Hoofdstuk 14: De kinderkamer
Ik stapte uit de auto en liep aan de hand van papa naar de voordeur van het grote huis toe, nog voordat we konden aan bellen vloog de deur open en werd ik door tante Monica opgetild. 'Oh wat ben je groot geworden' hoorde ik haar zeggen terwijl ik een dikke zoek op mijn wang kreeg, 'en wat zie je er ongelofelijk schattig uit'. Ik keek en beetje schaap achtig om me heen terwijl mijn tante me het huisje in tilde, omdat ik zelf niet hoefde te lopen kon ik rustig om me heen kijken, het was een heel groot huis met een prachtig uitzicht naar buiten.
Er was een hele grote bank en eettafel zodat er veel mensen aan kunnen zitten. Ook was er een hele grote tuin waar ik allemaal speel toestellen zag staan. Mijn tante zetten me neer op de bank er riep mijn nichten, die waren blijkbaar boven ergens aan het 'chillen' zoals mijn tante dat noemde.
Terwijl mijn nichtjes onderweg waren vroeg mijn tante hoe het ging, ik was bezig met antwoord geven toen ze ineens met haar hand naar mijn mond ging en mijn speen er uit haalde, 'zo dat is net wat makkelijker om je te verstaan' zei ze met een knipoog.
Ik liep en beetje rood aan en schaamde me dat ik niet eens doorhad dat ik hem nog in had.
Mijn nichten waren ondertussen ook in de woonkamer aangekomen en gaven me om de beurt enthousiast een knuffel en vertelde snel hoe mooi het huis wel niet was en vroegen of ik een rondleiding wou. 'Zullen we dat zo doen dames? Ik denk dat Noortje eerst even wilt bijkomen' hoorde ik mijn tante zeggen.
Mijn oudste nicht knikte en trok me ondertussen bij haar opschoot en zette de tv aan, en zo zaten we met zijn 4e op de bank lekker tv te kijken. Af en toe stelde me nichten wat vragen aan me of waren ze met elkaar in gesprek, ik kwam ondertussen lekker tot rust en keek rustig om me heen en luisterde naar de gesprekken. 'Heb je ook je zwemkleren mee? Want het zwembad is heel chill' zei mijn jongste nicht. Ik knikte en vertelde dat ik een super mooi frozen badpak had mee genomen.
'Zo te voelen moet iemand even verschoond worden' zei mijn oudste nicht ineens terwijl ze in de voorkant van mij onsie kneep. 'Ik voelde net nog een extra plasje er bij komen of niet kleintje'.
Had ik geplast bij mijn nicht op schoot? Ik had het niet eens door. Ik liep weer rood aan en voelde hoe ik werd opgetild. 'Laten we eens aan jouw mama vragen waar de spulletjes liggen' en samen liepen richting de auto waar mijn ouders en Fleur nog bezig waren met het uitruimen van de auto.
Kiki lag nog steeds lekker te slapen in de auto en mijn ouders hadden niet de moeite genomen om haar naar en bed te verplaatsen.
Mama zag ons aankomen en nog voordat mijn nicht iets had gevraagd wees mama al naar mijn spullen en bedankte mijn nicht. Mijn nicht pakte mijn koffer en overige spullen en liep weer met mij naar binnen toe, terug naar de bank waar we net zaten. Ze legde me neer op de bank en begon met het los maken van mijn onsie. Wacht, gaat ze het hier doen? Waar de andere gewoon bij zitten. Ik wou er wat van zeggen maar bedacht me toen dat ze het toch allemaal al wisten. Ik stak mijn duim in mijn mond en ontspande, maar als snel werd de duim door mijn nicht vervangen voor mijn speen die nog steeds aan de onsie vast zat.
