Mijn buurmeisje de oppas

keesjong

Beginneling
Mijn buurmeisje de oppas.
Het was vrijdag middag.
‘Mama kan ik vanmiddag met Rik spelen?’, Rik is mijn beste vriend die ik al vanaf groep 1 ken.
Wel grappig eigenlijk nu zitten we weer in de eerste, maar nu van de middelbare.
‘Ja dat is goed, maar als je hutten gaat bouwen moet je wel je oude kleren aan doen, ik heb al 2 stellen goeie kleren moeten weggooien…., kapot en niet schoon te krijgen’.
Mama keek me even boos aan, ik had een preek gehad over hoe duur het allemaal wel niet was en dat er consequenties aan verbonden waren als ik weer met goeie kleren aan ging buiten spelen.
‘Ja mama’, zei ik.
Ik ging naar Rik en we besloten om verder te gaan met onze hut.
We fietsten direct door naar het bos om verder te werken aan onze hut.
Rik vroeg;’Moet je geen andere kleren aan?’ Rik had al wel oude kleren aan getrokken.
Ik zei:’Ik doe wel voorzichtig, jij mag de lastige dingen wel doen’.
Onder het werken aan de hut had ik toch ongemerkt een schuur opgelopen, ik was wel schoon gebleven.
We gingen weer naar huis en spraken af wat we het weekend gingen doen.
Ik deed de deur open en mama vroeg wat we gedaan hadden.
Ik vertelde dat we aan de hut hadden gewerkt.
Draai eens rond, dan kan ik even zien hoe groot de schade is.
Ik draaide een rondje.
Mama keek boos.
‘Waarom heb je geen oude kleren aangedaan?’ vroeg mama nors
‘Ik ben toch schoon gebleven’, zei ik.
‘Schoon ja, maar deze kleren kan je voor netjes niet meer aan, er zit een grote schuur in en die kan ik niet meer maken’.
‘Voor straf ga je vanavond en morgen om zeven uur naar bed en blijf je in bed en ik ga nog met je vader overleggen of je nog meer straf moet’.
‘Maar’.
‘Niks geen gemaar, we hadden duidelijk afgesproken dat je oude kleren aan zou trekken en dat heb je weer niet gedaan, een schuur in een oude broek vind ik niet erg, maar van dit ongehoorzame word ik erg boos’.
‘Nou je handen wassen dan kunnen we gaan eten, want papa komt er net aan rijden’.
We zaten met zijn vieren aan tafel, papa mama Bartje mijn broertje van 5 en ik.
‘Wat ben je stil Jaap’, zei papa….
“Ik denk dat Jaap nog wat uit te leggen heeft’, zei mama.
Ik mopperde boos dat ik vroeg naar bed moest door de stomme broek.
‘Ik denk dat mama nog heel aardig is geweest’, zei papa.
Aan hem had ik ook niks.
Na het eten gingen we nog even tv kijken.
Toen zei mama:’Het is zeven uur jongens jullie moeten naar bed’.
‘Aah mama, moet dat echt?’.
“Ja, en als je niet opschiet wordt het morgen nog vroeger’.
Ik hoorde dat mama dat meende en ging gauw naar boven.
We gingen om de beurt douchen en poetsen.
Ik trok mijn pyjama aan en ging klaarliggen.
Mama kwam nog even langs om wel te rusten te zeggen en mij te helpen met mijn luier, ik had het zelf een paar keer geprobeerd en toen was de luier gaan lekken, daarom moet mama het altijd doen.
De luiers die ik had hadden van die plakstrips die je maar een keer kon sluiten dus moest het ook in een keer goed.
Ik had een hekel aan die luier, aan het gevoel dat ik erbij kreeg dan voelde ik me zo niet stoer en afhankelijk.
De luier zelf vond ik niet zo erg, in de winter had ik ’s morgens soms geen zin om in de kou naar de wc te gaan en dan had ik ook een natte luier, dan zei ik gewoon dat ik in bed had geplast.
Op zaterdag, als papa en mama gingen uitslapen had ik ook wel eens een natte luier soms had ik het zelf niet eens echt door, omdat ik papa en mama dan niet wilde storen en ik dan tv kon blijven kijken, dit wisten papa en mama volgens mij wel.
Wat extra vervelend was, was dat mijn broertje wel zijn bed droog kon houden en daarom alle “baby” spullen op mijn kamer waren gezet. (poeder, zalf, doekjes, mijn luiers enz.)
Mama deed mijn luiertje aan, en zat een beetje babyachtig tegen mij te doen.
‘Doet mijn polle wopje zijn beentjes even omhoog, grote vent, dan plak ik je luiertje even dicht en dan is mijn polle wopje helemaal klaar. Mama deed dit alleen maar omdat ik straf had.
Ik had een hekel aan dat baby gedoe, maar ik kon maar beter meewerken dan was het sneller over.
Het was nog maar half acht en ik kon echt niet slapen, daarom ging ik maar liggen lezen.
Ik moest plassen, maar ik mocht niet uit mijn bed komen.
Ik probeerde het op te houden, maar ik moest echt nodig.
‘Mama, mama’, riep ik enigszins benauwd.
Mama hoorde dat ik nood had en riep: ‘Kom maar naar beneden’.
Ik rende naar beneden en mama zag direct wat er aan de hand was.
Ik probeerde het uit te leggen, omdat ik bang was dat ik anders nog meer straf zou krijgen.
‘Ik moet heel nodig en ik kan het niet meer ophouden’.
‘Kom maar gauw, dan zal ik je even helpen met je luier’.
Ik ging voor mama staan, mama zou mijn luiertje los doen, maar het was al te laat.
Gelukkig zag mama het net op tijd gebeuren en deed mijn luiertje niet uit en wachtte tot ik klaar was.
Ik barstte in huilen uit.
Mama trok mij met mijn natte luier op schoot, aaide zachtjes op mijn hoofd.
‘Je hoeft niet te huilen hoor polle wopje, er is niks aan de hand’.
Ik kroop nog een beetje dichter tegen mama aan.
Ja ja ik sta als een baby in mijn broek te plassen en dan is er niks aan de hand, dacht ik.
‘Het is jou schuld’, zei ik.
‘Is goed, polle wopje’.
‘Je krijgt zo een schone luier en dan kun je weer terug naar je bed’.
“Moet je nog meer plassen?’.
Ik schudde van nee.
We bleven nog even zo zitten.
Kom maar mee naar boven dan geef ik je even een schone luier en dan kun je weer gaan slapen.
Mama pakte het aankleedkussen achter uit de kast en zei tegen zichzelf: ‘Dat we die ook weer eens nodig hebben’.
Dit keer kreeg ik ook nog poeder op mijn billen, ‘tegen luieruitslag’, zei mama.

De volgende ochtend werd ik met een natte luier wakker, balen want ik was al een paar weken droog wakker geworden.
Na het ontbijt ging ik weer met Rik spelen, dit keer wel met oude kleren.
‘Goed zo Jaap, maar denk maar niet dat ik vergeten ben dat je nog steeds vroeg naar bed moet’.
He balen, ik hoopte op een beetje medelijden, maar dit keer was ik blijkbaar echt de pineut.
De dag ging zo als normaal, alleen dit keer konden we niks afspreken voor de avond.
Die avond moesten mijn ouders weg en omdat ze er zeker van wilden zijn dat ik niet uit mijn bed zou komen moest er een oppas komen en daarom mocht ik om half acht naar bed ‘joepie’ niet echt dus.
Papa belde de buurvrouw of zij van 7 tot ongeveer 10 kon oppassen, vroeger had de buurvrouw wel vaker opgepast en andersom papa of mama bij de buren, zij hadden een dochter die een jaar jonger was dan mij.
Papa vroeg of de buurvrouw er rond zeven uur kon zijn.
Dat kon wel.
We gingen vroeg eten die dag zodat ik om zeven uur helemaal bed klaar zou zijn.
Die avond zaten we dus om half zeven; gepoetst, gedoucht in pyjama en ik ook nog geluierd voor de tv.
Ik vond het helemaal niet leuk dat ik al een luier om moest, maar ik had ook geen zin dat de buurvrouw het wist en moest controleren of mijn luier wel goed zat.
Mama had gezegd dat het helemaal niet opviel dat haar polle wopje nog een luiertje omhad en inderdaad alweer met mijn baby koosnaampje.

