Olaf en Marjolein
HOOFDSTUK 46 EEN DRUKKE WEEK
Inmiddels waren we anderhalve week verder, en was Miranda weer thuis, en sinds 2 dagen ook weer naar school.
Het probleem van het urine verlies, zou nog verder worden onderzocht maar, het begon er helaas op te lijken, dat een volledig herstel niet meer mogelijk was wel zou er later nog een poging worden gedaan, ondanks dat de kans van slagen klein was.
NELLEKE
Nelleke ondertussen, was met sprongen vooruit gegaan om te beginnen was ze de afgelopen week, nog eens door de medische molen gegaan.
Ook was de dosering van haar medicatie bijna gehalveerd en was ze die maandag een halve dag naar school geweest, waar ze s, middags moe maar voldaan van terug kwam.
Wat wel tot gevolg had dat ze die middag na nog wat gesprekken, bijna 3 uur had geslapen.
Intussen was het woensdag iets na half 9 en zat ze net als Olaf Marjolein Jan-Willem Miranda en Jeroen weer in de klas nog steeds met een bigsmile.
Dat ze nu wat achterliep was geen punt.
Nu waren ze bezig met geschiedenis van Europa en dan met name, het ontstaan en de ontwikkeling van de Europese unie.
Nu hadden ze het over geld, en vertelde Jolanda dat tot het begin van de eeuw, elk land zijn eigen munt had.
Dan volgen er een paar vragen.
1. wat was de naam van het Nederlandse geld?
2. Noem 2 EU landen die niet mee doen met de euro.
3. Hoeveel was 1 euro waard in oud Nederlands geld?.
4. noem nog van 2 landen het oude geld?
Olaf Marjolein maar ook Miranda en Jeroen, vonden het pittige vragen, maar wel interessant dat gold voor zo goed als de hele klas.
Toen deze les werd afgesloten was het al bijna pauze en gaf juf Jolanda het sein dat Olaf Marjolein Nelleke Jan-Willem Jeroen en Miranda de klas mochten verlaten, om te verschonen.
Precies toen de pauze begon waren ze klaar en kwamen ze gelijk met de klas naar buiten, waar bijna de hele klas zich bij Nelleke verzamelde.
Zo snel als juf Jolanda dat zag maakte ze er direct een eind aan, en verzocht ze de klas zich over het plein te verspreiden straks in de les, zouden ze er verder over praten.
Direct verspreide de klas zich over het plein, wat bij Nelleke voor enige opluchting zorgde maar, toen ook Miranda Jeroen Mirte en Olaf afstand namen, vroeg Nelleke.
" Waar gaan jullie naar toe?, niet iedereen hoeft weg".
Dan bleven ze staan, en vormden ze een kring rond Nelleke nu viel het Nelleke op dat ook Miranda een dikke prop tussen haar benen had.
Met grote ogen, keek ze Miranda aan, het enige wat ze uit kon brengen was, " jij ook al?".
Voor ze er verder op in kon gaan, ging de bel, en moesten ze weer naar binnen.
Nu zag ook juf Jolanda de verbaasde uitdrukking, op het gezicht van Nelleke.
Dan moesten ze gaan zitten mochten Miranda en Nelleke naar voren komen, en naast juf Jolanda komen staan.
Dan kreeg Miranda het woord en vertelde dat ze sinds haar verjaardag, niet alleen s"nachts in haar broek plaste, maar nu ook overdag haar plas niet kon ophouden.
Dan zei Nelleke, " ik zou haast denken dat het mijn schuld is".
"Nou niet direct maar, het is wel begonnen, de dag nadat jij totaal onverwacht voor me stond".
"Dus is het toch mijn schuld?".
"Nee Nelleke, ik ben inmiddels in het ziekenhuis geweest, en daar hebben ze gezien, dat de blaas te veel tegen de sluitspier aandrukt"
"Waardoor deze niet meer goed wil sluiten, hierdoor komt ook het signaal dat je moet plassen niet meer door maar, er eerst meer onderzoek nodig was.
