Peetoom (TB, ML, TL, WL, NL, GL, VN, BP)

Hoe goed is dit verhaal?

  • 1

    Stemmen: 1 1,4%
  • 2

    Stemmen: 0 0,0%
  • 3

    Stemmen: 1 1,4%
  • 4

    Stemmen: 0 0,0%
  • 5

    Stemmen: 0 0,0%
  • 6

    Stemmen: 0 0,0%
  • 7

    Stemmen: 0 0,0%
  • 8

    Stemmen: 1 1,4%
  • 9

    Stemmen: 10 14,1%
  • 10

    Stemmen: 58 81,7%

  • Totaal stemmers
    71

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

luierfan_boy zei:
Nu je weer reageert: hoe zit het precies met Celblok D? Was je van plan het hierna af te maken? In dat geval zal ik die mededeling wel over het hoofd hebben gezien.. :p
Goed dat je het zegt! Ik ben helemaal vergeten om te reageren op je PM, sorry daarvoor. Ik heb er de laatste tijd zoveel gekregen dat er enkele mijn geheugen ontschoten zijn. :eek:

Wat 'Celblok D' betreft: ik ga inderdaad eerst 'Peetoom' afmaken. Daarna heb ik een weekje zomerkamp, waarna ik 'Celblok D' zal gaan posten. De crash van mijn vorige PC heeft mijn plannen een beetje in de war gegooid. :mad: Vanaf september heb ik overigens ook weer een compleet nieuw verhaal. ^-^
 

Lily

UITLEG: 'geen contact aub' betekent geen contact!
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

Fantastisch om weer wat van je te lezen. Wanneer kunnen we het volgende hoofdstuk verwachten? ,./
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

Thanks, Lily. Waarschijnlijk vandaag nog! :)
Blijf zelf ook vooral verder schrijven aan 'Roza', het is nu erg spannend. :p
 

richard1991

Beginneling
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

komt misschien wel hard aan maar... Vanaf september heb ik overigens ook weer een compleet nieuw verhaal,

misschien handig om de oude verhalen af temaken?

voor de rest schrijf je erg goed ga zo door met schrijven
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

richard1991 zei:
komt misschien wel hard aan maar... Vanaf september heb ik overigens ook weer een compleet nieuw verhaal,

misschien handig om de oude verhalen af temaken?

voor de rest schrijf je erg goed ga zo door met schrijven
Misschien handig om dan ook mijn hele bericht te lezen, waarin ik vertel dat voor die tijd de oude verhalen al afgemaakt zijn. :)
 

Christiaan

Met een nat luiertje ben je klein jongejte
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

halli hallo,

maar jezelf hebt ook 3 dagen geleden geschreven, waarschijnlijk vanavond nog. En er is nog altijd niks bijgekomen ?

groetjes
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

Christiaan zei:
halli hallo,

maar jezelf hebt ook 3 dagen geleden geschreven, waarschijnlijk vanavond nog. En er is nog altijd niks bijgekomen ?

groetjes
Waarschijnlijk betekent dan ook: 'mogelijk, maar niet met zekerheid' .. :p

Ik ben vrij onverwacht op een ander zomerkamp moeten meegaan, de afgelopen week. Vandaar de korte radiostilte. Ik moet hoofdstukken 21 en 22 nog een laatste keer controleren, maar ze zijn eigenlijk klaar om te posten. Verwacht ze in de loop van morgen maar. :)
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

richard1991 zei:
ja waarom duurt het zolang om de de al gexchreven verhalen te posten?
Dat gaat op zich vrij vlot, kopiëren-en-plakken. Twee keer klikken en klaar.

Als je wilt weten waarom ik niet gelijk alle tekst die ik geschreven heb post, is mijn antwoord: omdat ik dat niet te gehaast wil doen. Zoals ik eerder al eens heb gezegd is Peetoom een verhaal dat me dierbaar is. Dat wil ik niet verpesten door de teksten gelijk op internet te gooien. Pas als ik er 100% tevreden over ben, post ik het. Kwaliteit voor kwantiteit. De mensen die het écht willen lezen en volgen, doen dat toch wel.
 

