Hoofdstuk 8: Oefenbroekjes
Ik deed mijn ogen langzaam open en rekte mezelf even goed uit. Ik vond het stom dat ik eerder naar bed moest maar ik was wel steeds meer uitgeslapen als ik wakker werd, dus misschien was het niet zo heel erg.
Ik draaide me om en keek op de klok, het was bijna 7 uur. Mama kwam ons altijd pas om half 8 wakker maken.
Ik had geen zin om nog zo lang te wachten dus ik kroop uit mijn bed en ging samen met mijn knuffel en speen naar de slaapkamer van mama en papa. Ik opende voorzichtig de deur en ging snel tussen ze in liggen.
‘Goedemorgen prinses’ hoorde ik papa half wakker zeggen. ‘Jij hebt lekker geslapen denk en’ vroeg hij. Opgewekt knikte ik ja, ik voelde me goed uitgerust.
Ik pakte snel dr afstandsbediening en zette de tv zachtjes aan.
Ondertussen zag ik dat mama uit bed ging en zich zelf ging klaar maken. Papa kan nog even blijven liggen want op woensdag is hij altijd vrij.
Ik voelde inmiddels de druk in mijn blaas toe nemen, en stond op het punt naar mama toe te lopen toen ik me ineens iets herinnerde. Als ik mijn luier omhad in de ochtend of avond mocht ik plassen.
En met die gedachte in mijn achterhoofd ontspanden ik en liet ik mijn luier extra vol lopen.
Dit was ondertussen zo’n gewoonte geworden dat het geen moeite meer kosten en ik kon gewoon tv blijven kijken.
Na 5 minuten tilde papa mij ineens op het tilde hij mij van het bed af en naar beneden toe. Tijdens het naar beneden lopen kneep papa even in mijn luier en fluisterde; volgends mij heeft er net iemand een plasje gedaan. Ik lachte en beetje en lag mijn hoofd op papa zijn schouder. Samen liepen we verder naar beneden toe.
Beneden aangekomen zag ik dat Kiki al helemaal omgekleed was en aan het ontbijt zat. Ook Fleur was al beneden en zat te ontbijten. Papa trok en stoel naar achter en zetten mij daarop neer.
‘Schat, Nora moet wel zo even uit die luier gehaald worden. Hij zit goed vol’ riep papa naar mama toe.
‘Na het ontbijt zal ik haar even opfrissen’. Er werd over mij gesproken alsof ik er niet eens was, maar wat maakt het eigenlijk uit ik had toch niks extra’s toe te voegen.
Ik was ondertussen druk aan het bedenken wat ik op mijn brood wou en wees snel naar de pot chocopasta. Papa pakte hem en begon snel een broodje te smeren.
Ik wou net mijn eerste hap nemen toen ik papa zijn hand de speen uit mijn mond voelde halen.
‘Zullen we die even uitdoen, anders word het eten zo lastig’. Ik knikte van ja en nam snel een grote hap. Na nog heel wat grote happen was mijn broodje op, en ook mijn glas melk had ik verslonden. Kiki en Fleur waren ondertussen al klaar en waren ieder met hun eigen ding bezig.
Mama zag dat mijn brood en melk op waren en kwam naar me toe gelopen, ‘ga je lekker mee naar boven dan gaan we je klaarmaken’.
En nadat mama dat zei stond ik op en liepen we hand in hand naar boven. We liepen gelijk door naar de badkamer waar mama eerst mijn gezicht even schoon maakte, er zat overal chocopasta en ik had een mooie melksnor gekregen.
Nadat mijn gezicht weer schoon was deed mama mijn luier los, ‘ga jij even proberen te plassen? Dan pak ik even jou kleren’. Ik ging snel op de wc zitten en probeerde er iets uit te krijgen, maar mijn ochtend plas zat natuurlijk al in mijn luier.
Na 5 kwam mama terug en mocht ik van de wc af.
‘Niet geplast zie ik, maar wel goed geprobeerd hoor schat’ zei mama terwijl ze me door mijn haren kroelde.
Mama hield een onderbroek open voor mijn neus en snel stapte ik er in. Hierna volgde er een shirt over mijn hoofd en sokken aan mijn voeten.