Nu was de beurt aan Nelleke, en vertelde ze dat ze goed herstelde maar, wel heel langzaam en dat ze nu zo ver was, dat ze al 2x naar de creaclub was geweest.
Ook nu 3 dagdelen naar school mocht, dit zorgde voor gejuich in de klas maar om aan te geven dat het vermoeiend was, zei ze, dat ze met nog bijna 1 uur te gaan, al behoorlijk moe begon te worden.
Daarop zei juf Jolanda dat ze het laatste uurtje rustig in groepjes gingen lezen.
Bewust werden Olaf Marjolein Jan-Willem en Nelleke uit elkaar gehaald, en over diverse groepjes verdeeld.
Dit werd gedaan zodat vooral Olaf en Marjolein, hun lezen nog beter zou worden, zodat ze minstens op het gemiddelde niveau van de klas, zouden komen.
Wat Jolanda betreft werkte dit prima ze zag dat Olaf en Marjolein hun uiterste best deden, om het net zo goed te doen, als de rest van het groepje, waar ze in zaten.
Ook al was het nog niet zover op dit moment was Jolanda tevreden over hun vooruitgang.
Tegen 5 voor 12 mochten de boeken opgeruimd dan keek ze de klas nog eens rond, en zag dat Nelleke bijna zat te slapen.
Dan zei ze tegen Miranda Jeroen Marjolein Olaf Jan-Willem en Nelleke, "gaan jullie maar, vast de jassen aantrekken, en naar buiten".
"Ik zie, dat vooral Nelleke maar, ook Olaf Marjolein en Jan-Willem er helemaal doorheen zitten".
Met een tot morgen en Nelleke tot vrijdag, mochten ze gaan buiten gekomen, gingen ze direct richting Wilma en Cora.
Toen ze daar binnen, kwamen vroegen die direct aan Nelleke hoe het was geweest.
Dan zei Nelleke, "fijn weer op school te zijn maar, ik ben nu wel erg moe".
"Dat is geen wonder" lachte Wilma " we gaan nu eerst eten, en daarna gaan Olaf Marjolein Jan-Willem Jeroen en Miranda, naar de fysio."
Dan tegen Nelleke," en jij gaat lekker slapen".
"Want als jij vanavond ook nog mee wil naar de creaclub".
Toen Nelleke zag, dat Olaf Marjolein en Jan-Willem een slab voor kregen en door Miranda Jeroen en Cora gevoerd werden, vroeg Nelleke, "Wilma wil je mij ook een bord BRINTHA voeren?".
"Dan zei Wilma, ik zet jou in de tafelstoel, die ik nog van Marjolein heb staan".
2 minuten later zat Nelleke in de stoel en terwijl ze rustig zaten te eten vroeg Miranda, hoe was het om weer op school te zijn Nelleke?".
"Geweldig, maar wel vermoeiend", was het antwoord.
Dan vroeg Mirte of Nelleke ook mee ging naar de fysio.
"Nee ik ga zo lekker slapen".
"Want ik ben goed moe maar, wil vanavond wel mee naar de creaclub, dus doe ik vanmiddag, rustig aan".
Tegen kwart over1 was het eten gedaan, en terwijl Cora Nelleke verschoonde, en naar bed bracht, bracht Wilma Olaf Marjolein Jeroen Mirte Jan-Willem en Miranda naar de fysio.
Toen ze weer thuis kwam lag er een brief van de WMO op de mat, waar een uitnodiging in zat om over hun aanvraag, te komen praten.
De afspraak stond wat de gemeente betreft gepland voor de volgende dinsdag half 5 zodat iedereen erbij kon zijn.
Na de brief te hebben gelezen, nam Wilma direct contact op met de ouders van Miranda en Jeroen, want het was de bedoeling dat vooral Miranda Jeroen en Nelleke de fietsen moesten rijden.
Intussen was het alweer tijd om Olaf Marjolein en Jan-Willem weer op te halen maar, eerst ging Cora Nelleke wakker maken, en verschonen.