Om kwart voor zeven ging de bel, Lisa stond voor de deur.
Vroeger speelde ik wel met Lisa maar sinds groep 7 was dat voorbij zij wilde toen alleen maar meisjes dingen doen vadertje en moedertje, poppen spelen, mode en make up en bovendien zat zij nog maar in groep 8 en ik al in de eerste.
‘Hoi Lisa’, zei mama.
‘Mama kan niet oppassen en vroeg of ik op Bartje wilde passen’.
Lisa paste wel vaker op in de buurt.
‘Euh, oké loop maar verder’.
Lisa zag ons zitten.
‘Moet je niet weg’,vroeg vroeg Lisa aan mij, omdat ik mijn pyjama aan had.
‘Nee’, zei ik en keek boos naar mama.
Mama negeerde mij.
‘Jaap moet voor straf vanavond vroeg naar bed en om zeker te weten dat hij in zijn bed blijft hadden we voor hem ook een oppas nodig’.
‘Wat heeft hij dan gedaan?’ vroeg Lisa.
‘Hij heeft tot drie keer achter elkaar een goede broek weten te verpesten’, en nu keek mama mij streng aan.
‘Die jongens, het blijven ook net kleine kinderen’, zei Lisa.
Mama moest om deze opmerking wel glimlachen.
Ik niet.
Lisa was inderdaad groter dan mij, net zoals zo veel meiden van mijn leeftijd, maar om mij nou een klein kind te noemen was ook weer niet nodig, we scheelden een half jaar.
Nou dan moet Lisa vanavond maar oppassen.
Bartje moet zo direct naar bed, en Jaapje daarna.
Als Jaapje heel lief is mag jij hem ook wel iets later naar bed brengen, maar dat laat ik aan jou.
En als jullie nog iets gaan drinken, moet Jaapje nog wel even zijn tandjes nog een keer poetsen.
Ik keek mama aan: ‘Moet Lisa echt oppassen ze is jonger dan ik”.
‘Jaapje, Lisa gaat oppassen en als ik ook maar 1 klacht hoor van Lisa dan heb je zo nog een week straf.
‘Lisa heb je een mobiel bij je?’ vroeg mama.
Lisa liet vol trots haar mobiel en zei:’Ik heb net een nieuwe’.
Ik was wel een beetje jaloers op haar mobiel, ik had nog zo’n simpele mobiel.
‘Mooi dan mag je ons nummer er wel even in zetten’.
‘Als er iets is, dan kun je ons altijd bellen, ook als Jaapje niet luistert’.
‘Oke buurvrouw’.
 

keesjong

Beginneling
Papa en mama gingen weg.
Daar zat ik dan mooi opgescheept met Lisa, die ook nog de baas mocht spelen.
‘Ik ga even Bartje naar bedje brengen, schenk jij voor ons wat drinken in?.
Ik wil graag sinas en voor jezelf mag je wel roosvicee in schenken.
‘Mag ik ook een beetje sinas?’.
‘Nee, jij moet zo naar bed en prik is slecht voor het slapen gaan’.
‘Aah toe’.
‘Nee en je moet ophouden te zeuren als een klein kind, anders moet ik maar even gaan bellen’.
‘Oke, je hoeft echt niet te bellen hoor’.
Lisa ging Bartje naar bed brengen, Bartje was erg moe dus dat was gauw klaar.
Toen Lisa weer beneden kwam had ik mijn glas al leeg.
‘Kon je niet heel even wachten tot ik terug was?’ zei Lisa een beetje boos.
Ik zat op de bank en Lisa stond voor me.
‘Sorry Lisa’, zei ik maar gauw, ik was bang voor een telefoontje.
‘Mag ik nog een beetje drinken’.
‘Ja dat mag,..’
‘Oké’.
‘Ik was nog niet uitgesproken, je moet even ophouden met brutaal doen, heb je dat begrepen Jaapje?’
‘Ja’
‘Nee je zegt: ‘Sorry Lisa ik zal het nooit meer doen’.
Oke’, oke, jij wint, sorry Lisa ik zal het nooit meer doen’.
‘Goed zo, je bent al een grote vent’.
Ik had hier een hekel aan, maar wat kon ik doen, als ik niet zou meewerken zou Lisa mijn ouders bellen en dan was ik nog verder van huis.
‘Waar was ik gebleven, oh ja, dat mag alleen dit keer schenk ik het wel in en dan zorg ik ervoor dat je het niet zo snel kan opdrinken’.
Wat dit nou weer te betekenen had, daar kwam ik gauw achter.
Lisa kwam terug met een tuitbeker vol roosvicee.
‘Hier dit lijkt me beter voor jou, drink het maar lekker op en als ik jou was zal ik maar niet tegen werken’, dat laatste klonk nogal dreigend.
‘Wat zeg je dan Jaapje?’
‘Dank je wel Lisa’, mompelde ik.
‘Ik hoorde je niet’.
‘Dank je wel Lisa’, zei ik nu wat harder.
‘Goed zo en nu maar lekker drinken’.
Lisa ging naast mij zitten en ging wat met haar telefoon zitten spelen toen ik mijn tuitbeker leeg dronk.
‘Je staat er goed op hoor Jaapje’, hoorde ik Lisa zeggen.
Nee hé, nou had ze het ook nog zitten filmen.
‘Nog een kwartiertje eneven dan moet je naar bedje’.
Ik wilde eigenlijk nog wel even opblijven, maar ik moest ook een beetje plassen, als ik dan in bed lag zou Lisa het in ieder geval niet merken en ik kon ook wel slapen met een natte broek.
We gingen nog even tv kijken.
Ik schrok een beetje, opeens voelde ik iets, ik moest heel nodig plassen en eigenlijk was ik al te laat.
Het zaterdagochtend gevoel, dan lette ik ook niet zo op of ik eigenlijk moest plassen, ik had een zaterdagochtend geen luier aangehad en je kan het al raden, een natte broek. (Ik had jaren lang altijd een luier omgehad zaterdagochtend dus zo gek was het niet.)
Dit was net als wat zaterdagochtend wel eens gebeurde.
Ik zuchtte de schrik weg gelukkig had ik een luier om, anders had ik nu een natte pyjama gehad.
Doordat ik een beetje schrok trok ik de aandacht van Lisa: ‘Wat is er Jaapje’.
‘Niks’, zei ik, en ondertussen voelde ik de luier dikker worden.
Lisa keek me ondertussen aan en aaide even over mijn been, met een klein lachje, zo’n lachje als je tegen een kleuter doet die iets grappigs doet.

Man bijt hond was afgelopen.
Lisa klemde haar telefoon tussen de rand van de bank, op de tv gericht, ik dacht om hem niet te verliezen.
‘Jaapje, ik ga je nu naar bedje brengen, maar eerst wil ik weten of je nog een grote vent bent gebleven’.
Wat nu weer dacht ik.
‘Ja, Lisa ik ben nog een grote vent gebleven’.
‘Weet je het heel zeker’.
‘Ja, Lisa ik weet het heel zeker’.
‘Kom maar even voor me staan’.
Met een zucht ging ik voor Lisa staan, ‘moet dit echt?’.
Lisa negeerde dat laatste en trok zonder waarschuwing mijn pyjama broek naar beneden.
‘Ik denk dat iemand een schoon luiertje moet’.
Lisa had bij binnenkomst al gezien dat ik een luier omhad.
Daar stond ik dan met een natte luier zeer zichtbaar en mijn pyjamabroek op mijn enkels.
‘Volgens mij ben jij niet helemaal meer een grote vent, of wel Jaapje’.
‘Sorry Lisa’, fluisterde ik en ik stond op mijn voeten te draaien, ‘het was een ongelukje’.
‘Hindert niet, soms hebben kleine jongetjes nog wel eens een ongelukje’.
Dat bedoelde ik niet.
‘Kom dan zal ik je even een schoon luiertje geven, en je in bedje stoppen’.
‘Maar, ik euh ik, ik kan zo wel naar bed’, stotterde ik, ik wilde echt niet dat Lisa mij ging verschonen.
‘Nee, grapjas, jij gaat niet met een nat luiertje naar bed, dan heb je morgen rode en zere billetjes’.
En wat strenger: ‘En nou even opschieten we hebben niet de hele dag de tijd’.
‘Oké Lisa’, zuchtte ik.
‘Die jongetjes ook, die denken dat ze wel met hun natte luiertjes naar bedje kunnen’.

