Peetoom (Hoofdstuk 60)
Hoofdstuk 60: De Pion
“Hoe lang werk je al voor hem, Jim?”, vraag ik kalm.
Die kalmte moet in mijn stem zijn te horen, en lijkt Jim te verbazen. Waarschijnlijk verwacht hij dat ik enorm zou schrikken van het feit dat hij zijn pistool heeft getrokken. Ieder normaal mens zou dat duidelijk laten merken. Maar zo normaal ben ik niet. Ik heb al eens eerder in de loop van een pistool gestaard. Dat van Pierre. Een tweede keer is het niet meer zo spannend als je zou denken.
“Ik werk niet voor Luca di Stefano”, antwoordt Jim, bijna grommend. Het irriteert hem blijkbaar dat ik tot zo’n – niet echt – schokkende conclusie ben gekomen.
“Waarom richt je dan een pistool op me?”, reageer ik scherp. “In deze hele situatie is mij één ding duidelijk geworden, Jim. Mensen zijn vóór me, of tégen me. En de mensen die dreigen met kogels? Die zijn mééstal tegen me.”
“Rick, dit heeft niets met jou te maken. Dit is niet iets persoonlijks tégen jou. Of vóór di Stefano. Maar hij heeft mijn vrouw. Mijn dochter. Ik moet ze terughalen. Er is niemand die beter snapt dan jij, dat je álles voor je familie doet. Dan zijn er geen grenzen meer”, verdedigt Jim zich.
Ik zucht, terwijl zijn woorden diepe indruk op me maken. Stiekem weet ik dat Jim gelijk heeft. Als het andersom was geweest, dan zaten we nu al in Italië. Maar, dan nog had hij het ook gewoon kunnen vragen. Hij moet echt wanhopig zijn. Terecht wanhopig, aangezien om het de familie van Pierre gaat.
“Het spijt me dat het op deze manier gaat, Rick, maar ik heb geen tijd voor beleefdheden. De enige manier om mijn gezin terug te krijgen, is jou naar Italië brengen. En – geloof me – ik ga mijn familie terugkrijgen”, vervolgt Jim, resoluut.
“Jim, wat denk je nou dat er gebeurt als jij me meesleept naar Italië? Laten we voor het gemak even vergeten dat ik dan waarschijnlijk alsnog met een kogel in mijn hoofd eindig. Denk je nou echt dat Luca je vrouw en dochter gewoon laat gaan? Met een bedankje en een bos bloemen voor het harde werk? Nee, vriend, jij eindigt net zoals ik, in een kuil. Want jij bent één van de laatste getuigen tegen di Stefano. Hij maakt ons allemaal af. En waarschijnlijk stuurt hij dan weer een mannetje om hier het werk af te maken. Chantal, en mijn kinderen”, reageer ik.
“Dus, doe dat pistool maar weg. Als ik toch doodgeschoten ga worden, dan maar in mijn eigen huis. Als je wilt gaan zitten, dan kunnen we erover praten en een plan van actie opstellen. Dan zoeken we samen naar een andere manier. Maar ik ga niet naar Italië.”
Ik zie hoe mijn woorden nu langzaam tot Jim doordringen. Al vrij snel beseft hij dat het geen zin heeft om met zijn pistool te blijven zwaaien. Hij kent me inmiddels goed genoeg om te weten dat als ik iets niet wil doen, ik het ook niet zal doen. Mijn koppigheid is nu eenmaal legendarisch.
Jim gaat op de bank zitten, met zijn hoofd in zijn handen. Ik maak snel een nieuwe kop koffie voor hem, en ga daarna naast hem op een stoel zitten. Hij ziet er vreselijk uit. Begrijpelijk. Dat zou ik ook doen. Afgezien van dat incidentje met zijn pistool zojuist, heb ik enorm medelijden met hem. Maar ik ga mijn leven niet op het spel zetten.
“Wat ik niet begrijp, Jim, is waarom hij Eva en je vrouw heeft laten ontvoeren. Het is gewoon niet logisch als hij mij wilt hebben. Dan stuurt hij die gasten toch gewoon op mij af?”, vraag ik.