Als laatst hield mama mijn tuinbroek open en kon ik hierin stappen. Ze haalde de banden over mijn schouder en klikte deze vast. En samen liepen we naar beneden toe.
Beneden gebeurde er niet veel bijzonders meer, vlak voor vertrek vroeg mama specifiek aan Kiki of ze nog moest plassen, ik was natuurlijk boven al geweest, nou ja ik had het boven al geprobeerd. En nadat Kiki nee had geschut zetten papa mij achterop de fiets en fietste wij met zijn 4e richting school.
Het was gelukkig woensdag dus dat betekent lekker een kort dagje. Dus kon ik vanmiddag extra lang spelen.
Papa tilde me van de fiets af en wenste me veel plezier. Snel liep ik naar binnen toe en ging ik naast Lieve zitten.
De juf begon de les en het was weer eens oei saai. Maar voordat ik het doorhad ging de bel voor de pauze alweer. Ik stond op het punt met Lieve naar buiten te gaan toen ik voelde dat ik moest plassen. ‘Ga maar alvast ik moet even plassen’ zei ik tegen Lieve. Lieve liep naar buiten toe en ik naar de juf, ik was gister nog niet vergeten en ging niet twee keer dezelfde fout maken. ‘Juf ik moet plassen’ zei ik iets minder stoer dan gehoopt. De juf keek op en knikte ‘ik loop wel even mee dat is makkelijker’. Dus zo gezegd liep ik samen met de juf naar de wc toe. Hier aangekomen maakte ze de banden los en kon ik gaan plassen. Ik was bijna klaar met plassen toen ik Lieve hoorde roepen waar ik bleef. Snel trok ik mijn onderbroek omhoog zonder hierbij goed uit te plassen of af te vegen. En paar druppels kwamen in mijn onderbroek maar niks bijzonders dacht ik nog.
Ik spoelde door en deed het hokje open, en daar stond de juf al te wachten om mij verder te helpen.
‘En vandaag wel op tijd’ vroeg de juf, en ik knikte van ja. ‘Mag ik het even snel controleren?’ vroeg ze.
Ik vond het prima want ik was toch droog dacht ik. Dus de juf liet mijn broek iets zakken en ik hoorde haar zeggen; oh bijna helemaal droog gebleven, het is al iets minder dan gister, je wilt zeker gene droge onderbroek? Ik keek even naar beneden en zag inderdaad een klein nat plekje, maar dat boeide me niet zo veel. ‘Nee hoor juf dat hoeft niet’. De juf lachte en beetje in zich zelf en maakte de banden op mijn schouders weer vast.
Snel rende ik naar buiten en ging ik verder spelen met Lieve.
De pauze was natuurlijk te snel voorbij maar gelukkig was de rest van de dag dat ook. Al gouw ging de bel en liepen Lieve en ik naar buiten.
‘Zullen we weer spelen vandaag?’ vroeg ik blij. ‘Ik kan niet ik moet naar de kapper’ was het teleurstellende antwoord van Lieve.
Er zat niks anders op dan mezelf te vermaken. Ik zei doei tegen Lieve en liep naar papa toe. Papa gaf me een knuffel en tilde me in de bakfiets waar ook Kiki al zat te wachten. Al snel fietste we met zijn drieën naar huis.
Thuis aangekomen stuurde papa ons eerst naar de wc, ik liet een plas lopen en kwam dat trots vertellen.
Papa gaf me een knuffel en liep daarna naar boven met Kiki. Niet veel later kwamen papa en Kiki weer terug. Alleen deze keer had Kiki alleen maar een shirt en een luier aan. Kiki had dus een ongelukje gehad, maar gek genoeg had ik geen natte plek gezien. Raar dacht ik nog, maar als snel was ik het vergeten.
Samen met papa aten we onze lunch en gingen we en potje voetbal doen in de tuin.
‘Ik ga poepen’ riep ik ineens en ik sprinten naar binnen toe, door dat ik rende leek het natuurlijk alsof de nood hoog was maar ik wou gewoon snel terug zijn.
Na 5 minuten klopte papa aan en vroeg hij of ik nog op tijd was. Trots zei ik ja, al weet ik niet waarom ik dat toch zo trots vertel de hele tijd.
Ik zei dat ik klaar was en papa deed de deur open en ik bukte naar voren.