Ik wilde mijn pyjama broek ophijsen.
‘Geef dat broekje maar hier die hoef je nu toch even niet aan’.
Die vervelende kleuter verklein woordjes.
Ik gaf de pyjamabroek aan Lisa, Lisa pakte de broek aan en pakte haar telefoon.
Als een klein kleutertje liep ik voor Lisa uit naar boven.
(ondertussen filmde Lisa alles met haar telefoon)
‘Je ziet er heel schattig uit’, zei Lisa.
Ik lachtte een beetje sip naar Lisa.
‘Pak eerst je verschoon spulletjes maar even en dan kun je gaan tandjespoetsen’.
Ik pakte een schone luier.
‘Nee gekkie, alles ook billendoekjes en poeder natuurlijk’.
Ik pakte de rest ook.
Lisa zag het verschoon kussen tegen de kast staan en legde hem vast klaar op het bed.
Ik ging tanden poetsen, met een nat luiertje zichtbaar onder mijn pyjamajasje.
Lisa stond ondertussen alles te filmen.
Toen ik klaar was liep ik naar Lisa toe en zei ik: ‘Ik ben klaar’.
‘Goed zo’, zei Lisa, ‘doe eens AA dan kan ik even controleren of je goed je tandjes gepoetst hebt’.
Ik deed AA en Lisa keek even goed in mijn mond.
‘Grote vent, dat heb je keurig gedaan’.
‘Ga maar op het verschoon kussen liggen, dan zal ik je even een fijn schoon luiertje omdoen’.
Ik ging op het verschoon kussen liggen, en deed mijn pyjamajasje een stuk omhoog.
Lisa legde haar telefoon op een plankje achter haar, en keek even op het schermpje.
‘Ik zie het al, dit is niet de eerste keer dat je luiertje wordt verschoont, je weet al precies hoe het moet’.
‘Niet waar gister had ik per ongeluk geplast in mijn luier omdat ik niet uit bed mocht daarom ligt dit hier’, zei ik.
‘Tuurlijk, Jaapje en het is ook helemaal niet erg, dat je gister ook een nat luiertje had’.
Dit bedoelde ik niet.
Lisa maakte mijn luier los en vouwde hem open, je hebt maar goed geplast.
Ik zag er nog net zo uit als op de dag dat ik geboren werd.
Ik zal je even schoonmaken en van een laagje poeder voorzien.
Hierna ik tilde mijn billen omhoog, zodat Lisa de natte luier kon weghalen en er een schone kon neerleggen.
‘Wel fijn, dat je zo goed meewerkt’.
Lisa plakte de nieuwe luier dicht en zei:’Kom maar eens naast je bedje staan dan kan ik even kijken of je luiertje goedzit’.
Ik ging naast mijn bed staan.
‘Draai maar een rondje, en hou je pyjamajasje maar even omhoog’.
Ik draaide een rondje.
‘Dat zit er keurig uit’.
Dat is een stuk prettiger zeker, zo’n schoon luiertje.
‘Ik wilde dat alle kindjes zo makkelijk waren met verschonen’.
‘Jaapje, omdat je zo goed hebt meegewerkt mag je nog 5 minuutjes opblijven’.
‘Je mag je natte luiertje wel even meenemen’.
Lisa deed mijn pyjamabroek aan en we gingen naar beneden.
‘Ik ben geen kleutertje’, zei ik onderweg naar beneden tegen Lisa.
‘Dat weet ik, maar het lijkt wel een beetje zo en daarom behandel ik je ook maar als een peutertje’.
‘Ja, maar dat hoeft niet’.
‘Dat weet ik, maar zolang jij nog in je broek plast en dat niet wil toegeven, maak je het me wel heel makkelijk om je als peutertje te zien en je zo te behandelen en bovendien welke grote jongen plast er nou nog in zijn broek’.
Ik zuchtte hier kon ik niet tegenop.
‘Oke jij wint’.
Ik deed de natte luier in de prullenbak.
Na een paar minuutjes kwam het onvermijdelijke.
‘Jaapje, je moet nu naar bedje’.
‘Oké’ zuchtte ik.
We liepen naar boven.
‘Je hebt al tandjes gepoetst, dus kan je zo in bedje gaan liggen’.
Ik ging in bed liggen.
Lisa dekte mij nog even toe en ging naast me zitten.
Ze gaf me een kusje op mijn hoofd, ‘wel te rusten baby van me, ik vind je zo wel heel lief’.
Ik glimlachte een klein lachje, misschien was ik wel een beetje verliefd geworden en ging slapen.
Om tien uur kwamen mijn ouders thuis.
Alles goed gegaan hier vroegen ze.
‘Ja hoor, Jaapje heeft keurig geluisterd, en Bartje viel in slaap toen hij het kussen rook’.
Papa gooide een snoep papiertje in de prullenbak en zag mijn natte luier liggen.
‘Hoe kan dat nou’, vroeg papa aan Lisa en hield mijn natte luiertje omhoog.
‘Oh, Jaap had een ongelukje en toen heb ik hem een schoon luiertje omgedaan, hij wilde eerst met zijn natte luiertje naar bed, die gekkie’.
‘Euh, oké’, zei papa.
‘Alweer’,mompelde mama en ze zei mama: ‘Werkte hij wel mee’
Hij werkte keurig mee, ik wilde dat alle kindjes zo goed meewerkte.
‘Vond je het niet raar om Jaapje te verschonen’, vroeg papa.
‘Nee hoor, het was niet veel anders dan bij de peutertjes van nummer 20, alleen zijn billetjes zijn iets groter.
Papa kon een glimlach niet onderdrukken.
‘Lisa je wordt bedankt en als we weer eens een oppas nodig hebben, dan bellen we’.
En dat weer eens was sneller dan ze dachten.
 

keesjong

Beginneling
De volgende morgen werd ik vroeg wakker, ik liep naar papa en mama toe om te melden dat ik wakker was.
‘Goedemorgen Jaap’, zei papa geeuwend.
‘Hoe was het gister’.
‘Goed’, zei ik.
‘Alleen goed’, vroeg papa.
‘Jep’.
‘Oké’
‘Kom eens bij me zitten”.
Ik ging naast papa zitten.
Ik trok mijn schouders op.
Papa trok mijn pyjama broek naar beneden en keek mij aan.
‘Goed zo Jaap, dat is een goede nieuwe start toch mama?, je mag een sticker op de kalender plakken’.
‘Zeker een goede start maar ik wil nog wel slapen, het is nog heel erg vroeg’.
Ik was nog droog.
Mama zei:’Houd je pyjama maar even aan, dan ga ik straks nette kleren voor je uitzoeken’.
‘Houd je het wel droog’, zei papa met een knipoog.
Ik ging een sticker plakken (al vond ik dat wel een beetje kinderachtig) en beneden spelen.
Bartje kwam ook beneden spelen.
Ik ging met de racebaan spelen.
Bartje deed ook mee, althans hij probeerde wat.
‘Jaap, jij plassen’, vroeg Bartje.
‘Nee hoor’, zei ik.
Bartje haalde zijn schouders op.
We speelden even door.
Opeens voelde ik iets, ik moest heel nodig plassen en toen ik dat dacht, voelde ik dat ik al een plasje deed, ik deed mijn handen tussen mijn benen om mijn plasje te stoppen maar dat hielp niet.
‘Jij geplast?’.
‘Nee hoor’, zei ik.
‘Jawel hoor, jij moet schone luier’, zei Bartje.
‘Ik hoef geen schone luier, ik ben geen baby’, zei ik.
Bartje trok mijn broek onverwacht omlaag:’Jij hebt wel in je broek geplast, dat zie ik toch’.
‘Ja, ja, en jij poept in je broek baby’, zei ik, (al was dat ook alweer een jaar geleden) ‘Kunnen we nu weer verder spelen’. (net of je daarmee kon verklaren om als 13 jarige in je broek te plassen.)
En ik deed mijn broek weer omhoog.
‘Ik poep niet in mijn broek en ik ben geen baby’, zei Bartje, ‘dat ga ik tegen mama zeggen’.
‘Jij gaat niks tegen mama zeggen’. (Ik had geen zin in nog meer straf).
‘Echt wel’, zei Bartje
‘Echt niet’ en ik gaf Bartje een klap op zijn kont om mijn woorden kracht bij te zetten (niet hard natuurlijk want dat doe je niet tegen je kleine broertje)
Hierdoor ging Bartje wel heel hard huilen.
Mama kwam beneden: ’Wat is hier aan de hand?’’
Bartje liep naar mama en gaf haar een dikke knuffel; ‘Jaap heeft in zijn broek geplast en zegt dat ik een baby ben en in mijn broek poep en hij heeft mij hier au gedaan’ en hij wees naar zijn billen.
‘Goed dat je het zegt schatje’.
‘Jaapje kom eens’.
Met een zucht liep ik naar mama toe.
‘Is het waar wat Bartje allemaal zegt?’
‘Een beetje’.
‘Wat is dat een beetje’.
‘Wel waar, maar zo bedoelde ik het niet’.
‘En heb jij Bartje au gedaan’.
‘Een beetje’.
‘Wat ontzettende kinderachtig’.
‘Eerst maar eens sorry tegen Bartje zeggen en een kusje op zijn au’.
‘Moet dat echt, ik bedoel zijn kont kussen’.
‘Ja op zijn blote billen’.
Ik liep naar Bartje toe, die was alweer aan het spelen.
‘Sorry Bartje, waar is de au dan krijg je een kusje’.
Bartje trok zijn broek omlaag en wees zijn au aan.
Je zag niks, dat kon ook niet.
‘Geen scheetje laten hé’.
We moesten alle drie lachen.
Ik gaf Bartje gauw een kusje.
‘Je snapt wel dat het zo nog niet klaar is he Jaapje’.
‘Bedoel je dat ik nog straf krijg?’.
‘Precies, jij snapt het’.
Ik zuchtte, ik had ook niet anders verwacht, ik als oude broer moest ook geen kinderachtige ruzie gaan maken met mijn broertje.
‘Jij was vanmorgen toch nog droog’.
Ja knikte ik.
‘Laat eens kijken’.
Mama trok mijn pyjamabroek uit; ‘Je broertje had vanmorgen wel gelijk hé, dat jij in je broek hebt geplast’.
“Ja’, zei ik zachtjes.
‘Het is dan niet zo slim om je broertje een baby te noemen, terwijl je net zelf in je luier hebt geplast’.
Papa liep de kamer binnen: ‘Heb je het toch niet droog weten te houden’.
‘En hij heeft zijn broertje een baby genoemd’, zei mama.
‘Daarom moest Bartje huilen dus’.
‘Ja en daarom bewaar ik ook even zijn pyjamabroekje, zodat Jaapje even goed kan bedenken, dat hij zijn broertje niet voor baby moet uitschelden’.
Papa knikte; ‘Dat is een goed idee, hopelijk leert Jaap hier wat van’.
We gingen de tafel klaarmaken voor het ontbijt, ik in alleen mijn pyjamajas en natte luier, ik voelde me weer net een peuter.
Papa ging koffie zetten.
‘Als de koffie klaar is gaan we eten’, zei papa.
De koffie was al bijna doorgelopen en ik moest naar de wc.
‘Papa, ik moet naar de wc’.
‘Goed dat je het zegt, maar we gaan nu eten Jaapje, ik kan je nu niet verschonen, ik laat je niet met vieze billen een schone onderbroek aantrekken’.
‘Je moet straks toch douchen’.
‘Ja maar’, …..ik moest ook poepen.
‘Geen gemaar, ik ben toch duidelijk geweest’.
‘Maar ik, ….’.
‘Nog een maar en je ligt nog meer avonden vroeg in bed’.
Ik zuchtte, dan merkte ze het wel.
We gingen aan tafel zitten om te eten.
Onder het eten plaste en poepte ik in mijn broek.
Daarna schaamde ik me toch wel, al kon ik er niks aan doen, gelukkig hield mijn luier de geurtjes goed tegen.
Pas toen ik na het eten opstond rook ik een poepie en ik niet alleen.
Mama zei: ‘Bartje kom eens hier, heb jij een poepje in je broek’.
‘Nee hoor’, zei Bartje
Laat eens ruiken dan.
‘Oke, mama’.
Bartje liep naar mama en liet mama even ruiken, ‘goed zo Bartje jij bent nog wel helemaal schoon, ga maar lekker spelen, ik denk dat een ander kindje een poepie heeft’.
Mama keek mij aan: ‘Polle wopje poep billetje, ga je mee dan zal ik je even lekker wassen’.
Wij liepen naar boven, ik voorop met een vieze luier en een pyjama jasje aan.
De bel ging, het was Lisa.
‘Hallo buurman ik heb mijn telefoon laten liggen’.
‘Oké, kom verder en pak zelf je telefoon maar even’.
Lisa liep naar boven.
‘Lisa, wacht even met naar boven gaan’.
Lisa stopte, ‘Wat is er dan?’, vroeg Lisa.
‘Och laat maar, Jaapje wordt verschoont, maar dat heb jij al lang gezien natuurlijk’.
Lisa liep verder naar boven.
Ik lag net op het verschoon kussen toen Lisa boven kwam.
‘Hoi Lisa’, zei mama.
‘Hallo buurvrouw’, zei Lisa, ‘moet Jaapje weer even verschoond worden’.
‘Pfoei, ik ruik het al, ik kwam mijn telefoon even ophalen die had ik laten liggen’.
‘Oke’.
Lisa ging naast mij zitten en gaf me een kusje op mijn hoofd.
Ik werd helemaal rood van schaamte, dat ze mij hier zo zag liggen, wat moest ze wel niet van mij denken.
‘Hoi baby van me, volgens mij vind ik jou zo het aller liefst’, zei Lisa zachtjes tegen mij en ze aaide over mijn hoofd.
Nou zal ze mij helemaal niet meer als grote jongen zien.
Mama veegde ondertussen de ergste poep van mijn billen.
‘Jaapje nou moet je even voorzichtig opstaan en voorzichtig naar de douche lopen, ik wil niet jou poepies door het hele huis hebben’.
Ik liep naar de douche met mijn billen nog bruin van de poep.
Lisa was weer aan het filmen.
 

