Peetoom (TB, ML, TL, WL, NL, GL, VN, BP)

Hoe goed is dit verhaal?

  • 1

    Stemmen: 1 1,4%
  • 2

    Stemmen: 0 0,0%
  • 3

    Stemmen: 1 1,4%
  • 4

    Stemmen: 0 0,0%
  • 5

    Stemmen: 0 0,0%
  • 6

    Stemmen: 0 0,0%
  • 7

    Stemmen: 0 0,0%
  • 8

    Stemmen: 1 1,4%
  • 9

    Stemmen: 10 14,1%
  • 10

    Stemmen: 58 81,7%

  • Totaal stemmers
    71

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Peetoom (Hoofdstuk 05)

Hoofdstuk 05: Groei

De maandag waarop ik de voogdij over Anne en Noor heb genomen, besloot ik om de meiden hier niet gelijk van op de hoogte te stellen. Het weekend ervoor, waar we met zijn allen op het grote kermisbed in de woonkamer hebben geslapen, was daar de reden voor. Mijn nichtjes hebben toen zoveel plezier kunnen maken, dat ze hun verdriet even konden vergeten. Hoewel er ongetwijfeld nog een hoop momenten zullen komen waarop ze aan de dood van hun ouders zullen worden herinnerd, vind ik het niet nodig om het onderwerp ter sprake te brengen als het niet écht noodzakelijk is. Tot het moment waarop de meiden zullen vragen, is het niet noodzakelijk het ze te vertellen.

De dag erna is de juf van Noor ’s middags op bezoek gekomen om te kijken hoe het met haar gaat. Ze zit dit jaar in groep 7 en als ik de juf moet geloven is dat het belangrijkste jaar van allemaal. Ik ben benieuwd of de leraren van groep 6 en groep 8 er ook zo over denken. Ik heb haar uitgelegd dat ik nu de voogdij over Noor heb en dat ze volgende week weer naar school zal komen. Ze gaf zelf aan dat de leerplichtambtenaar al geïnformeerd had naar de oorzaak van Noor’s afwezigheid, maar dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Gelukkig deed ik dat toch al niet.

Wat ik belangrijker vond was dat diezelfde middag een vriendinnetje van Noor belde om te vragen of ze snel weer eens samen konden spelen. Er werd gelijk afgesproken dat ze woensdagmiddag bij ons zou langskomen. Het was een opluchting voor me dat Noor haar leventje weer op zou pakken.

Ten slotte belde op dinsdagavond de mentor van Anne op. Zij zit intussen al in de brugklas en dat is natuurlijk ‘het belangrijkste jaar van allemaal’. Na een diepe zucht heb ik meneer Frijns (dodelijk saaie man) de situatie uitgelegd. Hij zou ervoor zorgen dat zo snel mogelijk iemand langs zou komen met het huiswerk voor Anne. Een mooie gelegenheid om Anne te pushen haar sociale leven weer op gang te brengen.

Intussen is het woensdagmorgen. Ik zit met Chantal aan de keukentafel te ontbijten, terwijl de meiden nog slapen. Chantal heeft sinds de begrafenis ook iedere nacht hier geslapen en me geholpen met allerlei dingen, zoals koken en schoonmaken. Daarnaast heeft ze ook haar studie nog op peil weten te houden. Straks heeft ze een vroeg tentamen, vandaar dat ze nu de halve tafel bezaaid heeft met studieboeken. Alles nog “even snel” doornemen. Ik ken het nog van mezelf, want op de middelbare school deed ik niets anders. Iedere dag in de proefwerkweek zat ik ’s ochtends nog “even snel” mijn stof te leren. Het belangrijke verschil is echter dat ik alléén dan leerde. Chantal kent haar stof, maar is onzeker. Het is niet alsof ze nu nog net één belangrijk detail zal zien wat haar hele tentamen zal redden. Dit is meer om haarzelf gerust te stellen dat áls ze het niet zou halen, ze in ieder geval haar uiterste best heeft gedaan.