Nadat ze de speenkoort had los gemaakt van de onsie werd deze verder uit gedaan. Ik lag nu in alleen mijn natte luier op de bank naast mijn 3 nichten. 'Je hebt flink je best gedaan knapperd' grapte mijn nichten. Ik voelde de luier open gaan en al snel werd ik schoongeveegd. 'Billen omhoog' hoorde ik mijn nicht zeggen maar ik begreep niet helemaal wat ze bedoelde. Nog voordat ik er verder over na kon denken pakte ze me bij mijn enkels en deed ze deze de lucht in en legde een droge luier onder me neer. En paar tellen later was die dicht geplakt, 'zo jij bent ook weer helemaal schoon, zullen we even kijken wat we gaan aantrekken? Want het is binnen wel te warm voor je onsie he'. Ik zag hoe ze mijn koffer open deed en wat kleren er uit halen. Ik zag een shirt in haar handen en ze bewoog met het shirt mijn kant op. Mijn hoofd werd door het shirt gedaan en hierna volgde mijn armen.
Het shirt was aan en ik keek naar het plaatje, het was mijn favorieten frozen shirt YES. Het shirt was misschien iets aan de kleine kant maar het was mijn favoriete shirt dus dat maakte niet uit. Hierna zag ik mijn nicht een majo uit mijn tas halen. 'Nog even je benen hierdoorheen steken en dan zijn we helemaal klaar' zei ze lief.
Zo gezegd zo gedaan en al snel was ik helemaal om gekleed. Wat ik zelf alleen niet doorhad was dat ik een ongelofelijke luierkont had in de majo, en omdat het shirt iets te klein was, was het randje van de luier ook goed te zien.
Mijn nicht rolde de natte luier op en liep naar de keuken om deze weg te gooien. Mijn andere twee nichten hielpen mij door mijn koffer dicht te doen. 'Ben je nu klaar voor de tour denk je?' vroeg mijn jongste nicht. Met de speen nog in mijn mond knikte ik ja en voor ik het wist werd ik opgetild en begon de tour door het huis.
De tour van het huis was bijna klaar en ik had mijn ogen uit gekeken, het zwembad was inderdaad heel cool en de tuin was ook heel mooi. Mijn nichten hadden me hun slaapkamer al laten zien en ook de slaapkamer van mijn ooms en tantes en van mijn ouders. Alleen de kamer van Kiki mijn jongste nichtje en mij waren we nog niet geweest.
We liepen door de gang en ik zag daar de laatste deur waar we nog niet in waren geweest, mijn nichten deden hem open en we liepen naar binnen. 'En dit is jouw kamer deze week' hoorde ik mijn nicht zeggen. Ik keek rond in de kamer en zag van alles. Een grote kast waar niks op stond, een deur naar de badkamer, een mooi raam naar buiten. genoeg ruimte om lekker te spelen. Er miste alleen een dingetje. Onze bedden.
Toen ik eenmaal doorhad dat er geen bedden stonden keek ik met een vragende blik naar mijn grote nicht. 'Waar moet ik slapen dan?' Vroeg ik.
'Ja dat is een goede vraag' zei ze met een lach. 'De moeders hadden al een oplossing bedacht hoorde ik ze zeggen' zei mijn nicht tegen me.
Ik was heel benieuwd naar deze oplossing en wou eigenlijk gelijk naar mama toe om het te vragen. Maar net op dat moment werden we geroepen, Oma, Oom Jeroen, Tante Lia en mijn nichtje waren aangekomen. Snel liepen wij naar de grote woonkamer om iedereen daar te begroeten.
De volwassen waren druk aan het kletsen over het verkeer en werk en over hoe het ging. Kiki was ondertussen ook wakker en was samen met mij en mijn nichtje op de bank gaan zitten en we waren met onze knuffels druk aan het spelen toen haar moeder aak kwam lopen.
'Roos, kom eens even snel staan?' hoorde ik haar vragen. Roos stond snel op en kwam voor haar moeder staan. Ik zag hoe mijn tante de broek van Roos iets naar voren deed en ik zag hoe er een luier te voorschijn kwam. 'Die gaan we zo even af doen lieverd want hij is al aardig vol dus probeer maar geen plasjes meer te doen'. Roos knikte en ging snel weer bij ons zitten. Ergens vond ik het best fijn om te weten dat Kiki en ik niet de enige waren.
