HOOFDSTUK 71 POSITIEVITEIT
Terug op de afdeling, zag ik direct Paula en Marieke naar mij kijken.
Vlak daarop zei Paula, "zo zie ik jou liever Nelleke, en vervolgde dan," jij hebt zeker goed nieuws gehad?".
Dan kwam Coby erbij en vertelde "in mijn vrije tijd, geef ik leiding aan een scouting groep van 8tot 12 jaar en in die groep zit ook Nelleke", en aangezien we hebben gezien dat zij baat heeft bij afleiding wat we zagen met les via de laptop, of de excursie mag ze indien er de nodige voorzorgsmaatregelen worden genomen zaterdag middag 2 uurtjes naar scouting.
Dan keek Coby naar Hanna en Vera aan, en zei "misschien neem ik Paula zaterdag ook wel mee, dan kan die ook weer een beetje aan de vrijheid wennen".
Dan vroeg Vera," Jij gaat zaterdag met ze mee Is dat genoeg?".
"Jawel want normaal geven we in de leeftijdsgroep 8-12 jaar, met 2 leiding en komende zaterdag doen we dat met 4,in verband met Nelleke".
Ook deze woensdag avond gaven Paula en Nelleke al om 8 uur aan dat ze naar bed wilde.
"We slapen zowat" reageerde Paula en Nelleke." dan breng ik jullie naar bed", reageerde Coby.
De volgende morgen, was ik om 7 uur weer wakker, en werd bijna direct om 5 over 7, uit bed geholpen en terwijl Hanna me hielp, met wassen en aankleedden zei ze dat ik ook tegen de klas, niets moest zeggen over zaterdag omdat er verschillende klasgenoten bij scouting zaten.
Na weer een vroeg ontbijt, zat ik ook nu weer op tijd, achter de laptop en direct om half 9, begon juf Jolanda met de na bespreking van de toets over de excursie van dinsdag.
"Om te beginnen zijn er alleen maar voldoendes, en heb iedereen even crities beoordeeld".
"Wat Olaf en Marjolein betreft weten jullie dat maar, ook Nelleke had gevraagd om het niet mooier te maken dan het was, en het cijfer te geven wat ze verdiende".
"Dat is voor jou, een 7,7 en dat vindt ik gezien jou toestand erg knap Nelleke".
Ook Marjolein had een dikke 7, en Olaf zelfs een 8,5, dan pakte juf Jolanda de boeken en schriften, en begon de les.
Tegen 9 uur, ging voorzichtig de deur open en kwam Vera voorzichtig binnen, en zag direct dat Nelleke rustig aan het werk was maar, ze zei niets, toen juf Jolanda, beduide Nelleke niet af te leiden.
Dan hield ze zonder dat Nelleke het zag, een bordje omhoog waarop stond, het gaat goed hierdoor gerust gesteld, ging Vera weer weg maar, daar merkte Nelleke niets van.
In de pauze werd Nelleke nog eens verschoond, en kreeg ze een mok thee.
Na de pauze stond er aardrijkskunde op het programma, en deelde juf Jolanda de blinde kaarten uit
Dan tegen Nelleke, "in jou aardrijkskunde boek heb ik op pagina 46 de kaart gestopt die ik net heb uitgedeeld, klopt dat?"
Direct bladerde Nelleke door het aardrijkskunde boek, en vond inderdaad alles wat ze nodig had.
Pakte het goeie schrift en een pen, en begon aan de opdracht.
Dan kwam Vera nog eens kijken, en vroeg direct," hoe gaat ie Nelleke?".
"Ben lekker bezig Vera", en aan juf Jolanda, "hoe doet ze het?".
"Nog steeds goed, hoewel het inmiddels 11 uur, is geweest, doet ze nog steeds lekker mee".
Tegen 10 over half 12, waren ze klaar met de opdracht, en zei Juf Jolanda." goed gedaan Nelleke", en vroeg dan, "zien we je straks nog terug Nelleke?".
"Dat denk ik wel", oké dan tot straks", om dan de computers af te sluiten en ging ik eens kijken in de woonkamer, waar de meeste anderen koffie of thee zaten te drinken.
Dan vroeg Hanna, "kom je ook koffie drinken Nelleke?".
"Ja lekker".
" Nelleke hoe ging het met school?".
"Best lekker ik had een 7,7 voor de biologie toets".
"Goed gedaan Nelleke", lachte Hanna.
Dan vroeg ik, "mag ik zo eten?".
"Dan kan ik van 12 tot 1 nog een uurtje slapen".
Dan wenkte Vera me, en beduide me mee te komen naar de keuken zo zat ik om 10 voor 12 aan de lunch, en lag ik om 5 over 12 verschoond en wel in bed.
Om tegen kwart over 1 te worden gewekt tijdens het aankleedden vroeg Vera," wat ga je vanmiddag doen Nelleke".
"Proberen nog 1 uurtje school te volgen'.
"is op zich goed, maar stop direct, als je denkt dat het niet meer gaat".
"Ja dat doe ik".
Voor zo ver ik wist stond er van middag rekenen op het programma.
Zo snel als ik de laptop open had, hoorde ik direct juf Jolanda, "Jongen meisjes ga maar vast zitten, dan zal ik eens kijken of Nelleke er is".
"Ja ik ben er" antwoordde ik," wat zie jij er fris uit Nelleke.".
"Ja ik heb tussen de middag een uurtje geslapen", was mijn antwoord.
