marije
'Ben jij ook een baby? En al die babyspullen?' Laura's moeder wees op de babyflesjes en luiers. 'Wat is dit hier voor pervers gebeuren'
Laura durfde niet te reageren. En de andere drie hielden ook hun mond. Dat was maar goed ook. Laura's moeder leek niet erg voor reden vatbaar. Uiteindelijk was Laura's moeder uitgeraasd en barstte ze in tranen uit.
'Waarom heb ik niet gewoon een normale dochter.?' Gierde ze uit
'Zal ik u anders even een kopje thee maken, dan leggen we het uit.' Zei Pauline op haar vriendelijkst.
'Jahhaa..' Huilde Laura's moeder.
Na een paar minuten en wat slokken thee was Laura's moeder enigzins bedaard en bijgetrokken.
'Nou ik ben benieuwd naar jullie verhaal, want dit verdient wel enige uitleg.' Klonk ze nu heel redelijk.
'We wonen hier dus met z'n vieren.' Begon Pauline het verhaal.
'Ik ben Pauline, en dat zijn Tessa en Marije. Ik ben het met u eens dat wij geen doorsnee studentenhuis zijn. Dat komt omdat Laura en ook Marije eigenlijk het liefst als baby'tje of kleutermeisje door het leven gaan.'
'Maar.....' Wilde Laura's moeder onderbreken.
'Misschien is het goed als ik eerst het verhaal afmaak.' Zei Pauline.
'Tessa en ik vinden het juist weer leuk om voor ze te zorgen, zo helpen we elkaar. Waarom uw dochter het liefst als klein kindje door het leven gaan, dat kan Laura misschien beter zelf vertellen.'
Laura schudde met haar hoofd.
'Toe Laura, dit is belangrijk, dit is je kans om te vertellen hoe het zit.' Moedigde Pauline haar aan.
'Ik durf niet.' Zei Laura met een klein stemmetje.
'Zou het helpen als je moeder beloofd dat ze niet boos wordt.'
Laura knikte.
'Wilt u dat beloven mevrouw? Vroeg Pauline.
'Ik heb denk ik weinig keus.'
'U kunt ook nu weggaan, maar uw dochter krijgt u er niet mee terug.'
'Vooruit dan ik beloof het.'
'Nu is het jouw beurt Laura.'
Laura moest slikken, zachtjes begon ze te praten.
'N...n..nou he...het..k.komt.. ' begon Laura hakkelend. '..d..denk ik doordat ik in mijn bedplas en af en toe ook overdag nog een ongelukje heb. Jij wordt dan altijd zo boos op mij. Terwijl ik er toch ook niks aan kan doen.'
'Nou dat weet ik zo net nog niet, of jij er niks aan kan doen.' Onderbrak Laura's moeder haar. 'Toen je twaalf jaar was hebben we je helemaal laten onderzoeken en er is toen geen fysieke reden gevonden waarom je in je broek zou plassen. Volgens de artsen was het puur psychisch.'
'Maar mam, dat is toch ook een reden.'
'Nou, wat mij betreft is het allemaal aandachttrekkerij, volgens mij doe je het gewoon expres. Geef nou maar toe, het liefst wil je gewoon een baby zijn!' Na deze woorden barstte Laura in huilen uit.
'Ga maar weer janken, je gedragen als baby is het enige wat je kunt.' Reageerde haar moeder bits.
'Mevrouw, dit is niet de manier zo komen we niet verder, misschien is het goed als Laura haar verhaal afmaakt.' Greep Pauline in.
'Nou vooruit dan.'
'Maar dan moet u haar ook niet meer onderbreken, beloofd?'
Laura's moeder knikte.
Laura schraapte al haar moed bij elkaar, ze besefte dat ze nu de kans had om haar kant te vertellen.
'Weet je Mam, jij denkt dat ik express in mijn broek plas omdat ik weer een baby'tje wil zijn. Maar zo zit het niet, ik kan aan dat broekplassen echt niks doen, ik schaam me er ook voor. Ik vond het vroeger vreselijk als jij weer een natte plek in mijn bed vond en me vernederde en voor baby'tje uitmaakte.
En juist daardoor is mijn verlangen om weer klein te zijn ontstaan. Want als baby'tje of kleutertje vindt niemand het erg als je in je broek plast. Des te meer jij mij kleineerde des te meer ik er naar verlangde echt klein te zijn, omdat je het dan misschien wel zou accepteren.