Nadat iedereen en beetje was bij gekletst gingen we met ze alle aan de 'borrel'. Geen idee wat dat was maar oma had er zin in.
We gingen met zijn alle aan tafel zitten en er kwamen allerlei lekkere hapjes op tafel. Iedereen had ook wat te drinken gepakt en mama zette al snel mijn beker met limonade voor me neer. Terwijl ze dit deed controleerde ze snel even mijn luier, niet heel nat hoorde ik haar zeggen en ze liep verder. Niet heel nat dacht ik, ik had weer eens geplast zonder het door te hebben maar ik besteden er niet te veel tijd aan.
Samen met Roos en Kiki waren we gezellig aan het tekenen en de andere waren een planning aan het maken voor aankomende week.
Ik hoorde dierentuin, museum, pretpark en nog veel meer voorbij komen. Geen idee wat het uiteindelijk geworden is dat zie ik vanzelf wel dacht ik.
'Ik ben zo terug ik ga even Kiki en Nora verschonen' hoorde ik mijn moeder zeggen terwijl ze opstond. 'Zou ik gelijk Roos even doen?' vroeg mijn moeder aan mijn tante. Mijn tante knikte instemmend en vertelde waar Roos haar spullen lagen. We werden met zijn 3e door mijn moeder begeleid naar kamer die onze slaapkamer was maar waar nog steeds geen bedden stonden. Dat was ik nog vergeten te vragen dacht ik terwijl we de kamer in liepen.
Op de lege kast lag ondertussen een verschoonkussen en Roos werd en snel op getild. 'Oh we zijn net te laat zie ik' zei mama tegen Roos. 'Je bent een beetje doorgelekt lieverd maar dat geeft niet'. Mama deed Roos haar broek uit en haalde daarna haar luier weg. Roos werd schoongeveegd en hierna kreeg ze een onderbroek aan. 'Die broek kan je niet meer aan schat, dus mama moet zo even een andere broek voor jouw pakken' zei mama tegen Roos terwijl ze op de grond werd getild.
Roos kwam bij mij zitten en Kiki lag al op het verschoon kussen en voor dat ik het wist was het mijn beurt.
Terwijl mama begon met het verschonen vroeg ik over de bedden, 'dat is een hele slimme vraag van jouw maar maak je maar geen zorgen vanavond staan hier gewoon drie bedjes voor jullie'. En met dat antwoord was het gesprek klaar en tilde mama mij met schone luier en al weer op de grond.
Met zijn 4e liepen we weer de grote woonkamer in waar de 'borrel' ondertussen verschoven was naar de grote bank. Oma had het steeds meer naar haar zin en was af en toe super hard aan het lachen. Ik zag mijn nichten en Fleur af en toe naar elkaar kijken en hun lach in houden maar ik wist niet precies waarom.
Terwijl we daar met zijn alle zaten was er eten besteld en al snel was er een hele stapel pizza's bezorgd bij het huisje. Alle dozen werden open gedaan en op tafel gezet zodat iedereen zijn eigen punten kon pakken. Ik liep hongerig naar de tafel toe toen papa me tegen hield, 'even wachten prinses' zei papa en ik voelde hoe hij mij mijn slap omdeed. 'Zo nu kan je lekker je gang gaan' en papa pakte een bord voor me van de tafel en liet me mijn eigen punten uitzoeken.
Met mijn bordje met pizza punt liep ik terug naar de bank en ging ik op schoot zitten bij mijn oudste nicht. Ik wou mijn eerste hap nemen en een stukje salami schoof van de punt recht op de slap. Mijn nicht zag dit en kon een kleine lach niet onderdrukken. Ik ging ondertussen ongestoord door met eten en smeerde langzaam mijn hele gezicht onder. Roos zat op de grond en ik zag hoe ook zij had geknoeid, haar lichtblauwe shirt was nu iets minder lichtblauw. Ik zag ook dat ze nog steeds geen broek aan het, ik denk dat ze die vergeten zijn door de borrel.