Dan vroeg juf Jolanda," doe je mee met de rekentoets Nelleke?".
"ja dat doe ik".
"pak maar een pen en een vel papier, dan zet ik de sommen op het bord".
Gaande weg de toets, merkte ik wel dat het niet zo makkelijk meer ging tegen half 3 vroeg de juf hoe ver ik was.
Nu moest ik wel toegeven, dat ik het tempo niet meer helemaal bij kon houden.
Dan zei juf Jolanda, ga maar rustig verder, wij gaan nu lezen".
Dan zette ik het geluid uit, en probeerde me op de laatste 5 sommen te concentreren na nog 20 minuten, was ik klaar, en zette het geluid weer aan.
Zei dat ik de sommen klaar had, en voor vandaag stopte.
Met een tot morgen allemaal en van de andere kant tot morgen Nelleke, sloot ik af, en stapte in bed, nog geen 2 minuten later sliep ik al.
Toen ik anderhalf uur later wakker werd, waren Coby en Hanna naar huis, en afgelost door Bram Judith en Anneke.
Toen Judith me wakker maakte vroeg ze direct," lekker geslapen Nelleke?".
"Ja mevrouw".
"Zeg noem mij maar, gewoon Judith hoor, jij bent toch Nelleke?".
"Ja klopt", hoe is het nu?".
"Beetje moe nog maar, merk toch dat ik ondanks dat ik moe ben toch positieve energie opbouw, van het lessen volgen".
Dan snoof Judith en vroeg, "heb je in je broek gepoept Nelleke?".
"Nee in mijn luier", ondertussen voelde ik de tranen over mijn wangen lopen.
Dan kwam Judith dichterbij, en pakte mijn handen en fluisterde," sorry meisje, blijkbaar heb ik mij niet goed ingelezen maar, je weet toch, dat je de enige niet bent?".
"Ja inderdaad".
Dan vertelde ik over hoe Paula mij steunde, en om die rede nu ook overdag een luier om had.
Ondertussen had Judith mij verschoond, en was het tijd voor het diner, zowel Judith Bram als Anneke zagen wel hoe moe ik was, en overlegden wat nu te doen.
Dan waren Paula en Marieke beide naast me komen zitten, en vroegen of ze me moesten helpen.
"Ja graag maar, ik moet wel eerst een slab voor".
Dan hoorde ik van het andere eind van de tafel gelach, en zag Paula alweer boos kijken maar, ik fluisterde," blijf zitten".
Dan riep ik," Bram ze lachen me uit".
Met 2 grote stappen was Bram bij me, keek in het rond, en zag het dat weer Willem en Matthijs waren.
Dan beende hij met grote passen naar de 2 jongens, trok ze bij de tafel weg en nam ze mee naar de gang, waar ze allebei een behoorlijke donderpreek kregen.
Dan vroeg Bram Anneke om assistentie, en ontfermde Judith zich over mij en Paula maar, door de flo waar ik door school nog in zat, reageerde ik vrij rustig.
dan vroeg Paula, Judith mag ik Nelleke eten geven?".
"Ja graag zelfs maar, ben je fit genoeg?"
"Ja hoor", dan gaven Paula en Marieke me om en om eten en was het maar, goed dat ik een slab voor had, want ik knoeide en kwijlde behoorlijk.
Wat er voor zorgde dat ik mij voor me zelf schaamde maar Anneke en Judith zeiden dat dit niet nodig was.
DE OPNAME VAN MARJOLEIN
Direct na het eten dacht ik eraan om direct naar bed te gaan, zo moe als ik was maar, nauwelijks was ik van tafel, of ik hoorde Judith zeggen.
"Nelleke er is bezoek voor jou"," bezoek voor mij?".
"Ja ik heb net 2 meiden binnen gelaten".
Dan zag ik Astrid, de hoek om komen, wie ze bij zich had, kon ik nog niet zien maar, toen Astrid haar jas op hing, zag ik een rollator de hoek om komen.
Vlak daarna stak Marjolein haar hoofd om de hoek nu stond ik verbaasd te kijken, dan zei Astrid "Pappa had een vergadering en mamma is door alle sores heel moe, toen zei ik, dan ga ik wel en rond kwart over 6 appte Marjolein dat ze graag naar je toe wilde vooral omdat je het zo goed doet op school."
" Bij mijn weten mag je toch helemaal niet van de afdeling af hoe kan je dan naar school?".
Dan zei ik, "ik ga niet echt naar school maar, via een video verbinding, heb ik toch contact met de klas.".
"Ja en als ze fit genoeg is doet ze ook gewoon mee".
Dan zei ik, "ik moet nog lachen om die rekenles, waar juf mij niet zag maar, jullie mij wel zagen en ik zo alsnog een beurt kreeg".
Dan zei Marjolein," ja daar had je een goed cijfer voor en ook voor de toets over de excursie had je een goed cijfer".
Dan vroeg ik Judith of ik met Astrid en Marjolein naar mijn kamer mocht.
Dat mocht maar, alleen omdat, ze mij daar via het interne video systeem continu konden observeren.
Op mijn kamer zag Marjolein direct het ziekenhuis bed maar, ook het bed waar papa of mama de 1e nachten hadden geslapen.
Dan zei Marjolein, "ik zou je ook wel een paar nachten gezelschap willen houden en de plaats van je ouders in nemen" maar, dan zei Astrid," hé Marjolein, dat kan niet het is hier geen hotel maar, een ziekenhuis", wees Astrid Marjolein terecht.
