Roza (18- ML TL WL NL BP)

Lily

UITLEG: 'geen contact aub' betekent geen contact!
Re: Roza (18- ML BP)

Hoofdstuk 9 Op Weg

Die nacht regende het hard. Het hutje lekte aan alle kanten, en het duurde niet lang tot Roza in een grote plas water stond. En daar ging dus ook de hoop om te kunnen gaan zitten. Ze bonkte nogmaals op de deur, maar deze gaf maar een klein beetje mee. Ze beet op haar lip. Ze zouden haar vast al wel missen en zoeken. Haar horloge gaf aan dat het twee uur 's nachts was. Iedereen ligt vast al te slapen, en misschien denken ze wel dat ik dat nu ook doe. Slapen. Het woord alleen klonk haar al heerlijk in de oren. Ze verlangde naar een warm en zacht bed, naar dikke dekens die haar beschermen zouden tijdens de nacht en naar een klein lichtje, dat zou branden, om haar de weg te wijzen. Om zichzelf wat te doen te geven, begon Roza maar te dagdromen over de toekomst. Ze zou met een leuke, lieve man trouwen en ze zouden verschillende kinderen krijgen. Eerst twee jongens, dan een meisje. Het meisje zou Emma heten. Als ze zou slapen zou ze een warme arm om zich heen voelen, die haar beschermde, en een warm lichaam wat tegen het hare lag.
Zachtjes dommelde ze weg.

Toen ze wakker werd, was ze nog steeds alleen en opgesloten in het huisje. Haar horloge gaf aan dat het zes uur 's ochtends was. Het feit dat niemand haar had gevonden of was komen zoeken kon niets anders betekenen dan dat ze haar nog niet gemist hadden. Nog 4 uur voordat mensen op zouden staan, nog 5 uur tot ze zouden gaan ontbijten, nog 5 uur voordat ze haar zouden missen. Plotseling werd ze boos. Waar had ze dit aan verdiend. De liep het huisje in en gaf een rotschop tegen de deur. En nog een, en nog een, totdat bij de vierde schop, de deur openzwaaide. Het ijzer van de grendel was gebroken waardoor er nu een stuk op de grond lag en een stuk op de deur zat.
Buiten regende het niet, en het voelde aangenaam fris toen Roza naar buiten stapte. Het bos rook naar een nieuwe dag en de zon was net opgekomen, waardoor zonnestralen door de duisternis prikte. Roza begon te lopen zonder erbij na te denken. Ze kwam op een pad uit. Als ze naar links zou gaan, zou ze bij het kamphuis uitkomen, dan zou ze in haar bed kunnen klimmen, en kunnen doen alsof er niets aan de hand was, om om elf uur samen met de rest te gaan ontbijten voordat ze naar huis zouden vertrekken. Ze kon ook naar rechts gaan, waar het vier kilometer lopen was tot het dichtsbijzijnste stadje, wat ook een treinstation had. Ze voelde even in haar broekzakken. In de een vond ze haar mobiele telefoon, in de ander haar bankpas en ID. Ze koos voor het rechterpad, zonder echt over deze beslissing na te denken.