Al snel was papa klaar en trok die mijn onderbroek omhoog, ook nu was er een geel vlekje te zien maar papa zei niks. Na mijn onderbroek volgde de tuinbroek en ik was er weer helemaal klaar voor.
Kiki was ondertussen naar binnengekomen en werd door papa gecontroleerd, ook Kiki was nog droog en kreeg de nodige complimenten van papa.
Hierna vroeg papa of wij misschien zin hadden om naar de kinderboerderij te gaan. Blij riepen we alle twee ja en papa ging naar boven om wat spullen te pakken.
‘Nora kom eens’ hoorde ik papa vanaf boven zeggen.
Ik liep de trap op en ging naar papa toe.
‘Lieverd je krijgt van mij wel even een luier om, er zijn bijna geen wc’s bij de kinderboerderij en we moeten ook even een stukje fietsen. Dus heb je voor nu even ‘vrij’ oke?’ Papa stelde het wel als een vraag maar er was geen ruimte voor discussie want terwijl die het vertelde lag ik al op mijn rug.
En papa had wel gelijk, ze hadden alleen maar van die vieze mobiele wc’s daar. En het was al wel vaker mis gegaan bij de kinderboerderij.
Papa had ondertussen de luier dichtgevouwen en me weer omgekleed.
Ik liep naar beneden en zag papa nog snel een jurk pakken voor Kiki.
Beneden werd Kiki haar shirt uitgedaan en kreeg ze de jurk om, en nu waren we er helemaal klaar voor. We stapte snel in de bakfiets en papa begon met fietsen.
Na ongeveer 20 minuten fietsen kwamen we eindelijk aan bij de kinderboerderij, het was prachtig weer zoals dat begin oktober nog wel eens wou gebeuren dus het was aardig druk.
Papa parkeerde de bakfiets en haalde ons er uit, hand in hand liepen we met zijn drieën de kinderboerderij in.
Papa kocht voor ons twee bakjes voer en deze gingen we snel aan allerlei dieren geven.
Er was een baby geitje die ik zo schattig vond dat ik de hele tijd met hem bezig was.
Kiki haar eten was ondertussen al lang op, zij had het bij de grote geiten binnen 5 minuten weg gewerkt en was nu lekker in de speeltuin bezig.
Ik keek vanaf waar ik zat naar Kiki toe en zag dat ze aan het schommelen was, en elke keer als ze naar voren ging zag je haar luier onder haar jurk zitten. Ik wou der wat van zeggen maar waarom zou ik eigenlijk. Kiki schaamde zich niet ervoor dus had het toch geen zin.
Zelf was ik allang blij dat ik een tuinbroek aanhad waardoor je het niet zag, dacht ik.
Wat ik alleen niet wist is dat de tuinbroek me wel een mooie luierkont gaf doordat die strak tegen me aanzat. Helemaal toen ik op mijn hurken zat bij het baby geitje.
Papa was ondertussen aan het kletsen met een andere moeder en zag mij ook zitten.
‘Misschien een persoonlijke vraag maar hebben jouw dochters nou een luier om? Bij die kleine op de schommel is het niet te missen maar je oudste heeft er ook een om of niet’ vroeg de vrouw aan papa. Blijkbaar kende papa deze mevrouw van vroeger of zoiets. Waarschijnlijk van oude mensen dingen.
‘Ja klopt ze hebben er beide een om, de wc’s zijn hier niet top en zij geven het altijd net te laat aan’ grapte papa. De mevrouw knikte instemmend, gelukkig had ik niks mee gekregen van het gesprek.
Waar ik wel iets van mee kreeg was mijn blaas, namelijk dat ik moest plassen en zonder er echt bij na te denken liet ik het gewoon lopen. Ik had toch een luier om dus het mocht. Ook had ik en beetje kriebel aan mijn billen dus met een van mijn handen probeerde ik te krabben. Voor papa en de mevrouw zag dit er alleen heel anders uit.
‘Ik denk dat je oudste gepoept heeft Robin’ zei de mevrouw. Papa keek naar mij en zag me zitten. Zittend op mijn hurken met een hand op mijn billen en voor de rest niet bewegend, dit niet bewegen kwam door het plassen maar dat wist papa natuurlijk niet.
‘Zo ziet het er wel uit ja’ zei papa en riep mijn naam.
