Nog niet klaar Mijn Broer(tje)

Berth

Uniek is apart; voor wie het niet begrijpt.
Mijn broer(tje).

Vrijdagmiddag rond een uur of drie, ik kom net van mijn werk aanrijden bij de school
waar mijn jongere broer op zit. Na het overlijden van onze ouders neem ik in de weekenden
en in de vakanties de zorg op me. Mijn broertje heeft een lichte beperking en ik wil niet dat hij
dag in/ dag uit naar een of ander opvang moet. Daarom zorg ik voor hem in de weekenden
en tijdens de vakanties.

Bij de school staan ook wat andere ouders te wachten op hun kinderen. Ik kom half
In het gesprek aan, maar het gaat duidelijk over dat kinderen die nog luiers dragen op latere
leeftijd luie kinderen zijn. Ik wil me er nog in mengen dat de kinderen daar vaak niets
aan kunnen doen, maar daar hoor ik vanaf het plein,,, Broertje!!! En ja daar komt hij aangestoven
met zijn loop karretje. Hoewel ik ruim 16jaar ouder ben noemt hij me broertje. Zou blij dat hij
me weer ziet springt hij in mijn armen. Ik voel duidelijk aan zijn kleren dat hij een flink natte luier
aan heeft dus ik zeg tegen hem even wachten jongen. Ik leg in zijn autostoel even een luiermatje,
dat mocht het onverhoopt nodig zijn, zijn stoel ieder geval droog blijft.

Hij gaat zitten, ik doe zijn loop karretje achter in en we rijden naar huis.
Mijn broertje begint sorry,, heb meer moeten plassen dan in mijn luier kan.
Waarop ik zeg maakt niet uit jongen, thuis een droge broek aan en dan gaan we spare-ribs eten.
Leuk zegt hij,, We hebben vandaag op school over vliegen gehad,, wil ik ook vervolgd hij.
Ik antwoord, misschien komende week in de vakantie. We gaan nu naar huis toe.
Een maal thuis als we binnen zijn hem even een nieuwe luier en fixatie broekje erover gedaan,
droge kleren laat ik hem zelf doen, dat kan hij namelijk goed zat. Het is niet dat hij helemaal
gehandicapt is, maar met zijn 16jaar is hij gewoon wat trager in alles. En heeft bij sommige
dingen wat meer hulp nodig, hij kan niet alles lang ophouden dus vandaar die luiers.

**Wordt Vervolgd**
 
Laatst bewerkt:

Berth

Uniek is apart; voor wie het niet begrijpt.
Mijn broer(tje) 2:

Zo jongen, aangekleed zie ik. Ga nog maar even wat spelletjes doen op je
computer boven op je kamer moet nog even wat voor mijn werk doen, dan gaan we.
Hij loopt weer naar boven ik ga mijn uur-staten invullen. Na een half uurtje roep ik hem
en komt me neer naar beneden. Zo jongen klaar om te gaan??
Ja,, zegt hij vrolijk, hij pakt zijn loopkarretje en gaat samen met me naar de auto toe.

Na een klein half uurtje zijn we op de parkeerplaats van de stad, vanaf daar is het
een 10 minuutjes lopen. Bij het restaurant staat een portier ons al op te wachten.
Tafel voor twee, ja die bij het raam graag zeg ik. Zeg tegen Valentijn dat we er zijn,
Dan weet hij genoeg. Broertje, waarom moet hij tegen Valentijn zeggen dat we er zijn.
Nou toen ik net zo oud was als jij ben ik hier begonnen met werken; Valentijn zat bij mij
op school in de klas en die is nu de kok hier. Hij maakt de lekkerste Spare-ribs van het land.

Zo en wat willen de heren eten. IK begon doe maar twee XL-ijsthee. Dan voor mij de
spicy carpaccio voor meneer daar een kippensoep. Als hoofdgerecht Spare-ribs met honing/
mosterd. Welke Spare-ribs wil jij, vraagt Valentijn aan mijn broertje.. De lekkerste zegt hij.

