Nog niet klaar Peetoom

Hoe goed is dit verhaal?

• 1

Stemmen: 1 1,4%
  • 2

Stemmen: 0 0,0%
  • 3

• 4

• 5

• 6

• 7

• 8

• 9

Stemmen: 10 14,1%
  • 10

Stemmen: 58 81,7%

• Totaal stemmers
    71

Snakebite

Onder het gras
Forumleiding
Hoofdstuk 89: Kaartenhuis

“Weet je het zeker?”, vraagt Hanneke.

Ze kijkt me aan alsof ze oprecht niet kan geloven dat ik haar aanbod heb afgewezen. We staan bij de ingang van een appartementencomplex, waar zij blijkbaar de eigenaar van is. De zaken gaan duidelijk goed. Het is geen verrassing, aangezien ik een voorproefje heb gezien van de factuur die mij te wachten staat. Gezien de kwaliteit van haar werk, heb ik er bijster weinig problemen mee.

“Ik.. ben er nog niet aan toe”, lieg ik.

“Onzin.”

“Fysiek wel, natuurlijk. Mentaal gewoon nog niet.”

We hebben een fijne avond gehad. Het eten smaakte prima en Hanneke bleek ook verrassend goed gezelschap. Talloze verhalen uit de rechtbank hebben onze tijd samen interessant gemaakt. Toch zit ik niet echt te wachten op meer gedoe. We hebben allebei geen illusies over haar echte intenties achter ‘nog een laatste drankje in haar appartement’.

“Je hebt mijn nummer”, reageert Hanneke dan kortaf.

Blijkbaar heb ik haar beledigd. Ook zonde. Het is namelijk alsof ik helemaal geen aantrekking tot haar voel. Integendeel. Er zijn tijden geweest waarbij ik inmiddels zou weten wat voor kleur haar beddengoed heeft. Als Chantal niet zo door mijn hoofd zou spoken, dan was ik ongetwijfeld op het aanbod van Hanneke ingegaan.

“Wacht even”, zucht ik.

Voorzichtig, maar duidelijk, neem ik Hanneke bij een arm en ik trek ik haar naar me toe. Als magneten vinden onze lippen elkaar en zoenen we. Hoe lang het precies duurt weet ik niet, maar het voelt goed. Bijna verdacht goed. Stiekem baal ik een beetje op het moment dat we onszelf terugtrekken.

“Heb je wat geduld voor me?”, vraag ik zachtjes.

“Ik factureer per uur, zoals je weet.”

“Vriendentarief, toch?”

“Ik zal het bespreken met mijn accountant.”

Terwijl ik toekijk hoe Hanneke het gebouw binnengaat, besef ik wat het is. Ze kan me aan. Moeiteloos. Er is maar weinig aantrekkelijker aan een vrouw dan dat. Ik besluit dan ook dat ik hier geen spijt van heb. Voorlopig althans.

Instinctief wandel ik op de terugweg door de straat van het ouderlijk huis. Het licht in de woonkamer brandt nog. Dat bij Noor is uit. Al ben ik er vrij zeker van dat ze stiekem gewoon nog berichtjes aan het uitwisselen is met die hagedis.

Ik ben al een paar huizen verder als ik merk dat er een auto stopt. Bijna automatisch verdwijn ik achter de dikke stam van een boom, zodat ik ongemerkt toe kan kijken. De bestuurder, een jonge man, stapt uit. Chantal heeft de voordeur al geopend en staat hem op te wachten. Mijn maag draait zich om als ik zie hoe ze elkaar stevig omhelzen.

“Je naait ons allemaal”, zucht ik.

Zodra de voordeur dichtvalt, vervolg ik mijn weg weer. Het kost me de grootst mogelijke moeite om niet om te draaien, het huis binnen te vallen en een dramatisch “A-HA!” te roepen. De verleiding om hun betrapte blikken te willen zien is groot. De verleiding om helemaal terug naar Hanneke te lopen zelfs nog iets groter. Maar ik houd me in.