Dan vroeg Wilma, " ga je mee iedereen ophalen Nelleke?".
"Is goed" lachte Nelleke,1 Kwartier later waren ze bij de fysio en precies op tijd, want Olaf Marjolein en Jan-Willem werden net uit het water gehaald.
Toen Marjolein eruit kwam, gingen Wilma en Nelleke haar direct afspoelen en dan begon Nelleke haar af te drogen.
Met enige moeite hielp Nelleke Marjolein te gaan zitten droogde haar van boven verder af, en trok dan de romper bij Marjolein over het hoofd en stak Marjolein haar armen erdoor.
Dan trok Nelleke marjolein een t shirt en trui aan, dan moest Marjolein weer gaan liggen en op haar zei gaan liggen, zodat Nelleke de rug en billen van Marjolein kon afdrogen.
Dan pakte Nelleke een luier uit de tas, vouwde deze open en legde hem onder haar billen en poederde ze Marjoleins billen.
Op het moment dat Nelleke Marjolein op haar rug wilde leggen zag ze dat Marjolein lag te plassen.
Dus liet ze haar even liggen, ondertussen was ze zelf ook al lang niet droog meer 1 minuut later, kon ze verder gaan.
Dan trok ze de romper verder omlaag draaide Marjolein op haar rug, en poederde haar schaamstreek en trok dan de luier verder omhoog strak, en sloot de plakkers.
Terwijl ze hiermee bezig was, merkte Nelleke dat ze zelf stond te poepen maar, liet niets merken en ging zonder blikken of blozen door met het aankleedden van Marjolein.
Pas toen Nelleke de broek van Marjolein omhoog trok, en wilde sluiten en ze dus dichterbij kwam rook Marjolein ineens een poeplucht, en vroeg dan, "heb jij net gepoept Nelleke?".
"Ja en ik kon er niets aan doen".
Intussen had Nelleke Marjolein helemaal aangekleed, op haar sokken en schoenen na, dan hielp Nelleke haar met de tillift van de tafel in de rolstoel, en stopte het badpak en handdoek in de tas en werd de tas achterop de rolstoel gehangen.
Dan werden de jassen aangetrokken en gingen ze naar de receptie, waar de anderen al stonden te wachten, en ging het snel naar huis.
Waar ze een kop thee dronken, dan zei Nelleke," ik krijg alweer slaap."
Ook Jan-Willem gaf aan dat hij best moe was, wat Nelleke betreft begrepen Wilma en Cora dat heel goed.
Dat gold ook voor Jan-Willem," en jij Olaf?".
"Valt wel mee".
Dan tegen Cora, " ik denk dat ik Nelleke Marjolein en Jan-Willem tot half 6 op bed leg".
"Komen jullie mee?" direct ging het naar de slaapkamer.
Al snel lagen Jan-Willem en Marjolein in bed maar, op het moment dat ze Nelleke haar broek uittrok, rook Wilma ineens een poeplucht.
"Heb je in je luier gepoept Nelleke".
"Ja Wilma al in de kleedkamer toen ik Marjolein aan het aankleedden was".
"Had het maar, gezegd meisje dan had ik je bij thuiskomst direct verschoond".
"Nou kom maar, vlug" al snel lag Nelleke op de commode, en om 5 voor half 5 lag ook Nelleke in bed, en viel ze direct in slaap.
Om kwart voor 6 maakte Cora ze wakker, en verschoonde Jan-Willem Marjolein en ook Olaf werd direct verschoond.
Het gevolg was wel dat ze nu pas om 6 uur aan tafel zaten, en maar net klaar waren, toen om kwart voor 7 de bel ging en Miranda Pim Paul Jeroen en Mirte zich melden.
Nadat Cora en Wilma Nelleke nog een afscheidszoen hadden gegeven, vertrokken ze om 10 voor 7 naar het buurthuis.
Precies om 7 uur kwamen ze binnen en zagen dat Anneke Mark en Maria er al waren en dat deze keer, Ingrid mee was.