Niet veel later komt het eten en het smaakt echt lekker, Na het eten komt Valentijn naar onze tafel.
Willen de heren nog iets na, doe mij maar een 4-Aces cappuccino hij wil een ijsje.
Mooi dan mag hij die zelf maken in de keuken, loop je mee. Zo trots als een pauw loopt meneertje
mee naar de keuken terwijl ze voor mij mijn koffie klaar maken. Ja hoor daar komt hij aan met zijn ijsje.
Na nog een tweede koffie groette we Valentijn en gingen we weer op huis aan.

Toen we eenmaal in de auto zaten en op weg naar huis waren, riep mijn broertje;
Moet grote boodschap doen,, Ik zeg, even proberen op te houden jongen.
Over een klein half uurtje zijn we weer thuis. Niet veel later zag ik toen ik om keek
dat meneertje in slaap was gevallen en wist ik dat ik wat kon schoonmaken als we thuis waren.
Toen ik thuis de auto weg zette en mijn broertje uit de auto tilde klampte hij zich vast en
liepen we naar binnen. Ik deed hem een schone luier aan, en legde hem op bed. Ik ging beneden
nog even wat drinken,,, vroeg me eigenlijk af hoe zou dat voelen zo’n luier.

**Wordt Vervolgd**
 
Laatst bewerkt:

Berth

Uniek is apart; voor wie het niet begrijpt.
Mijn Broer(tje) 3:

Na dat ik beneden nog even wat gedronken had, Hart van Nederland had
gekeken; vond ik het tijd om ook naar bed te gaan. Boven aan de trap hoorde ik ineens
mijn broertje huilen. Ik heb gepoept, ik heb gepoept. Dus liep naar boven.. Kom jongen
bij de trap weg en even rustig worden, anders liggen we dadelijk allebei beneden.
Wat is er aan de hand: IK heb gepoept, gepoept. Nou laat eens kijken. Ik keek achter in
zijn luier om te controleren of dat hij had gepoept; Niets te zien. Hij was zelfs nog droog.
Nou jongen er is niets aan de hand,, Je bent zelfs nog mooi droog. Dus ik bracht hem
terug naar zijn kamer en naar bed.

De gedachten om ook eens een luier te proberen bleef nog door mijn hoofd dwalen,
dus besloot er eentje te pakken en op mijn kamer aan te doen. Ondanks dat mijn broertje
wat kleiner is pas de luier eigenlijk perfect, voelt niet verkeerd dacht ik zo. Zit eigenlijk
best oke. Dus ging mijn tanden poetsen en ging ook naar bed. Voor ik in slaap viel besloot
ik in de luier te plassen; Vreemd en raar gevoel gaf dat. Je voelt dat je plast. Maar voor
alles nat wordt voel je het in de luier trekken, die je op zijn beurt dikker voelt worden.
Maar voor je het eigenlijk beseft is alles weer droog. De nacht versliep snel en normaal.
Meneertje was niet meer wakker geworden en het was ochtend voor ik het wist.

Die volgende ochtend was het zelfde als normaal, na het opstaan was het eten en douchen.
Als eerste ging mijn broertje in de douche, Ik deed zijn luier uit, zette de kraan open en liet
hem zijn gang gaan zoals normaal. Gooide zijn natte luier weg legde een schone klaar
te samen met zijn kleren. Toen meneertje klaar was met douchen en afdrogen deed ik hem
zijn schone luier en fixatie-broekje aan. Zijn kleren doet hij verder zelf. Voor dat ik zelf de douche inging,
riep ik mijn broertje met de tekst. Zal ik je iets grappigs laten zien.

JA, ja, ja riep hij vol vreugde. Ik heb ook luier aan gedaan. Zo liet ik hem zien hoe ik daar
ook in mijn natte luier stond. Hij barste uit in luid gelach,,, HAHA haha ha, broertje ook
luier aan net als ik. De vreugde op zijn gezicht deed me veel goeds.
Zo ging ik ook de douche in om me te wassen. Toen ik de kamer in kwam stond mijn
broertje daar ook klaar met een luier in zijn handen, doe je weer luier aan. Ook vroeg
meneertje wat we gingen doen die dag…


Wordt vervolgd!!