"Wat kan echt niet?", vroeg Coby die op haar ronde weer binnen was gekomen.
Dan zei ik, "Marjolein wou de plaats van mijn ouders innemen maar, dat kan niet", jammer", zei ik.
"Die kans is groot", gaf Coby toe "maar, ik kan het wel voor je na vragen, als je dat wil".
Dan hoorde ik Marjolein zeggen, "vraag het maar na, nee heb ik al ja kan ik krijgen", grinnikte Marjolein.
15 minuten later, liepen Coby en Judith mijn kamer weer in, met gezichten, waar Astrid maar, ook Marjolein en ik niets aan konden zien.
Dan zei Coby, "meiden ga zitten".
Toen we zaten nam Coby het woord, "Jullie vraag inwilligen, is heel uitzonderlijk zeker als Nelleke van die gevaarlijke momenten heeft maar, aangezien wij jou, willen belonen voor je kleine stapjes vooruit".
Dan keek ik naar Marjolein, nu wisten we nog niets".
Dan kwam Coby met het verlossende antwoord," dat betekend Marjolein dat jij mag blijven, logeren niet 1 of 2 nachten maar, in ieder geval tot maandag ochtend".
"Dat betekend, 1 dat je als je na het bezoek uur nog binnen bent, je eraan vast zit.
2 Ook voor jou de deur op slot blijft
3 Ook jij om het te ervaren een vorm van medicatie gaat krijgen.
4 je vanavond niet naar de crea club kan maar, zaterdag onder mijn leiding wel naar scouting mag.
5 Jij net als Nelleke school alleen via de video verbinding kunt volgen.
6 jij je in principe niet zelf verschoond maar, door ons verschoond wordt".
"Dat klinkt redelijk", hoorde ik Marjolein zeggen.
"Oké dan, komen jullie mee, dan gaan we in de huiskamer koffie of thee drinken".
Daar aan gekomen zei Coby, dat Marjolein nog een half uur had om te beslissen wat ze zou doen.
Maar, al na 10 minuten keek Marjolein me aan, glimlachte naar me en zei," ik steun je volkomen, dat betekend dat ik tot maandag bij je blijf".
Direct vloog ik Marjolein om de hals gaf haar een kus, en fluisterde "wat maak jij me nu gelukkig".
Dan zei Marjolein," jij verdiend alleen maar steun Nelleke".
Dan kwam Judith naar me toe met in haar rechter hand een beker water, en in haar linker wat pillen, en zei. " wat geweldig dat je dit voor Nelleke over hebt".
"Ja ik vindt het zo triest, dat haar dit nu al voor de 2e keer moet overkomen.
Dan zei Judith," dat ze nu wat rustiger werd, maar, de 1e dagen een gevaar voor zich zelf was.
Ondertussen had Marjolein haar medicatie ingenomen, en voelde zich al een beetje suf en licht in het hoofd worden.
Dan pakte ze haar rollator, en ging snel op de stoel zitten.
Even later kondigde Judith het einde van het bezoek uur aan, en begeleide het bezoek naar de deur.
Ook Marjolein liep met Astrid mee maar, 15 meter voor de deur zei Judith," Marjolein, tot hier en niet verder".
Van een afstandje zag ik dat Marjolein werd tegen gehouden, toen ze met Astrid naar de deur liep.
Dan zei Astrid," ik zal vanavond nog kleding en luiers van Marjolein brengen of laten brengen"
"Houdt er rekening mee dat Marjolein volledig urine incontinent is, en tot een paar maanden geleden ook geen controle had over haar ontlasting".
Dan zei Judith," doen we en ook incontinentie wat betreft ontlasting is hier niets bijzonders".
Dan liet Judith Astrid uit, en merkte ik dat Marjolein even moest slikken nu ze net als ik als het ware zat opgesloten.
Vrij snel daarna zagen we Paula en Marieke naar ons toe komen, en hoorden we ze vragen.
"Had jou vriendinnetje niet met jouw zus naar huis gemoeten Nelleke?".
"Nee meiden, vorig jaar heb ik me ingeleefd in haar situatie en nu wil ze mij steunen, door medicatie te slikken waar ze een beetje suf en licht in haar hoofd van wordt, ze blijft in ieder geval tot maandagochtend"
Dan hoorden we de bel gaan, en zag ik dat Marjolein weer naar de deur wilde lopen maar, Marieke zei al, daar mag jij niet komen als de deur open gaat Marjolein".
"Daar weet Nelleke alles van", "ja ik ben daar al verschillende keren weg gestuurd".
"Eerlijk gezegd doe je mij geen groter plezier dan, die rotdeur te openen, en mij te laten gaan maar, zo ver is het helaas nog lang niet".
Dan vertelde ik nog een keer hoe ik de ene keer via het slaapkamer raam probeerde te ontsnappen en de volgende keer was je helemaal niet te houden", viel Paula me in de rede.
"Toen probeerde ze de nooddeur te forceren, en door de kracht, die ze onbewust gebruikte vloog de deur open en kon ze zo naar buiten"
Dan vertelde Paula verder "maar, nauwelijks stond ze buiten of 3 begeleiders doken boven op haar", en boeiden direct haar handen".
"Dat voelde echt verschrikkelijk" maar, was wel mijn eigen schuld".
"Moesten ze je echt met 3 man, tegen de grond drukken om je onder controle te krijgen?"
Ondertussen had Judith Wilma binnen gelaten, toen die bij mij en Marjolein kwam, vroeg ze direct " hoe gaat het met jou Nelleke?".