“Dat heb ik me ook afgevraagd”, reageert Jim, terwijl hij zijn hoofd uit zijn handen tilt. Met trillende handen brengt hij de mok koffie naar zijn mond.
“Ik denk dat je gelijk hebt. Luca is aan het opruimen. De zooi die Pierre er hier van gemaakt heeft. Zodra wij in Italië zijn, ruimt hij ons allemaal op.”
“Maar, waarom is hij dan niet achter Anne aangekomen? Of Noor, Chantal, Joni?”, vraag ik. Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik ervan begrijp.
“Rick, daar is hij al mee bezig”, is Jim’s schokkende antwoord.
“Hoe dan? Er is helemaal niets met mijn gezin aan de hand nu?”, reageer ik, stomverbaasd.
“Niet? Rick, hij heeft overal contacten. Ook op het politiebureau. Al sinds Marnix er is gaan werken. De enige reden waarom Pierre’s dood nog steeds een probleem voor Anne kan worden, is omdat Luca dat achter de hand wil houden.”
“Achter de hand? Voor wat, Kerstmis?”, reageer ik met mijn – al even legendarische – sarcasme.
“Nee, als een stok achter de deur. Luca heeft me die zaak laten vertragen. Normaal zou alles vrij snel van tafel zijn, omdat Anne duidelijk uit noodweer heeft geschoten. Maar, alleen jij en ik kunnen daarvan getuigen. Luca wil jou hebben. Niet Anne, tenzij het echt moet. Ze is een pion, Rick.”
“Wat wil hij doen dan?”, is mijn volgende vraag.
“Als jij niet naar Italië komt, dan kan Luca’s advocaat jou en mij heel simpel in diskrediet brengen. En als onze verklaringen niet blijven staan, dan is de kans héél groot dan Anne voor moord opdraait”, legt Jim uit.
“Waarom zou Luca dat niet gewoon al doen? Anne heeft Pierre tenslotte gedood? Wat houdt hem tegen om die troef niet meteen uit te spelen?”, reageer ik.
“Luca is anders dan Pierre. Wat jij beschrijft is precies wat Pierre zou doen. Genadeloos. Ook als het op kinderen aankomt. Daar weet je alles van. Maar Luca is niet zo. Hij had problemen met je vader, dus werd dat tussen hen twee opgelost. Toen Marnix een probleem werd? Ook opgelost. Nu ben jij het probleem, dus moet het tussen jullie twee worden opgelost”, vervolgt Jim zijn uitleg.
Ik antwoord dat ik daar geen enkel probleem mee heb, maar niet snap waarom Luca niet gewoon hierheen komt en een setje kogels door mijn lijf jaagt.
“Luca kan Italië niet uit. Hij is voortvluchtig. Inmiddels weet ik dat hij zich op zijn jacht schuilhoudt, met zat gewapende krachten om hem te beschermen. Daarom moet jij daar naartoe. Samen met mij. Dat is de enige manier om dit te laten stoppen.”
“Dus, als hij jou en mij krijgt, dan laat hij Chantal, Noor en Joni met rust? Dan laat hij zelfs Anne gaan, degene die zijn zoon heeft omgebracht?”, breng ik vol onbegrip uit.
“Luca ziet Chantal en de kinderen als buitenstaanders. Dat was met mijn vrouw en Eva ook zo. Totdat ik mijn grote mond open moest trekken tegen Vicky. Ik kon dat dubbele leven niet meer voor me houden, en heb haar alles verteld wat ik voor Luca heb gedaan. De eerstvolgende keer dat ik hem aan de lijn had, trok ze de telefoon uit mijn hand en schold ze hem de huid vol. Luca weet nu dat Vicky van alles op de hoogte is. Ik besef dat hij haar waarschijnlijk niet zal laten gaan. Maar er is een grote kans dat ik Eva daar wel weg kan halen. Eva is een buitenstaander. Een kind.”
