Hoofdstuk 32
Het is duidelijk dat Luna ook geen oplossing heeft want we zijn ondertussen een half uur verder en geen nieuwe ideeën. Ik heb wel wat gedachten over hoe ik het verder wil. Ik stel voor dat we alvast gaan eten.
Tijdens het eten wordt de sfeer er ook niet beter op. De erwtensoep smaakt me niet en ik schuif mijn bord opzij. Als ik naar Luna opkijk, zie ik dat ook haar bord nog vol is.
‘Schat, we moeten knopen doorhakken. Wat moeten we gaan doen?’
Luna blijft zwijgen maar ik ben niet meer zo geïrriteerd als daarnet. Er komen blijkbaar geen ideeën van haar kant, prima, maar dan worden de mijne wel tot in de puntjes uitgevoerd. Wordt dit niet gedaan, dan is het voor mij klaar en wordt er een hele lange tijd niet meer gespeeld. ‘My house, my rules’.
Ik vertel dit tegen Luna en ik krijg een verlegen knikje terug.
‘Luna, we gaan hier in huis de komende tijd anders doen. De weken worden anders dan je gewend bent. Ik wil niet meer dat er dingen gebeuren zoals vanmiddag. Ik wil dat je altijd doet wat papa zegt. Gebeurt dat niet, dan krijg je straf. Buitenshuis, zeker op school, gedraag je je zoals het hoort. Je plast niet in je broek en je spreekt mij niet aan als papa. Je bent grote Luna.
Als dit op school goed gaat, mag je na schooltijd als de kinderen weg zijn, bij papa in de klas komen. Je krijgt dan van papa een luierbroekje, die je aan gaat doen in de wc. Daarna ga je zelf je taken doen in jouw klas. We gaan samen naar huis en op de terugweg krijg je speen en Koe van papa. Thuis gaat papa koken en mag Luna spelen. Luna blijft kleine Luna tot de volgende ochtend. ’s Morgens gaat Luna zelf douchen en kleedt ze zich aan. Daarna gaan we als grote mensen eten en als grote mensen naar school. Als het weekend is, mag Luna klein zijn, maar alleen als het doordeweeks goed is gegaan. Gebeuren er ongelukjes, dan mag Luna absoluut geen klein meisje zijn en ben ik geen papa. Ik leg dan alle tutties weg, geen speelgoedjes en geen luiers. Als je wel lief en groot bent geweest, mag je lekker spelen en doet papa jou een luier om.’
Ik pauzeer even. Het is een hoop te behappen in één keer. Ik kijk of Luna het snapt. Ik wil dagritmekaarten gebruiken in huis. Deze gebruiken we ook bij de kleuters. Op deze kaarten staan alle activiteiten van de dag zoals buiten spelen, werken, eten, jas aandoen etc. Ik hoop dat dit Luna kan helpen bij de overgangen die we moeten gaan maken en die onvermijdelijk zijn in het leven. Ik ga ze vanavond zelf maken, lamineren en ophangen.
‘Papa gaat in de keuken kaartjes ophangen voor de dag. Deze kaartjes kent Luna wel van school. Elke avond hangt papa het schema op voor de volgende dag. Dan gaan we voordat Luna naar bedje gaat, samen kijken wat we gaan doen en wat papa verwacht van Luna. ’s Morgens kijken we nog een keer voordat we naar school gaan.’
Er komt ook nog een lijstje met regels in de keuken te hangen maar die zal Luna vanzelf wel zien. Voor nu genoeg gepraat. Ik besluit meteen over te gaan tot actie.
‘Kom schat, lekker naar boven. Luna gaat in badje en daarna doen we nog een flesje beneden. Daarna gaat Luna naar bedje.’
Ik neem Luna resoluut mee naar boven. Ik zie aan haar gezicht dat ze er werkelijk niets van snapt. Ze was duidelijk bang dat ze niet meer klein mocht zijn. Ik merk wel dat ze het fijn vindt dat ik het voortouw neem.
Even later zit Luna lekker in bad. Geen speelgoed deze keer. Ik laat Luna even alleen en pak haar spulletjes voor de nacht. Een dikke luier, romper en een pyjama. Haar slaapzak leg ik alvast open op het bedje neer.
Ik ga naar de badkamer en trek de stop uit het bad. Ik pak twee grote handdoeken en begin met één Luna’s haren af te drogen. Draai hem om haar hoofd en droog met de andere handdoek haar lijf af. Draag haar naar de commode en leg haar neer. Ik geef Luna haar Koe en tutje. Ik leg een lekkere dikke luier onder haar neer en smeer haar billetjes in met sudocrème. Trek de luier naar voren en doe snel het rompertje aan. Ik wil Luna een beetje op tijd in bed hebben zodat ik vanavond rustig de plannen uit kan voeren. Ik trek Luna aan haar handjes omhoog totdat ze zit en trek het shirtje van de pyjama over haar hoofd. Daarna de broek van de pyjama en we kunnen naar beneden.
‘Kom schat, gauw naar de bank. Lekker liggen, dan komt papa een flesje brengen.’
Als ik in de keuken sta, slaak ik een diepe zucht. Hopelijk werkt dit…