Vrolijk gezelschap is ze nu echter niet. Haar blik wijkt amper van de tekstboeken. Intussen al tien minuten niet meer. Al gauw ben ik het echt zat en sta ik op van tafel. Eén voor één vis ik alle boeken bij elkaar en leg ik ze in de huiskamer. “Wat doe je nou?” vraagt Chantal, met ogen zo groot als schoteltjes. “Ik leg je boeken weg, zodat we ook nog wat kunnen praten aan de ontbijttafel”, antwoord ik triomfantelijk. “Ja, maar ik moet nog leren voor mijn tent..”, begint ze nog, maar als ze ziet dat ik mijn hoofd al zit te schudden, breekt ze de zin af. “Dat hoef je helemaal niet. Je zit echt al dagen iedere avond te blokken. Als er dingen zijn die je al die tijd over het hoofd hebt gezien, dan zul je ze niet in dit uurtje nog leren, meid.” Ze zucht, duidelijk niet op haar gemak. “Maak je nou maar niet zo druk. Je weet net zo goed als ik dat je dat tentamen gaat halen. Je bent slim genoeg en hebt gedaan wat je kunt. Nu kun je je nog even ontspannen voordat de ellende begint. Doe dat ook lekker”, luidt mijn pleidooi. Ik kan duidelijk aan haar zien dat ze weet dat ik gelijk heb.

“Nou, wat zijn je plannen voor het weekend?” vraag ik, in de hoop haar een beetje uit de tent te lokken en het gesprek op gang te krijgen. “Nou, ik heb niet echt plannen. Eigenlijk zou ik nog met iemand uitgaan, maar dat ga ik gewoon afzeggen.” Verbaasd vraag ik haar waarom ze zou afzeggen. “Ik blijf liever bij jullie dan dat ik met Pierre ga daten. De meiden zijn veel liever dan hij”, grapt ze. “Ja, en knapper!” plaag ik. “Maar je gaat dus nog steeds met Pierre om? Ik dacht dat je ver klaar met hem was na jullie laatste date?” Ze neemt een hap van haar boterham, voordat ze me uitlegt dat ze niet verwacht dat Pierre twee dates achter elkaar met een serveerster zal gaan flirten. Hierna staat ze op en pakt ze haar schoolspullen bij elkaar. “Ik moet nu echt gaan, red jij het wel met de meiden?” vraagt ze. Ik knik, geef haar een knuffel en wens haar succes.

Zodra ik Chantal heb zien wegrijden, zet ik me met een sigaretje en mijn koffie op de bank in de woonkamer. Aan het laatste gesprekje heb ik gemengde gevoelens overgehouden. Hoewel ik Chantal ontzettend dankbaar ben voor haar steun en haar eigen leven gun, zit het me niet lekker dat de naam ‘Pierre’ gevallen is. Ik ken hem al jaren en vind hem maar een gladjakker. Meiden zijn voor hem meer gebruiksvoorwerpen dan mensen.
In de spiegel zie ik mijn eigen reflectie, en bedenk dat ik eigenlijk geen recht van spreken heb. Zelf lag ik een tijdje geleden nog met drie meiden in bed, waarvan ik er slechts één bij naam ken. Toch is er een belangrijk verschil tussen Pierre en mij. Ik jaag de vrouwen niet op. Als zich er kansen voordoen, sla ik ze meestal niet af. Maar ik ga er niet naar op zoek. Hij wel.
Normaal gesproken is Chantal slim genoeg om door dat soort types heen te prikken. Maar bij Pierre is het anders. Ze kent zijn reputatie, al is het maar omdat ik haar er constant aan herinner. Toch kan ze dan geen ‘nee’ zeggen als hij een date probeert te regelen. Misschien valt ze wel gewoon op zijn ‘bad boy’-image.
Het is ook niet dat ik jaloers op Pierre ben. Chantal en ik hebben ons moment gehad en dat voelde gewoon niet goed genoeg. Maar dat wil niet zeggen dat ik niets om haar geef en gewoon in de handen van de eerste de beste rotzak laat vallen.

Op dat moment gaat de deur open en komt Anne in haar pyjama de kamer binnengelopen. Ze ziet er nog ontzettend slaperig uit en haar haren staan alle kanten op. Terwijl ze naar me toe loopt om me een knuffel te geven, is ze net een lopende zombie. Ik kan er niets aan doen en schiet in de lach. “Nou, als je zo stom gaat doen geef ik je wel geen knuffel!” zegt ze, een beetje beledigd. Meteen draait ze zich om, richting keuken. Heerlijk, dat temperament dat ze heeft. Dat hebben Anne en ik ongetwijfeld allebei van mijn vader meegekregen. Die man kon, net als ons, ’s ochtends echt niet uit de voeten. Als Anne weer eens zo’n bui heeft, doet ze me altijd aan hem denken. Geweldig om te zien, ik houd wel van vrouwen met pit.