Ik denk dat het bedplassen en de dagelijkse ongelukjes hierdoor alleen maar erger werden. Vandaar dat ik om luiers begon te vragen. Maar dat mocht niet van jou. En toen ontmoette ik Marije, aanvankelijk dacht ik dat ze alleen incontinent was, maar ik kwam er achter dat zij het ook heerlijk vindt om klein te zijn.
Zij schaamt zich er ook niet voor. Door haar ben ik mijzelf gaan accepteren, en ben ik er achter gekomen dat zo'n baby-leventje is wat ik wil. Ik vind het heerlijk om klein en afhankelijk te zijn en juist te worden vertroeteld als ik volle luier heb, in plaats van te worden gekleineerd.
Ik plas dus niet in mijn broek omdat ik een baby'tje wil zijn. Ik wil klein zijn omdat dat dat bij mijn broekplassen hoort, omdat jij mij keer op keer hebt duidelijk gemaakt dat een grote meid dat niet doet.' Laura was tijdens haar vehaal steeds zachter gaan praten.
Haar moeder bleef stil voor zich uit te kijken toen Laura's klaar was met vertellen. Iedereen zweeg, je kon een speld horen vallen.
'Ik moet dit even verwerken.' Doorbrak Laura's moeder te stilte.
'Dat begrijpen we, het is een harde boodschap.' Zei Pauline 'Je hebt het goed verteld Laura.' Voegde ze er aan toe. Pauline sloeg een arm om Laura.
'Hoe nu verder?' Vroeg Laura's moeder.
'Misschien is het goed als Laura uitspreekt wat ze verwacht van u, vind je niet Laura? Dan kan je moeder aangeven of ze zich daarin kan vinden, en wat ze van jou verwacht.'
Laura knikte.
'Ja dat is wel een goed idee.' Zei ook haar moeder.
'In de eerste plaats hoop ik dat je in ieder geval accepteert wie ik ben en hoe ik leef. Dat ik nou eenmaal het liefst continu een luier draag en me af en toe als een babietje wil gedragen. Hoewel ik begrijp dat dat moeilijk voor je zal zijn, is mijn grootste wens dat je het niet alleen accepteert, maar me ook zo behandeld.
Hoewel ik hier met de meiden mijn draai heb gevonden en niet meer thuis kom wonen, zou het fijn zijn dat als ik weer eens thuiskom je me dan als een klein kindje zou willen behandelen.'
'Nou dat lijkt me helder, wat vindt u daarvan?' Zei Pauline die haar rol als bemiddelaar serieus nam.
'Ik moet toegeven dat ik in het verleden wellicht niet de juiste aanpak heb gekozen. Ik kan dan ook niet anders doen dan je keuze accepteren en respecteren. Maar dat je van mij verwacht dat ik je ook echt als een baby'tje ga behandelen, vind ik ver gaan.'
'Wat vindt u daar moeilijk aan?' Vroeg Pauline.
'Het voelt tegen natuurlijk, kijk hoe groot ze is, ik kan haar toch niet als baby behandelen.'
'Mischien valt het in werkelijkheid reuze mee en moet u het gewoon eens proberen.'
'Hoe bedoel je?'
'Nou bijvoorbeeld, Laura is denk ik nu wel toe aan schone luier, misschien kunt u haar nu verschonen.'
Zowel Laura als haar moeder keken geschokt.
'Dat meen je toch niet?' Riep haar moeder
'Zeker wel. Er is maar een manier om er achter te komen of dit tussen jullie gaat werken en dat is het gewoon doen.'
'Ik weet niet...en luier verchonen is zo lang geleden.' Twijfelde haar moeder.
'Wij helpen wel. Wat vind jij Laura?' Vroeg Pauline.
'Ik vind het wel eng, maar ik wil het wel proberen.'
'Zullen we dan maar.' Pauline stak haar hand uit naar Laura en haar moeder.
Na enige aarzeling pakten ze allebei vast. Met zijn drieen, hand in hand, liepen ze naar de slaapkamer. In hun kielzog de nieuwsgierige Tessa en Marije.
Laura klom op de kommode.
'Stop dit maar in haar mond.' Zei Pauline en ze gaf Laura's moeder een speentje. (Wordt vervolgd)