Ik liep snel naar papa toen en voelde de laatste plas opgevangen worden door de luier.
‘Nora heb jij toevallig gepoept lieverd?’ vroeg papa.
Verbaasd over deze vraag en beschaamd omdat de vreemde mevrouw er naast stond schudde ik snel nee ‘Nee hoor papa ik ben nog helemaal schoon’. Hiermee bedoelde ik natuurlijk dat ik niet gepoept had maar papa dacht dat ik bedoelde dat ik helemaal niks har gedaan.
‘Kom eens snel hier’ zei papa en ik liep naar hem toe.
Hij maakte de banden los van mijn schouders en deed de tuinbroek iets omlaag. Hierna werd mijn luier naar achteren getrokken en moest ik en beetje bukken. Ik werd als een echte kleuter gecontroleerd door papa.
‘Nee inderdaad geen poepies, maar wel geplast lieverd dus toch niet helemaal schoon. Maar dat maakt niet uit ongelukjes kunnen gebeuren’. Papa deed mijn broek weer omhoog en gaf me een teken dat ik weer mocht spelen. Papa riep daarna Kiki en ook zij werd gecontroleerd en mocht daarna weer spelen.
Voormijn gevoel veel te snel riep papa ons bij zich omdat het tijd was om te gaan. We zijden gedag tegen alle dieren en stapte snel de bakfiets in.
En voor ik het wist waren we weer lekker thuis.
Papa zei dat terwijl hij ging koken wij wel even in bad konden, dus rende we met zijn tweeën naar boven toe en kleden onszelf zo goed als dat ging helemaal uit. Papa had nog wel even mijn banden los gemaakt maar de rest mocht ik zelf doen. Ik was ten slotte al groot.
Kiki en ik stonden nu in alleen onze natte luiers te wachten tot papa deze ging af doen.
Eenmaal af stapte we snel in bad en begonnen we met het zeep te klieren.
Papa zei wat tegen ons maar we konden het niet verstaan want waren veel te druk bezig met ons spelletje. Papa was ondertussen alweer naar beneden gegaan om te koken.
Na ruim een half uur in bad gezeten te hebben begon het water af te koelen en wouden we er uit. Kiki riep hard dat we uit bad wouden en al gouw ging de badkamer deur open.
Maar het was niet papa die de deur open deed, het was Fleur.
‘Papa vroeg of ik jullie even uit bad wou halen want hij is aan het koken.
Kiki werd er als eerst uitgehaald en Fleur droogde haar af. ‘Krijg ik weer een oefenbroekje aan?’ vroeg Kiki. Ik denk dat ze gewoon haar luier bedoelde. ‘Papa heeft 2 luiers en twee shirts neer gelegd dus ik denk dat jullie die aan krijgen. Kiki leek tevreden met het antwoord en ik was haar opmerking over oefenbroekjes al weer vergeten.
Al snel liep Kiki naar beneden en was het mijn beurt. Ook ik werd behendig afgedroogd en kreeg snel mijn luier om. Toen Fleur mijn shirt aandeed zag ik dat papa mijn speen er aan vast had gemaakt. Ik liep nog even snel naar mijn kamer en pakte mijn knuffel, hierna liep ook ik naar beneden toe.
Kiki en ik waren samen aan het kleuren terwijl papa de tafel dekte, de voordeur ging open en mama kwam thuis. Snel rende we er naar toe en gaven we haar een knuffel. ‘Oh jullie zijn al helemaal gewassen wat fijn, heeft papa dat gedaan?’. We knikte ja en ik vertelde snel dat Fleur had geholpen.
Mama gaf papa een kus en vroeg waarom er voor 6 mensen gedekt was op tafel. Ik keek even snel en zag dat het klopte, wie bleef er eten?
‘Fleur had gevraagd of Lotte kon blijven eten, dan kunnen ze daarna het project afmaken’. Mama vond het prima en al snel gingen we aan tafel zitten.
Terwijl papa Fleur en Lotte ging ophalen deed mama bij ons de slabbetjes weer om.
Ik vroeg of het echt moest en mama zei dat het voor de aankomende periode wel handiger is.
Ik haalde mijn schouders op en wachten geduldig totdat Fleur, Lotte en papa er waren.