keesjong

Beginneling
Mama liep de badkamer in.
‘Jaapje ik ga je even goed wassen’.
‘Ik kan mezelf wel wassen hoor mama’.
Mama moest een beetje lachen, ‘Lisa wat denk jij, kan Jaapje zichzelf wel wassen?’. Lisa stond in de deuropening.
Lisa: ‘Zolang Jaapje nog in zijn broekje poep en plast als een peutertje, kan hij beter gewassen worden’.
‘Nou, je hoort het Jaapje, ik moet je toch echt even wassen’.
Mama ging mij eerst helemaal afspoelen en daarna wassen met zwitsal babyshampoo daarna moest ik nog even bukken als een kleutertje, zodat mama mijn billetjes goed kon wassen.
Daarna werd ik van top tot teen afgedroogd.

‘Nu ben je weer helemaal schoon en je ruikt heerlijk nieuw’.
‘Kom maar mee, dan zal ik even kleren voor je pakken’.
Mama pakte een broek, een trui, sokken, een t-shirt en legde dat klaar.
Ik keek heel bedeesd; ‘moet ik …..’
‘Grapje’, zei mama en ze gaf me een onderbroek.
‘Gaat dat wel goed?’, vroeg Lisa.
‘Vast wel en anders moet hij gewoon weer droge en schone kleren aan’.
Ik kleedde me aan.
‘Ik gooi deze pyjama maar bij de was er is een poepvlekje op gekomen.

‘Lisa nou je hier toch bent, kan jij vandaag ook weer oppassen?’.
‘Jaapje heeft vanmorgen zijn broertje voor baby uitgescholden en hem een klap op zijn kont gegeven, daarom moet hij weer vroeg naar bed’.
‘Lisa moest een beetje lachen; ‘Zelf het in je broek doen en dan je broertje uitschelden voor baby’.
Mama moest nu ook lachen: ‘Ja zie je het voor je’.
Ik stond er beteuterd bij te kijken.
‘Ik wilde ze eerst alleen thuis laten, maar doordat Jaapje zo kinderachtig deed gaat dat niet meer door’.
‘Wij moeten om vijf uur weg, jullie mogen zelf eten bij de pizzaboer bestellen’.
‘Dan zal ik er om vijf uur zijn, tot vanavond’, Lisa zei tegen mij: ‘Als je net zo goed luistert als gister dan blijft dit ons geheimpje’.
‘Oké’.
‘Nee, dat is niet goed’.
‘Sorry, ik zal net zo goed luisteren als gisteren Lisa’, mompelde ik.
‘Ik verstond mijn baby niet zo goed, kun je ook als een grote jongen praten’.
‘Sorry, ik zal net zo goed luisteren als gisteren Lisa’, zei ik nu wat harder.
‘Goed zo, zo kan ik je verstaan, grote vent’.
‘Je hebt het gehoord hé Jaapje, Lisa gaat vanavond weer oppassen en …. Volgens mij hoef ik niet te zeggen dat je goed naar Lisa moet luisteren, hé grote vent’, en mama knipoogde naar mij.

