Oké, daar is 'ie dan. Het slot van serie 3. Ik moet eerlijk bekennen dat het schrijven van dit hoofdstuk me redelijk gesloopt heeft. Het kostte wat moeite om het tempo van het verhaal aan te passen op de songtekst, maar die paste ZO goed dat 'ie er gewoon in MOEST.
Ik hoop dat ik het nog niet verleerd ben om aardige cliffhangers te schrijven. Persoonlijk: dit voelt als één van de betere hoofdstukken die ik heb geschreven. Mocht het allemaal toch wat tegenvallen.. of de drie twists toch veel te voorspelbaar zijn.. meh, I really tried. Gelukkig hebben we nog een epiloog voor de boeg.
Hoe dan ook: een bedankje aan iedereen die na al die tijd nog steeds zo enthousiast meeleest met dit verhaal. Dat geeft toch de inspiratie om steeds nieuwe en creatievere manieren te bedenken als het op storytelling aankomt. Hopelijk gaat deze nieuwste ook goed smaken!
Hoofdstuk 81: Eén-van-twee (SLOT)
When the days are cold
And the cards all fold
And the saints we see
Are all made of ghosts
RICK
Niet veel later komen Anne en ik weer aan bij Suki. Anne ondersteunt me tot ik op de bank zit en eindelijk naar mijn sigaretten kan grijpen. Een nieuwsgierige Suki komt de woonkamer binnen om te horen hoe het gegaan is, maar schrikt duidelijk als ze me ziet. Wellicht was het bloed een soort spoiler en heb ik de verrassing verpest.
“Wat is er gebeurd! Wacht, ik pak de verbanddoos!”
Anne kijkt me met een goedbedoelde – maar slecht gelukte – glimlach aan.
“Het woord ‘verbanddoos’ kent ze, maar een goede ‘koffie verkeerd’ is teveel gevraagd”, grapt ze. Eén van haar betere, maar ik voel het deze keer niet. Ik inhaleer intussen van mijn sigaret als een priester die teksten uit de bijbel opzuigt.
Een bezorgde Suki komt bij me staan. Ze doet het grote licht aan en lijkt opnieuw te schrikken van de schade. Het ziet er veel erger uit dan het is; het bloeden is al lang gestopt.
“Het doet niet eens pijn”, probeer ik nog. Anne en Suki kijken er allebei doorheen. Het is alsof ze een blik in mijn ziel kunnen werpen.
“Natuurlijk doet het pijn”, fluistert Anne. Suki knielt intussen neer en maakt de EHBO-doos open.
When your dreams all fail
And the ones we hail
Are the worst of all
And the blood’s run stale
“Anne, wil jij misschien even bij Eva gaan kijken? Ze is boven.” Suki’s subtiele hints zijn anders prima in het Nederlands. Beter dan de mijne in het Japans.
“Ja, natuurlijk”, knikt Anne. “Is het misschien goed als ik bij haar slaap? Ik weet niet waar ik anders kan gaan liggen.”
“Het is wel een beetje krap”, zeg ik. “Maar ik denk niet dat we andere opties hebben. Het is niet alsof er veel tijd was voor de inrichting.”
“Doe maar”, knikt Suki beleefd naar Anne.
Anne geeft me een knuffel die tegelijk stevig en voorzichtig is. Dan pakt ze haar rugzak en vertrekt stilletjes naar boven.
Zodra ik de deur naar de gang hoor sluiten, barsten de tranen er eindelijk uit.
I wanna hide the truth
I wanna shelter you
But with the beast inside
There’s nowhere we can hide
“Hé, voorzichtig. Het komt wel goed”, sust Suki, terwijl ze zachtjes over mijn bovenarm wrijft. Ik weet intussen niet welke emotie ik voorrang moet geven. Verdriet? Boosheid? Ik voel me zo machteloos..
“Laat me even de wond verzorgen, oké?”, zegt Suki begripvol, terwijl ze de mouw van mijn blouse probeert op te stropen. Dat gaat niet echt goed. Er is teveel bloed en het is niet alsof ik meewerk. Voor mij is die wond niet relevant. Ik voel niks. En toch voel ik ook alles. Gewoon, tegelijk. Als dat geen talent is.
“Die moet uit.”
No matter what we breed
We are still made of greed
This is my kingdom come
This is my kingdom come
Ik weet niet waarom, maar ik laat het gebeuren. Suki maakt de knoopjes van mijn blouse snel los en ergens sprint er eentje weg. Het doet er niet toe. Deze blouse hoeft niet eens de was in. Als het laatste knoopje los is, probeert Suki de blouse zo voorzichtig mogelijk uit te doen. De schouders zijn niet zo’n probleem, maar bij de wond schuurt het flink. Voor het eerst voel ik iets en maak ik een pijnlijk geluid.