Gelukkig duurde dit niet al te lang en konden we snel beginnen met eten.
Lotte zat naast mij en keek af en toe lief mijn kant op. Ik vond het niet erg en was vrolijk in gesprek met Kiki en mama.
Ik was totaal niet bezig met wat Lotte wel niet van me moest denken. Een meisje van 11 met een luier om, om 18:00 uur. Een slab en een speen. Die dol gelukkig zit te praten over de kinderboerderij.
Het eten was snel voorbij en mama maakte mijn gezicht nog even schoon.
Hierna mochten Kiki en ik weer verder met onze tekeningen.
Om half 8 riep mama ons weer bij zich en was het tijd om naar bed te gaan. Mijn luier werd verschoond want deze had ik tijdens het eten gebruikt, of tijdens het tekenen. Ik weet het eerlijk gezegd niet meer wanneer ik hem precies heb gebruikt. Nadat dat klaar was stopte mama me in en viel ik snel in slaap.
De volgende ochtend werd ik weer lekker op tijd wakker alleen deze keer bleef ik wel liggen, mama kwam ons wakker maken en haalde gelijk mijn luier los en stuurde me naar de wc toe. Nadat ik klaar was met plassen liep ik terug de kamer in en kon ik nog net zien dat mama Kiki haar broek omhoog deed.
Zag ik dat nou goed, had Kiki een nieuwe onderbroek. Waarom had ik die niet gehad. Die van haar was van Frozen. Ik wou er wat van zeggen maar ik werd afgeleid door mama die de speek uit mijn mond haalde en me begon om te kleden.
Al snel zat ik omgekleed en wel aan het ontbijt, de frozen onderboek van Kiki helemaal vergeten.
Ik had vandaag een jurk en een mayo aan, ik weet niet wat het is, maar ik heb altijd ruzie bij het aandoen van die mayo’s ze willen nooit helemaal omhoog komen.
Na het ontbijt stuurde mama ons naar de wc en stapte we in de bakfiets. Aangekomen op school liep ik snel daar binnen en begon de les.
Er gebeurde tot aan de lunch eigenlijk niks spannends, in de pauze hadden we buiten gespeeld en de juf ging iets vertellen over de geschiedenis van Nederland.
Toen de bel van de lunch ging was ik opgelucht, niet alleen was de juf klaar met praten. Ik kon eindelijk plassen. Samen met Lieve liep ik naar de wc toe.
Terwijl we hier na toe liepen maakte Lieve en slechte grap en ik moest hard lachen, ineens schoten en wat straaltjes mijn onderbroek in en ik hield ze snel tegen.
‘Ik moet heel nodig’ zei ik tegen Lieve en ging snel en hokje in. Opgelucht dat ik het gehaald had liet ik mijn plas lopen. Ik veegde af en trok mijn onderbroek omhoog, toen ik mijn mayo omhoog wou doen kreeg ik het maar niet voor elkaar deze goed te krijgen. Na en paar minuten stuntelen in het hokje vroeg ik aan Lieve of ze de juf even wou halen om te helpen.
Al snel kwam de juf aangelopen en hielp me met het omhoog doen van mijn mayo, hierbij zag de juf weer de natte plek in mijn onderbroek, maar deze keer zei ze er maar niks van omdat Lieve er bij stond.
Nadat ik klaar was rende we snel naar buiten en genoten we verder van onze pauze.
Helaas ging de bel alweer veel te snel en moesten we weer naar binnen. De juf ging gelukkig niet meer over oude dingen praten maar we hadden knutselen op het progamma staan.
Eindelijk iets leuks dacht ik. En al snel waren we met zijn alle bezig met het maken van halloween decoratie.
wIk voelde dat ik moest plassen maar negeerde het omdat we toch bijna naar huis mochten en ik wou niet stoppen met knutselen. Nog 5 minuten en dan gaat de bel dacht ik, en ik begon braaf mijn spullen op te ruimen.
De bel ging en Lieve en ik rende naar buiten. Vandaag kon Lieve wel weer bij me spelen, dus dat gingen we ook vragen. De mama van Lieve was even in gesprek dus we moesten wachten, ik voelde de druk in mijn blaas wel toe nemen maar had geen zin om de school weer in te gaan.