Ik loop achter haar aan naar de keuken en geef haar snel een knuffel. “Ha! Ik krijg je toch wel”, grap ik. “Bah, ben je nou alweer aan het roken?” bromt ze. “Ach, niet zo chagrijnig, jij. Het is zo’n mooie dag. De vogeltjes schijnen, de zon fluit ..”
De ‘denk-nou-niet-dat-je-grappig-bent’-blik die ik daarna van Anne krijg, zegt me genoeg. Die krijg ik voorlopig gewoon niet opgevrolijkt. “Puber”, plaag ik haar nog even snel, gevolgd door een kus op d’r voorhoofd. Terwijl Anne gaat ontbijten, ga ik terug op de bank zitten. Het lijkt me beter om haar even haar ruimte te geven. Zou ik zelf ook willen. Terwijl ik een slok koffie neem, kijk ik naar de voortuin van het huis. Het gras begint intussen erg lang te worden. Zeker vergeleken met dat van de buurman. Zijn naam ken ik intussen nog steeds niet, zelfs toen ik hem ben gaan bedanken voor hun steun op de begrafenis heb ik niet op een naambordje gelet. ‘Sulletje’ noem ik hem dan voorlopig nog maar. Hij loopt toevallig net langs en ik zie aan hem dat het lange gras hem ook opvalt. Ik zucht diep. Drie weken geleden zou ik niets hebben gegeven om de lengte van wat grassprieten, maar dit moest en zou gemaaid. Ik begin veel te burgerlijk te worden.

Toch ga ik nog even bij Anne aan de keukentafel zitten. “Zeg, Anne. Je mentor stuurt deze week nog iemand langs met wat huiswerk. Hij belde gisteravond”, vertel ik. “Bah, dat zal wel veel zijn”, zucht ze. “Ja, schat, ik ben er ook niet dol op, maar het zal toch moeten gebeuren.” Ik krijg er niet echt een reactie op, dus probeer ik het op een andere manier.
“Anne komt vanmiddag, trouwens. Gezellig met Noor spelen”, pols ik. Ik hoop dat ze nu zegt dat ze zelf ook weer plannen aan het maken is. “Noor? Spelen? Hoe gaat ze dat doen met haar luier dan? Of is het de bedoeling dat iedereen het weet?” is Anne’s reactie, die me lichtelijk irriteert. “Joh, dat ziet toch niemand. Kun je niet een beetje blij voor je zusje zijn? Het is goed dat ze met haar vriendinnetjes gaat spelen. Zou jij ook moeten doen!”
Ze staat op en gaat naar boven. De rest van haar boterham laat ze gewoon liggen. Af en toe kan het zo’n lastig meisje zijn. Temperament is leuk, maar dit niet meer. Alsof je het gewoon nooit goed kunt doen.

Eigenlijk had ik Anne achterna willen lopen naar boven, maar op dat moment gaat mijn telefoon. “Hey Rick, met Peter. Waar blijf je, joh?” klinkt het aan de andere kant van de lijn. Peter is één van mijn mede-studenten. We zitten samen in een projectgroep. Blijkbaar staat er voor nu een vergadering gepland, maar daar kan ik me niks van herinneren.
“Ik heb je de uitnodiging nog gemaild; daar ben ik zeker van”, reageert Peter. Niet dat ik mijn mail de laatste tijd heb bijgehouden, maar goed. Ik vertel hem dat ze het vandaag maar zonder mij moeten doen, omdat ik toch bij de meiden moet blijven. Ik kan ze niet zomaar alleen laten. Enigszins teleurgesteld hangt Peter op.

Ik heb me daarna gewassen en aangekleed. Toen ik bij Anne op haar slaapkamer keek zag ik dat ze haar bed weer is ingekropen. Mooi, hopelijk wordt ze straks een beetje vrolijk wakker. Tot die tijd ga ik me bezighouden met gras in de voortuin.
Het is lang geleden dat ik me zo aan een apparaat heb moeten ergeren als de grasmaaier van Marnix. Het heeft alleen al een kwartier geduurd voordat ik hem aan heb gekregen. Automatisch zocht ik al naar de aan-en-uit-knop, maar die vind je niet op een grasmaaier. Ik vroeg me al af waar dat rare koordje voor was. Uiteindelijk heb ik het gras overal ongeveer even kort weten te krijgen en me er toen weer aan geërgerd dat ik ook nog wat moest vegen langs de randen van de tuin. Ik ben echt niet in de wieg gelegd voor lichamelijk werk. Of lui. Of allebei.