Toen die Nelleke zag, vroeg ze direct " en hoe was je dag Nelleke?".
"Fijn om weer eens op school te zijn maar, ik was na afloop goed moe".
"Ik heb vanmiddag 2x anderhalf uur geslapen".
"Nou voor nu vermaak je maar", dan ging Ingrid bij Jan en Kimberley zitten en ging Nelleke bij de tafel zitten, waar Jan en Kimberley intussen koffie en thee in schonken.
Vervolgens ging het direct weer over de zeilvakantie, nu pakte Jan zijn laptop, en gaat direct naar het internet, en dan direct naar
www.sailwise.nl en klikt door naar robinson crusoé .
Dan liet hij foto, s zien van het huis de boten en het eiland.
Ook laat Jan nog filmpjes op YouTube zien, dit maakt direct de hele groep enthousiast.
Dan zegt Kimberley, "en het leuke is nou net, dat ze er daar niet vanuit gaan wat je niet kunt maar, juist van wat je wel kunt".
"Al moeten ze ter plaatse een aanpassing maken".
"KAN NIET komt niet in hun woordenboek voor, juist hierom is dit geschikt voor ons".
Dan gaat Jan verder" Dat betekent ook dat we net als in andere jaren ook nu een aantal ouders nodig hebben, ter ondersteuning."
"Onze ouders willen wel helpen" reageerden Olaf en Jan-Willem direct.
Dan tegen Olaf en Jan-Willem "en jullie ouders, en ook die van Nelleke, willen we nou net een weekje rust geven" lachte Kimberley.
"Als het jullie wat lijkt, gaan we het regelen", sloot Jan het onderwerp af.
Dan gingen ze aan de slag met de gewone activiteiten Olaf Marjolein Jan-Willem en ook Nelleke gingen kaarten maken terwijl Mark was bezig met een houten beeld.
Suzanne Joost en Sandra hielpen Olaf Marjolein en Jan-Willem bij de afwerking hier van.
Nelleke kon dit wel zelf.
Miranda en Maria waren rustig aan het tekenen, ook deze keer was de tijd weer veel te snel voorbij toen alles was opgeruimd, en ze de jassen aan hadden, kregen ze allemaal een brief mee over de voorgenomen watersport week.
Toen Wilma en Cora de brief gelezen hadden, melden ze zich direct bij Kimberley.
Die begon direct te lachen, en zei, " In principe graag maar, in uw geval zou ik zeggen geniet van uw rust, terwijl wij de zorg overnemen".
Nu begonnen Wilma en Cora ook te lachen, dan zei Wilma "ik vindt het fantastisch dat jullie iets hebben uitgezocht waarbij Olaf Marjolein en Jan-Willem, ook mee kunnen".
Waarop jan zei, " Voor ons is iedereen binnen de club evenveel waard dus moet ook nu iedereen mee kunnen doen, samen uit samen thuis, zo gezegd".
"Dus moeten Olaf Marjolein en Jan-Willem ook de kans krijgen om mee te gaan".
Tot slot melde Ingrid zich nog bij Kimberley, en zei dat ze dit toch met de ouders van, Nelleke Mark Maria en Anneke, moest overleggen.
"Dat is goed, geef ze maar mijn e-mail en telefoon nummer", en gaf dan haar kaartje aan Ingrid.
"Wilt u dan ook met de ouders van Anneke Maria en Mark bespreken, of ze hier mogen blijven komen?", "en zo ja ze dan nu wel lid moeten worden".
"Ik zal het bespreken, tot volgende week".
Dan tegen Maria Anneke Nelleke en Mark," kom we moeten gaan."
2 minuten later zaten ze in de bus, toen Ingrid even later in de spiegel keek, zag ze dat Nelleke al sliep maar, dat ook Anneke Mark en Maria zaten te knikkebollen.
Bij aankomst een kwartier later waren ze alle 4 in slaapgevallen Ingrid schudde ze 1 voor 1 voorzichtig wakker, en hielp ze uit de bus.