Suki schrikt en legt snel een hand op mijn borst. Geen idee waarom. Ik voel dat het troostend bedoeld was. De blouse valt op de grond en ik zie Suki staren naar één van mijn littekens. Links op mijn borst, zo’n beetje bij het hart.
“Het geeft niet”, zeg ik ongemakkelijk.
Even kijken we elkaar aan..
When you feel my heat
Look into my eyes
It’s where my demons hide
.. en dan zoenen we.
Het duurt maar heel kort. Toch ga ik er volledig in mee.
Misschien is het de slechtste beslissing die ik ooit heb genomen. Maar dat boeit me nu even niet. Mijn ziel schreeuwt om connectie. Mijn hart schreeuwt om liefde. Mijn hoofd .. die doet even niet meer mee.
Don’t get to close
It’s dark inside
Ineens schrikken we allebei terug.
“Sorry”, zeg ik.
“Niet sorry”, schudt Suki. “Niet nodig.”
Voorzichtig dept ze de wond schoon. Daarna rolt ze een verband om mijn onderarm. Het lijkt een eeuwigheid te duren. Om de paar seconden wisselen we ongemakkelijke, maar veelbetekenende blikken af.
Mijn hoofd doet intussen weer mee. “Denk nou na, Rick. Je weet niet wat de gevolgen kunnen zijn. Chantal heeft nooit uitgesproken wat ze nou wil. Haar blik was duidelijk, maar schijn kan bedriegen. Het was voor haar ook veel. En voor Marnix ook. Wie weet waarom hij die keuzes gemaakt heeft. Denk aan je gezin.”
“Zo..”
Ik kijk naar mijn arm en moet toegeven dat het er al een stuk beter uitziet.
“Zal ik maar gaan slapen?”, vraagt ze ongemakkelijk.
Er razen wel duizend gedachten tegelijk door mijn hoofd.
At the curtains call
It’s the last of all
When the lights fade out
All the sinners crawl
“Ik ga met je mee. Is dat goed?”, beslis ik uiteindelijk.
Suki steekt haar hand uit en samen lopen we door. Bij de deur naar de gang klik ik het grote licht uit, waardoor de duisternis weer terugkeert in de woonkamer.
So they dug your grave
And the masquerade
Will come calling out
At the mess you’ve made
Waarom zou ik me schuldig voelen? Terwijl we samen de trap oplopen, kan ik geen reden bedenken. I went though hell and back again. Was ik er niet? Nee, ik was er niet voor de mensen van wie ik hield. Maar dat was om ze te beschermen. Was er iemand voor mij? Nee. Alleen Suki.
Als we boven langs de kamer lopen waar Eva en Anne slapen, stop ik even. Ik staar naar de deur.
Don’t wanna let you down
But I am hell-bound
Though this is all for you
Don’t wanna hide the truth
Even twijfel ik. Maar laten we eerlijk zijn: ik ben nooit een rolmodel geweest. Hoe dan ook geen goede. Anne is sterk. Mijn keuzes zullen haar geluk niet negatief beïnvloeden. In zekere zin zijn de keuzes al voor me gemaakt.
Ik kijk naar Suki, die mij een duidelijke blik teruggeeft. Haar hand rust al op de klink van haar eigen slaapkamerdeur.
No matter what we breed
We still are made of greed
This is my kingdom come
This is my kingdom come
Enkele momenten later sluit ik de slaapkamerdeur en kijk ik naar Suki, die haar shirt inmiddels al uit heeft. Ik kan niet meer terug. Ik wil ook niet meer terug.
Vastbesloten stap ik op Suki af en sla mijn armen om haar heen. Alles aan haar is warm en het voelt veel te goed. Ik laat alle remmen los en voor ik het goed en wel besef, liggen we vrijend op bed.
Even kijk ik haar aan.
“Weet je het zeker?”
“Jij?”
In het donker van de nacht vinden we elkaar.
When you feel my heat
Look into my eyes
ANNE
Eva ligt al in bed als ik haar slaapkamer binnen stap. Ze ligt op haar zij en staart weer uit het raam. Achter haar brandt een klein nachtlampje.
“Hé, ik ben er weer. Vind je het goed als ik bij jou logeer vannacht? Anders moet ik weer op de bank slapen en daar heb ik echt geen zin in.”
Eva reageert niet. Ik ga bij het bed staan en zet mijn rugzak neer. Ergens lijken haar ogen mijn bewegingen te volgen, maar dat kan ook gewoon zo lijken door het weinige licht. Voorzichtig haal ik mijn grote verrassing uit de rugzak.
“Kijk eens! Ken je hem nog? Dit is Sheldon, mijn grote schildpaddenvriend. Ja, oké, het is maar een knuffelschildpad, maar dat telt net zo goed. Die had ik vroeger ook altijd bij me als we op kamp gingen en zo.”