Het is één uur als ik eindelijk tevreden ben over de voortuin. Waarschijnlijk zal ik het vanavond al zonde van mijn tijd vinden, maar voor het moment ben ik trots. Ook een beetje op mijn luie zelf. Als ik al het materiaal heb opgeruimd, ga ik weer naar binnen. Noor zit met Anne voor de televisie. Allebei hebben ze een controller van ‘Guitar Hero’ in hun handen. Het is natuurlijk maar wat je leuk vindt. Mij niet gezien.
Terwijl ik mijn handen sta te wassen komt Noor naar me toe. Eerst een knuffel en dan vraagt ze me zachtjes iets. Of ik nieuwe broekjes voor haar kan halen, omdat ze anders morgenvroeg zonder zit. “Natuurlijk, schat. Maar we gaan wel nog oefenen deze week. Als ik gras kan maaien, kun jij overdag zonder luier, hoor”, zeg ik, terwijl ik haar een kus op haar hoofd geef. “Oh, en daarna leer ik je op een echte gitaar spelen, want dit is verschrikkelijk!”
Intussen komt Chantal binnengelopen. “Makkie!” reageert ze, als ik haar vraag hoe haar tentamen is gegaan. “Zie je nou wel?” zucht ik, terwijl ineens de bel van de voordeur gaat. Een klasgenootje van Anne, met haar huiswerk. Ik roep Anne naar beneden en loop terug de woonkamer in, terwijl mijn telefoon opnieuw begint te rinkelen.

“Ja, Rick, je spreekt met Jan Troost, hier”, hoor ik. Troost is mijn eigen mentor. Hij heeft me al weken niet gezien en blijkbaar ben ik niet alleen uit mijn projectgroep gezet, maar heb ik ook toetsen gemist. Hij wil weten wat mijn bedoeling is.
Ik zucht opnieuw en kijk om me heen. Noor en Anne spelen vrolijk Guitar Hero, Anne heeft haar klasgenootje binnen gevraagd en ze zitten intussen te lachen aan de keukentafel. Buiten staat Chantal te bellen met haar ouders, om ze te vertellen hoe het tentamen is gegaan. “Meneer Troost? Ik ga de eerstkomende tijd niet op college te vinden zijn”, reageer ik uiteindelijk.
 

LBV

Toplid
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

Geweldig! ;D
Kijk nu al uit naar een vervolg! !1
 

jawi

Nieuw lid
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

Super , dank je wel heb er weer erg van genoten . Groeten Jawi
 

jorisss

drynite? heb liever een wetnite :)
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

Goed verhaal!!
Maar mag ik wat vragen?
Het lijkt een beetje alsof die man een beetje een pedo is, weet niet of dat ook de bedoeling is van het verhaal?
Begrijp me niet verkeerd maar elke ochtend een knuffel en kus is wel ehh overdreven..
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

jorisss zei:
Goed verhaal!!
Maar mag ik wat vragen?
Het lijkt een beetje alsof die man een beetje een pedo is, weet niet of dat ook de bedoeling is van het verhaal?
Begrijp me niet verkeerd maar elke ochtend een knuffel en kus is wel ehh overdreven..
Thanks! ^^

Waarom zou je niet iets mogen vragen? ;)

De hoofdpersoon van het verhaal is geen pedoseksueel. Daar wordt ook nergens naar gehint. Maar het ligt natuurlijk altijd aan je eigen referentiekader hoe je tegen zaken als een knuffel of een kus aankijkt. Echter heeft dit verhaal niets te maken met seks met kinderen, daar heb ik een hartgrondige afkeer van.
 