Op de afdeling kregen ze nog 1 beker thee, en dan zei Ingrid " leuk idee dat weekje zeilen".
"Ja wij willen ook graag mee", zeiden Maria Mark en Anneke "maar, dan moeten we wel echt lid worden".
"Ik neem morgen direct contact op met jullie ouders", beloofde Ingrid " maar, nu gaan we snel tanden poetsen verschonen, en naar bed".
"aangezien het bijna 9 uur is, en jullie in de bus al sliepen".
Alle 4 gaven ze grif toe, dat ze goed moe waren.
Toen ze de volgende morgen aan het ontbijt zaten, zei Stefan " Ingrid heeft gisteravond direct jullie ouders gebeld en die hebben beloofd, direct contact op te nemen met Kimberley."
Ook Cora en Wilma zouden nog contact opnemen met Kimberley maar, dat was voor meer informatie over de zeilvakantie.
2 dagen later hadden Anneke Mark en Maria hun ouders op bezoek, allemaal waren ze van mening dat de creaclub positief bijdroeg aan het herstel, en dus mochten ze alle 3 lid worden.
Dan werden direct ook de aanmeldingsformulieren ingevuld en getekend ook kregen ze allemaal toestemming om mee te gaan op zeilkamp.
Toen Olaf Marjolein en Jan-Willem die woensdagavond enthousiast thuis kwamen hadden Cora en Wilma toch hun bedenkingen, dus nam Wilma de volgende dag direct contact op met Kimberley, die haar behoorlijk geruststelde.
Helemaal toen ze hoorde, dat ze juist hier naar toe gingen, zodat Olaf Marjolein Jan-Willem en Nelleke ook mee konden op kamp.
Toen Wilma en Cora nog een keer probeerden zich aan te melden als vrijwilliger ,begon Kimberley te lachen.
"Prima dat er ouders mee gaan maar, juist u willen we 1 week rust geven".
1 week later, kregen alle deelnemers een brief met informatie, en een aanmeldingsformulier mee waarvan het aanmeldingsformulier de volgende week weer moest worden ingeleverd.
Toen Kimberley en Jan een week later de formulieren bekeken, zagen ze dat alle deelnemers mee mochten en zich 8 ouders hadden gemeld, waaronder Cora Wilma en Jeanette.
Tegelijkertijd leverden Maria Mark en Anneke ook hun aanmeldingsformulier in.
Dan fluisterde Kimberley tegen Jan " die ouders van Olaf en Marjolein, Jan-Willem maar, ook die van Nelleke zijn wel volhouders".
Dan zei Jan, " maar, wij blijven bij ons verhaal".
"Ik denk dat ondanks de extra zorg, 5 ouders genoeg zijn, met ons erbij kom je op 7".
"Bovendien heeft de club al bewezen, altijd te willen helpen, en als ik hoor, hoe dat inmiddels op school gaat".
"Ja dat weet ik" antwoordde Kimberley, het is niet mijn bedoeling ze in hun vakantie met zorg op te zadelen".
"Het zou mij niets verbazen, als clubgenoten zich zelf aanbieden, zonder dat we er om hoeven te vragen", lachte Jan.
"Oké maar, voor de clubleden, moet het wel op vrijwillige basis blijven uiteindelijk is het voor hun wel vakantie".
"Akkoord maar, ik denk dat we eerder de boot moeten afhouden, dan om hulp hoeven vragen".
Intussen waren alle kids rustig door gegaan met hun activiteiten en hadden Olaf Marjolein en Jan-Willem, met hulp van Joost en Sandra een aantal prachtige kaarten gemaakt.
Wat Jan en Kimberley pas zagen, toen ze tegen 10 voor 8 aan het opruimen waren vol bewondering bekeken ze het resultaat.
Dan keken ze naar Joost en Sandra en Suzanne en zeiden," die hebben jullie, zeker gemaakt?".