 

Berth

Uniek is apart; voor wie het niet begrijpt.
Mijn Broer(tje) 4:

Het weekend was voorbij gevlogen en voor we het wisten was het alweer maandag.
Vroeg in de ochtend de spullen van mijn broertje bijeen zoeken, daarna mijn eigen dingen.
Na het eten bracht ik mijn broertje weer naar school/ en week opvang. Afscheid daar is al
tijd lastig iets, gewoon omdat hij liever bij mij is als daar. IK vertelde hem zo: Jongen het is bijna
vakantie dan gaan we allemaal leuke dingen doen met zijn tweetjes. Ik bracht hem naar zijn
groep en ging richting mijn werk. De week sloop voorbij ondanks het druk zat was. Daar was de
vrijdagmiddag en reed ik weer richting de school van mijn broertje.

Na mijn auto geparkeerd te hebben zag ik hem al aan komen sprinten, maar hij vertelde dat ik even
mee moest komen. IK vroeg me af wat er gaande was. Dus liepen we samen na zijn groep toe.
De juf van zijn groep zegt met norse stem dat we moesten praten en zij dat ik haar moest volgen
naar haar kantoor,,, alleen zegt ze, zonder hem. Daar stemde ik niet mee in. Het gaat over hem. Dus
hij moet erbij zijn. Anders geen gesprek en vertrekken we. Dat was dan min of meer akkoord. Hij mee,
ik mee en zo liepen we naar het kantoortje toe. Ze begon, dat meneer allemaal begint te zeggen
dat hij grote boodschap moet doen. Ik zij doet hij dat,, mooi jongen. Mooi volgde zij, we hebben hier
duidelijke afspraken over op de groep. Of niks gaat in de luier of alles. We kunnen niet elke keer iedereen
naar een wc brengen. Ik volgde daarop eigenlijk best kwaad. Ik probeer hem met moeite zindelijk te
krijgen en jullie gaan daar al mijn werk weer te niet doen. JA!!, werd er mij gezegd onze regels en
afspraken zijn daar duidelijk in. Nogmaals of alles in de luier of niets. Ik maakte duidelijk dat dit gesprek
dan nu klaar is en dat onze meningen blijven verschillen. Kom broertje we gaan, hier worden we
toch niet wijzer..

We liepen de kamer uit en zag duidelijk dat mijn broertje en verdrietig was. Dit was om twee redenen.
Een ervan zou ik daar nog oplossen, We liepen naar zijn klas en pakte daar een schone luier voor hem,
liepen daarna naar de verschoonruimte. Hallo, hallo hoorde ik aan het andere eind van de gang.
U kunt hem hier niet zomaar verschonen. Dat kan ik wel maakte ik duidelijke. Hij mag van jullie niet
naar de wc, ik heb geen zin om hem in de vuiligheid te laten zitten, dus ja ik verschoon hem hier.
Moet je kijken hij is helemaal overstuur door jullie. IK zal blij zijn als het zo vakantie is. Ik ga hem al is het
alleen overdag zindelijk krijgen of jullie nu meewerken / instemmen of niet. Deed meneertje zijn natte
en vuile luier uit, schone aan we zonder boe of bah te zeggen vertrokken we.

We liepen naar mijn auto toe, een van de ouders die nog buiten stond te wachten riep ons na;
Is hij weer lastig geweest, dat je op gesprek moest komen. Ook zo'n lui luierkind zeker. Die van mij draagt
ze alleen 's nachts tenminste. Dan bent u een luie luierouder, die niet een extra keer uit bed wil
om der kind naar de wc te laten gaan, dat vind ik zeker zo erg. Kom jongen we gaan naar huis toe.


Wordt vervolgd!!
 

Berth

Uniek is apart; voor wie het niet begrijpt.
Mijn Broer(tje) 5:

Gaat het weer een beetje jongen;
Nee,, vind het niet leuk dat ik perse de grote boodschap in mijn luier moet doen.
Dan duurt het ook nog lang voor ik een schone luier aan krijg,, niet leuk, niet leuk.
Daar gaan we wat aan doen, als we straks thuis zijn ga ik even wat dingen uitzoeken.
Hoef ik dan... Misschien jongen, maar dan moeten we in de vakantie hard gaan werken
dat je voor de grote boodschap zelf naar de WC kan, je luier zelf kan uit doen.
Maar pull-ups werken toch niet zo goed bij mij. Juist daarom ga ik als we thuis zijn
eventjes wat dingen uitzoeken.