"Nog steeds niet goed helaas", zuchtte ik.
Dan wende ze zich tot Marjolein, en vroeg." hoe kan het dat jij, een beetje wazig uit je ogen staart, en een beetje duf reageert Marjolein?".
Dat hoorde ook Judith, en die vertelde direct het hele verhaal aan Wilma.
Dan vroeg ze," gaan jullie mee, dan gaan we de spullen van Marjolein opruimen".
Aangekomen op onze kamer wisten zowel Marjolein als ik niet wat we zagen, het logeerbed was weg, in plaats daarvan stond er een 2e ziekenhuisbed ook voorzien van hoge hekken.
Precies hetzelfde als waar ook ik in moest slapen.
Dan zei Judith tegen Marjolein," als je Nelleke wild steunen en ervaren hoe wij haar behandelen betekend dat ook jij je in een bed met afsluitbare hekken komt te liggen, en net als Nelleke door middel van een leiband volledig vast komt te liggen."
"Ook gaat net als bij Nelleke ook bij jou het hek dicht".
Dan zag ik dat Marjolein even moest slikken maar, dat ze besefte dat er nu geen weg meer terug was.
Ondertussen was het bijna 8 uur, en dus tijd voor thee of koffie dus nam Judith ons mee naar de huiskamer en werd Marjolein voorgesteld aan de groep.
Wat ik al verwachtte, gebeurde ook, Paula en Marieke kwamen direct bij ons zitten en wilden graag weten waarom Marjolein hier was achtergebleven.
Ondertussen waren Bram en Vera aan hun dienst begonnen, en hadden dus ook de rollator van Marjolein zien staan.
Bijna direct daarna werden ze bij gepraat door Judith.
Dan zagen we Judith en Bram en Vera naar het kantoortje gaan, waar ze het hele verhaal van Marjolein te horen kregen "dus ook Marjolein krijgt medicatie?".
"Ja en morgenochtend, moeten zowel Nelleke als Marjolein, tegen half 12 beide bloed prikken", reageerde Judith.
"Over prikken gesproken, Nelleke moet vanavond weer die vervelende prik in haar rechterbil hebben wat doen we met Marjolein?".
Zij krijgt net als Nelleke Paula en Marieke die prik ook geen discussie over mogelijk", reageerde Vera.
Ondertussen hadden we koffie gedronken en keek Bram op de klok en zag dat het bijna 9 uur was.
Dan keek hij naar mij en Marjolein, maar ook naar Paula en Marieke, en zei dan, " kom meiden bedtijd, voor jullie er echt in liggen zal het wel half 10 zijn".
Aangekomen op de slaapkamer, moesten eerst Paula en Marieke zich helemaal uitkleedden, en op hun buik op het bed gaan liggen.
Dan werden ze volledig vastgelegd daarna kwam Bram naar Marjolein en mij toe, en zette ons vast op de stoelen waar we op zaten.
Met de sluitingen achter ons, zodat we er niet bij konden.
Dan maakte hij bij Paula en Marieke hun rechter bil schoon, en smeerde ze in met de verdovingszalf.
Dan pakte Bram 4 grote gevulde spuiten, waarvan hij er 2 terzijde legde en terwijl Paula en Marieke de prik kregen zag ik dat Marjolein steeds benauwder begon te kijken.
Maar, het enige wat ik nog kon doen was haar bemoedigend toespreken aangezien mijn handen geboeid waren, en ik bovendien stevig op de stoel zat.
Nadat na de prik Paula haar nachtluier om gekregen had, en zij zich verder aankleedde, en tanden poetsten waren Marjolein en Nelleke aan de beurt.
Als 1e was ik( Marjolein) aan de beurt, en werd ik naar het bed begeleid Waar Bram eerst mijn luier af deed, en ik dan op mijn buik moest gaan liggen, en mijn armen en benen spreiden die direct werden vastgezet.
Dan voelde ik dat Bram mijn billen waste en vervolgens verdovingszalf op mijn bil smeerde dan naar Nelleke ging, en bij haar dezelfde procedure herhaalde.
Dan zag ik nog net dat Bram de 3e spuit prepareerde, en voelde dat hij die op mijn bil zette dan voelde ik dat de inhoud in mijn bil werd gespoten wat best zeer deed, wat mij keihard op mijn lip deed bijten, alles om maar niet te gaan huilen.
Dan zag ik dat het ook Nelleke opviel dat ik geen kik gaf, en hoorde haar tegen Bram zeggen," nou die Marjolein is een harde zeg".
Toen Bram de spuit er uit haalde zei hij," zulke harde zie ik niet vaak".
"Ik heb door mijn handicap in mijn leven al zoveel prikken gehad", hoorden we haar zeggen.
"Oké maar dit is wel een hele heftige", antwoordde Bram.
Dan kregen we allebei een nachtluier om, en werden we verder aangekleed tot slot mochten we tanden gaan poetsen, dan werden we in bed gestopt en volledig vastgelegd.
Dan vroeg Marjolein," Bram mag ik nog een beker warme melk?".
"ja dat is goed, dan kun je ook gelijk je slaappil in nemen".
Dan keek Bram mij( Nelleke) aan en vroeg, "wil jij ook nog wat drinken Nelleke?".
"Ja graag doe mij ook maar, een beker warme melk".
"Wil jij ook een speciale beker Nelleke?".
"Ja graag Bram, want ik ben dood moe" 10 minuten later, kregen we de bekers melk, en allebei een slaappil.
