Bedankt voor je reactie, tb-verhalen!
Hoofdstuk 27
De ochtend vliegt om en voor ik het weet is het tien uur, kleine pauze. Terwijl mijn klas gaat buitenspelen, samen met groep 7/8b van Hans, loop ik even naar Luna. Ik vraag Hans of hij even op mijn klas wil letten, zodat ik even bij Luna kan informeren hoe het gaat. ‘En of ze nog droog is’, denk ik erachteraan.
Als ik Luna’s klas binnenloop, word ik als eerste besprongen door vier kleuters.
‘Meester Daan!’ klinkt er van alle kanten.
Als ik me na vijf minuten los heb gewurmd, loop ik naar Luna toe. We zoenen niet, dat mag niet als de kinderen erbij zijn, dus ik vraag alleen maar hoe het met haar gaat.
En weer krijg ik een positief antwoord. En ik kan niet ontkennen dat het inderdaad goed gaat. Luna is gewoon zoals ze altijd is, de lieve, spontane juf, die er helemaal is voor haar kindjes.
Wanneer het even later tijd is voor mij om terug te gaan, fluister ik nog even in Luna’s oor:
‘Als er iets is, kom je naar me toe hè?’ Ik gebruik bewust niet het woord ‘papa’ want ik ben bang dat ze weer terugschiet. Maar dan krijg ik een ander antwoord dat ik niet verwacht terug.
‘Ja, papa..’
En met deze woorden in mijn hoofd loop ik naar mijn eigen klas. Shit, dat was niet de bedoeling. Ik hoop dat het goed blijft gaan.
Gelukkig kijk ik vanuit mijn klas op de gang en van daaruit op het schoolplein dus wanneer Luna een kwartier later met haar kinderen buiten loopt, kan ik haar mooi in de gaten houden.
Ik zet mijn klas aan het lezen en ga zo zitten dat ik naar buiten kan kijken en ook nog mijn eigen kinderen in de gaten kan houden.
Na tien minuten valt me iets op. Luna rent naar binnen en laat haar klas alleen achter. Dit is niet goed. Er moet sowieso altijd iemand bij de klas blijven en Luna is erg verantwoordelijk dus die laat haar klas nooit zomaar alleen. En nu lopen er dus 30 kleuters onbeheerd buiten.
Even twijfel ik of ik naar een van onze collega’s moet gaan want dan moet ik weer liegen. Maar dit kan ik ook niet zo laten. Ik besluit om naar Hans te lopen, die weet tenslotte al dat Luna ‘ziek’ was gisterenavond. Na vijf minuten loop ik naar Luna haar klas, terwijl Hans regelt dat er voor mijn klas wordt gezorgd.
Ik loop naar buiten en besef dat ik een probleem heb. Ik wil en moet naar Luna om te kijken wat er aan de hand is maar ik kan haar kinderen ook niet alleen laten.
Wat nu..?