Eenmaal thuis aangekomen ging mijn broertje naar zijn kamer en zijn computer,
ik zelf ging wat telefoontjes doen en wat dingen uitzoeken. IK ging opzoek naar nieuwe / andere
luiers. Zo kwam ik een bedrijf tegen wat een hoop dingen aanbood, deze eerst maar eens bellen.
Hallo ik zoek eigenlijk een ander type luiers voor mijn broertje. Ik wil hem min of meer zindelijk /
vrij krijgen van; Dat hij de grote boodschap in zijn broek doet. Maar er zijn een paar issues. Hij plast
vrij veel en ook grote hoeveel heden in een keer dus pull-ups is geen optie. Op de opvang laten ze hem
niet naar de WC gaan. Dus ik zoek iets wat hij zelf eventueel kan aan en uit doen. Aan de andere kant van
de lijn klonk het, we hebben waarschijnlijk wel wat. Maar de opvang moet wel akkoord gaan.
Nou dan doen wij geen zaken, Zo ging ik verder op zoek..

Na twee telefoontjes kwam ik terecht bij "Drooog bv". Via de telefoon het hele verhaal verteld,
plast veel en grote hoeveel heden, pull ups niet werken. Ze wisten mij te vertellen dat ze waarschijnlijk
wel het juiste product hadden, dat we de dag erop langs konden komen om et proberen en passen.
Ik daarop volgend, dat ik eigenlijk wilde dat ze bij ons langs konden komen dat het voor mijn broertje
in een min / meer vertrouwde omgeving zou blijven.. Dat was goed; en de volgende dag stonden ze al
voor de deur. Met wat volgens hun het beste zou gaan werken.

Ik riep mijn broertje erbij zodat hij alles ook kan zien en horen.
Kijk dit is ons model "TeenZ 1" in de maat small. Als je het bekijkt je hebt een riem lopen
en die gaat over de buik heen en maak je vast. Dan komt ons unieke systeem. Je hebt naast een dubbele set
anti-lekrandjes aan de zijkanten er ook voor en achter zitten. Vooral die aan de voorkant, daar zijn we trots
op, deze voorkomt dat bij buikslapers nattigheid aan de voorkant de luier uitloopt. Die aan de achterkant
houdt bij eventuele een groot ongelukje de ontlasting binnen, mocht er meer druk op komen.
Nou we gaan verder, als de riem is vast gemaakt pakken we de zij plakkers en deze maken we links
en rechts vast op de riem. Door het sterke klittenband kan het meerdere keren lost en vast gemaakt worden.

Zullen we hem er een aandoen zodat hij het zelf kan proberen. Ik zij nee, hij heeft net een schone luier aan.
Doe mij er maar eentje om, dan ziet hij beter hoe het moet. Weet u dat zeker meneer. Ja begin maar, ik liet
mijn broek zakken en vertelde tegen mijn broertje; Nu goed opletten dan kan je straks op school een hoop
zelf gaan doen. En zo deden ze bij mij zo'n luier aan. Zit eigenlijk best comfortabel, je voelt bijna niet
dat je er eentje aan hebt. Doe mij maar twee pakken om te proberen, dan bel ik tegen dat ze op zijn
wel terug of dat ze bevallen zijn of dat we toch naar wat anders zoeken. De rekening mag je naar hier op
sturen, dan maken we dat zo snel mogelijk in orde. De mensen van "Drooog bv" vertrokken weer en zouden
eind van de ochtend twee pakken af laten leveren. Mijn broertje wilde zo snel mogelijk de nieuwe luiers
gaan proberen en vroeg wanneer hij er eentje aan mocht. Vanavond als ze gebracht zijn, want ze worden
straks pas gebracht.. Gelukkig hij was weer wat vrolijker, sinds we thuis gekomen waren gisteren.


Wordt vervolgd!!
 