“Jim, ik snap dat je al je hoop vestigt op die kans. Dat Eva een kans maakt om daar weg te komen. Maar zij heeft nu ook ongetwijfeld een hele boel gezien. Ik blijf erbij dat als jij en ik daarheen gaan, dat we er allevier niet levend vanaf zullen komen”, leg ik voorzichtig uit.
“Dat denk ik ook niet. Maar ik moet het proberen. Voor Vicky en Eva. Mijn gezin”, zegt Jim resoluut.
“Het spijt me, maar ik kan niet met je meegaan”, reageer ik. Oprecht spijt het me. Maar, zolang Luca daar veilig op zijn jacht zit, heb ik hier niets te vrezen. Geen advocaat die Anne veroordeeld zou krijgen – daar ben ik van overtuigd.
“Ik had al verwacht dat je dat zou zeggen”, antwoordt Jim. “En ik snap het ook. Dit is een patstelling waar voor jou en Luca eigenlijk niets in te verliezen valt. Wraak wacht wel. Maar het leven van je familie niet.”
“Precies. Neem een horde van je collega’s mee. Bestorm die boot. Ik leg desnoods wel bij aan de kogel die Luca het zure leven kost. Maar ik kan er niet fysiek bij zijn, Jim. Het leven van mijn familie staat niet op het spel. Dat ga ik dan niet zelf in gevaar brengen.”
Jim laat mijn woorden even op zich inwerken. Een moment lang denk ik dat hij er vrede mee heeft.
“Rick, er is iets dat ik je nog niet verteld heb. Iets dat ik je al veel eerder had moeten zeggen”, is de reactie van Jim, die mijn ongelijk bewijst. Hij heeft er dus nog geen vrede mee.
Als ik hem vraag wat dat is, zie ik hoe Jim door de papieren bladert die hij meegenomen had. Voordat hij me aanvloog, had hij deze al op de bank achtergelaten. Ik nam aan dat het informatie was over de zoektocht naar Eva en Vicky, maar blijkbaar is het toch ook voor mijn ogen bedoeld.
“De ontvoering van Vicky en Eva is niet de enige die de laatste tijd heeft plaatsgevonden”, zegt Jim, zodra hij blijkbaar heeft gevonden wat hij zocht in de stapel.
“Pas toen jij begon over het ‘opruimen’ van getuigen, snapte ik het grote plaatje. Luca is inderdaad bezig met het opruimen van het verleden. Afsluiten, en waarschijnlijk afmaken. Hij is iedereen aan het verzamelen die daarbij hoort. Dat kun je op deze foto’s zien”, vervolgt hij.
Jim legt een map voor me op tafel. Er zitten grote foto’s in, wat te zien is aan enkele hoekjes die uit de slordige map steken. Ik schuif hem weer terug naar Jim.
“Sorry, maar ik wil er niet naar kijken. Mijn familie is veilig. Al heeft hij de Paus en Donald Duck laten ontvoeren – ik ga niet mee. Sterker nog, als hij Hugh Jackman en Justin Bieber van de straat heeft laten plukken, stuur ik hem een bedankje.”
“Rick, ik laat de map hier liggen. Je kunt je nieuwsgierigheid straks toch niet bedwingen. Ik weet dat zodra je de foto’s bekijkt, je van gedachte zult veranderen. Ik pik je hier morgenavond op. Tot dan ga ik proberen om wat extra mensen mee te krijgen.”
“Oh, prima”, reageer ik geïrriteerd. Jim is zo zelfverzekerd, dat ik zijn ongelijk wel moet bewijzen. Met een overdreven groot gebaar open ik de map, en zie ik een foto van Merel. Ze is vastgebonden op een stoel, en iemand houdt een krant voor haar, met de datum. Zeer recent.
“Denk je nou echt dat ik voor haar mijn leven op het spel zou zetten?”, mompel ik, terwijl ik naar de volgende foto ga. En dan breekt mijn klomp. Ik kan niet geloven wat ik op de volgende foto zie. Ik begin te trillen en voel de kleur uit mijn gezicht trekken. Alsof ik een geest heb gezien. En dat is ook zo.
Marnix…