Waarop Suzanne zei, " Nee dat hebben Olaf Marjolein, en Jan-Willem bijna helemaal zelf gedaan.
Dan zag Kimberley de prik pennen, en de bijbehorende matjes liggen en begrepen ze, hoe dit mogelijk was en zei, "slim bedacht".
"Inderdaad knippen gaat bijna niet maar, zo wil het ook", lachte Sandra.
"Oké maar, nu moeten we echt opruimen niet alleen te zien maar, ook te ruiken".
Dit deed Nelleke en Marjolein, direct rood aanlopen waarmee ze direct aangaven, dat ze inderdaad weer een poepluier hadden.
Bij Marjolein zorgde dit direct voor tranen waarop Sandra direct met haar hand over Marjoleins gezicht streek en zei, " hé schatjes, we weten inmiddels hier allemaal, dat jullie er niets aan kunnen doen, dus waar maken jullie je druk om?".
Ook Olaf en Jan-Willem waren alweer nat, en dat gold ook voor Miranda die het gesprek van een afstandje hoorde.
Dan vroeg Jeroen of ze luiers bij zich hadden maar, Jan zei, dat het al bijna tijd was en de verschoning moest wachten tot ze thuis waren.
HOOFDSTUK 47 DE FEESTMAAND DECEMBER DEEL 1
Inmiddels was het bijna December, en was sinterklaas weer in het land, zowel op school als bij de creaclub, werd het feest op traditionele wijze gevierd.
Dat wil zeggen, met zwarte pieten.
Zowel op school als op de creaclub waren lootjes getrokken.
Zowel op school als op de creaclub was er bij gezegd, dat het wel netjes moest blijven.
Vooral naar Olaf Marjolein Nelleke en Jan-Willem toe, dat werd door iedereen plechtig beloofd.
Want zowel op school als bij de creaclub, hadden ze inmiddels een enorm respect voor Olaf en Marjolein, en niet minder voor Jan-Willem en Nelleke.
Op de creaclub zou het op zaterdag 7 december worden gevierd, dus dat was voor Nelleke geen probleem maar, op school zou het op donderdag 5 december worden gevierd en dat was voor Nelleke wel een probleem want hoewel er een kans was dat ze dan weer thuis zou zijn, was dat nog niet zeker.
Echter toen Nelleke er op school over begon, zei juf Jolanda dat dit goed zou komen.
3 WEKEN LATER
Inmiddels was het 5 december, en was Nelleke alweer verder vooruit gegaan, sinds 2 weken verbleef ze niet meer op de gesloten maar, op de open afdeling, en ging ze 5 ochtenden naar school, zo ook donderdag 5 december.
Het feest begon al direct om kwart voor 9 met het binnen halen van sinterklaas en zijn zwarte pieten.
Waarna de hele school zich verzamelde in de aula, hier werden verschillende leerlingen naar voren geroepen.
Uiteraard werd begonnen, met de jongsten, uit groep 1, gevolg door groep 2, 3 en zo voort dan was groep 5 aan de beurt, als 1e werden Jeroen en Miranda naar voren geroepen.
Nauwelijks stonden zij op het podium, of sinterklaas vroeg ook Olaf Marjolein Jan-Willem en Nelleke naar voren te komen.
Wat voor Nelleke geen probleem was maar, aangezien de aula behoorlijk vol zat.
Was er voor Marjolein Jan-Willem nauwelijks, en voor Olaf al helemaal geen ruimte, om te draaien, en weg te komen.
Dan gaf sinterklaas 2 zwarte pieten opdracht om Olaf Marjolein en Jan-Willem op te halen.
Direct stapten die van het podium, keken de aula rond en na even zoeken zagen ze de rolstoelen staan.
Maar, omdat ze zich niet konden verplaatsen, stormden direct een stel pieten van het podium af, de zaal in en gingen op zoek naar Olaf Marjolein en Jan-Willem.
Nadat zich door de menigte hadden geworsteld, vroegen de pieten met zware stem," ZIJN JULLIE BANG VOOR SINTERKLAAS?", hier moesten ze alle 3 om lachen.
Ondertussen was er ruimte gemaakt zodat ze naar het podium konden, pas toen ze daar aankwamen, zagen ze dat er een oprit was gemaakt.
Zodat ze op het podium konden komen,2 minuten later melden ze zich bij sinterklaas die het grote boek erbij pakte, en de namen opzocht.
Toen hij die gevonden had, zag hij wat Olaf Marjolein betreft, alles wat ze hadden meegemaakt, en vooral hoe goed ze het op school deden.
Ook Jan-Willem en Nelleke kregen alleen maar, complimenten over hoe goed ze het ondanks alle heftigheid wel deden.
Miranda en Jeroen hadden deze beloning verdiend, door uit zichzelf altijd klaar te staan voor Olaf Marjolein Jan-Willem en Nelleke.
Dan kregen ze alle 6 een pakje, waar voor alle 6 een mooi gouden horloge uit kwam met hun naam erin gegrafeerd.
Tot slot kregen ze nog een zakje pepernoten en werden ze weer van het podium af geholpen, en naar hun plaats teruggebracht en half uur later, was het tijd om naar de klassen te gaan, waar het feest werd vervolgd nu was het tijd voor surprises en gedichten.
Voor Olaf was er een surprise in de vorm van een rolstoel, het pakje bleek uiteindelijk onder de rolstoel te hangen.
Uiteindelijk kwam er een mooi boek te voorschijn, waar Olaf heel blij mee was.
Ook bij Marjolein was de surprise in de vorm van een rolstoel maar, dan met een tas achterop, waar het pakje in zat.
Zij kreeg, een setje lippenstift en oog schaduw het gedicht wat erbij zat, was alleen maar, positief.
Voor Nelleke was de surprise in de vorm van een verrekijker, en het gedicht vertelde dat ze vooral vooruit moest kijken.
In het gedicht voor Jan-Willem ging het vooral over wat hij het laatste half jaar had meegemaakt.
De surprise was in de vorm van een dagboek, waar uit eindelijk een boek in zat en, in tegenstelling tot de meeste leerlingen, was er voor Nelleke een 2e pakket, en kreeg Nelleke een zwarte kist, die hoe verder hij open ging, steeds lichter werd.
Ook bij haar ging het gedicht over de zware tijd sinds de zomer maar, eindigde toch positief haar cadeau bestond uit douche schuim en nog wat lekkere luchtjes.
Ondertussen had de rest van de klas de surprises die Olaf Marjolein Jan-Willem hadden ingeleverd goed bekeken, en verschillende klasgenoten vonden dat ze het geweldig hadden gedaan.
" We hadden goeie hulp gehad", gaf Marjolein eerlijk toe.
"Dachten jullie, dat wij geen hulp hadden gehad", lachten Frieke en Petra.
Het volgende pakje kwam van Olaf en was voor Frieke maar, zij wist niet dat het van Olaf kwam, de surprise was in de vorm van een stoomboot.
Waar in het dek een luik zat, waar het pakje onder bleek te zitten, Frieke vond het zo mooi, dat ze zei, "zonde om open te maken".
Uiteindelijk deed ze het wel, en kwamen er 1 kleurboek en kleurpotloden uit.
Het volgende pakje kwam van Paul en was voor Nelleke uit het gedicht bleek dat sint en piet met haar mee leefden, en hoopten dat ze volledig zou herstellen.
Dan was het tijd om het pakje, in de vorm van een vierkante kaars open te maken toen het open was kwam er een puzzel van 1000 stukjes uit.
Op de doos zat nog een briefje, waarin stond dat sint en piet hoopten dat dit cadeau zou bijdragen aan haar herstel dit alles zorgde ervoor dat Nelleke glom van oor tot oor.
Nauwelijks was dit alles achter de rug, of de deur werd open gerukt en stoven er 2 zwarte pieten naar binnen die handen vol snoepgoed door de klas gooiden.