Toen we dat na weer 10 minuten op hadden legde Bram ons helemaal vast, waarbij ik zag, dat Marjolein dat helemaal niet leuk vond.
Daarna gingen zowel bij haar als bij mij de hekken omhoog, het licht uit, en verliet Bram de kamer.
Na nog heel even kletsen, vielen we allebei in slaap, om de volgende morgen beide rond half 7 wakker te worden allebei met zowel een natte als een vieze luier.
Deze ochtend werden we door Harry en Hanna uit bed gehaald en deze keer moest zowel ik( Nelleke) als Marjolein volledig geholpen worden, we konden deze ochtend bijna niets.
Dan hoorde ik Marjolein vragen of, Hanna haar los wilde maken verschonen wassen, en aankleedden en hoorde ik haar zeggen," ik voel me heel zwak nu".
Dan nam Hanna Marjolein mee naar de badkamer, en legde haar op het douchebed en begon ze mij uit te kleedden toen ze mijn luier afdeed, zaten haar handen meteen vol poep, wat mij direct tranen in de ogen bezorgde.
Direct wilde ik mijn excuses aan bieden maar Hanna lachte dat weg, en zei," geeft niet Marjolein dat is het risico van het vak zullen we maar zeggen".
Dan vroeg, Hanna," hoe voel jij je nu Marjolein?".
"Nou ik voel me nog steeds licht in mijn hoofd, en hoor nu ook rare stemmen".
"Nou dan is het maar, goed dat je vanmiddag, een afspraak hebt met de psychiater".
Dan was Marjolein aangekleed, ondertussen was Harry met mij bezig, en bijna klaar en zei Harry, "volgens mij ben je de laatste 2 dagen toch wat rustiger Nelleke!".
"Ja zo voelt het wel maar, ik weet heel goed dat het echt niet goed gaat".
Dan gingen we om kwart voor 8 samen ontbijten, waarbij we allebei volledig geholpen moesten worden gelukkig zaten Paula en Marieke ook al aan tafel om ons te helpen.
Tijdens het eten vroeg Marieke, "jullie zijn zeker te moe voor school vandaag?".
Dan zei Nelleke, "nee hoor daar krijg ik juist energie van".
Direct na het ontbijt gingen we terug naar onze kamer, en zette de laptop aan, waarbij ik( Marjolein) zo ging zitten, dat ik net buiten beeld zat.
Toen juf Jolanda om half 9 binnen kwam, zag ze dat niet alleen zoals bekend, Nelleke ontbrak maar, ook Marjolein er niet was toen ze er naar vroeg deed de hele klas, inclusief Olaf en Jan-Willem of ze nergens van wisten.
Dan zei Jolanda," dan zal ik in de pauze haar ouders wel bellen maar, nu eerst maar eens kijken of Nelleke er is".
Direct zagen we dat Nelleke inderdaad klaar zat, Marjolein echter zat net buiten beeld naast haar maar, ook Nelleke deed of ze van niets wist.
Dan begonnen ze aan de taalles, en nauwelijks hadden ze de boeken en schriften op tafel of Marjolein kwam te voorschijn.
Dan vroeg juf Jolanda, "wat doe jij bij Nelleke Marjolein?".
Dan vertelde ik( Marjolein) dat ik wel 1 of 2 nachten bij Nelleke wilde blijven logeren, waarop de verpleging reageerde dat het mocht maar, dan minstens tot maandag.
Tevens moet ik zolang ik hier ben medicatie slikken, waar ik suf en licht in het hoofd van wordt.
Dan kwam Harry eens kijken hoe het ging, en die zei," Juf het zou best kunnen dat al het heftige wat Marjolein het afgelopen jaar heeft mee gemaakt en dat is nogal wat, hebben wij begrepen er nu ze hier tot stilstand komt er allemaal uit komt".
"U bedoelt dat ze net als Nelleke ziek is?", vroeg juf Jolanda.
"Daar ziet het wel naar uit".
"Het mee leven met Nelleke zou heel goed het laatste zetje geweest kunnen zijn. die de stemmen liet binnen dringen".
"U bedoeld dat Marjolein net als Nelleke ziek is", vroeg Jolanda nogmaals.
"Daar ziet het inderdaad naar uit, en als de dokter dat vanmiddag ook vindt.
Zou het zomaar kunnen, dat we ook Marjolein net als Nelleke de komende weken hier op de gesloten afdeling houden" besloot Harry zijn verhaal.
"Ook hebben we al gemerkt, dat we Marjolein net als Nelleke bij de deur weg moeten houden, als die open gaat anders is ze zo weg".
"Ik denk dat door het verzoek van Marjolein, en het inwilligen daarvan, we Marjolein uit haar comfort zone hebben gehaald waardoor ze nu het hele afgelopen schooljaar aan zich voorbij ziet trekken".
"Nogmaals wij denken dat ze voorlopig hier moet blijven maar, dat is aan de psychiater".
Dan werd het gesprek beëindigd, en werden er groepjes gevormd om samen te lezen voor het gemak werden Nelleke en Marjolein in het zelfde groepje gezet, samen met Jaap en Pim.
Dan vroeg Jolanda," Harry zou jij een half uurtje toezicht kunnen houden bij het lezen, zodat ik de laptop aan onze kant in een ander lokaal kan zetten?".
"Eigenlijk heb ik daar geen tijd voor maar, ik geloof dat het nu rustig is dus vooruit dan maar".
