"Je hebt Mariekes jurk inmiddels al gevonden, zie ik... Nadat Marieke en ik goed gepraat hebben samen, bedachten we dat we je wel heel erg in de rommel hadden achtergelaten. Omdat Marieke veel spanning in haar lijf heeft, heb ik haar even vastgelegd en dacht ik hier onze spulletjes maar even op te komen halen", ratelt Nienke om over dit ongemakkelijke moment heen te praten. "Vastgelegd?", vraag ik snel en overhandig ondertussen de jurk van Marieke aan Nienke en pak ook de handdoek meteen. "Ja, oh, tja, uuhhmmm, we hebben brede interesses, zal ik maar zeggen", antwoordt Nienke. Ze pakt de jurk van me aan. "Interessant", zeg ik. "Wilde je Mariekes jurkje even proberen?", vraagt ze me onschuldig. "Neuh, dat hoeft niet", antwoord ik. Ik zie mezelf in de spiegel staan en een gevoel van 'wat ben ik nou toch in vredesnaam aan het doen?' overvalt me. Nienke ziet het.
"Wat is er?", vraagt ze. "Ik weet het niet", zeg ik. "Ik voel me nogal een domme sukkel, geloof ik. Moet je die man daar in de spiegel nou toch zien staan. Een open geknoopte romper en een zeiknatte luier om zijn billen. En hij speelt ook nog met de gedachten om een prinsessenjurkje aan te doen. Ik ben gewoon een zielig ventje", zeg ik sip. "Zo zien wij jou niet", zegt Nienke scherp. "Marieke en ik hebben het er samen over gehad en we hebben al heel veel van je geleerd vandaag. Wij hebben wel al die behoeftes... Daarom ligt Marieke nu vast en ligt ze te genieten van allerlei vastgemaakte trillende apparaatjes... Dat vindt ze lekker. En ik mag straks nog even meedoen, maar dat is best plat eigenlijk. Jij gaat verder dan die behoeftes. Jij bent bezig met je gevoelens en emoties daarachter. Dat is wat we vooral vandaag geleerd hebben van jou. We hebben niet geleerd dat luiers misschien ook interessant zijn voor Marieke en voor mij, maar dat die luiers ons kunnen gaan helpen om ook achter de behoefte te voelen. Vandaag hebben Marieke en ik op een veel dieper niveau verbinding gevonden met elkaar, dan we voor mogelijk hebben gehouden. Ik zie geen zielig ventje. Ik zie een krachtige man, die niet bang is voor zijn gevoelens en emoties." Ik kijk haar verdwaasd aan en ik begin te huilen.
Nienke neemt me in haar armen en ik voel dat ze het echt meent. Ze neemt alle tijd voor me om een beetje bij te komen. De man in haar armen heeft een zeiknatte luier aan en ze meent dat ze me een krachtige man vindt. Ik kan het bijna niet geloven. "Die luier is trouwens wel heel erg vol", zegt ze. "Dat weet ik", antwoord ik, "maar ik heb geen zin in een schone luier nu." "Oke", zegt ze, "wat jij wil. Gaat het weer een beetje met je?" "Nee, nou ja... Ja, op zich wel... Misschien moet ik die luier maar gewoon uit doen en het dan verder opgeven", zeg ik. Nienke kijkt me een beetje verschrikt aan. "Dat moet je niet doen", zegt ze. "Jij verdient het om morgen met een trots gevoel te kunnen zeggen dat het je gelukt is om 50 uur een luier aan te hebben en daar al je behoeftes in te doen. Dat is wat je toch wilde, toen je aan het weekend begon? Ik gun je de euforie morgen, dat het gelukt is." "Het is gewoon even moeilijk nu", zeg ik.
"Je moet het natuurlijk zelf weten", zegt ze, "maar als je het mij vraagt moet je nu niet opgeven. Maar ik moet nu wel weer richting Marieke. Als alles iets te lang trilt, dan gaat het ook niet helemaal goed." En ze lacht daar een beetje bij. "Ik neem onze spulletjes weer mee en dan zien we elkaar morgen weer. Volhouden, he!" Ik knik en zeg: "Je hebt ook wel gelijk. Morgen die euforie dat het gelukt is, zou ook wel heel mooi zijn... De tas met haar poppen staat in de kamer, die zal ik even pakken." Samen lopen we de kamer in en ik reik haar de tas aan. Samen met de jurk, Mariekes handdoek en de tas loopt Nienke weer richting de deur. "Nienke, zou je de sleutel van mijn huisje weer op de kapstok willen hangen? Dat voelt toch wat fijner." Ze zegt dat dat goed is, zet de tas even neer en hangt de sleutel weer aan de kapstok. "Ik zie je morgen", zeggen we tegen elkaar. Dan schiet me nog wat te binnen. "Oh Nienke, ik heb Stippel in mijn bed gelegd." "Stippel?", vraagt ze. "Ja, dat is het pluchen konijn van Marieke." Ze zegt dat ik die deze nacht wel bij me mag houden. Die komt morgen wel. Ik doe de deur achter Nienke dicht en vraag mezelf af hoe ik nu met mijn doorweekte luier om moet gaan. Ik wil hem gewoon nog niet uit, maar het zo laten kan ook niet.
Dan bedenk ik me de juiste oplossing. Ik loop naar de keuken voor een aardappelschilmesje en loop richting de badkamer. Aan de voorkant, onderkant en achterkant van mijn zeiknatte luier begin ik kleine sneetjes te maken. Als er voldoende sneetjes zijn, loop ik naar mijn commode, pak een schone luier en doe die om de volledig vieze combinatie heen aan. Het pakket is nu heel erg dik, dus mijn romper krijg ik nooit meer dicht, maar dat geeft niet. Ik kan met een veilig gevoel de film verder kijken, lekker mijn bier opdrinken en toch lekker nog even vies blijven.
Net na 22u is de film klaar, mijn tweede luier er omheen ook nat, mijn bier op en de chipszak leeg. Het is mooi geweest voor de dag. Ik ga naar bed. Nu verschoon ik me wel en kies voor alleen een luier voor de nacht. Dat vind ik al lastig genoeg in slaap vallen. Ik pak Stippel erbij en ga liggen. Ik heb zoveel meegemaakt dat de slaap best snel komt. Ik word maar een keer wakker in de nacht om te plassen. Verder droom ik over al het moois en spannends wat ik vandaag heb meegemaakt en word ik met een glimlach weer wakker. Mijn ochtendplas gaat mijn luier in en ik denk: 'ik ben er bijna.'