In de trein was het warmer dan buiten op het perron. De zon scheen er gezellig naar binnen. Ze zou wel drie keer moeten overstappen, op weg naar huis, maar het zou het waard zijn.
Om kwart over elf zat ze op haar tweede trein te wachten, die haar tot Breda zal brengen. Ze had nogal lang op de eerste moeten wachten, en ook de wandeling was niet zo snel gegaan als dat ze had gewilt, waardoor het pas zo laat was dat ze op dit overstappunt was aangekomen. Toen kwam er een SMS'je binnen van Nick. Roza, waar zit je in hemelsnaam? Even twijfelde ze of ze het SMSje moest beantwoorden, maar ze deed het toch maar. Maak je geen zorgen. Ik zit op een intercitystation, waar straks een trein komt naar Breda, ik kom wel thuis. ze verstuurde het met een kleine glimlach, al was dat alleen maar om haar onzekerheid te verbergen. Bijna direct kwam er antwoord. Waar ben jij mee bezig? en nog een Heb je enig idee hoe erg je mij in de problemen brengt hiermee? Naar huis gaan, en geen idee. antwoorde Roza. Even later ging haar telefoon.
- Goedemorgen, met Roza.
- Roza, meneer Stone hier. Waar ben jij mee bezig? Waarom ga je naar huis?
- Wat moet ik zeggen. Mijn verblijfsomstandigheden stonden me niet echt aan.
- Wat bedoel je daar nou weer mee?
- Dat ik vannacht door omstandigheden niet in het kamphuis heb geslapen en dat de andere accomodatie me niet beviel.
Roza bleef erg rustig, kalm bijna. Niet omdat ze zich zo voelde over deze gebeurtenissen, maar omdat ze vastbesloten was geen enkele emotie meer te tonen.
- Waarom?
- Weet ik niet. Het was niet vrijwillig.
- Hoe ben je uberhaubt weg gekomen?
- Je zit buiten en loopt weg, of eigenlijk, wordt meegesleurd, zo simpel is het.
- Doe eens even normaal Roza.
- Ik moet normaal doen, jij bent hier de gene die in mijn oor staat te schreeuwen.
- Heb je enig idee wat ik het afgelopen uur heb doorgemaakt sinds ik ondekte dat jij onbrak. Nee, want daar heb je natuurlijk niet over na gedacht.
- Heb jij enig idee wat ik deze nacht heb doorgemaakt.
Roza snikte. Een traan liep over haar wang, maar ze veegde hem snel weg. Aan de andere kant van de lijn bleef het even stil.
- Blijf waar je bent, ik kom je halen.
- Nee.
- Ja, Roza.
- Waarom?
- Ik ben er over drie kwartier.
Aan de andere kant van de lijn werd opgehangen. Roza sloeg haar handen in haar gezicht en begon te huilen. Ze haatte het om mensen pijn te doen, en een ding had Nick haar wel duidelijk gemaakt, ze had hem pijn gedaan. Ze huilde om dat, om de eenzaamheid, het opgesloten zitten, de mensen in het weeshuis, het verlies van haar ouders, de pijn die ze voelde, waarvan ze niet eens meer wist waardoor het kwam.

Zo zat ze nog steeds toen Nick het station in liep. Hij negeerde haar tranen, trok haar overeind en nam haar mee naar zijn auto.
"Achterin zitten. Het is maar goed dat ik met de auto was omdat er niet genoeg plaatsen in de bus waren. Je klasgenoten zijn al vertrokken, we hebben jouw achterlijke gedrag maar stil gehouden. Je bagage ligt achterin, ik breng je naar huis." Die woorden waren de enige die gesproken werden de twee uur durende rit. Roza huilde niet meer, ze wou geen zwakte tonen in zijn bijzijn, ze keek alleen maar uit het raam.

Voor het weeshuis opende hij het portier voor haar en zette haar tas op de stoep, op het moment dat ze uit was gestapt en de deur had gesloten reedt hij weg, zonder haar nog de kans te geven iets te zeggen. Roza liep het weeshuis binnen, van de ene nachtmerrie de andere in.
 

Paddy

Superlid
Re: Roza (18- ML BP)

Ik reageer maar even omdat het anders lijkt of ik het niet lees !1

Super verhaal, kijk elke avond of er al een vervolg is. Thanks !1
 

Baby Brendie

Yay , ikke zo blij in nat luiertje :P
Re: Roza (18- ML BP)

Het wordt steeds spannender ^-^ , kan weer niet wachten op het vervolg !1 !1
 

Lily

UITLEG: 'geen contact aub' betekent geen contact!
Re: Roza (18- ML BP)

Iedereen bedankt voor alle reacties.