jhonny11

Life's short. Enjoy it, every time you can!
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

jorisss zei:
Goed verhaal!!
Maar mag ik wat vragen?
Het lijkt een beetje alsof die man een beetje een pedo is, weet niet of dat ook de bedoeling is van het verhaal?
Begrijp me niet verkeerd maar elke ochtend een knuffel en kus is wel ehh overdreven..
Jij vind een kus of knuffel van jou ouders overdreven? Ik ben 17 en elke keer als ik naar school ga krijg ik van men ma altijd nog een kus hoor? En ik denk dat meisjes nog eerder geneigd zijn om dat gewoon toe te laten, sterker nog de meeste willen dat gewoon omdat het positieve aandacht is. Als ik even in dit verhaal kijk dan hebben de meiden juist aandacht nodig, want hoe zou jij je voelen als jou ouders uit jou leven getrokken worden en je nooit meer een liefhebbende ouder zou hebben? Ik zou dan toch heel veel geven om een tante te hebben die netzoveel om mij zou geven als dat mijn ouders dat deden.
Maar afin.
Het is een prachtig verhaal, niets om op aan te merken!
En voor de gene die toch iets willen zien gebeuren, nah vraag dan of hij en chantal nog iets gaan doen;)
 

jorisss

drynite? heb liever een wetnite :)
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

Het was gewoon een vraag..
Ik vind het prachtig verhaal maar ik vroeg me t gewoon af..
En meiden die mij zoenen geen probleem mee ^^
 

LBV

Toplid
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

jorisss zei:
Het was gewoon een vraag..
Ik vind het prachtig verhaal maar ik vroeg me t gewoon af..
En meiden die mij zoenen geen probleem mee ^^
Hahaha joris! xD
toppie O0
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

Iedereen nogmaals bedankt voor de complimenten; het volgende hoofdstuk is alweer bijna klaar. ;)
Mocht iemand nog suggesties hebben: deze blijven altijd welkom. :)
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Peetoom (Hoofdstuk 06)

Hoofdstuk 06: Oefenen

Veel mensen hebben een hekel aan de tandarts. Niet aan de beste man of vrouw zelf, maar aan wat ze moeten doen als je tanden niet in orde blijken te zijn. Zelf heb ik er nooit zoveel moeite mee gehad. Je hebt het zelf in de hand. Verzorg je tanden goed en dan sta je zo weer buiten.
Bij de huisarts ligt dat net even anders. Als je daar bent, is het meestal toch al mis. Je hebt daar niet eens in de zoveel tijd een controle, waar je met goed poetsen snel vanaf kunt zijn. In de wachtkamer van de huisarts zitten echter alleen mensen die al ziek zijn of pijn hebben. Goed nieuws krijg je er maar zelden. Daarom kom ik daar gewoon niet graag. Als ik de praktijk zie liggen, krijg ik al een erg negatief gevoel over me.
Toch zit ik er vandaag. Het is vrijdagochtend, half negen. Hoewel ik ’s ochtends meestal niet zo te genieten ben, valt dat op de vrijdag altijd wel mee. Laatste dag voor het weekend. Maar om half negen al op iemand moeten wachten met wie ik liever geen contact heb, dat is funest voor mijn humeur.
Naast me zit Noortje zenuwachtig op haar stoel heen en weer te schuiven. Voor haar zijn we namelijk hier. Nadat ik bij het boodschappen doen nieuwe luierbroekjes voor haar gekocht heb, besloot ik om er nog eens met Chantal over te praten. Ik vind het namelijk onzin dat Noor zichzelf dwingt om de hele dag een luier te dragen. Aan de andere kant wil ik ook niet teveel druk op haar zetten door haar ineens dat af te nemen. Chantal, die dus psychologie studeert, wist ook niet wat de slimste zet is. Na wat internetresearch besloten we om de huisarts te bellen, waar we vrijwel direct terecht konden. Ik had verwacht dat Noor het niet leuk zou vinden, maar ze bleef er verrassend kalm onder.