Lily

UITLEG: 'geen contact aub' betekent geen contact!
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

We wachten gewoon vol spanning af. Een verhaal van deze kwaliteit is het wachten echt wel waard!
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Peetoom (Hoofdstuk 21)

Hoofdstuk 21: De Rechtzaak

Als Ellen de lamp op het nachtkastje aandoet heb ik even tijd nodig om mijn ogen aan het licht te laten wennen. Het is midden in de nacht en onze vrijpartij was geheel in het donker. Beide spitsen we onze oren, zodat we kunnen luisteren of er iemand langs de slaapkamer loopt. Ongeveer een minuut gaat voorbij, voordat we tot de conclusie komen dat dit niet het geval is.

“Goh, ik had kunnen zweren dat ik iets hoorde”, zegt Ellen. “Ach, misschien was het één van de puppy’s die buiten een geluid hoorde”, probeer ik het te verklaren. “Als het iets dringends is, merken we het vanzelf wel.”

Terwijl Ellen zich vermoeid uitrekt, neem ik de tijd om haar nog eens goed te bekijken. In de afgelopen jaren heb ik al met heel wat meiden iets uitgevreten, maar zelden waren ze zo mooi als Ellen. Alles klopt gewoon aan haar, en zoals ze nu naakt voor me ligt wordt dat alleen maar duidelijker.
Nog nagenietend van alles wat we gedaan hebben buig ik me over Ellen en zoen ik haar. Langzaam. Eerst op haar navel, gevolgd door een serie voorzichtige kusjes over haar buik en tussen haar mooie borsten. Ik vervolg mijn weg langs via haar nek en kin naar haar lippen. Meteen hapt ze toe en, terwijl we heftig zoenen, laat ik me op haar vallen.

Voordat we ons opnieuw aan elkaar overgeven onderbreekt Ellen ons gevrij. Ze trekt haar lippen van de mijne en duwt me, zachtjes maar ferm, weer van haar af. Verbaasd kijk ik haar aan. “Heb je geen zin meer?”, vraag ik fluisterend.
Ellen schudt haar hoofd. “Dat is het niet”, antwoordt ze. “Ik kan gewoon niet stoppen met nadenken. Nadenken over ons.”

Ik zucht, ga aan mijn kant van het bed liggen en steek voor ons beiden een sigaret aan. Terwijl ik Ellen de hare toereik, vraag ik haar waarom ze daarover nadenkt. “Ik dacht dat we het erover eens zijn dat dit niets serieus is? Puur plezier?”
Ellen knikt en neemt een teug van haar sigaret. “Dat waren we ook”, antwoordt ze, terwijl ze haar rook uitblaast. “Maar nu Mark eindelijk weg is, voel ik me eenzaam. Dat zorgt ervoor dat ik veel nadenk over wat ik wil gaan doen met mijn leven. En met jou.”

Ik schrik hier toch wel even van. Hoewel ik blij ben dat Ellen’s ex eindelijk is vertrokken, heb ik nooit de plannen gehad om iets serieus met haar te beginnen. Tevens heb ik altijd aangenomen dat voor Ellen hetzelfde geldt. Nu blijkt dat dit niet zo is, weet ik niet goed wat ik ervan moet denken.

“Wat wil je dan met mij?”, vraag ik, met een lichte vrees voor het antwoord. “Het is aan jou om die vraag te beantwoorden”, zegt Ellen op mysterieuze toon. Als ik haar vraag wat ze daarmee bedoelt, antwoordt ze met: “Ik heb een baan in Nijmegen aangeboden gekregen.”
Nadat ik de woorden even op me heb laten inwerken, reageer ik op haar verhaal. “Nijmegen is wel erg ver. Dus je gaat verhuizen? Ik dacht dat de basisschool van Noor je een vaste baan had aangeboden?”
Ellen knikt. “Dat is ook zo, maar ik heb het contract nog niet getekend. De aanbieding uit Nijmegen is een heel goede, maar toch twijfel ik.” Ik kijk haar niet-begrijpend aan. “Als die aanbieding zo goed is, waarom zou je dan hier blijven?”

“Voor jou.”