Ik ga NU weer een vervolgstukje schrijven. Mochten jullie ideeën hebben, of gewoon iets wat je graag voorbij ziet komen, stuur dan even een PB'tje!
 

Lily

UITLEG: 'geen contact aub' betekent geen contact!
Re: Roza (18- ML BP)

Hoofdstuk 10 Radiostilte

Absolute radiostilte. Dat was eigenlijk alles wat er sinds die autorit was geweest. Nick en Roza hadden geen woord meer gewisseld met elkaar. Ze negeerde elkaar volkome tijdens de les. Roza luisterde wel naar wat haar docent haar vertelde, maar beantwoorde geen vragen. Nick gaf wel gewoon les aan zijn leerlinge, maar keek niet naar haar om.
Roza's gedrag was eigenlijk over de hele linie veranderd. Ze had zich meer teruggetrokken in zichzelf, als een schildpad teruggetrokken in zijn schild bij dreigingen van buitenaf. Nick sloeg haar bezorgt gade. Hij wou niet opgeven, door met haar te gaan praten, maar hij kon haar toch ook niet aan haar lot overlaten?

Het was andere docenten ook opgevallen dat Roza's gedrag veranderd was.
"Ze let nog wel op, maar toch lijkt ze af en toe mijlen ver weg." zei de docent Engels een keer tegen Nick tijdens de lunchpauze.
"Ga toch eens met haar praten." stak de leraar scheikunde hem toe.
"Wat was er nu eigenlijk gebeurd op kamp?" vroeg Simone de Kleine, de docent wiskunde die samen met Nick het kamp had geleidt. "Ze wou aandacht, niets meer." antwoordde Nick, om te verbloemen dat hij daar eigenlijk geen idee van had.

Roza's leven was er ondertussen niet veel beter op geworden. Over een maand, op 24 december, zou ze 18 worden, en dan kon ze beginnen met plannen maken om weg te gaan, maar het leek alsof de leidsters besloten hadden het haar nog even heel moeilijk te maken, die laatste maanden. Zo had ze bijna elke middag oppasdienst. Dan was het haar taak om samen met een van de leidsters op de 0 tot 3 jarige te passen. Deze waren natuurlijk heel schattig, maar soms ook erg vermoeiend. Als haar oppastaak voorbij was kreeg ze een bordje eten toegestopt die ze op haar kamer opat -door de oppasdiensten mistte ze meestal de gezamelijke maaltijd. Na de maaltijd moest ze afwassen. Als ze daarmee klaar was was het meestal een uur of 8, en kon ze eindelijk aan haar huiswerk beginnen. Als ze daar dan om 11 uur mee klaar was had ze tussendoor al naar de kamer van de directrice gemoeten om geluierd te worden. Daarna kon ze niet meer naar het toilet, daardoor kwam het dat ze vaak al met een natte luier naar bed ging, wat dan door de leiding als bedplassen werd aangezien.
Op school was haar leven ook een zogenoemde "living hell". Ze leefde van dag tot dag, maar er was niemand die tegen haar sprak, en door het volledige stilzwijgen tussen haar en Nick had ze geen enkele reden om nog naar school te willen. Gelukkig was het nog maar drie en een halve week tot de kerstvakantie, die tijd moest wel uit te zitten te zijn.

Sorry voor het korte en behoorlijk nutteloze stukje, straks zal er weer veel actie komen, dat beloof ik, dit was meer een broodnodig tussenhoofdstuk.
 

luierfan_boy

Zeg niet wat je weet, maar weet wat je zegt.
Re: Roza (18- ML BP)

Ook korte stukjes kunnen van belang zijn bij een verhaal! Je kan beter te veel als te weinig informatie weggeven..
Wel zou ik als ik jou was je hoofdstuk eerst nog is goed nakijken voor je ze post. Er zitten nog wel een paar spellingsfouten tussen namelijk :p

~ LB
 

scenekid

Toplid
Re: Roza (18- ML BP)

