Bedankt voor alle (ongeduldige reacties), en Snakebite, bedankt voor je wijze woorden.
De bel ging en een duidelijk geklingel klonk door de woonkamer.
Dat zal mijn moeder wel zijn. dacht Nick, terwijl hij naar de voordeur liep met Roza in zijn kielzog. Hij deed de deur open en het was inderdaad zijn moeder die voor de deur stond. "Hoi mam." zei hij, terwijl hij haar op de wang kuste en binnen liet. Met haar kwamen ook twee boodschappentassen binnen, die zijn moeder onder de kapstok liet staan toen ze terugliepen naar de woonkamer.
"Mam, dit is Roza. Roza, dit is mijn moeder." stelde Nick zijn moeder en Roza aan elkaar voor.
"Goedendag mevrouw." begroette Roza de moeder van Nick beleeft.
"Ach, zeg maar Linda, mevrouw klinkt zo oud, en in ben nog steeds een jonge veertiger." Bij die laatste woorden maakte Linda een soort vreemde dansbewegingen.
Roza lachte en ook Nick grinnikte.
"Ik zal even koffie zetten, blijven jullie maar lekker op de bank zitten, dames." zei Nick, met een gallant gebaar naar de twee vrouwen in zijn woonkamer.
"Nick heeft me veel over je verteld," begon Linda, "eigenlijk al vanaf het begin van het jaar. Ik heb begrepen dat jij ook van zijn voorgeschiedenis op de hoogte bent?" Ze keek Roza even vragend aan. "Dan snap je vast ook wel dat je bij mij geen enkele schaamte hoeft te voelen, het is zo triest dat mooie jonge mensen zoals jij, mijn zoon, en zo veel andere jongeren zich schamen en alleen voelen, terwijl als ze zich niet schaamde ze zich ook niet alleen hoefde te voelen."
Roza knikte, niet goed wetend wat te zeggen, maar Linda praatte gewoon door. "Ik heb altijd gezegd tegen Nick, juist met jouw ervaring moet je het onderwijs in gaan, juist jij kunt mensen helpen, je weet wat de signalen zijn van mishandeling, je bent jong, staat nog dicht bij die kids qua leeftijd. Ik vind het een uitgelegen kans, elk kind wat mishandeld wordt is er één te veel." Linda keek Roza even aan. "Maar hier wil jij het natuurlijk helemaal niet over hebben, op dit moment."
"Nee, daar heeft u misschien wel gelijk in. Maar, vertel eens wat over uzelf, want zo te horen weet u al veel over mij, maar ik bijna niets over u." zei Roza.
"Zeg maar je hoor, u klinkt zo oud. Ik ben Linda Stones, trotse moeder van mijn enige zoon Nick en een gelukkige weduwe na het overlijden van mijn man Hans. Ik ben na zijn overlijden gaan werken in een apotheek, die ik twee jaar terug met succes heb overgenomen, en nu ben ik enig eigenaar van de zaak. Veel meer interessants is er over mijzelf niet te vertellen."
Ondertussen kwam Nick binnen met koffie (voor zichzelf) en thee (voor de dames). Hij ging naast zijn moeder op de bank zitten.