Direct stoven zo ver mogelijk alle kinderen er op af, en raapten het snoepgoed en pepernoten van de grond.
Nu waren Olaf Marjolein en Jan-Willem sterk in het nadeel, omdat ze nu geen kant op konden, en omdat ze zelf niets van de grond konden oprapen.
Daarom zei juf Jolanda, " Jongens en meisjes, help even het snoepgoed van de grond te halen, zodat Olaf Marjolein en Jan-Willem zich weer kunnen verplaatsen".
Dan wou ze nog zeggen, en denk er aan, dat Olaf Marjolein en Jan-Willem ook hun deel krijgen maar, dit was al niet meer nodig, want direct zag ze dat alle klasgenoten, eerst een hand vol aan Olaf Marjolein en Jan-Willem gaven, voordat ze zelf wat namen.
Ook zag ze dat Nelleke het zelf probeerde maar, nu toch wel vermoeid raakte.
Dus zei ze dat Nelleke moest gaan zitten, en dat de anderen ook Nelleke een portie moesten geven.
Daarna gingen ze verder met het uitpakken van surprises de volgende die een pakje kreeg was Kees, dit was gemaakt door Marjolein.
Hij kreeg een bal van papier marché, met daar in het cadeau.
Toen de bal open was, en het nodige papier was verwijderd, kwam er een cd bon te voorschijn.
De volgende surprise kwam van Nelleke, en was voor Pim in een groot stuk piepschuim had ze inkepingen gemaakt, zodat het leek of het lego steentjes waren.
Heel voorzichtig trok Pim het open, en inderdaad kwam er een lego pakket uit.
De surprise voor Marjolein, leek wel een complete kledingkast, waar Martine veel werk van gemaakt had, en waar uiteindelijk poppenkleding uitkwam.
Zo ging het de rest van de tijd door nadat alle pakjes waren uitgepakt, werd geprobeerd uit te vinden wie, wie had, wat bijna niet te raden was.
Dan zeiden Carlijn en Frieke dat ze hadden gedacht, de surprises van Olaf Marjolein en Jan-Willem er zo uit te filteren maar, dat ze dat niet gelukt was, gaf Carlijn toe.
"Jullie hebben het geweldig gedaan en dat extra cadeautje hadden jullie echt verdiend."
Dan was het tijd om op te ruimen en naar huis te gaan, waar het feest gewoon door zou gaan.
SINTERKLAAS OP DE CREACLUB .
Ook nu waren Sint en zijn Pieten vol lof over Olaf Marjolein Nelleke en Jan-Willem, die iedere week geweldig mee deden en ook met de dingen die ze maakten niet onder deden voor de rest, integendeel.
Ook voor Nelleke had sinterklaas een extra warm woord en hij vond het fijn om te horen dat juist de creaclub een positief effect had op haar herstel.
Een soort gelijk verhaal hadden sint en piet voor Miranda en Jeroen alle 6 kregen ze een extra pakje, waar een creatief pakket uitkwam.
Bestaande uit.
1 schaar 1 tube lijm (kleur) potloden papier, en klei.
Vervolgens kwam er een hele grote envelop uit de zak Sinterklaas gaf deze aan Kimberley. direct maakte ze de envelop open en kwam er een cheque uit van het oranje fonds ter waarde 50% van de kosten van de zeilweek.
Zodoende hoefden de leden maar de helft te betalen.
In de toelichting stond, dat Koning Willem-Alexander en koningin Maxima in de creaclub een voorbeeld zagen van integratie tussen mensen met en zonder handicap, van jongs af aan samen activiteiten ontplooien.
Ook Jan en Kimberley kregen persoonlijk een woord van lof, voor hun manier van aanpak waarbij activiteiten alleen doorgaan, als iedereen mee kan doen.
Ondertussen was het bijna 6 uur, en waren ze al 1 uur uitgelopen en bleek dat ze nog 1 uur nodig hadden, zodat ze pas tegen 7 uur, alles hadden uitgepakt, en alles was opgeruimd.