Terwijl deze woorden even nadreunen in mijn gedachten, druk ik de sigaret uit in de asbak. “Ben je verliefd op me?”, vraag ik tenslotte.
Ellen knikt. “Ik weet dat jij niet hetzelfde voor mij voelt. Maar als er ook maar de kleinste kans is dat je dat ooit voor me gaat voelen, dan blijf ik hier”, antwoordt ze.

Ik zucht. “Dat kan ik je nu niet beloven. Je weet hoe de situatie is met Anne en Noor. Het laatste dat ik nu kan gebruiken is een relatie. Sorry, maar dat weet je.”
Ellen graait haar ondergoed van de vloer en staat op uit bed. “Het heeft geen haast. Ik hoef pas eind deze maand te beslissen. Als je er eens rustig over nadenkt, kom je misschien tot een ander inzicht”, zegt ze, terwijl ze zich aankleedt.

Even later geeft ze me een zoen en vertrekt. “Dat weet ik zo net nog niet”, denk ik hardop, nadat ik de voordeur dicht hoor slaan. Terwijl ik nog een sigaret aanmaak, verdwijnt Ellen in de nacht. En misschien ook wel uit mijn leven.

Doodmoe zit ik de volgende ochtend aan de ontbijttafel mijn brood te smeren. Het is zondag, dus de meiden liggen nog uit te slapen. Toch ben ik niet alleen.
Lucky heeft zijn vaste plekje aan het voeteneind van Noor’s bed betrokken, maar Strike ligt bij mij op schoot. Het is een raar beest, om eerlijk te zijn. Net als alle Maltezers ziet Strike eruit als een lieve en onschuldige hond, maar dat is ze allerminst. Tegenover mij en de meiden is ze poeslief, maar zodra er een ‘vreemde’ bij haar komt zijn de rapen gaar. Ze is heel erg beschermend.
Lucky is daarentegen meer als ik. Die vindt alles wel best. Kriebelen? Wandelen? Rennen? Slapen? Als ze er maar lol aan beleeft.

Ineens begint Strike te blaffen. Er staat iemand voor de deur, en nog voordat die persoon de kans krijgt om aan te bellen heeft zij alles al in de gaten. Ik maan Strike tot stilte en open de deur. Het zijn Chantal en Pierre. Inwendig slaak ik een diepe zucht. Hoewel ik Pierre steeds minder irritant begin te vinden, kan ik hem op een vroege ochtend niet gebruiken.

Ten slotte had ik ook alleen Chantal gevraagd om langs te komen. Vandaag wil ik namelijk gebruiken om Noor en Anne te vertellen over de rechtzaak en alles wat daarbij komt kijken. Het is niet dat ik nog veel keuze heb, aangezien de hoorzitting morgen al is. Mijn beslissing om de meiden zo lang mogelijk niets te vertellen heb ik dus goed volgehouden.

Ik heb Chantal gevraagd om erbij te zijn wanneer ik het aan Anne en Noor vertel, omdat ik niet kan voorspellen hoe de meiden gaan reageren. Chantal studeert psychologie en kan dus goed omgaan met allerlei verschillende emoties.
Daarnaast vertrouwen de meiden haar ook. Noor is iemand die altijd vrolijk en positief in het leven staat, dus voor haar maakt het niet zoveel uit wie erbij is. Voor Anne ligt dat echter anders. Je moet haar vertrouwen echt winnen. Zeker nu ze door de puberteit zulke stemmingswisselingen meemaakt. Ook daarin kan Chantal zich natuurlijk goed inleven.

Net als ik Chantal en Pierre een kop koffie wil geven, geeft Pierre aan dat hij weer vertrekt. “Ik moet door naar mijn werk. Maar omdat ik zelf wilde zien hoe het met Anne is na onze aanvaring, ben ik toch even meegekomen”, verklaart hij. Slijmbal.

Nadat Pierre zich weer uit de voeten heeft gemaakt, praten Chantal en ik nog even bij. Ook Ellen komt nog even ter sprake. Chantal is verbaasd dat ik nog steeds met Ellen aan het scharrelen ben, maar lijkt haast opgelucht als ik vertel over wat er vannacht gebeurd is. Het lijkt bijna alsof ze nu al weer dat ik nooit een serieuze relatie met Ellen zal beginnen. Terecht, waarschijnlijk.