De rest van de dag verliep zoals normaal, alleen lette ik er nu wel extra op dat ik naar de wc moest, al ging dat bijna mis, omdat mijn broertje lang op de wc zat en daarna trots eruit kwam om te zeggen dat hij wel op de wc had gepoept.
Om half vijf moesten we vast de pyjama aan en douchen.
Ik hoefde niet te douchen, omdat mijn poepkontje al gewassen was, heel leuk van die grapjes, niet dus.
Om vijf voor vijf ging de bel, het was Lisa.
‘Je bent mooi op tijd’, zei papa, kom verder.
Wij kwamen net in onze pyjama’s naar beneden.
Lisa liep naar mij toe en fluisterde in mijn oor: ‘Ik wil dat je nu een beetje in je broek plast “per ongeluk”’.
Ik keek Lisa aan, ‘anders zijn er een heleboel mensen geïnteresseerd in ons geheimpje’.
Ik zuchtte, dat was chantage waar ik niet tegenop kon.
‘De jongens zijn al gedoucht, ze moeten alleen nog tanden poetsen’.
‘Het bestel formulier ligt op tafel met het geld erbij’, zei papa en ondertussen pakte hij de jassen.
Ik moest in mijn broek plassen, of iedereen zou me uitlachen, nou dan is de keuze gauw gemaakt.
Ik liep naar de kast met speelgoed en probeerde in mijn broek te plassen.
Dat ging makkelijker dan ik dacht, in mijn pyjamabroek zat een grote plek.
Ik keek om me heen en bleef stijf staan, Lisa knipoogde naar me.
‘Lisa vergeet je Jaap niet zijn luier om te doen voor het slapen gaan’, zei mama.
‘Jongens krijg ik nog een kusje’, Bartje gaf mama een zoentje.
‘Jaap krijg ik van jou ook nog een zoentje, of ben je daar opeens te groot voor?’.
Met lood in de benen liep ik naar mama toe.
Ze bukte om me een kusje te geven en zag toen mijn ongelukje.
‘Lisa volgens mij heb jij je eerste oppasstaak voor vanavond’, zei mama.
‘Het geeft niet Jaapje, Lisa verschoond jou zo wel even en dan is er niks aan de hand’.
‘Oh wat is er dan?’, vroeg Lisa zogenaamd verbaast.
‘Jaap moet even verschoond worden, hij heeft een ongelukje gehad’.
‘Ach het schatje’, zei Lisa.
‘Toch niet weer he’, bromde papa.
‘Ik kan mezelf wel verschonen hoor’, zei ik.
‘Dat weet ik, maar je heb nu straf omdat je, je zo kinderachtig hebt gedragen, daarom behandelen wij jou nu ook zo, dan leer je ervan’, zei mama.
Moet het dan nog kinderachtiger, ik sta hier met een natte broek, dacht ik.
'Zal ik hem direct maar zijn luiertje omdoen?’.
Daar ging het dus om.
‘Ja dat lijkt me een goed idee”, zei mama.
Ik kreeg een kusje, ‘nou jongens veel plezier vanavond en tot morgen’.
‘Gaan jullie ons nog even uitzwaaien’.
Met zijn drieën gingen wij papa en mama uitzwaaien.
Ik voelde de koud geworden pyjama tegen mijn benen plakken.
Lisa trok de deur weer dicht.
‘Komen jullie mee naar de woonkamer jongens’.
We liepen de kamer in.
Lisa ging op de bank zitten met de bestellijst.
Ik stond een beetje verlegen in de kamer en wilde graag droge kleren aan.
‘Lisa mag ik een droge broek?’.
‘Nee’, zei Lisa, ‘We gaan nu eerst eten bestellen en daarna mag je vragen of ik je wil verschonen en je een schone luier aan wil doen’.
‘Bartje wat wil jij eten?’.
‘Ik wil wel patatjes met een zo’n lang ding’.
‘Patat met een frikandel, oké’.
‘Ik wil wel een pizza hawai’.
‘En wat wil onze peuter?’.
‘Ik, ik, ….jij,.. ’ Ik keek boos naar Lisa.
‘Denk erom Jaapje, anders ga ik je zo niet verschonen’.
Ik zuchtte maar weer eens, ‘ik wil wel een pizza salami’.
‘Nee Jaapje, dan zeg je; Lisa mag ik een pizza salami alsjeblieft’.
Oké, ‘Lisa mag ik een pizza salami alsjeblieft’.
Goed zo, grote vent, natuurlijk mag ons peutertje dat.
‘Ik ben geen peuter’.
‘Oh, nee wacht maar even’.
Lisa maakte een foto.
‘Kijk maar eens in je mail’.
Ik liep naar de computer en opende het mailtje.
Een foto van mezelf in een natte pyjamabroek en nog een duidelijke foto ook.
‘Dat kan ook drinken zijn dat geknoeid is’, zei ik, al was het duidelijk een plasje.
‘Oké’, zei Lisa, ‘deze dan’.
Een foto waarin ik met een natte luier de trap op loop.
‘Geef je het toe, of moet ik nog meer foto’s sturen.
Ok’, Oké, zei ik, ik snap het al.
‘Wat snap je al?’.
‘Dat je mij een peuter vindt’.
‘Zeg dan maar even, ik ben een peuter’.
‘Moet dat echt?’.
‘Ja, anders ga ik niet bestellen’.
Lisa richtte haar telefoon op mij.
‘Toe maar’.
Ik haalde diep adem: ‘Ik ben een peuter….. zo goed’.
‘Keurig, grote jongen, goed gedaan’.
Lisa ging bestellen, het duurde nogal lang voordat Lisa aan de beurt was.
Ondertussen stond ik daar als een kleuter met een natte pyjamabroek te wachten op een verschoning.
Eindelijk was Lisa klaar met bestellen.
Ze zette de tv aan, sesamstraat was erop, dat wilde mijn broertje wel graag zien.
‘Lisa wil je mij verschonen?’.
Ze pakte haar telefoon.
‘Lisa wil je mij verschonen en …….’, zei Lisa
Ik begon nog een keer.
‘Lisa wil je mij verschonen en een schone luier aandoen?’.
‘Waarom moet ik jou verschonen en een schone luier aandoen?’.
‘Omdat ik in mijn broek heb geplast’.
‘Tuurlijk wil ik mijn peutertje verschonen, loop maar mee naar de douche’.
In de douche moest ik me uitkleden en onder de douche gaan staan, om even helemaal nat te worden.
Daarna deed Lisa wat baby shampoo op een washandje en ging me helemaal inzepen dat voelde wel prettig, ik moest ook weer even bukken om mijn billetjes ‘goed schoon te kunnen maken’.
Daarna werd ik afgespoeld en afgedroogd.
‘Wat zeg je dan Jaapje’.
‘Geen idee’.
‘Dank je wel lisa voor het verschonen’.
‘Dat had ik zelf ook wel gekund hoor’.
‘Nu even niet zo brutaal Jaapje, gewoon dank je wel ….’.
‘Dat vind ik stom’.
‘Begin nu maar met sorry Lisa’.
‘Nee’.
‘Nu naar je kamer, je hebt een pak voor je blote billen verdiend’.
‘Sorry Lisa, …’.
‘Ik wil nu niks horen naar je kamer’.
Ik liep maar naar mijn kamer, Lisa liep achter me aan.
Lisa ging op mijn bed zitten: ‘Kom nu gauw met je billetjes op mijn schootje liggen’.
‘Maar …’.
‘Niks maar, anders heb ik nog een paar leuke foto’s die ik met Marijke kan delen’.
Marijke was een populair meisje op school een echte roddeltante.
Ik ging maar over Lisa haar knie liggen, ze aaide even over mijn billen.
“Je hebt wel een schattig kontje’.
“Ik zal je tien klappen voor je billen geven, volgende keer kom je er niet zo genadig vanaf’.
Lisa gaf me me tien klappen voor mijn kont, vijf op elke kant.
Dat deed best zeer, bij de laatste klappen had ik tranen in mijn ogen en begon ik een beetje te snikken.
‘Ga nu maar staan, draai je kontje even naar mij, handjes even weg’.
‘Dat valt reuze mee, daar hoef je echt niet om te huilen’.
Ik draaide me weer om.
‘En wat zeg je dan?’.
‘Dank je wel Lisa’, zei ik, ik wilde niet nog een pak voor mijn billen.
‘Dank je wel voor ……”
“Dank je wel voor het pak voor mijn billen’.
Lisa glimlachte, ‘Graag gedaan schatje, maar dat bedoelde ik niet, dank je voor het verschonen’.
‘Dank je wel voor het verschonen Lisa’.
‘Goed zo, en wilde mijn peutertje nog iets vragen, of gaan we zo naar beneden?’.
‘Wil je mij een schone luier aandoen alsjeblieft’.
‘Natuurlijk, wil ik jou peuterbilletjes veilig inpakken’.
‘Ga maar op je bedje liggen’.
Ik ging op mijn bed liggen.
‘Goedzo, kun je weer net zo goed meewerken als vorige keer, dan ben je een grote vent’.
Ik tilde mijn billen omhoog zodat Lisa er een luier onder kon schuiven.
Ik kreeg weer een dikke laag poeder op mijn billen en Lisa vouwde mijn luier dicht.
Lisa gaf mij een kusje op mijn voorhoofd en zei: ‘Je bent een grote vent’.
Ik voelde een kriebeltje in mijn buik.
‘Ga even voor me staan’.
Ik ging voor Lisa staan.
‘Draai even een rondje zodat ik kan zien of je luiertje goed zit’.
Dat deed ik.
‘Die zit keurig zie ik, zo ben je echt een lief schatje’.
Ik moest een beetje glimlachen.
‘Ga maar gauw een schoon pyjamaatje aantrekken’.
Toen had ik een probleem, want mijn 2 pyjama’s zaten allebei in de was.
Ik kon mijn lange ondergoed wel aandoen als pyjama, dat leek ook wel erg op een pyjama.
Het was van stretch stof gemaakt, alleen dan viel mijn luier wel erg op.
Ik trok mijn lange onderbroek maar aan en een wat langer t shirt zodat die nog wat over mijn luier heen kwam.
Dat het daardoor extra opviel had ik niet door.
Ik liep naar beneden de kamer in.
‘Ik heb een baby broer’, zei Bartje.
‘Ja’, zei Lisa, ‘we moeten ook goed op ons peutertje passen’.
Ik zei niks en ging naast ze op de bank zitten.
Lisa ging drinken voor ons halen.
Ze kwam terug met twee bekers en een tuitbeker die ze voor mij neerzette.
‘Drink maar lekker op Jaapje’.
Daarna kregen we nog een beker drinken en die moest ik opdrinken, ze wilde zeker dat ik in mijn luier zou plassen.
Ik moest ook plassen, maar ik probeerde het op te houden, steeds nodiger, zo nodig dat ik al een beetje in mijn luier plaste.
‘Lisa, mag ik plassen?’
Lisa had allang gezien dat ik nodig moest plassen.
‘Natuurlijk mag je plassen Jaapje, of heb je al een plasje gedaan?’.
‘Laat mij maar even naar je luiertje kijken’.
Ik moest weer voor haar staan om naar mijn luier te laten kijken.
Ze trok mijn broek naar beneden, ‘bijna een grote jongen , je bent nog bijna helemaal droog’.
Ik moest nog steeds plassen.
‘Lisa ik moet plassen’, zei ik maar weer.
‘Je mag wel in je luiertje plassen, ik moet dit luiertje toch al voor het slapen verschonen’.
Ik hield het niet meer.
Toen ik klaar was met plassen had ik een paar traantjes in mijn ogen en mijn luier hing al een beetje.
Lisa trok mijn broek omhoog en trok mij bij haar op schoot, nu zag je dat de luier dikker was geworden.