Na een half uur te hebben gelezen, zei juf Jolanda, dat de hele klas het goed had gedaan daarna volgde geschiedenis, waarna het tijd was om te verschonen en de pauze.
In de pauze werden Nelleke en Marjolein allebei voorzien van thee.
Na de pauze kwam om 11 uur Hanna zeggen dat ze beide meisjes echt moest mee nemen 5 minuten later zaten we al in de wachtkamer van de psychiater en na 10 minuten wachten, mochten we binnen komen.
Dan gaf Frans Nelleke een hand en vroeg," hoe gaat het nu Nelleke?"
"Een heel klein beetje beter, maar ik begin nu te beseffen dat ik er nog lang niet ben".
"Fijn om te horen, het begin is er zullen we maar zeggen".
Dan richtte Frans zich op Marjolein en vroeg," zo en wie ben jij, en wat kom je doen bij mij?".
Dan stelde Marjolein zich voor, en vertelde dat ze hier in eerste instantie kwam, om Nelleke te steunen.
Dan zei Frans, "maar, ik heb inmiddels ook begrepen dat jij het afgelopen jaar veel hebt meegemaakt, "ja dokter en dat komt sinds ik hier ben allemaal weer naar boven".
"Dat vindt ik op zich helemaal niet vreemd " antwoordde Frans "op de duur is de rek er uit, zal ik maar, zeggen."
"Dan is de emmer vol zo gezegd, en dat punt lijkt bij jou nu aangebroken."
"Mijn voorstel is dat jullie allebei een e.e.g en een hersenscan laten maken dan zie ik jullie maandag na schooltijd terug, en Marjolein, tot die tijd blijf jij binnen",.
"Houdt er rekening mee, dat het daar niet bij blijft maar, dat je de komende 4 weken hier moet blijven".
Nu schrok Marjolein pas echt, wat begonnen was als een steun aan Nelleke begon nu wel heel serieus te worden waar ze absoluut niet op zat te wachten.
Dan werd afgesproken dat de onderzoeken vanmiddag direct na schooltijd zouden plaats vinden en nam Hanna ons mee naar de afdeling, om te lunchen.
Waar Paula en Marieke direct zagen dat ik(Nelleke) aardig opgelucht was, en zat te smullen, terwijl Marjolein bijna geen hap door haar keel kreeg.
Dan kwam Marieke bij haar zitten en deed haar alsnog een slab voor.
Om haar dan te gaan helpen met eten, ondertussen vroeg ze," wat is er schat?".
Dan vertelde ik(Marjolein), dat het er op leek dat, wat was begonnen om Nelleke te steunen toch serieus begon te worden en dat alles wat ik had mee gemaakt, er nu ik tot stilstand kwam leek uit te komen.
Dat hoorde ook Harry, en die zei," dat is best mogelijk Marjolein".
Ondertussen hielpen Paula en Marieke Nelleke en mij met eten, waarbij ik mij behoorlijk opgelaten voelde met die slab voor.
Dat werd er niet beter op, toen ik merkte dat ik de slab ook echt nodig had, aangezien ik, net als Nelleke moeite had met kauwen, en slikken.
Na het eten werden we snel verschoond, waarna het weer tijd was voor school.
Waar Nelleke deze keer vrij fit was, zat ik er al snel helemaal doorheen maar, begon wel aan de middag na verteld te hebben hoe het er nu voor stond en ook Nelleke haar verhaal had verteld kon ik al niet meer, en drukte noodgedwongen maar op het alarm.
Al snel kwam Anneke binnen, en zag dat Nelleke nog wel even door kon maar, ik er helemaal door heen zat en terwijl ze mij mee nam naar de badkamer, zei ze," als ik jou verhaal lees verbaasd me dat niets".
Direct nadat ik was verschoond, kreeg ik nog extra medicatie en legde Anneke me in het bed van de nachtdienst wat ook een afsluitbaar ziekenhuis bed bleek te zijn, zodat het in geval van nood voor patiënten kon worden gebruikt.
Dat deden we omdat Nelleke nog wel met de klas mee deed.
Toen Jolanda naar Marjolein vroeg zei Nelleke," Marjolein is nu echt aan het eind van haar latijn, ik geloof zelfs dat ze last heeft van een psychose".
"Ik heb in iedere geval begrepen dat ze last heeft van rare stemmen in haar hoofd".
Dan antwoordde Jolanda," dat verbaasd me eerlijk gezegd niets, na een behoorlijk heftige tijd, rond de verhuizing en een nieuwe valide school".
"Dan ook nog een hoop nieuwe vriendjes en vriendinnetjes, die haar gelukkig accepteren, en vooral het kunnen meedoen met scouting en de crea-club en daar gewoon 1 van de leden kan zijn, dat alles bij elkaar is nogal wat".
"Daar komt dan ook jou eerdere opname in de riethorst nog eens bij en nu weer jouw onverwachte opname in het ziekenhuis."
Ondertussen, lag Marjolein rustig te slapen.
Direct om half 4, werd Marjolein wakker gemaakt, en werden Marjolein en ik mee genomen voor de onderzoeken, vooral het e.e.g met al die plakkers en naaldjes op het hoofd, waren heftig en onplezierig.
Direct, werden de resultaten door gestuurd naar Frans, aan de hand daarvan vond Frans dat Marjolein zwaardere medicatie moest hebben.