Het ging mij toevallig ook in dit stukje een beetje opvallen dat er veel spellings- en grammaticafoutjes in staan. Af en toe is het ook een beetje afleidend fragmentarisch.
Maar het verhaal hobbelt verder ;)
 

Raven

In je fantasie is alles mogelijk
Re: Roza (18- ML BP)

Het verhaal is fantastisch, en de paar spellingsfouten vallen in het niet bij de kwaliteit van het script. Dat het hoofdpersoon autobiografisch is geeft het een extra dimensie; sommige stukjes herken ik ook uit mijn jongere jaren, helaas.

Ik ben benieuwd hoe je verder gaat, kan bijna niet wachten!
 

Lily

UITLEG: 'geen contact aub' betekent geen contact!
Re: Roza (18- ML BP)

Hoofdstuk 11 Jarig

Het is 24 december en al een aantal dagen kerstvakantie. Roza was er blij mee. Nee, eigenlijk meer dan blij. Ze kon het niet verdragen Nick voor de klas te zien staan, alsof er niets aan de hand was. Ze kon het niet verdragen als hij met zijn ogen de hare ontweek. Ze hadden geen woord meer gewisseld sinds het kamp. Het was fijn om niet naar school te hoeven. Geen klasgenoten te hoeven verdragen, geen pesterijen, alleen gekleineerd worden door de leiding van het weesthuis, maar dat was ze tijdens haar achtien jaren al gewoon geworden.

Ze stapte onder de warme douche om wat beter wakker te worden. Over een half uur werd ze bij het ontbijt verwacht en als ze te laat was zwaaide er wat. Geen uitzondering. Na tien minuten stapte ze onder de douche vandaan. Ze trok de kleren aan die ze de avond daarvoor had klaargelegt en trok voor de gelegenheid een rood slipje aan met bijpassende BH, veel mooie kleren had ze niet, en op je 18de verjaardag moet je je toch een beetje speciaal voelen. Toen ze beneden kwam was het vijf minuten voor zeven. Ze werd door een aantal kinderen gefeliciteerd met haar verjaardag voordat ze ging zitten.
Ze zat naast Tommy, een jongetje van vijf jaar, dat sinds dat hij zes maanden was al in het weeshuis zat, en dus echt niet beter wist. Ze wensde hem zo hard een leuke, gezellige, liefdevolle familie toe en hoopte dat hij nooit door de hel zou hoeven gaan waar zij doorheen was gegaan. 'Gefeliciteerd.' zei hij. Ze gaf hem een aai over zijn bol. 'Dankje, Tommy.'

'Roza. Na het ontbijt melden bij de directrice.' riep een van de verzorgers door de ontbijtzaal.
'Ja mevrouw.' antwoorde Roza. Eindelijk zou ze het geld van haar ouders krijgen. Dat zou ze op haarzelf kunnen gaan wonen. Naar school gaan waar ze zelf wou. Een leuke school. Met lieve klasgenoten. Ze zou een vriendje vinden, trouwen, kinderen krijgen en nog lang en gelukkig leven. Het duurde niet lang tot al die dromen uit elkaar zouden breken.

'Zo Roza, 18, hé. Da's een hele leeftijd.' zei de directrice, gemaakt vriendelijk.
'Ja mevrouw.' Roza lachte, ook gemaakt vriendelijk.
'Dus, eens even kijken naar het geld wat er nog van je ouders is.' De directrice noemt een bedrag. 'Maar daar gaat natuurlijk nog al die jaren inwoning, eten, kleding, schoolgeld en andere kosten af.' De directrice tikt op haar rekenmachine. 'En er blijft dan nog €112 over.'
'€112 maar?' vraag Roza verschrikt, 'wat is er met de rest gebeurd.'
'Dat heb je opverbruikt.' De directrice maakt een handgebaar met haar handen, om het vervlogen geld uit te beelden.
'Dat brengt mij tot het volgende punt. Jij bent nu achtien, en wij zijn niet langer verplicht voor jou te zorgen. Ik wil dat je over een uur je tas hebt gepakt om voorgoed te verdwijnen.'
Roza's ogen werden mogelijk nog groter. 'Dat kunt u niet...'
'Dat kan ik dus wel. Ik zal maar gaan pakken als ik jou was, Roza.' bracht de directrice er venijnig uit...
 