Persoonlijke groei. Ik voel me vies.

Eenmaal terug in Casa Blanca vind ik het koffiezetapparaat klaar voor gebruik. Mijn tijdelijk-favoriete mok staat er al bij, vergezeld door een peuk en mijn aansteker. Het is een soort groet van Anne. Ik weet niet of het een teken van liefde is, of van de slechte invloed die ik op haar heb. Hoe dan ook maak ik er dankbaar gebruik van.

Het is rustig in huis, als ik mijzelf op de bank nestel. Klaar voor een nachtelijke piekersessie. Ik kan niet wachten tot ik weer bij mijn eigen geld kan. We teren al te lang op de cash die we van Luca hebben gejat tijdens onze exit in Italië. Ik kan het niet eeuwig als een schadevergoeding blijven zien. Ooit ontdekt hij het en dan hebben we de poppen aan het dansen.

Drie werkdagen zei de man achter de balie bij de bank. Nog even geduld. In de tussentijd kan ik mooi een plan van aanpak opstellen. Ik wil mijn huis terug. Wat Chantal gaat doen, moet ze zelf weten. Als ik een aannemer kan vinden die creatief boekhoudt, kan ik dat geld van Luca wellicht gebruiken voor een aanbouw. We kunnen wel wat extra ruimte gebruiken.

Eigenlijk lijken de puzzelstukjes langzaam maar zeker op hun plek te vallen. Dankzij de ondersteuning van Hanneke zijn er weinig problemen te verwachten als het op de kinderen aankomt. Oké, we moeten Eva een jaartje anoniem houden. Ellen zal moeten meewerken als ik Mick wil ontmoeten. Dat zijn echter dingen die overkomelijk zijn. Ellen is de kwaadste niet en Eva gaat nog veel tijd nodig hebben om echt goed te herstellen.

Marnix..

De enige joker in het spel is Marnix. Ik heb geen flauw idee waar hij is en wat zijn bedoelingen zijn. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat hij de hulp is gaan zoeken die hij nodig heeft, maar het valt in elk geval te hopen. Toch zou ik graag weten waar hij precies uithangt. Of zelfs maar ongeveer.

Dan valt me iets in.

Anne heeft het nummer van Tom in mijn nieuwe telefoon geprogrammeerd. Blijkbaar heeft ze in de tussentijd een goede band opgebouwd met haar nieuwste oom. Nog even en ik ga hem als een rivaal zien. Ach, hij is jaren jonger dan ik. De kans is levensgroot dat hij snel de rol van de fun uncle zal overnemen. Misschien maar goed ook.

Zou Tom eigenlijk weten dat ik terug ben?

“Weet je van wie dit nummer is?”, stuur ik hem.

“Anne heeft het me verteld. Hoe is het met je? Chantal zegt dat ze niet precies weet waar je verblijft?”

“Klopt, ik ben thuis maar nog niet thuis. Morgen bijpraten?”

Tom en ik hebben elkaar in Italië maar heel kort ontmoet, maar het leek me een leuk joch. We zullen genoeg te bespreken hebben, maar mijn motief is duidelijk. Uitvogelen of Tom weet waar Marnix is.

Hij stuurt me al gauw zijn adres. Opvallend genoeg herinner ik mij die straat als één die in de goede buurt ligt. Dure huizen. Goedkope mensen. Hoe komt hij daar nu weer terecht? Ik haal mijn schouders er uiteindelijk maar over op. Wellicht ontdek ik morgen wel dat hij ook een flinke zak geld van Luca heeft weten te jatten. Het zou zomaar in het bloed kunnen zitten..

Ik research nog wat aannemers, voordat ik op de bank in slaap val.

Als ik de volgende ochtend wakker schrik van wat gerommel, is het verrassend genoeg Anne die al op is. Gewoonlijk is Suki degene die voor dag en dauw al aan de slag is. Ik probeer mijn stramme ledematen te negeren, terwijl ik naar de keukentafel loop.

“Môgge”, groet ik.

“Je wordt oud.”

“Het is niet beleefd om mensen hun gedachten te lezen”, grom ik.

Een shotje nicotine helpt gelukkig nog altijd genoeg om weer een beetje tot leven te komen. Ik observeer Anne, die duidelijk bezig is met een ontbijtje op bed voor Eva.

“Wordt het niet eens tijd dat je in een eigen bed gaat liggen?”, vraagt ze plotseling.

“Ik wilde jou juist hetzelfde vragen.”

“Ha-ha..”

“Nog even geduld. Dan hebben we ons eigen huis weer terug. Waarschijnlijk nog voor het einde van de vakantie. Heb jij dan geen toetsweek, trouwens?”

“Zou zomaar kunnen”, zucht Anne.

Ik besluit dat dit niet het moment is voor een discussie over hoe belangrijk school is. Anne heeft altijd al goed en gemakkelijk kunnen leren. Waarschijnlijk slaat ze het boek de avond ervoor eventjes open en maakt die toets geen schijn van kans meer. Ik zal er maar op moeten vertrouwen.

Het is veel belangrijker dat ze goed in haar vel zit. Het is overduidelijk dat Eva de afgelopen dagen compleet is opgebloeid, maar hetzelfde geldt voor Anne. Dat proces wil ik nou ook weer niet verstoren.

“Jij voelt je echt fijn zo, hè?”

“Hoe bedoel je?”

Ik wijs subtiel en kort naar de luier die duidelijk zichtbaar is onder haar pyjama.

“Dat weet je toch?”

“Klopt.. ik wil er alleen zeker van zijn dat je weet.. dat dit geen 24/7-dingetje kan worden. Je zult ook nog een leven moeten leiden.”

“Even kijken.. scouting? Moesten we van Marnix van af. Voetbal? Zelfde verhaal. Er mocht niets van die man, dus zoveel verschil met nu is er niet.”

“Noor heeft anders een vriendje mee naar huis genomen”, reageer ik.

Anne laat een lepel uit haar handen vallen en kijkt me stomverbaasd aan.

“Echt?”

“Ik heb hem gezien.”

“En je hebt hem laten leven?”

“Ik had geen keuze. Er waren getuigen.”

Anne grijnst. Ze weet precies hoe ik me op dat moment gevoeld moet hebben. Het is opvallend hoe iemand die zo lief is als zij, zo véél plezier kan halen uit leedvermaak.

“Maak je nou eens niet zoveel zorgen, Pap. Het komt goed. Met ons allemaal. Geef ons gewoon wat tijd om aan de situatie te wennen. Ik ga echt niet stoppen met school en Noor gaat ook heus geen domme keuzes maken. Ze is niet zoals jij.”

“Ik dank je vriendelijk..”

“Dat zou je juist gerust moeten stellen.”

“Dat doet het ook. Als je het belooft, dan kan ik het loslaten.”

“Beloofd.”

Snakebite

Onder het gras
Forumleiding
Hoofdstuk 90: Elektriciteit

“Hoe bedoelt u: ik was dus dood?!”

Sommige vragen kunnen blijkbaar niet vaak genoeg gesteld worden.

“Ach, gewoon. Dode broer, niet dode broer, tripje naar Italië, maffia-gedoe, boem, dood, oh-nee-toch-niet. Standaardlectuur.”

“Aha..”

“Ik heb een advocate die u het verhaal zal bevestigen zolang u niet laat merken hoe aantrekkelijk u bent”, grap ik.

“Hanneke is degene die je bij ons heeft aangeraden, dus dat zal wel goedkomen. Bovendien lijkt het mij juridisch gezien niet optimaal om dat soort opmerkingen te maken tegen iemand van Human Capital Management bij het bedrijf waar u hoopt te gaan werken.”

“Wellicht, maar in elk geval origineel.”