Plotseling gaat de deur van de gang naar de keuken open en steekt Anne voorzichtig haar hoofd naar binnen.
“Gelukkig, hij is weg. Ik had geen zin om naar beneden te komen, terwijl Pierre hier z.. “, zegt ze, maar pas halverwege haar zin merkt ze Chantal op. “Oh, sorry”, reageert ze verschrikt. “Ik kan gewoon niet zo goed tegen vreemden ’s ochtends vroeg”.
Strike maakt een instemmend geluidje en ook ikzelf kan het niet met Anne oneens zijn. “Het geeft niets. Ik weet dat je Pierre niet zo heel graag mag”, reageert Chantal.
De ‘dat-is-het-understatement-van-het-jaar’-blik die Anne me toewerpt, zorgt ervoor dat ik bijna in de slappe lach schiet.
Even later is ook Noor beneden en zitten we met zijn vieren aan de ontbijttafel. Ik besluit dat ik het moment maar beter niet langer kan uitstellen en de meiden alles te vertellen over de rechtzaak van morgen.
“Noor, Anne, luister eens. Ik moet jullie iets belangrijks vertellen.”

Het fijne aan Anne en Noor is dat, als je ze ergens over vertelt, zij altijd het fatsoen hebben om je uit te laten praten. Dat geeft me de gelegenheid om het verhaal vanaf het begin te vertellen.
Ik begin bij de blunder van de notaris en over hoe deze op pakjesavond dronken voor de deur stond. Over de buren, die het niet kunnen uitstaan dat een ‘luilak’ als ik voor twee mooie kinderen mag zorgen en zij als ‘brave burgers’ met lege handen staan. En over de ruzie met de buurman.
Ook vertel ik over het huisbezoek van Roos; een heel lieve vrouw die mij een goede beoordeling heeft gegeven. Ten slotte leg ik uit wat morgen de bedoeling is en wat er nu van de meiden zelf verwacht kan worden.
Als ik uitgepraat ben, wacht ik rustig de reactie van Anne en Noor af. Op basis van hoe ik de meiden heb leren kennen verwacht ik een huilbui van Noor en een welgemeend ‘boeiend’ van Anne.

Maar, zoals zovaak het geval is, heb ik het weer eens mis. Noor blijkt er verdraaid kalm onder te zijn. Ze stelt enkele korte, gerichte vragen en lijkt zich niet echt zorgen te maken. Het lijkt erop dat ze goed begrijpt dat, nu ze twaalf is geworden, ze waarschijnlijk alles in eigen hand heeft. Dat stelt haar gerust, wat mij op zijn beurt ook weer kalmeert.

Anne is al die tijd stil gebleven. Tijdens mijn verhaal en ook terwijl Noor haar vragen stelde, kwam er geen geluid uit haar. Mijn opluchting over de reactie van Noor, maakt al snel plaats voor bezorgdheid om die van Anne.

“Anne? Heb jij nog vragen?”, probeer ik voorzichtig een reactie uit te lokken. “Nee”, reageert ze. Het klinkt kortaf en koeltjes, maar er volgt gelukkig geen uitbarsting.
Echter, net als ik denk dat alles goed verlopen is, blijk ik er weer naast te zitten. “Nee, nee, NEE!”, schreeuwt Anne. “Niet wéér! Eerst mamma en pappa en nu raken we jou ook nog kwijt?!”

“Lieverd, dat gaat niet gebeuren”, probeer ik haar gerust te stellen, terwijl ze boos haar stoel achteruit schuift en van tafel wegloopt. “Dat kun je helemaal niet weten! Wie weet wat die rechter er morgen van zegt!”, schreeuwt ze, voor ze de gang oprent.
Snel loop ik achter haar aan en halverwege de trap kan ik haar bij een arm pakken. Ik trek haar naar me toe en zet haar op mijn schoot.

“Niemand haalt ons uit elkaar, oké?”, troost ik, terwijl ik mijn armen om haar heen sla. “Ik zal tot het laatst voor jullie vechten. En dan nog een beetje meer.” Anne kijkt me met betraande ogen aan, en ik kan zien dat er zoveel verdriet in dit meisje zit.