luierfan_boy

Zeg niet wat je weet, maar weet wat je zegt.
Re: Roza (18- ML BP)

Ze zijn wel keihard daar :eek:
Succes met het schrijven van een vervolg!
 

Baby Brendie

Yay , ikke zo blij in nat luiertje :P
Re: Roza (18- ML BP)

Ik schrik een beetje van de uit-huis zetting van Roza :( en dat ze bijna geen geld meer heeft.

verder heel goed verhaal , en kan dus niet wachten op het vervolg.
 

Lily

UITLEG: 'geen contact aub' betekent geen contact!
Re: Roza (18- ML BP)

Hoofdstuk 12 HELP

Roza begon de moed op te geven. Haar eerste prioriteit was het hebben van een plek om vannacht te slapen, maar alles wat ze belde met haar mobiel was vol, althans, dat was wat haar werd verteld. Ze had jeugdherbergen en hotels in de buurt gezocht, maar nergens hadden ze plek gehad. Toen ze ook bij het allerlaatste adres in de stad werd afgewezen smeet Roza haar tas op de grond. "Klootzakken." Het was niet eens aan iemand gericht, ze had gewoon de behoefte om te schelden.
Toen ze het saldo van haar beltegoed nakeek bleek dat ze ook nog maar €1,13 beltegoed had, dus dat ze niet veel meer telefoontjes zou kunnen plagen, al had ze adressen om naar toe te bellen.
Doordat ze haar tas op de grond had gesmeten lagen haar spullen versprijdt over de straat. Een aantal kledingstukken had ze mee kunnen nemen, maar het merendeel had ze achter moeten laten omdat dat zogenaamd eigendom van het kindertehuis was. Verder had ze wel haar schoolboeken en persoonlijke spullen mee kunnen nemen, niet dat dat zo veel voorstelde, maar het was beter dan helemaal niets.
Toen ze haar spullen weer bij elkaar raapte merkte ze een klein briefje op, wat uit haar agenda was gevallen.

Bloemenhof 12
06-13896512

Al is het middenin de nacht.
Nick.


Ze voelde een steek door haar hart gaan. Zelfs de enige persoon die naar haar omkeek, had ze van zich afgestoten. Tranen vormde zich achter haar ogen, maar ze knipperde ze vastbesloten om niet te huilen weg. "Wat heb ik gedaan..." Het was geen vraag waarop ze antwoord verwachte, geen vraag die ook maar aan iemand op deze wereld was gericht. Het ontsnapte uit haar mond als de laatste zucht van een bejaarde, vermoeid en hopend dat het allemaal snel voorbij zal zijn.
Roza stond op, en pas na een paar blokken huizen kreeg ze door waar haar voeten haar heen brachten. Het begon te schemeren. De avond viel vroeg, zo in de donkere dagen voor kerst.
Na een aantal blokken gelopen te hebben stond Roza voor het huis in de bloemenhof. Ze aarzelde even en liet haar hand voor de deurbel zweven, nu kon ze nog terug, maar een seconde later drukte ze hem toch in.
Er kwam geen geluid uit het huis. Er is vast niemand thuis. Maar toen kwam er toch beweging, een donker gedaante schuifelde door de gang naar de deur, Roza kromp ineen. De deur werd open gedaan, en daar stond ze oog in oog met Nick. Hij keek haar aan, en zij keek weg.
'Roza?' vroeg hij, verbaasd en aarzelend.
 
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
B Roza Q R 214
Similar threads

Bovenaan