We wandelen weer terug naar huis. Ik voel me klein door het jas aan trekken, die tik op mijn luierkont en het aan de hand lopen van Nienke. Met de plassen die er in de tussentijd bijgekomen zijn, is mijn luier tamelijk vol geworden en ik moet dan ook een beetje wijdbeens lopen. Als ik opzij kijk, zie ik ook bij Marieke wat meer een waggel bij het lopen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het ze bevalt. Nienke verzorgt nu toch anders dan ze bij prinsesje gewend is en ook Marieke wordt nu anders behandeld door de luier. Ze heeft hem natuurlijk aangekregen als straf, maar wat dat met haar doet? Ik vraag het me af. Ik heb een hoop gedachtes en gevoelens op weg naar het vakantiehuisje. Ik ben ook wel een beetje moe van het klein zijn. Misschien moeten we dit niet meer de hele avond doen, denk ik, maar ja... Het is ook wel fijn en ik heb dit nog nooit meegemaakt. Misschien is het wel meteen de laatste keer... Nienke heeft de sleutel van het huisje nog steeds in haar zak en opent de deur.
"Ik help jullie even uit de jas en schoenen en dan gaan jullie eerst even flink wat water drinken en ik lust ook wel een glas water", zegt ze. Ze helpt eerst Marieke uit haar schoenen en zegt dat zij zelf maar even haar jas uit moet doen. Ik weet inmiddels wel beter en wacht rustig tot ze mij kan helpen. Nienke doet mijn schoenen uit, helpt me met mijn jas uitdoen en hangt mijn jas op de kapstok. Dan loopt ze naar de keuken, pakt de grootste glazen die er in de kastjes staan en vult die goed vol met water. Ze pakt ook de waterkan uit de kast, vult die ook en zet hem op tafel. "Prinsesje, Teuntje, hier staan jullie glazen water, die zijn helemaal leeg voor we nog wat sla gaan eten." We drinken de glazen allebei vlot leeg en komen aan tafel zitten. Voor we goed en wel zitten om sla te gaan eten, heeft Nienke de glazen alweer bijgevuld.
Vervolgens schept Nienke de salade voor ons op. Marieke schiet meteen weer in een dwarse bui. "Niet zo veel! Ik lust dat niet", zegt ze met haar meisjesstem. Ik begin rustig te eten. Die tikken op mijn luier zijn niet hard, althans mijn luier vangt die tikken goed op, maar ik vind het niet leuk als ze het doet. Ik doe liever mijn best om haar blij te maken. Maar Marieke kent Nienke goed, geniet er ook wel van om Nienke uit te dagen en ze weet precies wat ze moet doen om het bloed onder haar nagels vandaan te halen. "Prinsesje, ik heb niet veel opgeschept. Je kunt dit gewoon even opeten", zegt Nienke tegen haar. Met lange tanden begint ze te eten. Ik ga er bijna in geloven dat ze echt niet van salade houdt. Halverwege schuift ze haar bord naar voren en zegt: "Ik heb genoeg." Nienke schuift het bord weer terug en zegt: "Je blijft net zo lang aan tafel tot je dit op hebt." Ik drink mijn tweede glas water verder leeg en neem mijn laatste hap. "Klaar!", roep ik met mijn kinderstemmetje. Nienke heeft ook haar eten al een tijdje op. Ze schenkt nog wat water voor haarzelf in en vraagt of ik ook nog lust. Ik schud van nee, maar ze schenkt toch nog een half glas in. "Voldoende drinken is belangrijk", zegt ze. Een beetje beteuterd knik ik en drink ook dat halve glas rustig leeg. Ik heb wel een grote waterbuik nou. Dat wordt nog veel plassen in het komende uur.
Marieke begint wat met haar eten te spelen. "Kom Teuntje, wij zijn wel klaar", zegt Nienke en ze stapt van tafel. Ook Marieke stapt meteen op. "Nee, prinsesje", zegt Nienke boos, "terug aan tafel. Ik heb al gezegd dat je niet eerder van tafel mag dan dat je bord leeg is." Ik ben inmiddels van tafel en waggelend loop ik richting het speelgoed. "Teuntje, kom eens even hier. Volgens mij is jouw luier heel vol." Ik waggel terug en Nienke voelt tussen mijn benen en aan mijn billen hoe vol mijn luier is. "Ja, die is vol", zegt ze. "Loop maar even mee." Nu waggel ik achter Nienke aan naar de commode. Ik ga er gauw op liggen, waarop Nienke zegt dat ik er eerst even weer af moet, want mijn broek moet nog uit. Daarna legt ze me weer terug op de commode, prutst weer aan de knoopjes van mijn romper en opent mijn luier. Ze begint uitgebreid mijn kruis schoon te maken en met alle nieuwigheden van vandaag en met alle spanningen reageer ik daar sterk op. "Daar weet ik wel wat op", zegt Nienke en ze loopt naar de badkamer. Ze komt terug met een nat en heel koud washandje en wast mijn kruis daar nog wat mee. Het 'probleem' is daarmee snel opgelost. Vervolgens droogt ze mijn kruis weer af en zegt: "Volgens mij heb je met al dat water een volle blaas. Zal ik Teuntje maar een extra dikke luier omdoen deze keer?" Ik knik en stop mijn duim in mijn mond.
"Oh ja", zegt ze en ze laat me weer gewoon liggen op de commode en loopt even weg. Ze komt terug met het gekochte speentje, trekt mijn duim uit mijn mond en zegt: "Een speentje is beter voor je gebit, sabbel hier maar op." Het is niet makkelijk, maar ik doe mijn best voor Nienke om het speentje in mijn mond te houden. Nienke ziet het en zegt bemoedigend: "Goed zo, Teuntje, sabbel jij maar lekker op je speentje." Nienke heeft goed opgelet eerder vandaag met de uitleg voor de booster en bereidt de luier met één booster zelf voor. De dikkere luier schuift ze onder mijn kont en strooit ook bij mij talkpoeder in mijn kruis. Even later is het goed genoeg en plakt ze de luier met de vier plakkers dicht. Ze knoopt de romper weer vast tussen mijn benen. "Zo, nu is mijn Teuntje weer klaar voor de avond." Ze helpt me nog in mijn broek en vervolgens loop ik achter Nienke aan terug de woonkamer in. Daar zit Marieke nog steeds met lange tanden te prikken in haar laatste restje salade. Ik zie aan het gezicht van Nienke, dat ze zich daar zeer aan ergert.