“Jullie zijn nu mijn dochters. Ik houd van jou!”

En voor het eerst sinds ik voor haar zorg, kan ik aan Anne zien dat ze me gelooft als ik dat zeg.
 

?????

Beginneling
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

mooi deel weer, alleen had ik aan de hand van de titel een ander deel verwacht. (niet dat ik voor de titel iets beters zou weten)
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Peetoom (Hoofdstuk 22)

Hoofdstuk 22: Oordeel

“Een luier?”

De vraag wordt me gesteld met een mix van nieuwsgierigheid en afkeuring. Tegenover ons zit een rechter. De man die vandaag het lot van mijn gezin zal bepalen. Naast me zit een advocaat. Aan de andere zijde van de zaal zit de familie Franssen met hun eigen raadsman. Achter me hebben Max en Chantal plaatsgenomen, samen met Anne en Noor.

“Jawel, edelachtbare”, antwoord ik beleefd. De man kijkt me over zijn bril streng aan, wat ervoor zorgt dat ik heel goed op mijn woorden let.
De zitting is inmiddels al een tijdje bezig, waarbij ik de rechter een beetje heb kunnen doorgronden. Het is een wat oudere man, zo’n beetje tegen de pensioenleeftijd aan, en zeer correct. Hij hecht veel aan normen, waarden en het traditionele familiebeeld. Iets dat niet altijd (zeg maar gerust: bijna nooit) in mijn voordeel zal werken.
Echter, ik heb ook gemerkt dat, indien je alles goed kunt onderbouwen, hij ook openstaat voor een moderne aanpak van opvoeding.

De advocaat van de familie Franssen speelt het spelletje echter slim. In de tijd dat de buurvrouw nog op Anne en Noor paste, heeft ze natuurlijk veel informatie kunnen vergaren over mijn manier van opvoeden en mijn levensstijl.

“Kunt u mij vertellen, meneer Volders, waarom u het gepast vindt een jongedame van dertien jaar een luier te laten dragen?”, reageert de rechter vervolgens.

Ik besef dat ik deze vraag maar beter uiterst voorzichtig kan beantwoorden. Snel draai ik me even om naar Anne, om wie deze vraag natuurlijk draait. Ze is kalm en lijkt er geen moeite mee te hebben dat het hier besproken wordt. De zaak vindt tenslotte achter gesloten deuren plaats.
Na een korte knipoog aan Anne, richt ik mijzelf weer tot de rechter.
“Zoals u weet, edelachtbare, was het een erg lastige situatie toen ik voor het eerst bij mijn nichtjes kwam wonen. Ik had veelal een conflict met Anne, mede omdat we beiden een erg koppige persoonlijkheid hebben. Eén van de redenen waarom wij wel eens ruzie hadden, was het feit dat zij Noor nog wel eens treiterde vanwege haar bedplassen”, zet ik de situatie uiteen.

De rechter fronst. “Dat is niet zo mooi, natuurlijk”, richt hij zich tot Anne. Deze kleurt vervolgens een beetje rood van schaamte.
“Inderdaad”, vervolg ik. “Daarom heb ik ook alles geprobeerd om die situatie te veranderen, maar tot op dat moment hielp niets. Uiteindelijk vond ik dat Anne maar eens moest voelen hoe het is om Noor te zijn. Om die reden heb ik haar één van Noor’s luiers laten dragen.”

De rechter laat een goedkeurend geluid horen. “Heeft dat geholpen?”, vraagt hij daarna. “In eerste instantie leidde dat tot meer conflict. Maar sinds dat moment begrijpt Anne hoe lastig het voor Noor is om zo te moeten leven en slapen. Anne heeft haar sindsdien geen moment meer gepest. Sterker nog, afgelopen week heeft ze beloofd om iedereen, die Noor op scoutingkamp zou pesten, zelf aan te pakken. Daarvoor ben ik erg trots op haar”, antwoord ik.

“Mooi. Goed om te horen”, reageert de rechter. “Opvoeding is lastig, nietwaar, meneer Volders?”

Ik knik uitbundig. “Het is niet makkelijk, edelachtbare.”

“Waarom doet u het dan?”, is de vraag die als donderslag bij heldere hemel inslaat. Omdat de rechter hem zo onverwacht stelt, heb ik even nodig om tot een gepast antwoord te komen. Ik wrijf even langs mijn voorhoofd.

“Meneer Volders?”, vraagt de rechter, enigszins ongeduldig.

Het is niet dat ik echt lang na moet denken over mijn antwoord. Mijn probleem is dat het antwoord voor mij dusdanig logisch is, dat ik moet oppassen dat ik niet gefrustreerd en ongepast reageer.

“Ik ken Anne en Noor sinds hun geboorte. Ik ben hun peetoom. Hun familie. Ik heb altijd van ze gehouden en dat gevoel is de laatste maanden alleen maar sterker geworden. Toegegeven, zelf zou ik op dit punt in mijn leven nog niet aan kinderen zijn begonnen. Wellicht ben ik ook niet de beste ouder op deze wereld. Maar ik zou mijn leven voor ze geven. Op iedere mogelijke manier. Als ik mijn oude leventje moet opofferen om mijn nichtjes een goede jeugd en toekomst te bieden, dan doe ik dat zonder twijfel.”

Ik draai me nogmaals om en kijk naar Anne en Noor. “Het zijn niet alleen maar mijn nichtjes. Het zijn nu mijn dochters.”
Anne veegt een traan van haar wang en Max geeft me een bemoedigend knikje.

“Dank u, meneer Volders. Het is mij wel duidelijk”, zegt de rechter, een beetje kortaf. Ik kan er niet goed uit afleiden of mijn woorden hem zijn bevallen, of niet. “Ik schors de zitting voor een kwartier, waarna ik met mijn uitspraak zal komen.”

Na de hamerslag geeft mijn advocaat me een schouderklopje. “Het komt wel goed, nu”, fluistert hij in mijn oor. “Goed gedaan.”

Eerder tijdens de zitting heeft de rechter verschillende anderen gehoord. Hij begon met de verklaring van Roos, namens de Kinderbescherming. Ik raakte erg opgelucht toen Roos geen slecht woord over me kon spreken.

Vervolgens stelde de advocaat namens de familie Franssen enkele vragen aan Roos, met de duidelijke bedoeling om mij als een incompetente ouder neer te zetten. Gelukkig kon Roos deze vragen meestal pareren met haar sterke antwoorden.

Hierna stelde de rechter de buren de vraag waarom zij vinden dat zij wél in staat zijn om voor Anne en Noor te zorgen. Het antwoord was helder. Zij zouden dan een braaf, burgerlijk gezinnetje worden. Een vast inkomen, twéé ouders. Bovendien worden zij in de gemeenschap erg gerespecteerd.

De rechter was onder de indruk van hun staat van dienst, maar leek er wat mij betreft niet van overtuigd dat zij de meiden een beter thuis kunnen geven dan ik.

Direct voor mij stelde de rechter nog enkele vragen aan Anne en Noor. Hij vroeg naar Marnix en Lisa. Naar mij en hoe de dingen thuis veranderd zijn. Of ze het leuk vinden om bij mij te wonen. Natuurlijk werden de vragen ‘kindvriendelijk’ verpakt, maar was het doel om erachter te komen of ik Anne en Noor goed verzorg.

Noor was gewoon haar vrolijke zelf. Ik heb het idee dat de rechter haar erg schattig vond. Het verhaal over haar bedplassen wekte bovendien extra medelijden op.
Anne daarentegen was erg kortaf. Ook gewoon zichzelf, dus. Het was echter duidelijk dat ze zich totaal niet op haar gemak voelde. Gelukkig bleef ze wel beleefd in haar antwoorden.

Na ongeveer twintig minuten is de rechter terug in de zaal en neemt iedereen weer plaats. De spanning is duidelijk te snijden en ik voel me erg opgelaten. Hoewel er niets meer te veranderen valt aan het oordeel van de rechter, is dit wel hét moment waarop alles goed moet verlopen.

“Goed”, begint de rechter. “De vraag die op dit moment voor mij ligt is niet wáár deze twee mooie jongedames moeten gaan wonen. Beide hebben de leeftijd van twaalf jaar bereikt en mogen dit dus zelf bepalen.”