Toen Marjolein dat later in de middag, tijdens een gesprek met Frans te horen kreeg mopperde ze," dan kom ik hier om, Nelleke te steunen en dan blijkt dat ik zelf ziek ben".
Daarop zeiden Coby en Joris, die net aan hun dienst begonnen, " wees blij dat we er op tijd bij zijn, en je direct behandeld wordt".
Dan zagen Paula Marieke en Nelleke, dat ik mijn tranen niet meer kon bedwingen maar. dat toch probeerde door keihard op mijn lip te bijten.
( grote meisjes huilen niet).
Direct sprintte ik zo hard mogelijk de huiskamer uit, en zag nog net dat Nelleke achter me aan wilde komen maar, door Paula en Marieke werd tegen gehouden.
Dan hoorde ik ze tegen Nelleke zeggen," laat maar, jij hebt de handen vol aan je zelf lieverd je werd net wat rustiger, laat Marjolein maar aan ons over".
Dan nam Coby het woord, "niet aan jullie maar, aan Joris en mij bedoel je toch?".
"Dat Paula een positieve invloed heeft op Nelleke, is 1 ding maar, laat Marjolein voorlopig maar aan ons over," lachte Coby intussen was het half 5, en dus tijd voor de volgende verschoon ronde.
Dan vroeg Coby, "wat doen we met Marjolein Joris?".
"Ik ga direct even kijken maar, denk dat als ze slaapt ik haar laat liggen."
"In dat geval verschonen we haar, als ze wakker wordt en het eten dan?".
"Houdt maar, een portie apart, dat warmen we wel op als ze wakker wordt".
"Mocht ze nog slapen als wij naar huis gaan, dan zetten we het in het dag verslag dat Marjolein, nog geen avond eten heeft gehad."
Terwijl Joris toezicht hield in de woonkamer, ging Coby achter Marjolein aan toen ik alsnog achter Coby aan wilde, hield Joris mij nogmaals tegen en zei," nog 1 keer Nelleke, jij hebt genoeg aan je eigen sores".
"Ja maar Joris dit hele gedoe is, weer eens mijn schuld".
"Nee Nelleke, ik zou zeggen in tegendeel".
"Doordat Marjolein bij jou was, zagen we juist dat alle heftigheid, waaronder jou opnames er nu langzaam uitkomt".
"Overigens riep ze zelf direct, dat ze jou niet had moeten bezoeken".
Dan zei ik(Nelleke)"dus heb ik het toch gedaan?".
"Nee Nelleke, maar nu zijn we er gelukkig wel op tijd bij op zich is het heel normaal dat op de duur het lichaam maar, ook de geest zegt ho stop, het is genoeg".
"Dat is bij jou nou voor de 2e keer aan de orde en dreigde nu ook bij Marjolein te gebeuren maar, hopelijk kunnen we dat bij Marjolein voorkomen".
Intussen was Coby bij Marjolein naar binnen gegaan, en zag dat ze weliswaar wat rustiger werd maar, nu languit op haar bed lag te huilen.
Dan kwam Coby op haar bed zitten en vroeg" wat scheelt er aan Marjolein?".
"Het wordt me teveel Coby, ik geloof dat ik het hele bijna afgelopen schooljaar opnieuw beleef inclusief alle getreiter van daarvoor".
"Eerlijk gezegd ben ik niet blij dat jullie mij hier houden maar. begin nu langzaam in te zien, dat het zo beter is".
Dan zei Coby," weet je dat Nelleke, zichzelf net weer de schuld gaf, van het feit dat jij nu hier zit".
"Dat hoeft ze niet te doen haar aandeel hierin is minimaal, dat was hooguit het laatste zetje, de spreekwoordelijke druppel".
Dan vroeg Coby, "zal ik Nelleke halen, zodat jij het haar zelf kunt vertellen?".
"Ja graag Coby".
Hoewel Nelleke net aan tafel zat, liet ze haar bord eten voor wat het was en liep direct met Coby naar Marjolein.
Dan gingen ze alle 3 op bed zitten, en vertelde Marjolein haar verhaal.
Dan begon ze met," wil je geloven dat ik eigenlijk wel blij ben dat ik nu hier ben? " "Voordat het net als bij jou, bijna te laat is, en het helemaal mis gaat".
"Daar zit wat in", mompelde Nelleke.
"Dus Nelleke het is niet jou schuld hé?".
"Nee Marjolein maar, voorlopig zitten we wel in het zelfde schuitje".
"Tja we moeten het er voorlopig maar, mee doen, wat ook betekend geen crea-club, en geen scouting".
Ja ja dacht Nelleke maar liet het maar, zo dan vroeg ze, "ga je mee eten Marjolein?".
Ook zag ik Coby naar me kijken en hoorde haar even later vragen," wil je nog eten Marjolein, we hebben wat voor je bewaard?".
Dan voelde ik doordat de spanning af nam, dat ik wel trek begon te krijgen.
Toen ik op de klok keek zag ik dat de tijd om te eten al voorbij was, en vroeg vertwijfeld, "dat kan niet meer, etenstijd is voorbij!".
"Nee hoor we hebben wat voor jou bewaard, en dat van Nelleke warmen we ook weer op".
5 minuten later zaten ze aan tafel met allebei een slab voor dan vroeg Coby, "kunnen jullie zelf eten?".
"Ik niet helaas, ik ben door alle emoties helemaal op", zuchtte Marjolein.
"Ik durf het je bijna niet te vragen, maar, ik ben ook helemaal op", zuchtte Nelleke.
"Geeft niets, wij verwachten na zulke emoties niet anders", antwoordde Coby.
Ondertussen liepen Paula en Marieke, in afwachting van het bezoek uur, wat te ijsberen.
Toen ze zagen dat Coby in haar eentje ons beide zat te voeren vroeg Paula," mogen wij het doen Coby?".
"Zijn jullie nog zo fit dan?".
"Ik wel", zei Paula en ook Marieke zei dat ze dacht dat het wel zou gaan, terwijl Nelleke en Marjolein geholpen werden met eten, werden de 1e bezoekers binnen gelaten.
Al snel zagen Nelleke en Marjolein Anna Wilma Astrid en Olaf binnen komen, die er alle 4 van opkeken dat wij nog aan tafel zaten.
Maar, toen Coby het verhaal vertelde, begrepen ze alle 4 dat het voor zowel mij(Marjolein) als Nelleke, behoorlijk heftig was.
Om ons nog eens te verrassen, schoof Olaf weer het rolstoelblad, en de voet steunen opzij, en trok dan de rollator van Marjolein naar zich toe.
Trok zich omhoog, en zette zo waar 5 kleine stapjes achter de rollator.
Dan vertelde Wilma, dat Olaf sinds deze week na schooltijd iedere middag fysiotherapie op het droge had.
Om te kijken of hij een kans had om kleine stukjes in en om het huis te lopen.
"Tot onze verbazing, agt Bart de kans aanzienlijk dat Olaf kleine stukjes in en om het huis kan lopen".
"Dus heb ik ook een rollator voor Olaf gekocht waarschijnlijk zal hij niet zo ver en lang als jij kunnen, Marjolein, maar toch".
"Dan zei ik, "dit had ik ook nooit verwacht Olaf".
Ondertussen hadden Nelleke en Marjolein hun eten op, kregen ze tot slot beide nog een mok koffie.
Dan vroeg Marjolein, "loop je mee naar onze kamer Olaf?".
Maar, dan zei Wilma, "dat is veel te ver voor Olaf Marjolein afgezien daarvan, hoe wil jij je dan verplaatsen?".
"Jij hebt de rollator zelf nodig liefje".
Nadat Olaf weer in de rolstoel zat, gingen ze allemaal richting de slaapkamer van de meisjes.
Binnen gekomen, keek vooral Olaf op van de 2 grote ziekenhuis bedden, en al helemaal toen hij de leibanden, en hoge hekken zag.
Dan zei Coby," Olaf helaas is het echt nodig om zowel Nelleke als jou zusje volledig vast te leggen.".
"Zodat ze niet uit bed vallen, maar, ook om te zorgen dat ze in hun slaap geen gevaarlijke dingen doen."
Ondertussen liep het alweer tegen 8 uur, dus liep het bezoek uur op zijn einde.
Terwijl Marnix Nelleke en Marjolein in de huiskamer voorzag van koffie trok het bezoek de jassen aan en vroeg Olaf," lopen jullie zo mee naar de uitgang?".
Daarop antwoordde Nelleke," dat zou ik graag doen Olaf maar, dat mag niet".
"Mag niet?", vroeg Olaf verbaasd.
"Nee Olaf, het risico dat Nelleke of Marjolein mee glipt naar buiten is te groot".
"Jammer", zuchtte Olaf, "vinden wij ook", zei Marnix " maar, helaas moet het wel zo".
Nauwelijks was het bezoek weg, of Marjolein gaf naar Coby aan dat ze naar bed wilde.
Dan lachte Nelleke, dan zal ik maar, mee gaan hé?".
1 maal op onze kamer vroeg ik(Marjolein) Marnix, of hij mijn luier af wilde doen en me dan op de wc wilde zetten.
Dan vroeg Marnix," waarom Marjolein, jij bent toch volledig incontinent?".
"Nou Marnix sinds enige tijd, voel ik vaak wel als ik moet poepen en sinds anderhalve week geleden, bij de oma van Xantia, voel ik soms zelfs dat ik moet Plassen".
"Nou dan moeten we dus snel zijn" begreep Marnix.
1 minuut later zat ik al op de wc en plaste ik direct uit, om vervolgens ook weer te poepen.
Direct zag Marnix de opluchting in mijn ogen, en ook Nelleke begreep wel zo ongeveer de opluchting die ik voelde.
Dan zei ik, "de laatste weken voor ik ziek werd voelde ik eerst al als ik moest poepen, soms plaste ik dan ook wat en sinds een logeerpartij anderhalve week geleden, voel ik soms ook dat ik moet plassen"
Ondertussen had Marnix mijn broek uit, mijn romper los gemaakt en mijn natte luier afgedaan, en zette me dan op de wc.
Terwijl hij Nelleke begon uitte kleedden, poepte ik eindelijk weer op de wc en plaste bewust uit zelfs dat voelde ik op het laatste moment weer aankomen.
Terwijl ik opstond mijn billen afveegde en doortrok had Marnix Nelleke verschoond, aangekleed, en haar de nacht medicatie gegeven.
Dan legde hij haar in bed, en legde haar vast.
Dan hielp hij mij met mijn luier, en het omkleedden.
Dan poetste ik mijn tanden, en kreeg ik mijn nacht medicatie, en werd ik in bed gelegd, tot mijn ergernis werd ook ik weer helemaal vastgelegd.
Dan ging ook het hek dicht, en keek ik nog even naar Nelleke maar, die sliep al.
Dan gaapte ik nog een keer en viel ook als een blok in slaap.