Laatst bewerkt:

Berth

Uniek is apart; voor wie het niet begrijpt.
Mijn Broer(tje) 6:

Kort na dat de mensen van "Drooog bv" vertrokken waren ging de bel.
Zouden dat al de nieuwe luiers zijn voor meneertje. Nee het was een van zijn begeleiders.
Goede ochtend, we ontvingen een telefoontje van onze luierleverancier dat u andere luiers
voor uw broertje wilt hebben. We hebben daar destijds duidelijke afspraken over gemaakt,
wat u gisteren ook nog eens verteld is en hebben laten lezen. Hij is niet zindelijk dus alles
gaat in de luier. Als u hem zindelijk wilt maken moet u dat bij ons ook aangeven, waarna u in
samenspraak met ons een traject gaat volgen. Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben
en dat alle gemaakte regels blijven zoals ze zijn. We willen niet een 16jarige achter zijn kont gaan
lopen dat hij naar de toilet moet gaan... Duidelijk!!

Nog voor hij uitgesproken was, gooide ik boos de deur dicht. Mijn broertje vroeg wie dat was.
Ik ben altijd eerlijk tegen hem. O, Dat was iemand van je school die niet wilt dat jij straks zonder
luier kan, ik heb de deur dicht gegooid. Hij begon een beetje te snikken. Maar waarom mag ik niet
zonder luier. Weet ik niet jongen. Toen je daar kwam was je een aantal jaartjes jonger. Toen is er
gezegd dat je niet zindelijk kon worden. Dat je altijd alles in je luier zou blijven doen. Nu weet ik
inmiddels wat meer, dat als we hard gaan trainen we je minstens overdag uit de luiers kunnen krijgen.
De voordeur bel klonk weer,, He jongen, Dat zijn je nieuwe luiers denk ik. Zullen we gaan kijken,, Jaa!!!

En ja hoor in de deuropening stond een man met twee plastic pakken met "TeenZ 1"erop.
Kijk jongen, daar zijn ze. Kunnen we er straks een gaan testen of ze bestand zijn tegen
jouw turbo plasjes. Zonder dat ik het door had bleek ik de mijne nog aan te hebben. Ik vroeg aan die man
zit er de rekening bij? Nee vertelde hij; het eerste pak is bij ons altijd gratis om te testen. De tweede is
een gift omdat uw verhaal ons zo aangreep. We vonden het echt zielig. Dat u zo tegengewerkt wordt. Ik vroeg,
Wilt u koffie? Want ja voor wat hoort wat zeg ik altijd maar.. Die houden we te goed, moet helaas verder.
Heb nog bijna een volle bus die nog leeg moet.

Mijn broertje deed het letterlijk in zijn broek van blijdschap, nieuwe luiers, nieuwe luiers!!! zong hij vrolijk.
Ja jongen, eindelijk gaan we je straks zindelijk maken. Dat je overdag gewoon naar de wc kan lopen,
wanneer jij moet/ wanneer jij dat wilt. Dat je niet meer hele ochtenden in een natte en of vieze luier hoeft te lopen.
Kom mee naar je kamer dan krijg je er eentje aan. Hij vloog op zijn manier naar zijn kamer. Lag nog voor ik boven was
op zijn bed. Nou jongen, dit is ook beetje nieuw voor mij. Ik ken alleen je oude luiers maar. Even kijken,, Beetje omhoog jongen
luier eronder. De riem over de buik sluiten. De twee klevers links en rechts over de band sluiten. Zo moeilijk is dat niet.
Kijk jongen,, als je nu straks voelt dat je moet poepen en naar de wc gaat kan je deze plakkers los maken en de luier
opzij en naar achter laten. Als je klaar bent en je billen schoon zijn, plak je hem zo weer dicht.
Opeens merkte mijn broertje op,, He jij hebt luier ook nog aan. Ik keek naar beneden en jawel net boven mijn broek stak
de mint groene band van de luier uit. Nou kijk jongen zo zie je, je voelt deze luier bijna niet dat je hem aan hebt.
Opeens kreeg ik een grappig idee,, Zullen we een wedstrijdje doen??

Wordt Vervolgd!!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan