Hier is hoofdstuk 8. Ik hoop de komende tijd weer wat meer te schrijven omdat ik nu vakantie heb.
Veel leesplezier en laat vooral weten wat je van het verhaal vind.
Enjoy!!!
Hoofdstuk 8.
Het is midden in de nacht als Sanne badend in het zweet wakker schrikt. Sanne kijkt wild om haar heen en wordt rustig. Ze denkt: Gelukkig het was maar een droom. Sanne voelt aan haar luier en deze is wel heel erg nat geworden. Sanne vind de luier niet meer lekker zitten en eigenlijk wil ze zo snel mogelijk uit de luier. Het liefste zou zelf haar luier uittrekken maar als haar moeder er achter komt... Sanne durft het niet en schreeuwt hard: "Mama! Mama!" Geschrokken van hoe hard Sanne schreeuwde komt moeder de kamer binnen lopen. "Hé rustig maar meisje mama is er al. Wat is er aan de hand klein meid?" Sanne zegt: "Ik had een hele enge droom mama en mijn luier is erg nat geworden wilt u mij alstublieft verschonen?" Moeder controleert de luier van Sanne en als ze dikte voelt is ze het eens met haar dochter, ze moet een schone luier om. Moeder pakt een schone luier en Inlegluier uit de lade kast van Sanne en ook pakt moeder de billendoekjes en poeder van het kastje af. Moeder laat Sanne weer liggen en moeder verschoond Sanne terwijl zij met haar knuffelbeer speelt. Tijdens het verschonen vraagt moeder: "Waarom had je een enge droom Sanne, zit je ergens mee?" Sanne zegt: "Ik kijk heel erg op tegen morgen mama. Wat zullen alle meiden in de klas wel niet denken als ik ze moet vertellen dat ik nu weer luiers moet dragen?" Moeder zegt: "Maak je maar niet druk meisje. Ik heb tegen je mentor vertelt dat je een probleem met je blaas hebt als jij dat ook vertelt zullen de meiden uit je klas het ook wel begrijpen." Sanne heeft snel weer een schone luier om en moeder dekt haar weer toe. "Ga nog maar even lekker slapen lieve meid." zegt moeder ze geeft Sanne haar speen en na een kusje op haar voorhoofd verlaat ze de slaapkamer weer. Sanne is nog steeds bezorgd over morgen maar toch valt ze redelijk snel alweer in slaap.
"Goeiemorgen Sanne, kom je uit bed? Dan kan ik je wassen en je klaarmaken voor school." zegt moeder. Rustig komt Sanne uit bed en moeder controleert meteen de luier van haar dochter. Deze was nat en Sanne loopt aan de hand van haar moeder mee naar de badkamer waar Lisa net uit bad komt. Moeder kleed Sanne uit en laat haar in bad zitten. Moeder wast Sanne goed schoon en Sanne voelt zich erg fris als ze uit bad komt. Moeder neemt Sanne mee naar haar slaapkamer en ze vraagt aan Sanne of ze op het bed wil gaan liggen moeder pakt een stapeltje luiers en ze doet Sanne er een om. Als Sanne is verschoond stopt ze de andere luiers in de schooltas van Sanne. Sanne wordt verder aangekleed en al snel kan ze aan ontbijt gaan. Als Sanne in de keuken aankomt zit Lisa en haar vader al aan tafel. Sanne gaat ook zitten en vader doet haar een slab om. Sanne krijgt weer haar brood in kleine stukjes gevoerd en ook zit haar drinken weer in een babyfles. Sanne is ondertussen hier wel gewend aan geraakt en ook Lisa kijkt er niet meer vreemd van op hoe haar kleine zus wordt behandeld. Snel is het ontbijt op en de meiden vertrekken richting school.
Terwijl Sanne en Lisa naar de bushalte lopen merkt Lisa wel dat haar zusje erg gespannen is en ze probeert haar gerust te stellen. "Hey Sanne kom op het komt wel goed. Ik weet zeker dat de meiden uit je klas het vast wel zullen begrijpen en erg begripvol zijn." Snel zijn Sanne en Lisa aangekomen bij de bushalte waar Destiny al staat te wachten. Als Destiny Sanne ziet omhelst ze haar en zegt: "Lisa heeft me vertelt wat er aan de hand is. Wat vervelend dat je blaasproblemen nu weer zo verergerd zijn dat je nu weer luiers moet dragen. Als ik iets voor je kan doen moet je het zeggen." Sanne bedankt Destiny dat ze zo reageert en kalmeert wel een beetje en hoopt dat haar klasgenoten ook zo zullen reageren. Snel komt de bus aan en de meiden stappen in.
De meiden lopen de school binnen en Lisa en Destiny lopen naar hun vrienden toe en ook Sanne ziet haar beste vriendin Kim staan en ze loopt naar haar toe. "Hey Sanne, ik heb je gemist gisteren voel je je alweer wat beter?" vraagt Kim. Sanne antwoordt: "Ja het gaat wel…" Kim voelt dat Sanne ergens mee zit en ze vraagt: "Gaat het echt wel? Het klinkt alsof je ergens mee zit." Sanne schaamt zich erg en ze zegt: "Kan ik je iets vertellen… ik heb de laatste tijd erg vaak ongelukjes. Dat ik niet op tijd het toilet haal. En omdat het nu steeds vaker gebeurd vonden mijn ouders het beter als ik nu lui..e euh… incontinentie-materiaal ging dragen om mijn kleren droog te houden. Zometeen tijdens het mentor-uur heb ik met mevrouw Houtman afgesproken om er wat over te vertellen." Kim hoort het verhaal aan en omhelst Sanne. "Ach wat super naar Sanne." De schoolbel gaat niet veel later en de meiden lopen naar het klaslokaal van hun mentor.
Als iedereen bij de deur staat valt het iedereen al op dat alle jongens er nog niet zijn. Alle meiden lopen de klas in en gaan op hun plek zitten. "Goedemorgen dames." opent mevrouw Houtman haar verhaal. "Zoals jullie gezien hebben alle jongens zullen er niet bij zijn dit lesuur want we moeten even iets met elkaar overleggen waar de jongens eigenlijk niks over hoeven te weten. Sanne wil jij even naar voren komen dan kan jij zelf je verhaal doen. Meiden ik wil even dat jullie goed luisteren naar het verhaal van Sanne dat jullie hier respectvol mee omgaan." Sanne staat op van haar plek en met lood in haar schoenen gaat ze voor in de klas staan. Sanne was nooit erg goed in het toespreken van de klas en angstig begint ze stotterend haar verhaal.
"Euhm….o-oké ik euhm. I-ik heb eigenlijk al heel mijn l- leven lang last van i-incontinentie. Ik heb dit lang verborgen weten te houden voor jullie maar mijn incontinentie is verslechterd. I-ik k-kreeg de laatste tijd steeds vaker o-ongelukjes en omdat het zo niet door kan gaan is er besloten dat het beter voor mij is als ik weer i-incontinentie-luiers ga dragen." Ondertussen word Sanne rood van schaamte. Ze kijkt naar de klas en merkt dat haar klas nig steeds aandachtig luistert en dat sommige erg bezorgd naar haar kijken. Sanne vervolgd haar verhaal. "Omdat ik dit moet dragen zullen jullie tijdens het omkleden voor gym mij ook vaker in zo'n luier zien. Ik schaam mij hier heel erg voor en daarom leek het mij het een goed idee om het met jullie te bespreken en dat jullie ook weten waarom ik deze luiers draag." Sanne sluit zo haar verhaal af en gespannen wacht ze de reacties van haar klasgenoten af. Mevrouw Houtman zegt: "Oke bedankt dat je dit ons hebt verteld Sanne." De juf richt zich naar de klas. "Oké meiden Sanne heeft ons dit in goed vertrouwen vertelt en ik vind het erg dapper dat ze durft te delen. Maar jullie snappen natuurlijk dat Sanne zich hier wel erg voor schaamt en daarom wil ik ook dat jullie hier respectvol mee omgaan." Er komen wat reacties uit de klas die laten merken dat de klas erg meeleeft met de situatie waar Sanne in verkeerd. En Sanne is opgelucht dat haar klasgenoten zo meelevend zijn. Mevrouw Houtman voegt nog toe: "Meiden dit is wel iets wat alleen jullie mogen weten. Ik wil niet dat de jongens of iemand buiten deze groep te weten komt want er aan de hand is. Als ik hoor dat iemand buiten deze klas erover heeft gepraat dat wil ik absoluut niet hebben dus jullie zijn gewaarschuwd." Sanne beantwoord nog een paar vragen uit haar klas maar ze merkt dat ze haar klasgenoten kan vertrouwen en dat hun niks zullen doorvertellen. Als het lesuur is afgelopen is Sanne opgelucht dat haar klasgenoten het zo goed opnamen en ze was totaal niet meer gespannen.
Iedereen verlaat aan het einde van het lesuur het klaslokaal en Kim zegt: "Ik vind het echt super dapper dat je dit durfde te vertellen San." Sanne zegt: "Ik zou dit toch nooit verborgen kunnen houden voor de klas. En als jullie het nu weten en ook waarom zorgt ook hopelijk voor wat meer begrip. En ik vind het fijn dat jullie er allemaal normaal mee om kunnen gaan." Iedereen gaat naar het volgende lesuur en voor Sanne voelt de dag niet meer heel anders dan een normale schooldag. Behalve dat ze tussen de middag nog even haar luier moest verschonen. Het verschonen was goed te doen in de toiletruimte en dit zorgde ook dat Sanne zonder moeite ook gewoon haar luiers kon gebruiken op school.
De dag is snel afgelopen en aan het einde van de dag vraagt Kim aan Sanne of ze zin heeft om bij haar thuis huiswerk te komen maken. Sanne lijkt dit wel gezellig en ze loopt met Kim mee naar de fietsenstalling. En even later springt Sanne achterop de fiets van Kim en ze rijden naar haar huis.
Sanne komt binnen bij het huis van haar vriendin en gelijk gaan de meiden beginnen aan hun huiswerk. De meiden hadden niet veel huiswerk en snel zijn ze al klaar. Kim zegt: "Euhm… Sanne ik moet je eigenlijk ook iets vertellen… i-ik draag ook nog l-luiers." Terwijl Kim dit vertelt wordt ze een beetje rood en Sanne vraagt verbaasd: "Echt waar?"