Ik leg mijn knuffel vlakbij Eva neer en ben blij verrast als ze deze bij zich pakt. Ze klemt de arme Sheldon helemaal tegen zich aan. Maar haar blik lijkt toch op oneindig te blijven staan. Even kijk ik in mijn rugzak, waar ik ook wat andere spulletjes in heb zitten die bij de kleine Anne horen. Ik weet niet goed of ik daar iets mee kan. Mijn gevoel zei dat ik ze mee moest nemen.
Nee, beter niet. Ik schuif de rugzak opzij.
Don’t get to close
It’s dark inside
Ik voel de telefoon in mijn broekzak trillen en twijfel even. Uiteindelijk pak ik hem er toch bij en check mijn berichten. Iets liefs van Chantal waar ik nu even geen ruimte voor voel en een lading berichten van Bram.
"Waar zit je toch, blablabla, ik ben bezorgd, blablabla, prince of all Saiyans, blablabla..”
Rick had gelijk. Dit houd ik nooit vol. Er staat zoveel op knappen in mij. Het is tijd om eerlijk te zijn.
They say it’s what you make
I say it’s up to fate
It’s woven in my soul
I need to let you go
Ik leg mijn telefoon weg en ga bij Eva liggen. Ook op mijn zij, zodat we elkaar aankijken. Zo goed als dat gaat, tenminste.
“Weet je”, vertel ik. “Ik ga het uitmaken met Bram. Ik ben niet echt verliefd op hem.”
Ineens pakt Eva mijn hand vast en ik zie dat ze me echt aankijkt. Blijkbaar klonk er toch meer verdriet door in mijn stem dan ik had gedacht. Ergens is het ook het verdrietig. Maar soms heb je gewoon geen andere keuze meer dan voor de verdrietige optie te gaan.
Ergens ben ik trots dat het me gelukt is om Eva contact te laten maken. Zou dit het moment zijn?
Your eyes they shine so bright
I want to save that light
I can’t escape this now
Unless you show me how
“Dit gaat zo stom klinken”, lach ik ongemakkelijk. “Misschien ga je me wel haten dat ik je dit allemaal vertel terwijl je niets terug kunt zeggen. Waarschijnlijk wil je alleen maar roepen dat ik mijn kop moet houden en dat je wil slapen.”
Even wacht ik op een reactie, maar dat is opnieuw tevergeefs.
“Eigenlijk ben ik nooit echt verliefd geweest op Bram. Het was van het begin al zo dat ik vooral nieuwsgierig was naar hoe het zou zijn om een vriendje te hebben. En ik heb het nooit echt durven uitmaken. Hij is op zich best lief.”
Ik zucht.
“Maar niet zo lief als jij.”
Ik twijfel opnieuw. Ik voel de tranen in mijn ogen opzwellen.
“Ik was toen al verliefd op je. Op het laatste scoutingkamp. Ik wist toen niet goed wat dat gevoel was, maar nu ben ik er zeker van.”
Zo. Dat is eruit. Eindelijk.
“Wil je alsjeblieft terugkomen?”, vraag ik met een grote snik in mijn stem. “Ik heb je nodig, Eva.”
De tranen stromen over mijn wangen en ik begraaf mijn gezicht tegen haar schouder. Ik laat haar hand niet los. Nooit meer.
“Alsjeblieft, kom terug..”, smeek ik. Zonder dat ik het echt besef, geef ik Eva een kus op haar wang.
Dan slaat mijn hart over. Ze knijpt in mijn hand!
Ik duw mijzelf een stukje overeind en staar naar onze handen. Het is echt, ik beeld het mijzelf niet in. Haar vingers vinden een weg tussen de mijne.
Ik durf niet te kijken. Wat ga ik zien als ik Eva nu aankijk? Als ze terug is, dan is het door mij. Dan heeft ze alles meegekregen en is mijn leven voorgoed veranderd. Zou het? Zou het echt kunnen?
Ik slik, draai mijn hoofd en zoek haar mooie, grote ogen..
When you feel my heat
Look into my eyes
RICK
Ik ga helemaal op in onze vrijpartij. Het is heel lang geleden dat ik me echt zo verbonden met iemand heb gevoeld als nu met Suki. Gelijk. Gelijkwaardig. Even niet meer ‘ik’, maar ‘wij’.
Geen moment sta ik meer stil bij de gevolgen. Ik ben er niet meer. Nu is het wij. Elkaars licht in de duisternis..
Al weet ik op dit moment nog niet dat er een heel nieuwe laag van duisternis aan zal komen. Een paar woorden die het licht op zeer korte termijn keihard zullen verdrijven.
Ik heb nog geen idee wanneer ze zullen vallen, of over wie ze gaan. Maar zodra ze komen, zijn ze allesverwoestend en onmogelijk te stoppen.
“De dokter kan niets meer doen.”
Don’t get to close
It’s dark inside