Ze aaide me over mijn hoofd en zei: ‘Het geeft niet schatje, je krijgt straks een fijne schone luier, van mij’.
Hier voelde ik mij niet echt beter door.
Bartje aaide over mijn been en zei: ‘Je bent nog steeds mijn grotere broertje hoor’.
Hier moest ik wel een beetje om lachen, groter broertje.
We gingen weer verder sesamstraat kijken.
De bel ging, het eten was er.
‘Jaapje wil jij even open doen voor die meneer.
Ik liep naar de deur en deed open.
De bezorger keek mij aan en vroeg: ‘Zijn je papa of mama ook thuis’.
Ik schudde van nee.
‘Is je oppas ook thuis’.
‘Ja’, zei ik.
‘Wil je je oppas dan even roepen?’
Ik draaide me om en ging Lisa ophalen.
‘Lisa, die meneer vroeg naar jou, de oppas’.
Lisa gaf mij een hand en zei: ‘Kom dan gaan we naar die meneer toe’.
Hand in hand liepen we naar de voordeur.
‘Hoi Lisa ben jij de oppas’, vroeg de meneer.
‘Ja dat ben ik’, zei Lisa, ze kende elkaar dus blijkbaar.
Dat is dan 16 euro alsjeblieft.
Ik pakte het eten aan en Lisa betaalde de meneer.
‘Volgens mij moet er ook eentje een schone luier’, zei de meneer en knikte naar mij.
‘Hij krijgt zo voor ik hem in bedje stop nog een schone luier’, antwoordde Lisa ‘en het valt nog wel mee met het luiertje’.
‘Hij heeft geluk dat hij zijn luiertje voor naar bed al aanheeft, anders had hij een ongelukje gehad in zijn pyjama, dat was een stuk vervelender geweest’.
‘Ik had gezegd dat ik moest plassen’, zei ik.
‘Dat klopt’, tegen mij en tegen de meneer: ‘Maar hij had al een plasje gedaan toen hij kwam zeggen dat hij moest plassen, dus dat luiertje moest al verschoond worden, dus kon hij die ook wel omhouden, met als resultaat een goeie natte broek, maar er kunnen nog wel een paar plasjes bij hoor, kijk maar’.
‘Jaapje zet het eten op de kast en doe je broekje op je knietjes’.
‘Liever niet’, zei ik.
‘Jaapje nu, ….. of moet je een pak voor je billen?’.
Ik deed maar gauw wat er gevraagd werd.
‘Draai eens een rondje, goed zo’.
‘Dat is een goeie luier’, zei de meneer, Jaspertje heeft vaak dat zijn luiertje doorlekt, ik denk dat we volgende keer maar maat 5 pampers moeten nemen.
Ik wilde mijn broek weer ophijsen, maar Lisa zag dat.
‘Jaapje laat dat, ik wil dat je nu met je neusje tegen de muur gaat staan en dat je je oortjes vasthoudt, zodat je leert om volgende keer wel direct te luisteren en geen gemaar, ik zeg dit maar één keer’.
Ik deed maar wat Lisa zei, want ik wilde niet nog een pak voor mijn billen riskeren.
Ik vond het wel erg streng, ik stond daar met mijn broek op mijn knieën, met een natte luier, mijn neus tegen de muur mijn oren vast te houden.
‘Ben je niet een beetje te streng’, vroeg de meneer.
‘Nee anders leert hij het nooit’, zei Lisa, ‘en bovendien, jongetjes zijn toch net kleine kinderen’.
‘En als hij nou moet poepen?’.
‘Dat maakt niet uit, maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren, vertel eens Jaapje wat had jij vanmorgen’.
‘Gespeeld’, zei ik.
‘Schatje, ik bedoel wat was er met je luiertje vanmorgen’.
‘Nat’, zei ik.
‘Nat en wat nog meer?’.
‘Een beetje vies’.
Tegen de meneer: ‘Jaapje had vanmorgen een dikke poepbroek’.
‘Oke, dus hij zal wel niet nog een vieze broek krijgen, scheelt jou weer een vies klusje, veel plezier met oppassen en wees een beetje lief voor het jochie, maar ik moet weer verder, zie binnenkort wel weer’.
De meneer ging weer weg.
Lisa liep naar de kamer, ik deed mijn broek omhoog en liep achter haar aan.
‘Jaapje, had ik gezegd dat jij uit de gang mocht’.
‘Sorry Lisa’, ik liep terug naar de gang en deed mijn broek weer op mijn knieën en ging weer staan zoals ik moest staan, dat was beter dan zo’n vernederend pak voor mijn billen.
Lisa terug achter me aan me aan de gang in en om het eten te pakken.
Ze aaide over mijn hoofd: ‘Over, even denken 3 jaartjes 3 minuutjes, 3 minuutjes roep ik je wel voor het eten’.
‘Je mag je oortjes wel weer loslaten hoor, ik zie al dat je heel goed kan luisteren mijn kleine schatje’.
Na een paar minuutjes riep Lisa mij voor het eten, een tuitbekertje en slabbetje lagen al klaar.
Ik moest aan tafel gaan zitten en Lisa deed mij mijn slabbetje voor.
‘Lisa ik hoef geen slabbetje hoor, ik ben al groot genoeg om zonder te knoeien te kunnen eten en wil je me alsjeblieft als een grote jongen behandelen, ik ben geen peuter’.
Ik hoopte dat Lisa mij niet te brutaal vond, waardoor ik een pak voor mijn broek zou krijgen.
Lisa pakte mijn kin vast: ‘Jaapje’.
‘Sorry Lisa’, zei ik gauw.
‘Ik wordt niet boos hoor, alleen denk ik wel dat ik moet behandelen als een peuter, want wat heb jij nu aan?’.
‘Kleren’, zei ik.
‘Ja, (zucht) ik bedoel natuurlijk onder je kleren (toen glimlachte ze weer)’.
Het blijft ook een lekker schatje dacht Lisa.
‘Een luier’, zei ik.
‘En wat is er met die luier’.
‘Nat,….maar daar kon ik niks aan doen’
‘Waarom niet?’.
‘Ik mocht niet naar de wc van jou’.
‘Was je luier nog droog toen jij om de wc vroeg?’.
‘Een beetje’.
‘Dus niet echt meer hé’.
‘Nee, niet echt’.
‘Hoe kwam dat Jaapje’.
‘Een ongelukje’.
‘Bartje, jongetjes met een nat luiertje zijn die al groot’.
‘Nee’, zei Bartje
‘Dus komen we weer op hetzelfde als gister, plus dat je vanmorgen ook nog een poepbroek had’.
‘Oke’, zei ik, dit kon ik toch nooit winnen.
‘Nu gaan we lekker eten jongetjes’.
Ik at mijn pizza salami op en dronk mijn peuterbekertje leeg.
Toen we klaar waren met eten gingen we een spelletje doen.
Memory want dat was geschikt voor alle leeftijden.
Het was inmiddels al weer 7 uur.
Bartje zat al lekker in zijn oogjes te wrijven.
‘Ik ga eerst even Bartje naar bedje brengen’, zei Lisa.
Bartje ging zonder protest mee, hij wilde wel naar bed.
Ik bleef beneden aan de tafel zitten.
Lisa kwam na 5 minuten weer naar beneden en ging op de bank zitten.
‘Komt mijn kleine schatje nog even naast mij zitten’.
‘Oke’, ik ging staan.
‘Graag 2 woorden als je tegen mij praat’.
‘Oke Lisa’ zei ik maar gauw.
Ik ging naast Lisa zitten.
We keken nog even t.v.
‘Jaapje je moet naar bed’.
‘Aaahhhh toe nog even’.
‘Nou vooruit nog 3 minuutjes dan’.
……………….
‘Nou is het echt leuk geweest’.
‘Maar ik heb nog dorst’.
‘Drink maar een beetje water dan’.
Ik deed zo lang mogelijk over het drinken van een beetje water.
‘Ben je klaar voor bedje’.
‘Ik moet nog even de bekers opruimen’.
‘Nou gauw dan’.
Ik ging gauw de bekers opruimen.
‘Heb je nog meer smoesjes, of kun je nu naar bedje’.
‘Ik moet het spelletje nog even opruimen’.
‘Dat is dan het laatste’.
Ik had het spelletje opgeruimd.
‘Ga je nu eindelijk mee’.
Ik had nog een smoesje: “Ik moet nog plassen’.
Lisa moest een beetje lachen, ‘Dat smoesje gaat nu even niet werken lief peutertje van me’.
Oh ja, …….
‘Je gedraagt je echt nog als een peutertje met al die lieve smoesjes van je’.
‘Kom dan gaan we naar boven klaarmaken voor bedje’.
We liepen naar boven: ‘Moet ik eerst weer tanden poetsen’.
‘Ja, ga eerst maar even tandjes poetsen Jaapje, dan maak ik je verschoning klaar, en als je nog een plasje moet kun je dat maar beter nu doen, anders heb je straks een nat luiertje’.
Ik ging tanden poetsen, toen ik klaar was liep ik naar mijn kamer, Lisa stond al te wachten.
‘Laat mij eens kijken, doe eens een grote aaaa’.
‘aaaaaaaaaaaaa’.
‘Goed zo, grote jongen, dat ziet er keurig uit’.
‘Doe al je kleertjes maar uit’.
Ik deed al mijn kleren uit en stond daar alleen nog in mijn natte luier.
‘Je bent echt nog een schatje zo, ga maar gauw op je verschoon kussen liggen, dan krijg je een lekkere schone luier’.
Ik ging liggen, Lisa vouwde mijn luier open en maakte mijn billen goed schoon.
Ze deed de billendoekjes in mijn natte luier en vouwde hem dicht.
‘Grote vent, ik wil nu dat je eventjes je billetjes over mijn knietjes legt’.
Lisa ging op de rand van het bed zitten en legde een luier over haar benen.
‘Maar, maar, ……’.
‘Nu gauw Jaapje of moet ik eerst boos worden’.
‘Sorry Lisa’, en ik ging over Lisa haar knieën liggen.
‘Ben je vandaag ook stout geweest Jaapje’, en Lisa aaide over mijn billen.
‘Een beetje Lisa’.
‘En heb je ook straf verdiend’.
‘Ja ik denk het wel Lisa’, ik dacht ik kan maar beter ja zeggen dan krijg ik hopelijk minder straf.
‘Welke straf dan?’.
‘Een pak voor mijn billen Lisa’.
‘Ik ben je maar een beetje aan het plagen, ik wilde alleen even weten of je ook echt eerlijk tegen me bent en ik wilde je temperatuur opnemen’.
‘Moet dat echt zo?’.
‘Ja dat moet zo doen ze dat altijd bij peutertjes, even ontspannen dan kan ik je temperatuur opnemen’.
Lisa pakte de thermometer en stopte hem tussen mijn billen.
Ik werkte tegen al ging dat niet echt express.
‘Nou moet je wel even meewerken Jaapje, anders heb je wel een pak voor je billen verdiend’.
Ik probeerde me zo goed mogelijk te ontspannen en toen ging het gelukkig goed, alleen plaste ik een beetje.
’37 graden, dat ik keurig kereltje, ga maar gauw op je verschoon kussentje liggen, dan kan ik je luiertje omdoen’.
‘Goed Lisa, dank je wel’, eigenlijk werd ik steeds meer verliefd.
Ik ging op het verschoon kussen liggen.
‘Billetjes omhoog, goed zo’.
Lisa deed de luier onder mijn billen: ‘Oh, oo, mijn kleine schatje heeft al een klein ongelukje gehad zie ik, maar dit zal geen uitslag geven daarom kun je hem nog wel aan’ en Lisa deed mij mijn luiertje om.
‘Zo, nou ben je klaar voor bedje’.
Ik ging in bed liggen.
Lisa kriebelde nog even door mijn haar en gaf me een kusje: ‘Lekker slapen schatje van me’.
 