De mama van Lieve was klaar met praten en zei snel dat het uiteraard geen probleem was, dus ik sprong snel in de bakfiets en Lieve pakte snel haar eigen fiets. Al gouw waren we onderweg naar huis.
Na even gefietst te hebben parkeerde mama de bakfiets voor het huis, ze maakte Kiki en mij los en we liepen naar binnen. Ook Lieve had haar fiets geparkeerd en liep achter ons aan. Het eerste wat ik wou doen was naar de wc gaan, maar toen ik naar binnen liep zag ik papa zitten en normaal werkt hij tot laat op donderdag dus ik ging eerst papa snel een knuffel geven. Dit had ik waarschijnlijk beter niet kunnen doen.
Door dat ik papa niet verwacht had werd ik ineens heel blij, zo blij dat ik even al mijn spieren ontspanden en terwijl ik naar papa toe liep voelde ik mijn plas langs mijn benen lopen. Papa zag dit ook en keer met een troostende blik mijn kant op.
‘Ik moest heel nodig papa maar toen ik jouw zag was ik dat even vergeten’ snikte ik hard. Papa trok me naar hem toe en zei dat het niks gaf.
Lieve en Kiki die alles hadden gezien lieten me even met rust en begonnen al vast in de tuin te voetballen.
Na en paar minuten troosten nam mama me mee naar boven, ik wist natuurlijk al wat er komen ging maar het maakte me eigenlijk niet eens zoveel meer uit. Ik was toch thuis.
Mama deed mijn natte kleren uit en maakte me een beetje schoon, hierna kreeg ik behendig mijn luier en een onsie aan. ‘Zal ik ook je speen alvast vast maken eraan?’ vroeg mama. Ik dacht even na en knikte daarna ja, Lieve wist dat ik er een had dus het maakte niks uit.
Mama maakte de speen vast en samen liepen we weer naar beneden. Hier sloot ik snel aan bij het spelletje dat Kiki en Lieve aan het doen waren.
Na lekker gespeeld te hebben en gedag te hebben gezegd tegen Lieve was het rond 5 uur. Mama zat aan de tafel te kletsen met de buurvrouw en Kiki en ik zaten tv te kijken.
Er was een nieuwe aflevering van onze favoriete serie en die wou ik echt niet missen, dus toen ik voelde dat ik en beetje moest plassen lied ik dit maar gelijk lopen. Maar ik voelde ook iets anders, ik moest poepen. In eerste instantie dacht ik er niet bij na en ging ik over in volledige ontspanning en voelde ik de drol naar buiten komen.
Ik stopte abrupt toen ik me bedacht wat ik bijna ging doen, ik dacht terug aan het hotel en aan hoe vies ik het vond. Snel spanden ik alles aan en probeerde ik mijn drol nog te stoppen.
Met geknepen billen stond ik in paniek op en liep ik als een pinguïn met een hand op mijn bil naar mama toe.
‘Mama, mama help ik moet heel nodig poepen’ zei ik met een gestrest stemmetje terwijl ik mijn onsie zelf al open aan het doen was.
Ik zag de buurvrouw verbaasd kijken en het plaatje in zich opnemen.
Ik had ondertussen mijn onsie naar beneden gedaan en mijn natte luier was goed zichtbaar, mama duwde mij richting de wc waar ze snel mijn luier los maakte. Ik ging zitten en de drol vloog er gelijk uit.
Opgelucht dat ik het gehaald was ontspande ik weer en beetje. ‘Roep je even als je klaar bent, dan kom ik je afvegen’ riep mama vanaf de tafel.
Na en paar minuten was ik klaar en riep ik mama, mama veegde me af en maakte me gelijk even schoon van mijn plasluier.
‘Kom je even mee naar boven, dan kunnen we even een andere luier om doen’ zei mama. ‘Maar ik wil heel graag die aflevering afkijken’ zeurde ik een beetje. Ik zag mama nadenken en daarna iets zeggen; oh dat is ook goed ga maar daan de bank toe ik kom er aan.
Blij dat ik de aflevering kom afkijken liep ik terug de woonkamer in, langs de nog steeds enigszins verbaasde buurvrouw. Wat niet heel gek was want ik stond net voor der in een natte luier en nu liep ik in mijn blootje terug naar de bank.