Ik heb de blosjes op haar wangen wel gezien. Loïs, werkzaam bij deze uitgeverij in een rol die ik ken als HR-medewerker en in de tijd van mijn vader nog gewoon PersoneelsZaken heette. Net afgestudeerd, ambitieus en bloedmooi. Ook niet op haar mondje gevallen. Ik ben amper tien minuten binnen en ze heeft me al meerdere keren terecht gewezen.

Diezelfde elektriciteit als bij Hanneke. Blijkbaar heb ik toch een type..

“Bovendien..”, vervolg ik. “Jullie willen MET mij werken. Mijn verhaal, als roman, door mijzelf geschreven als freelancer. Dus we staan op gelijke hoogte. Ik was dan wel dood tijdens dat hele Me2-akkefietje, maar ik heb mij ingelezen.”

“Indrukwekkend”, sneert Loïs, terwijl ze haar bril afzet.

Haar mooie, groene ogen kijken mij prangend aan.

“Dit is geen televisieserie, hè?”

“Zeker niet”, reageer ik laconiek. “Al weet ik wel wie mij zou moeten spelen.”

“David Duchovny?”

“Nee, Meryl Streep. Die vrouw kan werkelijk alles.”

Eindelijk breekt er een kleine glimlach door. Weer een streng muurtje afgebroken. Het gesprek eindigt met een riant aanbod en een nieuw nummer in mijn telefoon. Wellicht moet ik haar ook maar eens vragen of ze van perziken houdt.

“De deal is rond. Ik heb werk. Echt werk. Niet van dat juridisch geneuzel”, app ik naar Hanneke.

“Je kunt ook gewoon dankjewel zeggen”, reageert zij.

De middelvinger-emoji heeft vast geen dubbele betekenis..

Ik schrik als er – midden in het schrijven van een sarcastisch antwoord – een oproep op mijn mobiel binnenkomt. Het is Max. Ondanks dat ik nog in het gebouw van de uitgeverij ben, besluit ik om op te nemen. Het is hier rustig genoeg.

“Jongen, ik heb goed nieuws!”, opent hij.

“Dat zeggen mensen de laatste tijd vaker als ze neutraal nieuws hebben.”

“Ik heb met Ellen gesproken.”

“Mag ik Mick zien?”

“Ellen en Emiel vinden het prima, maar ze willen het wel op hun manier doen. Dus we nodigen iedereen uit voor een barbecue bij ons thuis. Ook jij, Chantal en de kinderen. Dan kunnen jullie kennis maken zonder allerlei druk en verwachtingen.”

“Is het niet een beetje koud voor een barbecue?”

“Dat kan tegenwoordig ook gewoon binnen, hoor. Ik heb met Kerst zo’n apparaat gekregen en dat werkt perfect. Je proeft geen verschil.”

“Laat me raden, dat ding werkt op e..”

“Elektriciteit, ja.”

“Dan kan ik blijkbaar niet weigeren. Bedankt, Max. Laat me maar weten wanneer het is. Dan pols ik de rest wel.”

Blij en opgelucht sluit ik ons gesprek af. Ik besluit de sarcastische reactie naar Hanneke nog maar even te laten voor wat het is. Ze heeft deze deal op heel korte termijn tot stand gebracht, dus ik kan haar maar beter dankbaar zijn. Werk – ook als freelancer – zou belangrijk zijn als ik de voogdij over de jongsten zou moeten afdwingen via de rechter.

Dat blijkt voor Mick niet nodig. Hopelijk werkt die barbecue ook om Chantal over te halen mij eindelijk wat tijd met Joni te gunnen. Hoe dan ook, deze kennismaking met Loïs was absoluut geen verspilde moeite. Wat in het vat zit..

Bij het verlaten van de uitgeverij groet ik de receptioniste. Dit bedrijf moet iets goed doen. Iedereen hier kon wel uit een catalogus voor modellen zijn besteld. Hier ga ik het nog wel naar mijn zin hebben. Of dat een goed iets is, laat ik over aan het lot.

Aangezien het bijna tijd is voor mijn afspraak met Tom, begeef ik mij langzaam richting het adres dat hij me gegeven heeft.