Na nog eens een kwartiertje wachten riep de dokter ons naar binnen. Het is voor mij de eerste keer dat ik hem ontmoet en heb gelijk een gemeen binnenpretje. De beste man weegt minstens 150 kilo. Het toonbeeld van gezondheid, denk ik bij mezelf. De vijf meter lopen van de wachtkamer naar de spreekkamer lijken de arts al teveel te worden en hij zucht als een werkpaard als hij weer kan zitten. Ik zet de sarcastische gedachten maar uit mijn hoofd, want wie weet heeft hij wel een of ander probleem met zijn metabolisme. Niks tegen dikke mensen, maar toch blijf ik het ergens grappig vinden uitzien.
Zodra de dokter weer op adem is, vraagt hij waarmee hij ons kan helpen. Ik vraag Noortje of ze het zelf wilt vertellen, maar ze durft niet goed en wil dat ik het uitleg. Zo gezegd, zo gedaan. Ik vertel de dokter over het bedplassen, het ongeluk van Marnix en Lisa, de middag waarop Noor één keer een ongelukje had en over hoe ze zich sindsdien straft met luiers.
De huisarts luistert rustig naar het hele verhaal. “Nou, meneer Volders, er is natuurlijk niets ergs aan bedplassen. Daarnaast is het normaal dat het na zoiets ergs een stuk toeneemt”, is het eerste wat hij daarna vertelt. “Dat weet ik, dokter. Ik had graag dat u dat mijn nichtje duidelijk maakt. Zij is degene die denkt dat ze zichzelf hiervoor moet straffen ..”
Hij draait zich richting Noor, die intussen haar tranen maar moeilijk kan bedwingen. “Vind je het zo erg, meisje?” Terwijl ze nu echt moet huilen, zegt ze: “Wat denkt u zelf? Ik vind het zeker erg! Het is vreselijk om wakker te worden in een kletsnat bed. Of luier.”
“Vind je het absoluut nodig om die te dragen? Ik kan begrijpen dat het voor ’s nachts fijner is dan een nat bed, maar overdag is het toch niet nodig? Ongelukjes kunnen altijd voorkomen. Zelfs al ben je drie keer zo oud als nu.”
“Mama deed het ook altijd zo als ik een ongelukje had. Alleen zei zij ook altijd wanneer ik het weer zonder mag proberen. Nu kan ze dat niet meer.” De tranen stromen intussen over haar wangen. Ik geef haar mijn zakdoek om ze af te vegen.
“Ja, maar lieverd, zou je moeder willen dat jij je hier nu zo straft? Daar heeft toch niemand iets aan? Probeer het maar gewoon en je zult zien dat overdag gewoon alles goed gaat”, zegt de dokter.
“Maar ’s nachts dan?” reageert Noor, die vervolgens vertelt dat ze door haar bedplassen de enige in haar klas is die niet mee kan op uitjes van haar klas. Bovendien durft ze hierdoor ook niet bij Scouting te gaan, want ook zomerkamp zit er niet in.
Tien minuten later staan we met een waslijst aan mogelijkheden en oefeningen buiten. Ook heeft ze een recept op zak voor een pilletje dat ze kan slikken op uitjes, waar ze moet blijven slapen.
Noor’s ogen zijn intussen weer droog. Ik trek een gekke blik, waardoor ze weer kan glimlachen. “Ik ben trots op je, meid”, zeg ik, terwijl ik haar een dikke knuffel geef. “Trouwens, vanmiddag ga ik met de Scouting bellen. Jij gaat daar gewoon naartoe, punt uit.”

Na het gesprek bij de huisarts zijn we lekker gaan ontbijten bij McDonalds en zijn we nog even het centrum in geweest voor wat inkopen. Ten slotte zijn we nog even naar mijn appartementje gereden om wat van mijn spullen in te laden. Terwijl ik wat van mijn kleren in een doos stop, bedenk ik me dat het langzaam tijd wordt om de huur op te gaan zeggen. Met het geld dat ik uit de erfenis van mijn ouders heb gekregen, kan ik het huis van Marnix en Lisa gelukkig veroorloven. Maar, zeker nu ik mijn studie heb opgegeven, het zal geen vetpot zijn.