keesjong

Beginneling
Papa en mama kwamen thuis.
‘Hoi Lisa alles goed gegaan hier'.
‘Ja buurvrouw, Bartje ging direct slapen'.
‘En Jaap'.
"Jaapje ging ook lief slapen, hij had nog wel een ongelukje in zijn luier'.
‘Oh, wat dan?'.
‘Hij kwam vragen voor om te plassen, maar toen was zijn luier al een beetje nat, hij is vast een beetje te koppig om op tijd te vragen'.
‘Die Jaap ook, hij maakt zichzelf wel moeilijk, daar moeten we maar iets mee doen'.
‘Dat lijkt me een goed idee', zei papa.
‘Bedankt voor het oppassen'.
‘Graag gedaan en tot ziens doei'.
Lisa ging naar huis.

Maandag ochtend werd wakker, tot mijn verbazing was ik snel in slaap gevallen.
Het was nog maar half zeven, ik ging me eerst maar even melden bij papa en mama.
‘Hé schatje, het is nog maar half zeven, ga nog maar even slapen'.
‘Ik kan niet meer slapen'.
‘Ga dan maar even tv kijken'.
‘Hoe was het gisteren'.
‘Goed'.
‘Mag ik je luiertje even zien'.
Er zat alleen een heel klein plasje in van gister, je kon het nauwelijks zien op de verklikstrook.
‘Goedzo, je mag een stikker plakken, hou je pyjama nog maar even aan, we hebben zo een verassing voor je.
Na een halfuurtje kwamen ze beneden.
"Kijk eens Jaap nieuwe kleren, dan heb je ten minste weer iets netjes, pas ze maar even aan'.
Ik trok mijn pyjama uit en toen zagen we dat mijn luier een stuk natter was, ik had het niet eens gemerkt.
‘Geeft niet Jaap, we gaan je eerst even verschonen en daarna gaan we je nieuwe kleren passen'.
We gingen naar boven, mama ging mij even afspoelen en met een schone onderbroek aan ging ik naar beneden om de kleren te passen.
Daarna gingen we eten en moest ik naar school.

Die middag ging ik met Rik aan crossen door het bos, we zaten lekker onder de modder.
Ik moest nodig plassen, dus ik zocht gauw een boom op.
"Rik wacht even ik moet even de boompjes water geven'.
Ik probeerde mijn riem los te krijgen, ik had een oude gekregen broek aan die te groot was.
De riem bleef hangen en omdat ik zo nodig moest schoot het helemaal niet op.
Eindelijk had ik de riem los, maar ik was al begonnen te plassen.
Het resultaat was een natte onderbroek, en een plekje in mijn broek, maar dat zag je eigenlijk niet doordat de broek toch al zo vies was.
‘Hé Jaap, ga je nog mee fietsen of sta je wortel te schieten'.
‘Ik kom al', we gingen nog even lekker crossen.
Het begon al donker te worden, we gingen naar huis.
‘Tot morgen'.
‘Tot morgen'.
Thuis aangekomen deed ik mijn schoenen uit en wilde ik door de bijkeuken de kamer inlopen.
Mama zag het en riep: ‘Stop, niet met die vieze kleren door het huis, ik heb wel wat beters te doen dan schoonmaken'.
‘Jas, broek, schoenen sokken en trui laat je maar in de bijkeuken, als je schone kleren aanheb mogen jullie nog wat drinken en lekkers'.
Ik trok mijn jas, broek, sokken en trui uit, alleen nu had ik een probleem, zo was mijn natte onderbroek duidelijk zichtbaar.
Ik trok mijn shirt zo ver mogelijk naar beneden en wilde zo naar boven lopen.
Ik sloop om mama heen, die had niks in de gaten omdat ze druk met de was bezig was.
Doordat ik zo op mama lette stoote ik per ongeluk op het speelgoed van mijn broertje, waardoor zijn toren omviel.
‘Sorry Bartje, ik help je zo wel een nieuwe te bouwen'.
‘Bartje huilen, ‘Ik wil nu een nieuwe'.
Mama: ‘Help Bartje nu eerst maar even, ik heb geen zin in nog meer gebrul en wil jij zo even voor mij naar de winkel, ik moet nog wat groenten hebben voor bij het eten'.
Ik bartje helpen, maar mijn natte onderbroek bleef niet onopgemerkt.
‘Och, dat is ook niet fijn', zegt Bartje, ‘Ik haal wel een droge onderbroek voor jou, dan mag jij leuk toren bouwen'.
‘Hoeft niet', zei ik gauw, maar het was al te laat, mama had het al gehoord.
‘Nee toch hé', zei mama, ‘Jaap kom eens hier'.
Schoorvoetend liep ik naar mama.
Mama trok mijn shirt omhoog en zei: ‘Schatje, schatje toch'.
‘Kom jongens eerst naar boven douchen'.
Eerst werd mijn broertje gedoucht en daarna moest ik onder de douche.
Toen mijn broertje afgedroogd was, was het mijn beurt om afgedroogd te worden.
Mijn broertje mocht zelf zijn pyjama aan gaan doen en mama moest mij even helpen bij het aankleden.
‘Ga maar even op je bed liggen Jaap'.
‘Maar, mama het is nog heel erg vroeg'.
‘Ik moet al een stel kleren van je wassen en dat vond ik genoeg voor vandaag en ik wil niet het risico lopen dat je weer een ongelukje hebt'.
‘En bovendien staat het je zo schattig'.
Met een zucht ging ik op het bed liggen.
Ik kreeg een luier om zoals elke avond, alleen nu aan het eind van de middag al.
Mama pakte kleren voor mij om aan te trekken, fijn mijn trainingspak.
‘Je moet maar even je trainingspak aan, ik weet niet of de andere broeken wel over je luiertje passen en deze broek kun je makkelijk naar beneden doen, als het nodig is'.
‘Als je een plas of poep moet, moet je het maar even zeggen, dan kijk ik wel even of je luiertje ook af gaat'.
 