Onderweg besluit ik nog even te stoppen bij een slijterij. Een grote broer hoort niet met lege handen aan te komen. Het mag dan een nieuwe rol voor me zijn, toch wil ik hem zo goed mogelijk spelen. Het zou me bovendien niets verbazen als Tom ook genoeg weg te drinken heeft na zijn eigen ervaringen met Italiaanse gastvrijheid..

Ik kies een goede single malt, die uiteraard wat rokerig is. Voor de vorm laat ik hem nog even inpakken, want ik heb wat minuten te doden. Ik ben in mijn hele leven nog nooit te vroeg voor een afspraak geweest en dat record ga ik vandaag niet opgeven. Op mij laten wachten is meer mijn stijl.

Vraag me niet waarom er direct naast de slijterij een speelgoedwinkel is, maar ik kan mijzelf in elk geval niet beheersen. Ik wandel rustig door het pand, vooral omdat het kan. Hoewel ik niet specifiek naar iets op zoek ben, ontdek ik toch iets dat ik besluit te kopen. Een grote paarse eenhoorn, uiteraard van pluche. Voor Joni, zodat ik ook dan niet met lege handen hoef te staan. Ik twijfel even of ik niet ook iets voor de rest mee moet nemen, maar beperk het tot wat dino’s voor Mick.

Uit principe weiger ik de euro voor een plastic tasje te betalen. De dino’s logeren dan ook tijdelijk bij de whisky in de zak. De eenhoorn neem ik maar onder mijn arm.

Als ik eenmaal verder slenter langs de rand van het centrum valt me op hoeveel er hier de laatste jaren is veranderd. Veel winkels zijn verdwenen. Wellicht was de concurrentie via het internet toch iets teveel van het goede. Echt vrolijker en gezelliger is het er in elk geval niet op geworden. Eettentjes en avondwinkels. Ook handig, maar redelijk sfeerloos.

Keurig een kwartier te laat stap ik de straat in waar Tom moet wonen. De huizen zijn hier inderdaad van het duurdere segment, maar wel een stukje verloederd ten opzichte van mijn herinneringen aan deze buurt. Ook hier lijkt de ziel – verrot als hij was – compleet verdwenen..

Ik zie mijn spiegelbeeld in één van de ramen. De grote, paarse eenhoorn onder mijn arm geeft nu ook niet echt blijk van mijn eigen goede smaak. Misschien moet ik maar eens wat minder gaan oordelen.

Bij het juiste huisnummer aangekomen, bel ik aan. Ik kan het niet helpen, maar de geur van cannabis is overheersend aanwezig. Tom zou deze woning toch niet betalen van een hobbyzolder?

Het antwoord komt meteen, zodra de voordeur open wordt gemaakt. Een vrouw in politie-uniform doet open en groet me alsof ze me al jaren kent.

Ik heb een aantal momenten nodig om te beseffen wie zij is. Ze was de partner van Marnix, toen hij vroeger nog bij de politie was.

“Kim?”

“Dag, Rick. Goed je weer te zien. Blij dat je thuis bent.”

Nieuws gaat blijkbaar snel rond..

“Ja.. dankjewel”, reageer ik verbaasd. “Sorry, ik dacht dat mijn broer hier woonde, maar ik zal het verkeerde huisnummer hebben onthouden.”

“Nee, hoor”, lacht Kim.

Ik schud mijn hoofd. Wat gebeurt hier?

“Tom is gewoon thuis.”

“Zit hij in de problemen?”

“Ik mag hopen van niet.”

“Waarom ben jij dan hier?”, wijs ik, richting haar uniform.

Kim grinnikt en wijst naar de eenhoorn.

“Lief, had je niet hoeven doen.”

Het wil maar niet doordringen.

“Tom en ik wonen samen. Hij is mijn vriend.”

Daar is dat gevoel weer. Elektriciteit..

Wellicht is kortsluiting een beter woord.

Bovenaan