“Echter, het is wel mijn taak om te controleren of meneer Volders en de familie Franssen ieder afzonderlijk in staat zijn om hen een gedegen thuis te geven. Of zij voor Anne en Noor kunnen zorgen, zoals de kinderen dat nodig hebben.”

“Ik begin bij de familie Franssen. Het staat voor mij buiten twijfel dat u over de middelen en ervaring beschikt om kinderen een goed thuis te kunnen verschaffen. Ik kan geen bezwaren ontdekken. Wel baart het mij enigszins zorgen dat u tot grote lengte bent gegaan om meneer Volders het bloed onder de nagels uit te halen. Dat is géén goed voorbeeld”, vervolgt de rechter.

Die mag ik in mijn zak steken.

“Echter, meneer Volders, bent u ook niet altijd een rolmodel.”

Oké, wellicht heb ik iets te vroeg gejuicht.

“U stelde zelf dat u waarschijnlijk niet de beste ouder van de wereld bent. Dat is niemand, maar ik snap wat u bedoelt. Het stelt mij echter gerust dat u de zelfkennis heeft om dit toe te geven. De kinderen komen bovendien niets tekort, mede omdat u een aantal grote opofferingen gedaan heeft. Dit is erg bewonderenswaardig. Kortom: ook tegen u kan ik geen gegronde bezwaren ontdekken.”

Ik voel een zucht van opluchting aan mijn kant van de rechtzaal.

De rechter richt zich nu tot Anne en Noor. “Beste meisjes, wat wij nu vast hebben gesteld is dat jullie oom goed voor jullie zorgt. Daarnaast is ook duidelijk dat de familie Franssen het goed met jullie voorheeft. Daarom mogen jullie allebei zelf kiezen bij wie jullie willen wonen. De keuze is helemaal aan jezelf”, legt hij rustig uit.
Zijn toon is zacht, bijna geruststellend.

“Ik blijf bij oom Rick!”, roept Noor meteen door de rechtzaal.

“Ho, even”, reageert de rechter lachend. Hij kan het enthousiasme van Noor echt waarderen. “Als je wat ouder wordt, zoals ik, dan leer je dat je over dit soort belangrijke beslissingen goed moet nadenken. Daarom maken wij nu een nieuwe afspraak. Volgende week komt die lieve mevrouw van de Kinderbescherming bij jullie op bezoek.”
Hij wijst naar Roos.

“Dan mogen jullie bij haar aangeven wat de beslissing is. Zij zal dan zorgen dat alles in orde blijft, of in orde wordt gemaakt”, legt de rechter de gang van zaken verder uit. Noor en Anne knikken voorzichtig.

“Goed, dan wens ik iedereen bij deze veel wijsheid toe. Ik hoor over een week van jullie wat er gaat gebeuren. Tot dat moment is deze zaak gesloten.”

De hamerslag luidt vervolgens het begin van zeven onzekere dagen in.
 

Snakebite

Superlid
Forumleiding
Re: Peetoom (TB ML TL WL NL GL VN BP)

luierbevuiler zei:
Prachtig vervolg! Ik zou graag meer willen zien :p
Nou, heb ik toch speciaal voor jou hoofdstuk 22 toegevoegd. ;)

????? zei:
mooi deel weer, alleen had ik aan de hand van de titel een ander deel verwacht. (niet dat ik voor de titel iets beters zou weten)
Ach, het beestje hoeft maar een naam te hebben. :p Oorspronkelijk had hoofdstuk 21 een cliffhanger die meer over de rechtzaak zou gaan. Toen ik dat veranderde, heb ik de titel maar behouden. Ik wist ook geen betere. :p

paddy123 zei:
Snakebite zei:
De mensen die het écht willen lezen en volgen, doen dat toch wel.
!1 klop dance
justaman zei:
Lily zei:
We wachten gewoon vol spanning af. Een verhaal van deze kwaliteit is het wachten echt wel waard!
En daar ben ik jullie ook ontzettend dankbaar voor! :D Fijn om nog eens te horen hoe Peetoom gewaardeerd wordt. :D
Lily, jij ook blijven schrijven. Ben ontzettend benieuwd naar hoe het met Roza gaat aflopen. :)
 
Bovenaan