luierfan_boy

Zeg niet wat je weet, maar weet wat je zegt.
leuk verhaal!... die lange lappen tekst ook goed weggewerkt doormiddel van alinea's!

mooie naam trouwens, Lisa! :D
 

keesjong

Beginneling
We gingen naar beneden, het was wel raar om overdag al met een luier om te moeten lopen, ik voelde me weer net een peutertje.
Mama schonk nog wat te drinken voor ons in, toen ik het ophad moest ik naar de winkel, voor groenten.
Ik wilde niet in de winkel moeten plassen daarom vroeg ik mama eerst maar even en misschien kwam ik zo ook wel van de luier af, ‘Mama ik moet plassen'.
‘Moet je een grote plas?'.
‘Ik denk het niet'.
‘Kom maar dat zet ik je even op de wc'.
Ik liep achter mama aan.
Mama trok mijn broek naar beneden en zei: ‘Dan moet je maar even in je luiertje plassen, dan kunnen we daarna wel zien of je ook verschoont moet worden, ik wil niet onnodig luiertjes weg moeten gooien'.
Ik ging op de wc zitten met mijn luier aan en probeerde te plassen.
Het lukte niet.
‘Geeft niks hoor polle wopje, soms denken kinderen dat ze moeten plassen en dan hoeven ze niet, goed dat je het geprobeerd hebt, maar goed ook dat ik je eerst even op de wc heb gezet anders hadden we nu een luier voor niks weggedaan'.
Dit werkte averechts.
‘Nu maar snel naar de winkel dan kan ik vast beginnen met eten maken'.

Ik ging naar de winkel, pakte een karretje, ik was net de groenten aan het opzoeken toen ik een klap tegen mijn kont voelde ‘plof' gevolgd door: ‘Hoi Jaapje' en die hand voelde nog even aan mijn geluierde billen.
Het was Lisa.
‘Hoi Lisa', zei ik.
‘Is mijn kleine schatje nog droog?'.
‘Ja hoor Lisa'.
‘Waarom heb je nu al een luiertje om?'.
‘Ik kreeg mijn riem niet op tijd los en plaste toen per ongeluk een beetje in mijn broek, en daarom moest ik nu al een luier aan, want mama was bang dat ik anders nog meer was ging maken'.
‘Oh, oke schatje van me'.
‘Jaapje, wil je voor mij even een brood pakken'.
‘Ik moest opschieten van mama'.
‘Nou dan moet je maar snel even een brood voor mij pakken, of wil je midden in de winkel een pak voor je billen'.
‘Oke Lisa'.
Ik ging maar snel een brood voor Lisa halen.
Ik gaf het brood aan Lisa: ‘Alsjeblieft Lisa'.
‘Dank je wel Jaapje'.
Mijn telefoon ging, het was mama.
‘Jaap, sta je nog in de winkel'.
‘Ja mam'.
‘Kun je ergens mee schrijven?'.
‘Misschien heeft Lisa pen en papier'.
‘Is Lisa daar ook, mag ik die zo ook nog even aan de telefoon'.
Lisa gaf mij pen en papier.
‘Jaap schrijf maar op; brood, kaas, jam, melk, roosvicee, drynights jonges 8 tot 15 jaar, brinta en suiker, wil je dat ook meenemen Jaap'.
‘Moet dat echt allemaal, ook die drynights'.
‘Ja echt alles'.
‘Oke mam'.
‘Mag ik nu Lisa aan de telefoon'.
‘Oke' en ik gaf Lisa de telefoon.
‘Oke'
‘Oke'
‘Komt voor elkaar'
‘Ik help wel even'
‘Ja dat lukt wel'
‘Oké, doei'.
Lisa gaf mij de telefoon terug.
‘Jou mama vroeg of ik je even wilde helpen, omdat het eten bijna klaar is en ze zeker wil weten dat alle boodschappen worden gedaan'.
‘Goed'.
‘Wat goed!?, twee woorden Jaapje'.
‘Oke Lisa'.
‘Dat lijkt erop'.
We gingen de boodschappen doen en als laatste de drynights.
We stonden in het pad van de luiers.
‘Kijk Jaapje, daar staan je broekjes, pak ze maar gauw'.
Ik pakte de broekjes en stopte ze in het karretje.
‘Kijk zo'n speentje is misschien ook wel handig voor jou'.
‘Kijk, zwitsal shampoo voor blije baby's misschien moet je die ook maar meenemen'.
‘Zullen we afrekenen Lisa'.
‘Dat is goed hoor kleintje van me'.
Ik zette de boodschappen op de band, pakte een doos en deed de boodschappen erin, alleen de broekjes paste er niet in, dus die moest ik maar vasthouden.
Lisa rekende het brood af en stopte die ook in de doos.
‘Hou jij je broekjes maar vast dan til ik deze doos wel'.
Zo liepen we naar huis.
Lisa zette de doos in onze gang neer en pakte het brood.
‘Doei Lisa, bedankt voor het helpen'.
‘Doei Jaapje, tot morgen'.

Ik ging naar binnen en bracht de boodschappen naar mama.
‘Goed zo, ik zie dat je alles hebt meegenomen'.
We gingen eten, onder het eten moest ik plassen, maar ik moest het maar even ophouden tot na het eten.
Ik hield het op en hoefde niet meer te plassen.
Na het eten mocht ik nog even tv kijken.
The a-team was erop.
Ik moest wel plassen, maar ik wilde niet mijn show missen.
Papa zei: ‘Jaap, misschien moet je maar even naar de wc'.
‘Ik hoef niet papa'.
Papa moest een beetje lachen: ‘Je bent echt koppig'.
Mijn blaas stond op knappen, ik liep tegelijk met Bartje naar de wc.
‘Ik eerst'.
‘Nee ik eerst'.
‘Jaap, Bartje mag eerst die is de jongste' ( ook al zag mama best wel dat ik echt veel nodiger moest).
‘Ja, maar ik moet heel nodig'.
‘Dan had je eerder moeten gaan, papa zei zonet al dat je beter naar de wc kon'.
‘Oke, oke'.
‘En bovendien, als Bartje een ongelukje heeft geeft dat weer extra was'.
Bartje moest poepen, dus dat duurde te lang…………
Bartje was eindelijk klaar, ‘Jaap jou beurt'.
‘Laat maar'.
‘Oké', zei Bartje, ‘hoef je niet meer te plassen'.
‘Nee' en ik keek naar mama.
‘Jaap heeft al een plasje gedaan', zei mama.
Bartje keek verbaasd: ‘Hoe kan dat dan?'.
‘Net als baby'tjes dat doen'.
Toen snapte Bartje het.
‘Geeft niks hoor Jaap, je bent nog steeds mijn grote broertje'.
Hier moest ik wel weer een beetje om glimlachen, het blijft ook mijn lieve broertje.
‘Komt mijn grootste plaskontje even mee'.
‘Aah mama mag ik even the a-team afkijken'.
‘Heb je niet liever een schone luier'.
‘Nee hoor'.
‘Oke polle wopje'.
The a-team was afgelopen.
 
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
W Mijn buurmeisje als oppas. M 9
Spreeuwtje Verhaal Klaar Mijn nieuwe buurmeisje.. 16+ Verhalen 207
sintemette het buurmeisje 16+ Verhalen 1
DL_Michel Verhaal Klaar Buurmeisje B 2
T Mijn buurmeisje M 4
T Mijn buurmeisje Karin - Eerste post M 21
tommie22 Oppas gezocht Contact advertenties 6
L Gezocht oppas omgeving gorichem Contact advertenties 5
vanbartjes Hoe was het voor de bedplassers vroeger als de oppas kwam? Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 47
Bart Oppas gezocht voor aankomde week een dagje Contact advertenties 3
L Ik zoek vrienden en dan oppas Contact advertenties 14
O Opzoek naar leuke mommy/daddy of oppas Contact advertenties 5
M Virtuele babysitter. Contact advertenties 16
M Ik wil Oppasser worden. Voorstellen 22
K Oppas Mammie Voorstellen 40
Steef/AB Papa of oppas mama gezocht omgeving noord-holland ? Voorstellen 5
B Oppas of nanny gezocht, waar te vinden? Pub 2
L Oppas lotte Voorstellen 21
Y oppas Milan O 5
G Hallo kleintjes Oppas pappie hier!! Voorstellen 37
Daddy_28 Oppas voor a.s zondag en nogmaals voorstellen Voorstellen 4
mama van AB25 Mama zoekt voor abtje een lieve oppas mama Voorstellen 20
vanbartje Oppas Colette O 34
N Voor alle kansloze gasten zonder oppas/mama/whatever Volwassen Baby's / Luierliefhebbers 4
N basispakket (oppas)ouder. Algemeen 7
killer11 de geweldige oppas G 25
romper Jeanette de oppas J 16
Rainn tieners behoefte aan oppas ? Tiener Baby's / Luierliefhebbers 42
Liefmeisje (verplict)dagje shoppen met (oppas)mama Pub 5
zonnetje de nieuwe oppas N 3
J De oppas O 34
R Hoe de oppas.... H 18
DL_Michel de Oppas (B) O 0
DL_Michel de Oppas (A) O 3
Bovenaan