Als we tegen de middag weer thuis aankomen, zie ik Anne met een klasgenootje aan tafel zitten. Het is dezelfde jongen die eerder deze week haar huiswerk is komen brengen. “Ha Bram! Hard aan het werk, jongen?” roep ik vrolijk, terwijl ik een doos met kleren naar binnen breng. “Ja, meneer. Anne heeft me gevraagd of ik haar wil helpen met wiskunde”, antwoordt het jochie, enigszins verlegen. “Joh, zeg toch Rick! Zo oud ben ik nou ook weer niet”, reageer ik. “Oh, nee?” zegt Anne, plagerig. “Pff, hoe kun jij dat nou weten? Jij bent degene die niet kan rekenen!” pest ik terug, voordat ik de rest van mijn spullen uit de auto ga halen.
De rest van de middag hebben Anne en Bram het leuk gehad, terwijl ze hun huiswerk maakten. Het deed me goed om te zien dat ze weer een beetje lol kan maken. Noor is daar altijd makkelijker in geweest; die speelt als ze zin heeft om te spelen. Anne is erg koppig, een binnenvetter, waardoor je nooit goed weet wat er in haar hoofd omgaat. Zeker voor iemand als ik, die, net als Noor, wat makkelijker en vrolijker in het leven staat, is het lastig om daar mee om te gaan. Die verschillende karakters willen nog wel eens botsen.
Des te beter dat Anne haar kringetje weer aan het vergroten is. Ze kan niet de rest van haar leven alleen maar op mij leunen. Goed, Chantal is voorlopig ook hier, maar ik heb geen flauw idee hoe lang dat dat nog gaat duren. Volgens mij heeft ze het wel naar haar zin. Ze slaapt op de oude slaapkamer van Marnix en Lisa, terwijl ik me meestal op de bank leg. Hoewel ik dol op d’r ben, moet het voor mij niet teveel gaan lijken op een ‘papa-en-mama’-verhaal, want dat is dit gewoon niet. Ik neem me voor om het toch maar eens met Chantal te gaan hebben over haar toekomstplannen.

Bij het avondeten zitten we voor het eerst sinds weken met zijn vijven aan tafel. Bram is gezellig blijven eten, wat voor mij een goede gelegenheid is om hem een beetje te peilen. Op het eerste gezicht is het wel een goede jongen, maar als het om mijn nichtjes gaat, wil ik precies weten wat voor vlees ik in de kuip heb.
Bram vertelt dat hij net als Anne bij de Scouting zit en dat ze elkaar daar eigenlijk van kennen. Ze hebben niet op dezelfde basisschool gezeten, maar hebben nu in de brugklas wel samen wiskunde. Ik reageer hierop met het verhaal dat ik mijn eerste vriendinnetje ook bij Scouting heb leren kennen en dat dat meisje net zo’n pittige tante als Anne was. Een erg doorzichtige poging, want zelfs Noor heeft door dat ik eigenlijk aan het vissen ben naar of Bram Anne leuk vindt.
Een duidelijk antwoord krijg ik echter niet, want Anne brengt het gesprek direct op een ander onderwerp. Van Chantal krijg ik nog een veelbetekende blik. Zo eentje van ‘zit die arme jongen niet zo te pesten’, maar ik reageer slechts met een knipoog. Het gaat nog altijd om mijn nichtje en als Bram hier vaker over de vloer wilt komen, dan zal hij toch echt tegen een stootje moeten kunnen.

Als iedereen zijn bord leeg heeft gegeten, komt de aap wat uit de mouw. “Oom Rick? Is het goed als ik vanavond met Bram naar de bioscoop ga?” vraagt Anne, heel stilletjes terwijl we met zijn tweeën aan het aanrecht staan. “Naar de bioscoop? Zo, zo .. dat gaat snel met jullie!” reageer ik, zo hard als ik kan. Anne geeft me een klap met de theedoek, die eerlijk gezegd zó hard is, dat ik blij ben dat ze geen deegroller in haar handen heeft.
“Hoe laat begint de film?” vraag ik vervolgens. “Om acht uur. Hij is uiterlijk om tien uur al afgelopen”, zegt Bram. “Nou, dan kom ik jullie om half elf ophalen. Deal?” De twee knikken en ik stop ze maar wat geld toe. “Je hoeft me niet te bedanken, hoor. Neem voor Chantal maar een grote zak M&M’s mee.”

Om acht uur zet ik de auto weer op de oprit. Anne is met Bram naar de bioscoop, waar ik ze net heb afgezet. Ik heb me nog weten in te houden en alleen een weinig subtiel ‘Gedraag je, hè?’ tegen Anne gezegd bij het uitstappen. Volgens mij heb ik ze nog handje-in-handje in de rij bij de kassa zien staan, maar dat was niet helemaal duidelijk te zien. Ik zou het nog voor elkaar gekregen hebben om een kaartje voor dezelfde film te kopen en dan met een nepsnor achter ze te gaan zitten. Kijken of ze zich inderdaad een beetje gedragen. Misschien wat overdreven, maar Marnix had nu waarschijnlijk alles aan Bram al laten natrekken. Het is dus maar in welk perspectief je het wilt zien.