Eenmaal bij de bank aangekomen ging ik weer zitten, en paar tellen later kwam mama aangelopen met mijn onsie en een schonen luier.
‘Ga je even liggen Noortje?’ vroeg mama. En zonder mijn blik van de tv te verplaatsen schoof ik mezelf in de verschoon positie. Mama deed me snel een schonen luier om het hielp me in mijn onsie. Mijn duim was ondertussen ook alweer in mijn mond terecht gekomen, en ik voelde mama deze omwisselen met mijn speen.
‘Kiki ga jij ook zo even plassen?’ Vroeg mama.
‘Ik hoef niet meer’ was Kiki haar antwoord.
Hoezo niet meer dacht ik, wanneer is ze geweest dan. Mama leek het antwoord wel te snappen en liep terug naar de buurvrouw om de nieuwe vragen te beantwoorden.
De aflevering was voorbij en Kiki werd door mama mee naar boven genomen, even laten kwam ze terug in een shirt en luier. Had ze dan toch in haar broek geplast, maar er was helemaal niks te zien. Hoe kan dat nou.
Ik snapte er niks van maar gaf er verder ook geen aandacht aan, mama had ondertussen doei gezegd tegen de buurvrouw en had de tafel al gedekt.
Papa en Fleur kwamen thuis van de hockey training en we konden snel gaan eten.
Uiteraard hadden Kiki en ik onze slabbetjes weer om, en wonderbaarlijk genoeg bleven ze beide helemaal schoon vandaag.
Omdat we op donderdag altijd later eten door de training van Fleur was het na het eten gelijk bedtijd, en mama nam ons mee naar boven.
Onze luiers werden gecontroleerd en daarna mochten we lekker in bed gaan liggen.
Mama begon met vooral en al snel lag Kiki te slapen. ‘Nora kan jij nog even mee komen naar de grote slaapkamer?’ vroeg mama zachtjes.
Verbaasd knikte ik ja en we liepen er naar toe.
‘Lieverd de juf had mij vandaag gebeld, weet je zelf misschien waarvoor?’. Ik had geen idee en dacht dat het misschien was omdat ik het zo goed deed op school. Ik schudden van nee.
‘De juf vertelde dat ze zag dat jij al drie dagen oprij en natte onderbroek hebt gehad op school, en dat je steeds net te laat was, klopt dat?’. Ik kon wel een heel verhaal verzinnen van hoe het gegaan is maar eigenlijk kwam het er wel op neer dat het kleine ongelukjes waren. Dus ik zei maar dat het klopte.
‘En ook vandaag ging het thuis niet helemaal goed he’ ging mama verder.
‘Papa en ik hebben daarom iets besloten, jij gaat in plaats van onderbroeken, speciale oefenbroekjes dragen, net zoals Kiki’. Oefenbroekjes? Wat waren dat nou weer dacht ik. Mama zag mijn vragende gezicht en ging verder ‘de oefenbroekjes zijn gewoon onderbroeken alleen dan nog specialer. En ze hebben mooie frozen plaatsjes’. Mama wist in ieder geval wel hoe ze me moest overtuigen.
‘Voor de oefenbroekjes gelt dezelfde regel als met normale onderbroeken, je moet ze gewoon proberen droog te houden en mag niet expres plassen. En als je een ongelukje hebt dan krijg je een luier om. Snap je dat een beetje?’. Ik knikte ja ‘Mama hoe zien die oefenbroekjes er dan uit en zijn die ook voor school?’. ‘Morgen zou ik er eentje aan je laten zien, en ze zijn ook voor school ja. Eigenlijk overal waar je normaal een onderbroek aan zou hebben heb je nu een oefen broekje aan’.
Ik snapte wat mama bedoelde en ik wist niet beter of ik kreeg gewoon en soort nieuwe onderbroeken dus ik vond het helemaal niet erg, helemaal niet omdat er frozen op stond.
Mama keek me aan en zei dat ik een grote meid was omdat ik zo goed luisterde, ze tilde me op en bracht me naar mijn bed toe.
Hier stopte ze me in en kreeg ik nog een kus. ‘Lekker dromen prinses van me’ zei mama terwijl ze de deur dicht deed.
En ik deed snel mijn ogen dicht, benieuwd naar mijn frozen onderbroeken.