Roos stond op om nog een stukje te pakken toen ik zag dat er een nat vlekje zat in haar onderbroek. Mijn nicht zag dit denk ik ook en vertelde het aan mijn tante.
Mijn tante liep naar Roos toe en keek even naar haar onderbroek en daarna naar haar shirt. Ik hoorde een zucht en ze verliet de kamer om iets te pakken.
Niet veel later kwam ze terug meet een drynite broekje. Roos stapte met hulp uit haar onderbroek en trok de drynite aan. Hierna werd haar shirt uitgetrokken en gelijk in de was gegooid. 'Zo nu kan je ook rustig knoeien Roos' hoorde ik mijn tante zeggen toen ze terug kwam.
Toen iedereen klaar was met eten en nadat alles was opgeruimd was het tijd voor 'de kleintjes' om even in bad te gaan. Fleur en mijn nichten gingen een spel spelen met de rest.
Ik liep samen met Kiki en Roos met mijn moeder en tante mee. 'Zal ik de kleintjes anders in bad doen? Dan kunnen jullie lekker mee doen met het spel ik vind het toch niet zo leuk' hoorde ik mijn aangesnelde oudste nicht zeggen. Mama en mijn tante keken elkaar aan en knikte blij van ja. 'Oh dat zou erg fijn zijn' zei mama en mijn tante bevestigde het zelfde. 'Roos mag na het bad gelijk haar pamper om hoor dus de drynite kan de prullenbak in' zei mijn tante. 'En welke pyjama's moeten ze aan?' vroeg mijn nicht. Mama en mijn tante zijden allebei dat pyjama's vanavond niet nodig waren. Hierna liepen te terug naar de woonkamer en volgde wij mijn nicht.
Al snel was het bad gevuld en zaten we met zijn 3e er in. Er was extra veel zeep in het bad gedaan dus dat was extra leuk.
Na een tijdje begon mijn nicht ons om de beurt te wassen en hierna werden we uit bad gehaald en afgedroogd.
Ingewikkeld in de handdoeken werden we naar de slaapkamer van mijn tante gebracht en op bed gelegd.
Hier begon onze nicht snel met het omdoen van onze luiers, en toen ze klaar was begon ze ons te kietelen.
Nadat we allemaal uitgeput waren liepen we terug naar de woonkamer. Mijn moeder en tante bedankte mijn nicht en lieten ons welterusten zeggen tegen iedereen.
Ik gaf oma als laatste een kus en terwijl ik dit deed gaf ze me een tikje tegen mijn luier en fluisterde in mijn oor; Had ik er maar zo een voor vanavond, dat zou wel handig zijn na al die borreltjes. Oma gaf me een knipoog en ging weer verder met het spel.
Nadat we iedereen welterusten hadden gewenst gingen papa en oom Jeroen met ons mee naar de slaapkamer. Ik zag dat papa twee flesjes bij zich had en was blij dat ik ook hier gewoon mijn flesje mocht savonds. We liepen door de gang en papa deed de deur open.
En toen zag ik voor het eerst de bedden waar mama het over had.
We liepen de kamer in en daar stonden drie campingbedjes op ons te wachten, ik was verbaasd en liep naar een van de bedjes toe.
Papa zag dit als een kans om me er in te tillen. Ik lag in het bedje en merkte dat er geen deken was. 'Papa waar is mijn deken dan?' vroeg ik.
'Die passen niet in deze bedjes maar daar hebben we deze voor' en papa haalde een soort zakje omhoog met een rits.
Ik keek naar het zakje en zag dat Roos door haar papa al in haar zakje geholpen werd. Het was een slaapzak alleen dan ook voor je armen.
Papa riste die van mij open en hielp me er in. Hij gaf me het flesje en legde me neer en deed hierna het zelfde bij Kiki.
Papa klikte een nachtlampje aan en oom Jeroen las een verhaaltje voor.
Hierna kregen we een nachtkus en verlieten ze de kamer.
In de verte kon ik af en toe gelach horen maar als snel hoorde ik helemaal niks meer en was ik in een diepe slaap.