Chantal en Noor lagen op de bank naar ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ te kijken. Noor had zelfs haar pyjama al aan, ondanks dat ik haar beloofd had dat ze op mocht blijven tot Anne thuis zou zijn. Met die hele soap heb ik overigens niks. Het is al jaren hetzelfde. Iemand probeert Ludo iets te flikken, Ludo slaat keihard terug, Laura en Jef scharrelen één dag in de week door het beeld en Nina jankt al als ze haar eigen boterham moet smeren. Het is dat die Lucas er nu in meespeelt, daar kan ik nog wel redelijk mee lachen. Omdat hij in de aflevering van vandaag zit, besluit ik toch maar voor de televisie te gaan zitten en wat mee te kijken. Af en toe een sarcastisch grapje moet dan maar kunnen, ook al vinden Chantal en Noor van niet.

Na ‘GTST’ heeft Noor zich nog een film opgezet, terwijl ik met Chantal aan de keukentafel ben gaan zitten. Ondanks dat ik het moeilijk vind om het gesprek op gang te brengen, vertel ik haar toch dat ze langzaam moet gaan beslissen over haar toekomst. Ze is van harte welkom om hier te blijven, maar als ze dat niet doet, wil ik wel dat dat voor de meiden duidelijk is. Ik wil niet dat ze zich gaan hechten aan iemand, die binnenkort zal verdwijnen. Ze hebben al meer dan genoeg verloren.
Ondanks dat ze de vraag al een tijdje heeft zien aankomen, weet Chantal er nog geen antwoord op. Ze wil er nog wat over nadenken en belooft me om snel met een antwoord te komen. Ik geef haar wel nogmaals duidelijk aan dat ik erg blij met haar hulp ben en dat ik het de afgelopen tijd waarschijnlijk niet zonder haar had gekund. Iets dat haar zichtbaar goed deed.

De volgende ochtend zit ik met Chantal en Anne aan de ontbijttafel. Toen ik Bram en Anne de vorige avond nog ben gaan ophalen, kwam er niet echt iets uit over of ze het leuk hebben gehad. Ik vind het nu dus wel de geschikte tijd om haar een beetje uit te horen.
Chantal laat bij mijn eerste vraag al duidelijk merken dat ze het een slecht idee vindt, maar dat leg ik, zoals altijd, naast me neer. Ik verwacht eigenlijk ook een chagrijnige Anne, omdat ze dat iedere ochtend wel is. Zelf vind ik dat best leuk om een beetje mee te spelen en haar wat uit te dagen, maar vandaag laat ze zich niet kisten. Tot mij en Chantal’s verbazing begint ze zelfs uitgebreid te vertellen over hun uitje. Eerst over hoe de film is geweest, maar uiteindelijk weet Chantal haar ook wat uitspraken over Bram te ontlokken.

Maar midden in haar verhaal gaat de keukendeur open en staat Noor huilend in de deuropening. Het is iedereen aan tafel duidelijk, ze is vannacht opnieuw nat geworden. Er zit zelfs een natte plek in haar pyjamabroek, waar haar luierbroekje heeft gelekt.
“Ach, lieverd. Je hoeft toch niet te huil..”, wil ik Noor gelijk troosten. Maar wat er op dat moment gebeurt, heb ik niet zien aankomen. Anne schiet enorm uit haar slof. “Het zou ook weer eens niet! Elke keer hetzelfde verhaal, als die baby aandacht nodig heeft, krijgt ze het ook!” Ontzettend boos zet ze haar glas melk op tafel en stormt ze naar boven, waar haar slaapkamerdeur keihard dichtslaat. Ik blijf stomverbaasd achter, en probeer te bedenken hoe ik hier nu weer mee om moet gaan.
 

LBV

Toplid
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

Je bent echt super goed hiermee zeg! ;D
Meer meer meer meer meer meer meer meer! xD dance dance dance dance dance dance
happybounce
 

jhonny11

Life's short. Enjoy it, every time you can!
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

Talk about a cliffhanger:O!
Prachtig joh! Ga zo door!:D
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL BP)

Ik ben blij dat die twist op het eind bevalt. Dat belooft wat voor de volgende twee hoofdstukken, met (wat mij betreft) nog spannendere cliffhangers. ::)
 
Bovenaan